Turbokonvertera en pc?

Permalänk
Melding Plague

Turbokonvertera en pc?

Modifieraren Mark Purney var trött på att datortillverkare missbrukade ordet "Turbo" i olika sammanhang, och när han lyckades få tag i en begagnad turbo från en bil så startade han projektet "Forced Induction" som syftade till att kyla en dator med hjälp av en bilturbo!

Läs nyheten: Turbokonvertera en PC?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mjo. de kanske skulle vara något. undrar om den viiiner lika mycket som om den hade suttit i bilen dock^^

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Vad ligger laddtrycket på tro?

Permalänk

Hmm, känns tämligen onödigt men visst har han en poäng

Permalänk

Hur mycket turbo får han av bilturbon?

Permalänk
Medlem

Ehm, det chassiet har legat uppe på nätet sedan 2003/2004? (Det står det på http://raktron.com/custom ..)

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att den inte brydde sig om temperaturen, hade som varit trevligt att höra att rumstemperatur uppnådes.

Kanske sweclockers kunde ha ett "nygamla nyheter" där sånna här äldre nyheter kan flyttas till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Vad ligger laddtrycket på tro?

Noll, då han inte tätat chassit...tur det iofs, tror inte chassit hade gillat laddtryck

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ähh tråkigt, bättre om någon kommer på något trevligt som är kyligt och relativt tyst.

Permalänk
Medlem

Jo begreppet turbo används ofta fel på en PC, jag hade tex. en gamal hederlig 486:a i mitten på -90talet med en inbygd turbo-knapp under powerknappen på chassit

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Jo begreppet turbo används ofta fel på en PC, jag hade tex. en gamal hederlig 486:a i mitten på -90talet med en inbygd turbo-knapp under powerknappen på chassit

- justja sån hade vi också, men det var innan jag blev ordentligt intresserad av datorer. Vad gjorde den där knappen egentligen?

Visa signatur

---Macfrälst---
MacBook vit, 2Ghz, 1gb minne, 60 gb hd
Playstation 3, jobbar på att få in OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I.L.C.
- justja sån hade vi också, men det var innan jag blev ordentligt intresserad av datorer. Vad gjorde den där knappen egentligen?

Minnet e inte jättebra.. men jag har för mig att knappen inte alls var någon turbo i bemärkelsen att saker skulle gå snabbare, utan en knapp som gjorde att spel och program som var designade för äldre datorer med mer begränsad kapacitet gick i rätt hastighet på den nya "snabba" 486:an..

Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd..

Visa signatur

irl?

Permalänk
Medlem

Dyr turbo att använda till det projektet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

varför står det att han tröttnat på att ordet turbo missbrukas när han själv använder det för att få uppmärksamhet. Och inget annat än uppmärksamhet. Ser ingen oljepump för lagringen. (fluid bearing) Och sen bör han öka varvet med sisådär 97000rpm för att få en riktig boost.....
"Nyheten" borde presenterats i Söndags. (1:a April) Är väl så den ska läsas.
Och nej, jag är inte tråkig. Bara låter så ibland....

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankfoot
Minnet e inte jättebra.. men jag har för mig att knappen inte alls var någon turbo i bemärkelsen att saker skulle gå snabbare, utan en knapp som gjorde att spel och program som var designade för äldre datorer med mer begränsad kapacitet gick i rätt hastighet på den nya "snabba" 486:an..

Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd..

Nja, CPU:n gick helt enkelt snabbare.. åtminstånde mina.

laptop från fan-vet-jag-för-år körde 6MHz normalt och 12MHz med turbo, samma med 33MHz burken jag hade dundra på i 66MHz... nackdelen var att CPU:n blev lite för varm och blev instabila

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, CPU:n gick helt enkelt snabbare.. åtminstånde mina.

laptop från fan-vet-jag-för-år körde 6MHz normalt och 12MHz med turbo, samma med 33MHz burken jag hade dundra på i 66MHz... nackdelen var att CPU:n blev lite för varm och blev instabila

- haha "överklockning at the push of a button!"

Visa signatur

---Macfrälst---
MacBook vit, 2Ghz, 1gb minne, 60 gb hd
Playstation 3, jobbar på att få in OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, CPU:n gick helt enkelt snabbare.. åtminstånde mina.

laptop från fan-vet-jag-för-år körde 6MHz normalt och 12MHz med turbo, samma med 33MHz burken jag hade dundra på i 66MHz... nackdelen var att CPU:n blev lite för varm och blev instabila

Turbo-knappen skulle normalt sett vara intryckt. Den fanns där för att kunna sänka hastigheten på CPU:n då äldre programvara anpassad till långsammare processorer gick för fort helt enkelt.

