JO friar i "The Pirate Bay"-fallet

Permalänk
Medlem

Som alla andra sagt några gånger nu så kommer folk som fildelar aldrig säga att det är fel, och folk som tycker att det är fel kommer aldrig säga att det är rätt... Aningen konstig mening men hursom...

Själv laddar jag hem i princip allting innan jag köper det, med undantag av Half-Life serien <3, just på grund av den anledningen att det finns så mycket skit som diverese företag försöker pracka på en.

Anyway, jag är 100% för fildelning sålänge som man kan vara ärlig nog att lägga ut pengar för de produkter man tycker är värda pengarna. Men folk som bara drar hem en massa saker utan att betala en spänn för dem även om de använder det varje dag... tja, det är de som ger fildelning dåligt rykte.

En annan humoristisk sak med fildelning är att försäljning för fria artister har ökat väldigt mycket, just på grund av att de har en möjlighet att nå ut till en mycket större lyssnarskara än tidigare.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Någon skrev nåt förbaskat smart.

Sverige har en mentalitet så man håller på att svimma. Dom som sitter högt
upp har en tendens att klia-du-mig-på-ryggen-så-kliar-jag-dig. Det är så det
fungerar i detta land. Fucked up, but true.

Permalänk
Medlem

man kan ju undra hur många som skulle köpa spelet/skivan iställrt så hur mycket pengar går dom miste om egentligen

Permalänk

Tycker alla slags artister, filmtillverkare och spelbolag skulle jobba rent ideellt.
Dom får ha andra jobb vid sidan deras hobby projekt. samt skulle det vara fint med medborgarlön så man slipper jobba själv, så man får mer tid över till nerladdningen av musik och spel.
Finns ju ingen anledning att en artist ska tjäna mer pengar än en städare...nä lika lön för allt arbete i jesu namn!

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Tycker alla slags artister, filmtillverkare och spelbolag skulle jobba rent ideellt.
Dom får ha andra jobb vid sidan deras hobby projekt. samt skulle det vara fint med medborgarlön så man slipper jobba själv, så man får mer tid över till nerladdningen av musik och spel.
Finns ju ingen anledning att en artist ska tjäna mer pengar än en städare...nä lika lön för allt arbete i jesu namn!

Om vi utgår från att artisten är känd:

Vet du hur tufft det är att vara artist?
Vet du hur mycket du får offra för att vara artist?
Vet du hur lång tid det tar innan artisten väl tjänar stora pengar?
Vet du hur artisten tjänar stora pengar?

Artister finns för att det ska glädja sig själv och att få göra det han/hon vill och att glädja andra på olika sätt. En artist är så pass mycket större än en städare, missförstå mig rätt. Jag menar på att en städare är så klart lika mycket värd som människa men en artist är "större" och får jobba fan så mycket hårdare för att synas i media. Nu tänker jag inte på idioter som high chaparall eller jack ass utan tänker mer på Boys 2 men, Celine Dion, Justin Timberlake och resten av dom större artisterna. Många har fått jobba hela sitt liv och ha sin hobby som vidsidaom projekt men när dom väl blir uppköpta av något bolag så får dom slita som fan för att huvudtaget hänga med media och orka med allt som händer samt hålla deadline, tja det finns hur mycket som helst. Det är inte lätt att vara artist, tror man något annat så har man fel.

En städare har inte en femtedel så hårt som en känd artist har, går inte att jämföra. Artisten tjänar mer för att artisten lönar andras behov i en större utsträckning. Om en städare skulle städa 2000 olika hus per vecka så kallar jag det en bra arbetskraft och skulle då förstå om städaren tjänar en 300.000 kr per månad men nu är det inte så.

