Thermaltake släpper Blue Orb FX

Permalänk

Börjar nästan bli löjligt med alla "vi-sågar-utan-att-test" folk här på swec. Patetiskt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Börjar nästan bli löjligt med alla "vi-sågar-utan-att-test" folk här på swec. Patetiskt.

Ibland behövs det bara logisk och rationell slutledningsförmåga för att konstatera något utifrån sin förförståelse. Går aldrig nå en sanning om något, även om det testas. Många här vet av egen erfarenhet något om thermaltakes tidigare produkter som antingen är positivt eller negativt.

Permalänk

Du kan rättfärdiga det hur du vill, i slutet av tunnelen är det folk som vill verka duktiga. Det är stor skillnad på tidigare produkter och nya produkter, även om ett företag tidigare lanserat skit. Det är även stor skillnad på tro och veta.

Att det sedan inte går att nå en sanning om något även om det testas var det dummast jag hört på länge.

Det är skillnad på att säga att man tycker layouten är snygg/full mot att säga "kommer inte fungera för jag tror massa saker".

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Minns min gamla chromeOrb, kylde en Duron 700@1000MHz i typ 5 år i gissningvis 15/7. Tyckte den funkade prima.
Krossade cores på socket A-prollar?? Pfft, amatörmässigt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Minns min gamla chromeOrb, kylde en Duron 700@1000MHz i typ 5 år i gissningvis 15/7. Tyckte den funkade prima.
Krossade cores på socket A-prollar?? Pfft, amatörmässigt.

Nja, kylarens botten var inte plan för 5-öre... en liten "pigg" satt i mitten och när jag jämförde pastan mot core så passade "piggen" i sprickan på CPU:n

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Blue Orb II med ny fläktdesign, lite högre och 300 gram lättare för att de gjort av med kopparkärnan.

Genomgående i reviews av Blue Orb II är att dess fläkt på 1700rpm/77cfm/17dBA låter betydligt mer än vad som uppges.
Nu har den fått en fläkt på 1800rpm/70cfm/18dbA.

Angivna lljudnivåer stämmer säkert, om man mäter på 10-15 meters avstånd.

Angående tysta dB, flygplanen som lyfter från arlanda är för mig 165 tysta dB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du kan rättfärdiga det hur du vill, i slutet av tunnelen är det folk som vill verka duktiga. Det är stor skillnad på tidigare produkter och nya produkter, även om ett företag tidigare lanserat skit. Det är även stor skillnad på tro och veta.

Att det sedan inte går att nå en sanning om något även om det testas var det dummast jag hört på länge.

Det är skillnad på att säga att man tycker layouten är snygg/full mot att säga "kommer inte fungera för jag tror massa saker".

Man kan aldrig påstå att det finns en objektiv sanning, det är något man lärt sig inom forskningen. Vi omvärderar hela tiden allt vi vet annars hade vi fortfarande trott att jorden är platt och universums mittpunkt. En del människor tror att bara för att något är testat och publicerat så är det en sanning vilket är helt galet. Testerna är viktiga men det går aldrig uppnå en sanning. Även om det är valida och reliabla tester blir det alltid subjektiva bedömningar i slutändan av både testare och användare. T.ex. kan en produkt få jättebra i tester utifrån en testares tolkningar men jag som person kan tycka något helt annat. Det är då viktigt med en transparens för att kunna förstå hur testaren kommit fram till slutsatserna.

Från våran erfarenhet av thermaltakes produkter och andra tillverkare går det att göra en del påståenden hur pass bra den här kylaren är. T.ex. hade den här kylaren haft en heatpipe hade det varit sannolikt att kylaren presterat sämre i jämförelse med andra kylare som har ungefär likadan design fast med fler heatpipes. Det är inte ovanligt att testarna kommer fram till resultat som de från början förväntat. T.ex. om kylaren väger 1 kg och har 2 st 120 mm är det inte konstigt om den presterar bra. Det finns således olika sätt att nå kunskap, det ena genom rationella filosofiska resonemang och det andra genom empiri (tester etc).

Det är jättebra att du är kritisk och inte fördomsfull om tillverkare utan fördomsfria kunder hade de kanske gått i konkurs från början, men samtidigt måste du tänka demokratisk och acceptera att det finns de som har annan åsikt. De som testar produkterna kanske även vill verka vara duktiga, de är även människor och inte perfekt kalibrerade maskiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
[B]Man kan aldrig påstå att det finns en objektiv sanning, det är något man lärt sig inom forskningen. Vi omvärderar hela tiden allt vi vet annars hade vi fortfarande trott att jorden är platt och universums mittpunkt. En del människor tror att bara för att något är testat och publicerat så är det en sanning vilket är helt galet. Testerna är viktiga men det går aldrig uppnå en sanning. Även om det är valida och reliabla tester blir det alltid subjektiva bedömningar i slutändan av både testare och användare. T.ex. kan en produkt få jättebra i tester utifrån en testares tolkningar men jag som person kan tycka något helt annat. Det är då viktigt med en transparens för att kunna förstå hur testaren kommit fram till slutsatserna.

