Permalänk
Medlem

Nokia, Sony (PSP bla) och Apple stödjer väl AAC? Finns säkert fler...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag vänder mig mot att det fortfarande bara är 256kb, wav-filerna på en CD låter hörbart bättre. Särskilt om man vill spela upp det i en riktig hifi-anläggning och inte bara i plastiga datorhögtalare eller mp3-spelare.

Och vad hände med bättre ljudformat som SACD och DVD-Audio? Jag menar, folk är vana att tanka, varför inte få tanka Super-FLAC filer istället för 256kb AAC?

Det skulle göra det hela så mycket roligare, och locka entusiaster. Och lockar man entusiasterna gör dom reklam till svennarna som hakar på.

edit. Det finns väl lossless AAC liknande FLAC? Varför inte använda det.

ja, det kommer säkert komma lite me lossless, men jag tror inte marknaden är så stor som du vill få det till. entusiaster ja, de skulle ladda, men en vanlig svensson skulle inte sitta o dra hem en flera Gb stor skiva, och det är ju på denna målgrupp man tjänar pengar, inte på de rikigt ljusintresserade.

men som sagt, har man båda, så kan man erbjuda nått för alla.

cato: visst kostar DRM att utveckla, men samtidigt så gör det oxå att du inte kan kopiera o använda musiken hur du vill. alltså kan de begränsa dig. i o med att de inte har DRM, så har de ju egentligen mindre kontroll på vart låtarna tar vägen, alltså villd e ha lite mer. men om efterfrågan ökar o försäljningen går bra, kan nog priset sjunka.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

AAC stöds utav de flesta spelare, det är bättre kvalitetsmässigt än MP3 och är en industristandard.
MP3 däremot har du stora licensproblem med och är har enorma patenstvister.

Likväl är mp3 de-facto standard... Hörs ju på folkmunsbenämningen på portabla spelare om inte annat

Gjorde just lite snabba axplock på techspecar för mp3spelare på tillverkarnas hemsidor: Iriver verkar inte stödja AAC, Iaudio verkar inte stödja AAC, Meizu verkar inte stödja AAC, Creative verkar inte stödja AAC, Archos verkar inte stödja AAC (utom möjligen värstingspelarna med plugins) och du påstår att det är industristandard (och sprucetwig påstår att alla vettiga spelare klarar det)...

Tills portabla spelare till större del börjar stödja andra format så är det mp3 eller losslessformat (så jag kan konvertera själv) som gäller IMO. Annars köper jag hellre CD på reor

Men iallafall: full respekt för EMI:s beslut i denna fråga!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att EMI Parlophone går rätt väg med iTunes.
Tror dom har märkt att folk inte vill ha DRM skadade filer på datorn eller playern. Dock tror jag att AAC är fel format om man vill erbjuda musik till alla konsumenter. där är det bäst med mp3.
Sen är det ju så att mp3 i 320 kbps håller rätt bra ljudkvalitet.
Klassiskt musik skulle jag föredra i FLAC. men det finns för få players som stödjer det
Troligtvis kommer Apple hålla fast vid AAC för att främja iPod / iTunes grejen. men andra majorlabels kommer säkert ochså ta bort DRM så andra musikportaler som inte känner sig knuten till en viss plattform har möjlighet och erbjuda musik utan DRM.
Och dessa kommer troligen använda mp3, för att det har bredaste stödet bland alla players som finns på marknaden (patenttvister hit och dit).
Tror det är en ren ekonomisk och logisk tanke dom kommer ha när det är dax för iTunes konkurrensen.
Frågan är hur microsoft reagerar med Zune plattformen. om dom tar bort DRM eller försöker hålla det kvar.
Trots allt tror jag att framtiden ser nu allt ljusare ut med denna nyhet för både konsumenten och musikbranschen. fast det är en bra bit kvar för att alla ska bli nöjd.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

Sidde: du verkar frenetiskt försvara allt med ett "i" framför!

Det är okej för mig, än om jag inte är överens, för du är i alla fall ärligt rak i var dina sympatier ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag vänder mig mot att det fortfarande bara är 256kb, wav-filerna på en CD låter hörbart bättre. Särskilt om man vill spela upp det i en riktig hifi-anläggning och inte bara i plastiga datorhögtalare eller mp3-spelare.

Och vad hände med bättre ljudformat som SACD och DVD-Audio? Jag menar, folk är vana att tanka, varför inte få tanka Super-FLAC filer istället för 256kb AAC?

Det skulle göra det hela så mycket roligare, och locka entusiaster. Och lockar man entusiasterna gör dom reklam till svennarna som hakar på.

edit. Det finns väl lossless AAC liknande FLAC? Varför inte använda det.

256 kbit/s CBR (som jag antar att det handlar om?) är väl egentligen ett ganska dumt format. Varför inte köra hyfsat högkvalitativ VBR istället? Eller 192 kbit/s CBR, som nog duger gott åt >99% av kunderna, mig inkluderad.

Att utbudet på lossless är dåligt beror väl på att det knappt finns nån marknad. Och i en riktig hifi-anläggning är det väl vinyl som gäller?