Eller var det så att det du skrev var ironi?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N Doja > Så du anser om att en städare skulle städa runt 700 hus per vecka (en omöjlighet, 100 hus per dag...) så skulle han/hon ha rätt till en lön som är ungefär samma som vår statsminister (110k i månaden)? Tycker det är sjukt att lönerna är såpass mycket högre för mer ansvarsfulla jobb. En läkare har mer ansvar än en undersköterska, därav högre lön (25-45k per månad) men när det gäller artister med flera miljoner i månaden, politiker, chefer för statliga verk m.m så säger jag bara: INGEN behöver över 100´000:- i månaden i sverige. Över det är ett hån mot arbetarklassen som gör allt slitgörat för en lön mellan 12 - 22k.

Gällande nyheten:
Tycker ni gör lite dåliga liknelser när ni pratat om att sno spelet från tillverkaren. Såhär kan man lättare säga: Tillverkarens spelidé utvecklas till en spellicens och ett omslag med skiva/manual/support/viss garanti. När man laddar ner ett spel eller program, skippar man omslaget, som i sin tur har vissa fördelar. Detta är ett brott men inte stöld, utan mot upphovsrättslagen. Vilket betyder att man endast tagit en spellicens, inte de fysiska tillbehören. Därav borde brottet också ses som ringa, eftersom att det endast är en kopiering som gäller.

Företaget/personen som äger originalet förlorar egentligen ingenting, då spelets information inte raderas från deras skivor bara för att någon laddar ner det. Dock måste det poängteras att vid massiv kopiering och försäljning av dessa kopior, så tjänar någon pengar på spellicensen, och då går den från att vara lite data på hårddisk till att plötsligt bli en synlig verksamhet. Vilket borde vara stöld och eg. häleriverksamhet samt ett brott mot upphovsrättslagen.

Samtidigt är det sjukt att man genom ekonomisk brottslighet kan få längre straff än våldtäkt, grov misshandel, dråp... Ett verkligt tecken på att lagboken inte fungerar som den ska. Människor har alltid tjänat pengar på andra människor.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
A.N Doja > Så du anser om att en städare skulle städa runt 700 hus per vecka (en omöjlighet, 100 hus per dag...) så skulle han/hon ha rätt till en lön som är ungefär samma som vår statsminister (110k i månaden)? Tycker det är sjukt att lönerna är såpass mycket högre för mer ansvarsfulla jobb. En läkare har mer ansvar än en undersköterska, därav högre lön (25-45k per månad) men när det gäller artister med flera miljoner i månaden, politiker, chefer för statliga verk m.m så säger jag bara: INGEN behöver över 100´000:- i månaden i sverige. Över det är ett hån mot arbetarklassen som gör allt slitgörat för en lön mellan 12 - 22k.

Gällande nyheten:
Tycker ni gör lite dåliga liknelser när ni pratat om att sno spelet från tillverkaren. Såhär kan man lättare säga: Tillverkarens spelidé utvecklas till en spellicens och ett omslag med skiva/manual/support/viss garanti. När man laddar ner ett spel eller program, skippar man omslaget, som i sin tur har vissa fördelar. Detta är ett brott men inte stöld, utan mot upphovsrättslagen. Vilket betyder att man endast tagit en spellicens, inte de fysiska tillbehören. Därav borde brottet också ses som ringa, eftersom att det endast är en kopiering som gäller.

Företaget/personen som äger originalet förlorar egentligen ingenting, då spelets information inte raderas från deras skivor bara för att någon laddar ner det. Dock måste det poängteras att vid massiv kopiering och försäljning av dessa kopior, så tjänar någon pengar på spellicensen, och då går den från att vara lite data på hårddisk till att plötsligt bli en synlig verksamhet. Vilket borde vara stöld och eg. häleriverksamhet samt ett brott mot upphovsrättslagen.

Samtidigt är det sjukt att man genom ekonomisk brottslighet kan få längre straff än våldtäkt, grov misshandel, dråp... Ett verkligt tecken på att lagboken inte fungerar som den ska. Människor har alltid tjänat pengar på andra människor.