Datorn blev inte instabil av att knappen var intryckt utan det var helt normalt att ha den så. Vissa spel t.ex. på den tiden kördes inte i realtid utan påverkades av processorns faktiska kapacitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Turbo-knappen skulle normalt sett vara intryckt. Den fanns där för att kunna sänka hastigheten på CPU:n då äldre programvara anpassad till långsammare processorer gick för fort helt enkelt.

Datorn blev inte instabil av att knappen var intryckt utan det var helt normalt att ha den så. Vissa spel t.ex. på den tiden kördes inte i realtid utan påverkades av processorns faktiska kapacitet.

Stämmer nog bätre, jag var väldigt grön med datorer då och kan hända att flänsarna var dammiga eller liknande

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

haha turboknappen va alltid intryckt på alla våra datorer vi hade

skulle va nice med någon vridbar ochilator med display på så man kunde dra på frekvensen genom o vrida när man skulle spela eller liknande

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite 'den blinde leder den döve' över det hela. Killen tror som sagt att han gör saker och ting mer rätt med en riktig turbo än att kalla när saker och ting går fortare för turbo.

En vanlig PC-fläkt gör nog jobbet bättre än en turboimpeller.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

turbos ska sitta på bilar och ha tryck i sej, inte skyffla lite futtig luft i ett datorchassi

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det är en kul grej - Killen tror inte att han använder turbon som den används i en bil och han tror nog inte att det är ett bättre alternativ än en vanlig fläkt - Det är en kul grej.

edit: kanske jag missförstod...

Permalänk

Han har väl här bakvänt hela turbon eller? Normalt sett snurrar propellern i turbon för att luft passerar (avgaserna), det är alltså en turbin som driver en pump som ger höjt tryck till insprutningen i motorn. Nu har han istället kopplat en motor till fläkten =S

Om man verkligen skulle använda en bilturbo ordentligt till datorn skulle man väl koppla den till utblåset från datorn och ha propellern att driva en kompressorpump så att man kunde få kallare luft till inblåset. Detta är ju dock fullkomligt idiotiskt eftersom att det bara skulle innebära en omvandling av elenergi till rörelseenergi i luft och sedan till mekanisk energi i pumpen istället för att bara koppla elenrgien direkt på kompressorpumpen.

Om man ändå vill få ut något intressant ur kylning med biltema kanske man skulle kunna ta en cylinder och kolv till att pumpa luft. Man sätter alltså en motor på vevaxeln så att kolven rör sig in och ut i cylindern och sedan öppnar och stänger ventilerna så att den pumpar luft. Kanske kan man på detta sätt pumpa luft utan att få luftbrus från fläktvingar och man kan ju få ett jävla tryck på luften

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Han har väl här bakvänt hela turbon eller? Normalt sett snurrar propellern i turbon för att luft passerar (avgaserna), det är alltså en turbin som driver en pump som ger höjt tryck till insprutningen i motorn. Nu har han istället kopplat en motor till fläkten =S

Om man verkligen skulle använda en bilturbo ordentligt till datorn skulle man väl koppla den till utblåset från datorn och ha propellern att driva en kompressorpump så att man kunde få kallare luft till inblåset. Detta är ju dock fullkomligt idiotiskt eftersom att det bara skulle innebära en omvandling av elenergi till rörelseenergi i luft och sedan till mekanisk energi i pumpen istället för att bara koppla elenrgien direkt på kompressorpumpen.

Om man ändå vill få ut något intressant ur kylning med biltema kanske man skulle kunna ta en cylinder och kolv till att pumpa luft. Man sätter alltså en motor på vevaxeln så att kolven rör sig in och ut i cylindern och sedan öppnar och stänger ventilerna så att den pumpar luft. Kanske kan man på detta sätt pumpa luft utan att få luftbrus från fläktvingar och man kan ju få ett jävla tryck på luften

Ehm, det är nog mera så att det är en ploj-grej.
MEN, turbon är INTE bakvänd. Den suger in luften där fram precis som vanligt. Han har bara inget avgasrör kopplat (anslutningen till höger på bilden), istället driver han turbo-axeln med en elmotor.
Mycket ineffektivt sätt att flytta luft på jämfört med en vanlig datorfläkt, sen lär den väga rätt mycket. X_x

Permalänk
Medlem

Var är hjulen då ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Han har väl här bakvänt hela turbon eller? Normalt sett snurrar propellern i turbon för att luft passerar (avgaserna), det är alltså en turbin som driver en pump som ger höjt tryck till insprutningen i motorn. Nu har han istället kopplat en motor till fläkten =S

Om man verkligen skulle använda en bilturbo ordentligt till datorn skulle man väl koppla den till utblåset från datorn och ha propellern att driva en kompressorpump så att man kunde få kallare luft till inblåset. Detta är ju dock fullkomligt idiotiskt eftersom att det bara skulle innebära en omvandling av elenergi till rörelseenergi i luft och sedan till mekanisk energi i pumpen istället för att bara koppla elenrgien direkt på kompressorpumpen.

