Scythe lanserar Katana 2

Permalänk
Melding Plague

Scythe lanserar Katana 2

Den japanska tillverkaren Scythe har idag släppt uppföljaren till kylflänsen Katana. Inte helt oväntat är namnet Katana 2. Nytt är bland annat flera värmeväxlare ("heat-pipes") och en mycket enklare installation.

Läs nyheten: Scythe lanserar Katana 2

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prestanda före design, perfekt i det här läget

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

undras vem som har rätt.....

Är det tre(Scythe) eller sex(Swec) värmerör som transporterar värmen från kopparbasen till aluminiumflänsarna?

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
undras vem som har rätt.....

Är det tre(Scythe) eller sex(Swec) värmerör som transporterar värmen från kopparbasen till aluminiumflänsarna?

rören sitter ju otvivelaktigt ihop, därmed är det 3, däremot är det ju, lika otvivelaktigt även 6 olika håll de går åt, och har en ändpunkt vid i slutändan dit värmen just som det står, transporteras.

fin rackare hursomhelst. jag undrar dock även i detta fall om inte en tunnelkonstruktion på den borde bli bättre när den nu ändå har fläkt. (?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Och alltid så gör dom samma design på alla kylare ? kopparplatta med rör till alu flänsar..... försöker dom inte komma på nya metoder ?

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

hmm hur presterar den mot en ninja??

Permalänk

lutande flänsar seriöst tror dom att det blir mer prestanda bara genom att luta flänsarna?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

fastsättningen av fläkten ser inte särskilt stabil ut.. är fläkten ens fäst i den övre kanten?

EDIT: ger inte mkt för deras gamla ståltrådar som de skickade med till ninjan heller dock.. ett sant **** att montera beroende på hur cpu'n är placerad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
undras vem som har rätt.....

Är det tre(Scythe) eller sex(Swec) värmerör som transporterar värmen från kopparbasen till aluminiumflänsarna?

This version ”2” comes with total 3 heatpipes, unique sloping shaped heatsink fins to provide a better performance than the previous model.

Gissar på att de är tre.

Undrar dock hur mycket de lutade flänsarna verkligen gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
lutande flänsar seriöst tror dom att det blir mer prestanda bara genom att luta flänsarna?

Om jag minns rätt är det för passformen för vissa moderkort. Den passar fler moderkort än tex. Ninjan pga. den lutningen. Scythe har aldrig gjort ngt för att det är snyggt/coolt eller liknande. De är mer för prestanda än för design.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

En platta som står rakt ut i luftflödet torde vara svårare att kyla än en som lutar lite emot flödet, eller tänker jag fel?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

mhm

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
En platta som står rakt ut i luftflödet torde vara svårare att kyla än en som lutar lite emot flödet, eller tänker jag fel?

Det låter helt riktigt, det blir mer motstånd och en större yta som luften träffar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Nån borde uppfinna ett material som är billigare än plåt, lättare än aluminium, och bättre värmeledningsförmåga än koppar!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

En heatpipe är inte en värmeväxlare, det är ett grovt fel. Kylaren i sig är en värmeväxlare och om ni envisas med att ha ett svenskt namn på heat pipe så är värmerör närme sanningen även om det låter lite dumt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Oh herregud, jag höll på trilla av stolen av skratt/förvånad.
Jag läste daikatana 2 istället för en kylfläns när jag läste nyhets topicen.
Hemska tanke.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Socket 775 montering ser vettig ut, eller vad tycker ni? Gillar inte att behöva plocka loss moderkortet för att skruva fast kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Oh herregud, jag höll på trilla av stolen av skratt/förvånad.
Jag läste daikatana 2 istället för en kylfläns när jag läste nyhets topicen.
Hemska tanke.

Haha lika troligt som om Duke Nukem hade dykt upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
lutande flänsar seriöst tror dom att det blir mer prestanda bara genom att luta flänsarna?

Är det bara jag som ser fel och tycker det ser ut som det snarare är fläkten som är lite vinklad än bladen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Nån borde uppfinna ett material som är billigare än plåt, lättare än aluminium, och bättre värmeledningsförmåga än koppar!

Billigare än plåt?

Permalänk
Medlem

Hm... ? Udda mått på fläkten om man skulle vilja byta den.

Scythe räknas nog som en av de bästa tillverkarna bland kylare nu, dom har väl mest kylare i absoluta toppen.

Sen hade det varit trevligt om vi slapp alla ordmärkare här på forumet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag älskar min första generations Ninja. Får bedrövliga temps med den.. Sen byggde jag en burk med en Mine, med likadan låda och antal fläktar, och där var temperaturen ca 10°C lägre. Får nog byta till en Ninja Rev B eller Infinity.

Trevligt att de kommer med fler modeller, men jag vill ha en ny "kung".

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Då borde du nog ta reda på varför du har taskiga temps med din Ninja...
Dålig kontakt kanske ? Konkav Ihs ? osv..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm... ? Udda mått på fläkten om man skulle vilja byta den.

Scythe räknas nog som en av de bästa tillverkarna bland kylare nu, dom har väl mest kylare i absoluta toppen.

Beror väl på, Anandtechs tester verkar visa på att Thermalright Ultra 120 (extreme) är bäst.

Sen får man ju ta pris- och viktfaktorer i beräkningen också.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Samma skitmontering till s775 som de flesta kylare använder i dagsläget. Hatar den så fruktansvärt. Känns inte stavil för 5öre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Beror väl på, Anandtechs tester verkar visa på att Thermalright Ultra 120 (extreme) är bäst.

Sen får man ju ta pris- och viktfaktorer i beräkningen också.

/Adrian

fans det en som jämförde ninja med thermalrights ultra ? nice..
funderar på att köra en ninja eller 120 nästa gång.
Thermalright är himla bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Samma skitmontering till s775 som de flesta kylare använder i dagsläget. Hatar den så fruktansvärt. Känns inte stavil för 5öre.

Det verkar ändå fungera. Skulle en av rattarna inte sitta 100% så finns det alltid 3 andra. Ska jag vara helt ärlig blev jag tvungen att läsa instruktioner första gången med 775, var helt van med socket A.

Angående Thermalright Ultra 120 och Thermalright Ultra 120 Extreme: http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=1 Hoppas de verkligen löst problemet med 775-adaptern för Extreme. Är 6 heatpipes det värsta på marknaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Beror väl på, Anandtechs tester verkar visa på att Thermalright Ultra 120 (extreme) är bäst.

Sen får man ju ta pris- och viktfaktorer i beräkningen också.

/Adrian

Mjo, jag hade faktiskt Thermalright i åtanke när jag skrev,
"en av de bästa tillverkarna bland kylare nu" och inte bäst, sedan tänkte jag oxå på mängden av kvalite kylare dom gjort.

Priset anser jag INTE vara en faktor i bedömmningen av effektivt, vikten är något relevantare, men ingen större faktor för de flesta av oss.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
lutande flänsar seriöst tror dom att det blir mer prestanda bara genom att luta flänsarna?

Är inte flänsrna lutade för att få ner mer luft på moderkortet? Om flänsrna är raka så riskerar det att bildas små luftfickor på moderkortet där luften blir, minst sagt, het.

Permalänk
Medlem

Irriterande att det är en 100mm fläkt. Varför inte försöka skapa/behålla en standard.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |