Permalänk
Melding Plague

Kossart Ipro

Nu när sommaren börjar göra sig påmind på allvar är det ett alldeles ypperligt tillfälle att njuta av solen med musik i öronen. Men många nöjer sig inte med mp3-spelarens medföljande hörlurar, utan vill ha något lite extra. Vi tittar närmare på Kossart Ipro, ett par lovande portabla hörlurar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Att Kossart Ipro har lika bra ljud som Porta Pro! Lika dåligt ljud måste dom mena eller?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

För den prislappen har Koss alltid haft mycket bra ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Att Kossart Ipro har lika bra ljud som Porta Pro! Lika dåligt ljud måste dom mena eller?

Vad menar du? har du ens haft ett par sådana lurar? misstänker att du nu är helt ute och spekulerar och tror dig.

Kossart är underbara, hur bra ljud som helst! Du kanske testade med en kassettspelare som ljudkälla kanske?

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Att Kossart Ipro har lika bra ljud som Porta Pro! Lika dåligt ljud måste dom mena eller?

När KOSS Porta Pro år efter år fått priser säger det ganska tydligt om ljudet i den prisklassen.

Permalänk

www.kossart.se så har hifi-musik testat luren runt årsskiftet. Då köpte jag den på cdon.se jag har sedan tidigare en KOSS PORTA PRO som jag inte alls tycker hänger med denna. Kossluren ändrar ljudkaraktär när man höjer volymen. Kossart iPro låter likadant oavsett hur mycker jag höjer ljudet. Den har alltså bättre kontroll över ljudet!
Ok att sladden känns klibbigare, men den skal ju tåla svett, mina gamla porta har fått sladden bytt tre gånger på ca ett år, så den tiden har jag redan passerat med iPro och den ser fortfarande ny ut.
Jag rekommenderar denna till mina vänner!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Vad menar du? har du ens haft ett par sådana lurar? misstänker att du nu är helt ute och spekulerar och tror dig.

Kossart är underbara, hur bra ljud som helst! Du kanske testade med en kassettspelare som ljudkälla kanske?

Jag har ett par Porta Pro och låter Kossart Ipro som dom är det inget bra!

Jag köpte ett par billiga Sennheisen snäckor för 350kr och dom är grymt mycket bättre men Porta Pro lurarna duger bra för spel med sina öppna lurar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Smaken är som baken.......

MEN! Såsom HIFI entusiast så kan jag bara säga att Kossart iPro har en avsevärt högre upplösning än porta luren!
iPro låter helt klart bättre, och det över hela registret som jag anser är nästan lika bra som dyra hemma lurar i en prisklass som är tre-faldig denna!

Läs även vad HIGHfidelity tidningen skriver, de är vana att testa saker runt 5- siffriga prislappar!

Permalänk
Medlem

Bara jag som får Kina-vibbar av "Kossart Ipro"? X)

Jmf: http://www.2dayblog.com/images/IMG_0020.jpg

Permalänk
Medlem

Kossart, tidigare generalagent för Koss, kommer ut med en hörlur som är en total ripoff på Koss porta pro.. Det är vad jag kallar en riktig slump!

edit: typo

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Har testas Koss Porta Pro, och av det ljudet dom presterar blir man ju gråtfärdig, tyvärr finns det ingen streetlur oavsett fabrikat som låter bra
ska ju nämnas ända sättet att få riktigt bra ljud i lurar stavas elektrostatiska lurar och helst fabrikat STAX
Dock Grado har hyfsade lätta lurar som låter bra, dock är lite tungdrivna för dom flesta mp3 players

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ägt två par Koss Porta Pro och är älskar verkligen ljudet i de lurarna, trycket man får i dem med hjälp av Iaudio U2 är ganska svårslaget i den prisklassen. Om Kossarts kopia är bättre så kanske de får bli ersättare, för kablarna till Porta Pro'n håller inte speciellt länge..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelsmolsk
www.kossart.se så har hifi-musik testat luren runt årsskiftet. Då köpte jag den på cdon.se jag har sedan tidigare en KOSS PORTA PRO som jag inte alls tycker hänger med denna. Kossluren ändrar ljudkaraktär när man höjer volymen. Kossart iPro låter likadant oavsett hur mycker jag höjer ljudet. Den har alltså bättre kontroll över ljudet!
Ok att sladden känns klibbigare, men den skal ju tåla svett, mina gamla porta har fått sladden bytt tre gånger på ca ett år, så den tiden har jag redan passerat med iPro och den ser fortfarande ny ut.
Jag rekommenderar denna till mina vänner!

Blir inte av med tanken att du själva jobbar på kossart.
En lur som Koss Porta Pro som har varit så pass bra i så många år kan inte vara så mycket sämre helt plötsligt.
Jag hade en Koss Porta Pro i flera år och den var jag nöjd med tills den försvann på en tågresa.
Sen att du är reggad sen april 07 gör dig inte trovärdigare precis. samma som
din kompis parawanen.
så jag tänker bara högt men jag kan ju ha fel iofs
Dock måste jag säga att materialkvaliteten av Koss Porta Pro har försämrats något under dom senaste åren (det är mitt intryck iaf).
Själva kör jag med shure pluggar sen ett år tillbaka.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Blir inte av med tanken att du själva jobbar på kossart.
[...]
Sen att du är reggat sen april 07 gör dig inte trovärdigare precis. samma som
din kompis parawanen.

precis vad jag tänkte (fast med fler stavfel).