Om man ändå vill få ut något intressant ur kylning med biltema kanske man skulle kunna ta en cylinder och kolv till att pumpa luft. Man sätter alltså en motor på vevaxeln så att kolven rör sig in och ut i cylindern och sedan öppnar och stänger ventilerna så att den pumpar luft. Kanske kan man på detta sätt pumpa luft utan att få luftbrus från fläktvingar och man kan ju få ett jävla tryck på luften

???

Avgaserna får turbinen att snurra och andra sidan trycker andra turbinen in luft i motorn, ingenting med insprutningen å göra med.

Förövrigt föredrar jag utan turbo..
Turbo är som snabbsex, gapa och svälja..
Sugmotot/utan turbo blir det = gapa, sug och svälj

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Han har väl här bakvänt hela turbon eller? Normalt sett snurrar propellern i turbon för att luft passerar (avgaserna), det är alltså en turbin som driver en pump som ger höjt tryck till insprutningen i motorn. Nu har han istället kopplat en motor till fläkten =S

Om man verkligen skulle använda en bilturbo ordentligt till datorn skulle man väl koppla den till utblåset från datorn och ha propellern att driva en kompressorpump så att man kunde få kallare luft till inblåset. Detta är ju dock fullkomligt idiotiskt eftersom att det bara skulle innebära en omvandling av elenergi till rörelseenergi i luft och sedan till mekanisk energi i pumpen istället för att bara koppla elenrgien direkt på kompressorpumpen.

Om man ändå vill få ut något intressant ur kylning med biltema kanske man skulle kunna ta en cylinder och kolv till att pumpa luft. Man sätter alltså en motor på vevaxeln så att kolven rör sig in och ut i cylindern och sedan öppnar och stänger ventilerna så att den pumpar luft. Kanske kan man på detta sätt pumpa luft utan att få luftbrus från fläktvingar och man kan ju få ett jävla tryck på luften

Men om man komprimerar luften i en cylinder med hjälp av en kov, borde man då inte värma upp luften rätt mycket ändå? Den skulle nog bli nära värdelös ur kylningssynpunkt. Bara en tanke. Bra idé annars!

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Det hade varit en kul grej om han nu faktiskt hade använt turbon på rätt sätt, dvs driva den med avgaser. Nu blev det liksom en kompressor/turbo hybridsak eftersom han driver den med en motor istället för avgaser. Han kunde ju lika gärna ha skitit i att sätta dit avgashuset öht. Sen hade det ju varit betydligt roligare att sätta dit en IC också, om det nu är meningen att det hela ska kyla. Och sportluftfilter för att slippa få in massa skit i datorn

Tyckte den var sådär, det han har lyckats med är att skapa en mycket oeffektiv fläkt. Sen låter den säker också ganska illa och kommer skura när som helst, för ett turboagg behöver faktiskt olja

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

du kanske vet att en turbo blir glödhet! datorn skulle brinna upp om han använde turbon " på rätt vis "

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
???

Avgaserna får turbinen att snurra och andra sidan trycker andra turbinen in luft i motorn, ingenting med insprutningen å göra med.

Förövrigt föredrar jag utan turbo..
Turbo är som snabbsex, gapa och svälja..
Sugmotot/utan turbo blir det = gapa, sug och svälj

Med insprutningen menade jag insprutningen av bensin-luft-blandningen som en turbokompressor ger högre tryck till så att mer kommer in i cylindern. Jag kan hålla med om att turbo inte är en så rolig lösning eftersom man får så mycket gummibandseffekt. En riktig eldriven kompressor är ju bättre.

Till FL3JM: Med bakvänd menade jag att istället för att driva en sak (kompressor) med en turbin och luftströmning så använder han en en sak (elmotor) för att skapa luftströmmning. Ganska omvänt tycker jag.

Till apelsingummi: Nej luften värms inte upp av att pumpas av en kolv. Om luften komprimeras och trycket ökar så värms den men då skulle luften svalna så fort man släppte in den i chassiet som förhoppningsvis inte är helt tätt så det är inget problem. Det är dock förmodligen ingen fördel med en kolvpump för det är nog svårt att göra mekaniken tyst. Klumpigt blir det om inte annat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?