Permalänk
Medlem

Finkelzvin, varför skulle det vara bättre med en lägre bitrate?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
ska nog köpa några låtar bara för att visa hur duktiga de vart. Hoppas fler följer samma goda exempel.

Jag ska nog ta och göra detsamma.

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett steg i rätt riktning men det är många steg kvar att gå. Synd att det tar så lång tid för skivbolagen att lyfta benen, det känns som att titta på ett race mellan pensionärer med rullator.

Musiken måste bli billigare, när kostnaden av hårdvaran (CDn), leveranskostnaderna samt butikens pålägg försvinner så finns det ingen anledning att sälja musiken för ett dyrare pris än vad det kostar i butik. Det är absurt. Trafik kostar några ören per Gigabyte och en serverpark är dyr men blir en liten summa per nedladdad låt.

Sedan ska det erbjudas i olika format, mp3, acc och ogg exempelvis.

Album-covers ska gå att ladda ner gratis om man köpt alla låter i ett album och detta i bra format.

Så lägg priset på 3kr/låt så blir det 60kr för ett album. Då finns det inte längre något behov av att vara "kriminell" och de som fortfarande är snåla och laddar ner gratis kan vi köra över med gräsklipparen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
cato: visst kostar DRM att utveckla, men samtidigt så gör det oxå att du inte kan kopiera o använda musiken hur du vill. alltså kan de begränsa dig. i o med att de inte har DRM, så har de ju egentligen mindre kontroll på vart låtarna tar vägen, alltså villd e ha lite mer. men om efterfrågan ökar o försäljningen går bra, kan nog priset sjunka.

Självklart förstår jag att det är på det sättet de legitimerar prishöjningen. Dock vet både du och jag att det är bullshit. All musik finns redan att få tag på utan DRM-skador, så varför skulle iTunes DRM-fria musik kopieras mer? Dessutom, varför skulle EMI ha kontroll över en produkt de redan sålt? Kontrollen bör väl enligt traditionell handelsmaner falla på ägaren, dvs. den som köper låten.

Så, att den DRM-fria musiken kostar mer är endast för att EMI inte helt kommit ut ur garderoben än. Men att de ens erbjuder DRM-fritt är väl ett tecken på att de börjat glänta på dörren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Likväl är mp3 de-facto standard... Hörs ju på folkmunsbenämningen på portabla spelare om inte annat

Fast mpeg1 layer3-ljud är inte helt oproblematiskt vad gäller licensförhållandena.
Något ju MS fick en stämmning för härom veckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Gjorde just lite snabba axplock på techspecar för mp3spelare på tillverkarnas hemsidor: Iriver verkar inte stödja AAC, Iaudio verkar inte stödja AAC, Meizu verkar inte stödja AAC, Creative verkar inte stödja AAC, Archos verkar inte stödja AAC (utom möjligen värstingspelarna med plugins) och du påstår att det är industristandard (och sprucetwig påstår att alla vettiga spelare klarar det)...

mpeg4 -ljud är ett väl standardiserat format med klara licensförhållanden och effektivare komprimering än äldre mpeg -standarder.

Att de där spelarna inte inte stöder m4a (AAC) verkar bero på att de stödjer WMA-DRM. Det är väldigt sällan man se en spelare som klarar WMA-DRM som samtidigt klarar m4a, nästan så man anar licensrestriktioner från MS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tills portabla spelare till större del börjar stödja andra format så är det mp3 eller losslessformat (så jag kan konvertera själv) som gäller IMO. Annars köper jag hellre CD på reor
Men iallafall: full respekt för EMI:s beslut i denna fråga! [/B]

Tittta på telefoner istället Där är AAC stort.
Fast det finns ju dom som måste ha parallellport, diskettstation, PS/2 -portar.... Ja, du fattar

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att regga ett konto. Beror iofs vad jag hittar som tilltalar mig först men JÄVLAR vilket steg åt rätt håll. Iofs steg enskild låt priserna men vafan. Jag betalar hellre det priset för en DRM fri låt en hälften för en låt som förpestats med skiten.

Undrar hur Real networks, URGE, osv svarar på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Detta är bara ett steg i rätt riktning men det är många steg kvar att gå. Synd att det tar så lång tid för skivbolagen att lyfta benen, det känns som att titta på ett race mellan pensionärer med rullator.

Musiken måste bli billigare, när kostnaden av hårdvaran (CDn), leveranskostnaderna samt butikens pålägg försvinner så finns det ingen anledning att sälja musiken för ett dyrare pris än vad det kostar i butik. Det är absurt. Trafik kostar några ören per Gigabyte och en serverpark är dyr men blir en liten summa per nedladdad låt.

Sedan ska det erbjudas i olika format, mp3, acc och ogg exempelvis.

Album-covers ska gå att ladda ner gratis om man köpt alla låter i ett album och detta i bra format.

Så lägg priset på 3kr/låt så blir det 60kr för ett album. Då finns det inte längre något behov av att vara "kriminell" och de som fortfarande är snåla och laddar ner gratis kan vi köra över med gräsklipparen.