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har testas Koss Porta Pro, och av det ljudet dom presterar blir man ju gråtfärdig, tyvärr finns det ingen streetlur oavsett fabrikat som låter bra
ska ju nämnas ända sättet att få riktigt bra ljud i lurar stavas elektrostatiska lurar och helst fabrikat STAX
Dock Grado har hyfsade lätta lurar som låter bra, dock är lite tungdrivna för dom flesta mp3 players

Hmm... tycker nog ändå att portan är den bästa luren i sin prisklass, fördelen/nackdelen är ju att allt låter likadant oavsett inspelniningens kvalitet. Själv gillar jag inte Grado men däremot det mörkare soundet hos HD600/650, när det gäller elektrostater har jag själv aldrig testat några, men efter vad jag erfar, är alla inte heller när det gäller de lika entusiastiska som du........

Smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogday
precis vad jag tänkte (fast med fler stavfel).

Lite offtopic men...
Jag bodde i sverige i bara fyra år. jag tror jag klarar mig ganska bra jämfört med många andra. dessutom gick jag aldrig nån svenskkurs eller nåt sånt.
Jobbade som en galning och det fanns ingen tid.
Alla kan stava fel nån gång. inget man behöver påpeka tycker jag
Ja just det. : felen jag hittade Är korrigerat

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har testas Koss Porta Pro, och av det ljudet dom presterar blir man ju gråtfärdig, tyvärr finns det ingen streetlur oavsett fabrikat som låter bra
ska ju nämnas ända sättet att få riktigt bra ljud i lurar stavas elektrostatiska lurar och helst fabrikat STAX
Dock Grado har hyfsade lätta lurar som låter bra, dock är lite tungdrivna för dom flesta mp3 players

Stax, men dom har ju absolut ingen basåtergivning att tala om.
Absolut bästa hörlursljudet är nog troligen KOSS ESP/950, men så kostar den ju en bra bit över 10 000:- åxå.
Nu kan man ju inte knalla runt på stan med dom på huvet direkt.........
Så en portabel variant får väl räcka för de portabla ändamålet.

NEJ jag jobbar inte på Kossart, jag kör taxi på oregelbundna tider (därav hörlursintresse) och har hifi och hemmabio som hobby!

Permalänk

"Hörlurskabeln snurrar gärna ihop sig"

Kan man verkligen se det som en nackdel? Enligt min erfarenhet är det snarare den bittra standarden och det är en stark fördel utöver det vanliga om de i n t e skurvar ihop sig likt en telefonsladd när man stoppar ner dem i fickan eller en låda. Det är nästan magiskt hur den kan slå knut på sig själv!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

[...]Det är nästan magiskt hur den kan slå knut på sig själv!

Det ÄR magiskt. Original lurarna till iPoden är omöjliga att lägga i fickan utan att behöva trassla upp den i 15 sekunder.

Permalänk

"portabla hörlurar"

WOW, PORTABLA!?

För det är juh inga andra hörlurar... :/

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
"portabla hörlurar"

WOW, PORTABLA!?

För det är juh inga andra hörlurar... :/

Kanske syftar på att de går att vika ihop och lägga i fickan ? Långt ifrån alla lurar som kan det

Permalänk
Medlem

Det JAG undrar är... var fotomodellen från ett av de andra hörlurstesterna tog vägen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
"Hörlurskabeln snurrar gärna ihop sig"

Kan man verkligen se det som en nackdel? Enligt min erfarenhet är det snarare den bittra standarden och det är en stark fördel utöver det vanliga om de i n t e skurvar ihop sig likt en telefonsladd när man stoppar ner dem i fickan eller en låda. Det är nästan magiskt hur den kan slå knut på sig själv!

Visserligen, men det är oerhört snörande att alltid ha en extravikt på hörlurarna iom. dubbla mängden eller mer kabel från hörlurarna till mp3-spelaren/datorn.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen tro på en testare som använder mp3 låtar och sen skriver att det är fylligt ljud och bra bas.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Kan man verkligen tro på en testare som använder mp3 låtar och sen skriver att det är fylligt ljud och bra bas.

Amen. OK att Mp3 är komprimerat, men lite måtta får det väl vara. 192-320Kbit bör väl vara nog för att kunna bedömma den generella basåtergivningen och balansen mellan olika frekvensområden.

För att inte tala om att luren är generellt riktad mot folk som lyssnar på MP3. Och är man desperat nog att lägga in .wav-filer på MP3n för att 320Kbit-mp3or inte är bra nog så bör man nog tänka om.

Det är nog större risk att trumhinnan förvränger ljudet mera än högupplösta Mp3or.

Varför inte dra på en studiomaster-fil på 24 bitar-192KHz. Man kan ju missa en frekvens någonstans...

Hela testet går ju också ut på att att jämföra samma MP3or från flera källor. Och man kanske skall vara mera orolig för om source-materialet kommer från en sunkig vinyl-rip. Då är det ju större chans att missbedömma frekvensbalanser.

Nu är jag väldigt negativ, men ibland blir jag lite trött på folk som klagar på MP3or. Om MP3-komprimeringen drog ned basen med 6dB, och sedan körde hela filen genom en gitarrförstärkare, då kan man klaga.
Ja, MP3-or är komprimerade. De är också designade för att komprimera på sådant sätt att det skall vara så onoterbart som möjligt.

Och det finns säkert tester som visar att folk i allmänhet inte kan skilja på 192kbit och WAV. Sedan finns det säkert också tester som visar att experter i 7 av 10 fall kan plocka ut en 192-MP3 från en WAV. men med de marginalerna så är det ju kanske inte dags att börja oja sig över om ljudet är fylligt eller har bra bas. Då snackar vi små-små-små i stort sett ohörbara skillnader som experter på bra högtalare kan plocka ut. Tror inte testerna gjordes på 300-kronorshörlurar om jag skall vara ärlig.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481