Håller fullständigt med ovanstående....

Ang din mening om att någon tjänar pengar. Det är precis därför fildelning är så bra för den lilla människan (du o jag). Då får inte någon halvkorrumperad människa i någon skum del av världen våra pengar. Alla är nog överens om att försäljning av nerladdade spel/filmer/musik är fel.
Tyvärr är det så att fjantlobbyn som har regeringens öra, samt några mindre informerade människor, inte kan skilja på begreppet fildelning och ren piratkopiering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
A.N Doja > Så du anser om att en städare skulle städa runt 700 hus per vecka (en omöjlighet, 100 hus per dag...) så skulle han/hon ha rätt till en lön som är ungefär samma som vår statsminister (110k i månaden)? Tycker det är sjukt att lönerna är såpass mycket högre för mer ansvarsfulla jobb. En läkare har mer ansvar än en undersköterska, därav högre lön (25-45k per månad) men när det gäller artister med flera miljoner i månaden, politiker, chefer för statliga verk m.m så säger jag bara: INGEN behöver över 100´000:- i månaden i sverige. Över det är ett hån mot arbetarklassen som gör allt slitgörat för en lön mellan 12 - 22k.

Jag håller med dig på ett sätt att det kan vara sjukt. Så klart är det en omöjlighet för Agda 48 år att städa rent 700 hus per vecka och tjäna stålar som Persson tjänade. Men jag tror på att man får det man presterar för och jag tror att majoriteten i världen har ett val och att majoriteten i världen har en chans att bli framgångsrik. Det handlar mest om att hålla ögonen öppna samt prestera och satsa och kämpa för att nå dit. Det finns bra böcker om just prestation och att tro på sig själv och ta ansvar för det man gör och göra allt för att lyckas och ha ett mål med livet och en målmedvetenhet som gör att du når framgång.

Vill man jobba som städerska som inte alls är fel så får man göra det. Vill man bli företagare så kan man bli det. Det finns inget som säger att man inte kan bli framgånsrik. Har du ingen utbildning, skaffa dig en. Vill du tjäna pengar har du chansen att göra det.

Det är svårt för personer som bor i Afrika som får 10 kr per dag eller thailändare som jobbar åt skomärket Nike som tjänar 9 svenska kronor per dag, men till och med dom har chansen att komma på en bra idé eller göra något åt sitt liv och kunna ta sig i kragen men jag har förståelse och respekt för om dom människorna med den typen av problem inte gör det eller orkar. Men både du och jag har chans att bli framgånsrika och sitta tillsammans med Ericssons VD. Allt handlar om målmedvetenhet, fokus, intiativ, engagemang, vilja, tro på sig själv och tro på det du gör eller det du har som en idé.

Arister tjänar inte speciellt mycket på cd skivor, jag tjänar betydligt mycket mer per månad än vad Darin får på skivförsäljning. Däremot är det koncerter som artisterna tjänar på och stora evenemang etc. Så några miljoner förmodar jag var ironi. Göran Persson fick ca 65.000 kr i månaden, om det var netto eller brutto vet jag ej. Jag tjänar ibland över 40.000 kr netto för att sälja backup lösningar till företag vilket jag anser inte är något märkvärdigt. Och ibland tjänar jag 14.000 netto. Vill man så kan man, vill man inte så blire inga pengar.

Väldigt ledsen för OFF-T.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Eller var det så att det du skrev var ironi?

Kanske att det var just det:)

Men jag ser att du och många skriver att artisterna tjänar sina pengar från konserter osv jag tror skivförsäljningen gör en hel del.

Kommer ihåg en Iron Maiden interjuv där sa Steve Harris att när maiden turnérar så har dom tur om dom går jämt upp med deras utgifter...visst drar dom in mycket pengar på en konsert men det är rätt många smurfar som ska ha en del av kakan.
Sen vet jag ju inte om Steve ljuger bara för att det ska låta synd om dom:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]