Rätta mig om jag har fel, men redan idag går det att ladda ner album-covers från iTunes helt gratis (om man har ett konto, men ett sådant kan man ha utan att ge ut några konto-uppgifter alls).

Bäst är ju dock MediaPlayer i detta fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tittta på telefoner istället Där är AAC stort.
Fast det finns ju dom som måste ha parallellport, diskettstation, PS/2 -portar.... Ja, du fattar

Jag har inget emot att (indirekt) kallas bakåtsträvare: jag har kvar min diskettstation och saknar min PS/2 mus

... men vet inte om det är applicerbart i det här fallet: Är det bakåtsträveri att jag vill kunna köpa musiken i det format som är absolut vanligast bland spelarna? Dvs när jag köper ny spelare vill jag inte behöva oroa mig över vilket format den stödjer.

Så om någon så skyller jag isåfall på tillverkarna av musikspelarna som bakåtsträvare, om nu AAC är så fritt och välordnat som påstås här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

"Man vill ha en del av kakan och man vill äta den hel"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Finkelzvin, varför skulle det vara bättre med en lägre bitrate?

För att CBR i högre bitrate än 192 kbit/s är en dålig kompromiss mellan kvalitetförbättring och ökad filstorlek, imho. Dvs, Den pyttelilla kvalitetsförbättring som blir är inte värt de större filerna.

Permalänk

Re: Bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Bra!
Äntligen, det var på tiden!

Jag skulle aldrig betala för DRM-infekterad musik. Helvete får frysa innan dess!

Tycker det fortfarande är ganska dyrt dock. $1.29 per låt. Det är väl ungefär 20 låtar på ett album?
$1.29 * 20 = $25.8
$25.8 * ~0.7 = 18,06 = 180kr?
180 kr, för ett album? Då kan man ju köpa ett album i affären och ha någonting "riktigt".

Hoppas att de erbjuder filerna i Ogg Vorbis (.ogg) och FLAC (.flac). Eller årminstonde MP3 som är encodat med LAME med bra inställningar. Jag skulle inte vara så intresserad av WMA.

Idag kostar en låt 9:-, du betalar aldrig mer än 90:- för ett helt album, oavsett hur många låtar det är. Kan inte tänka mig att det kommer att bli annorlunda med detta. Knappast troligt att de kommer att erbjuda någon annan komprimering än AAC, så, jag antar att du får köpa din musik någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför iTunes inte vill sälja musik i mp3- och wma-format och det tycker jag heller inte att de behöver göra. Men för guds skull, se till att släppa musiken i lossless format. De har ju sitt ALAC (Apple Lossless Audio Codec). iTunes får redan idag skit från flera EU-länder bl.a. för att de låser kunderna vid iPod och med de djävulska vinstmarginalerna Apple idag har på iTunes så finns det utrymme att sälja några iPods färre i veckan.

Jag kan mycket väl nöja mig med 256kbps men det känns inte bra att spendera tusentals kronor på att bygga upp en musiksamling i ett komprimerat format. Om AAC i framtiden skulle försvinna och du blir tvungen att konvertera samlingen till ett annat format så kommer du tappa i kvalitet på samma sätt som när du komprimerar en jpeg-bild på nytt. Som Mr. Horse i Ren & Stimpy säger: "No sir, I don't like it."

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Däremot blev jag skaplig irriterad på iTunes, jag la in den senaste versionen på laptopen och den typ äger datorn.

Det finns inget alternativ i Apples menyer att stänga av autostart av iTunes och när man tar bort det ur registret så autostartar den likförbannat och käkar resurser som en tokig. Den fördröjer boot-tiden med det tredubbla, minst. Ett riktigt skräpprogam vad det verkar, bloat upon bloat. WMP11 är _flera_ggr_ snabbare och är dessutom inget problem att plocka bort ur autostarten.

Man förstår varför Apple ville ha C2D när man ser iTunes, ingen mindre processor orkar antagligen av att driva de senare versionerna av programmet.

Oavsett, är det någon som vet hur man smidigt stänger av iTunes från att autostarta eller är det någon registerpost som jag har missat? Det är klart att jag kan ta bort det, men jag tänkte studera det lite till för att se om det är användbart på _något_ sätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bra grej av EMI.

Men själv kommer jag aldrig betala för digital musik. Jag handlar musik för ca tusenlappen varje månad men då är det vax som gäller. Stora skivbolag och distrubutörer ska hålla sig till att trycka och köra ut vinyl och ska inte blanda sig i musikskapandet får då får vi bara själlös skit som Brittan och 50c.

Låt de mindre bolagen sköta skapandet och gratis sprida musiken via webben för att dra folk till konserter och klubbkvällar. Skivförsäljning och promotion-produkter kan också säljas till DJs, ljudentusiaster och fans.

På detta sättet behåller vi musiken som konstform och slipper dessa jävla hjärndöda covers (som är sämre än orginalet) och annan snabbproducerad skit som spelas på bl a NRJ och MTV.

En riktig musiker/konstnär kommer alltid att kunna få betalt. Fri fildelning eller inte.