Jag har inte sagt att någon annan skall testa för dig, testa själv och bilda dig den sanning som finns, din egna sanning innan du sågar saker baserat på fantasi.

Citat:

Från våran erfarenhet av thermaltakes produkter och andra tillverkare går det att göra en del påståenden hur pass bra den här kylaren är. T.ex. hade den här kylaren haft en heatpipe hade det varit sannolikt att kylaren presterat sämre i jämförelse med andra kylare som har ungefär likadan design fast med fler heatpipes. Det är inte ovanligt att testarna kommer fram till resultat som de från början förväntat. T.ex. om kylaren väger 1 kg och har 2 st 120 mm är det inte konstigt om den presterar bra. Det finns således olika sätt att nå kunskap, det ena genom rationella filosofiska resonemang och det andra genom empiri (tester etc).

Visst finns det några ytterst få som har belägg för det dom skriver. Men dom allra flesta sågar för att verka smarta eller liknande. Det är mycket "fjortis-skriverier" i kommentarerna, speciellt dom som klagar på fjortis layout verkar det som. Nivån är låg och väldigt många sågar för sågandets skull. Man kan generellt säga att dom flesta kylare skulle sågas om någon form av design använts.

Citat:

Det är jättebra att du är kritisk och inte fördomsfull om tillverkare utan fördomsfria kunder hade de kanske gått i konkurs från början, men samtidigt måste du tänka demokratisk och acceptera att det finns de som har annan åsikt. De som testar produkterna kanske även vill verka vara duktiga, de är även människor och inte perfekt kalibrerade maskiner. [/B]

Jag är absolut inte kritisk mot folk som kan göra en rättvis bedömning, tyvärr märks det tydligt att det saknas sådan kunskap bland kommentar trådarna. Sedan kan du försöka få det till att jag är dum och köper dåliga produkter och lägga skulden på mig, men skitsnacket kommer från det hållet där belägget inte finns. Simple as that.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag har inte sagt att någon annan skall testa för dig, testa själv och bilda dig den sanning som finns, din egna sanning innan du sågar saker baserat på fantasi.

Vet man att en kylare väger X antal gram och har en fläkt som är på X antal mm i diameter behövs inte fantasi för att föreställa sig hur den presterar. Fantasi är annars en bra källa för kreativitet vid design och utvärderingstillfällen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Visst finns det några ytterst få som har belägg för det dom skriver. Men dom allra flesta sågar för att verka smarta eller liknande. Det är mycket "fjortis-skriverier" i kommentarerna, speciellt dom som klagar på fjortis layout verkar det som. Nivån är låg och väldigt många sågar för sågandets skull. Man kan generellt säga att dom flesta kylare skulle sågas om någon form av design använts.

Det kan finnas tendenser för sågningar men det finns oftast något belägg t.ex. tillverkarens designval och användarens förförståelse av vad ett sådan designval innebär. Allt som skapats av människan har designats, kan rekommendera boken The Designway av Nelson & Stolterman som är väldigt bra.

Citat:

Jag är absolut inte kritisk mot folk som kan göra en rättvis bedömning, tyvärr märks det tydligt att det saknas sådan kunskap bland kommentar trådarna. Sedan kan du försöka få det till att jag är dum och köper dåliga produkter och lägga skulden på mig, men skitsnacket kommer från det hållet där belägget inte finns. Simple as that.

Jag har inte sagt att du är dum, var inte meningen att du skulle tolka mig så. Skitsnack kan även vara det som är "off topic", då går det även betrakta våran lilla diskussion som skitsnack.

Permalänk

Skojjar du med mig eller är du så fruktansvärt blind? Tydligen är det inte sågningarna som är värst.. =/ Man häpnar.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Skojjar du med mig eller är du så fruktansvärt blind? Tydligen är det inte sågningarna som är värst.. =/ Man häpnar.

Min subjektiva bedömning är att Blue Orb FX inte kommer överträffa Zalman motsvarigheter eller kylare med heatpipekylning i samma viktklass/storlek. Vill man ha en bra Thermaltake kylare ska man satsa på en Big Typhon, den har de egenskaper en bra kylare har just nu. Finns ännu bättre kylare men de är av andra fabrikat. Take it or leave it!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Min subjektiva bedömning är att Blue Orb FX inte kommer överträffa Zalman motsvarigheter eller kylare med heatpipekylning i samma viktklass/storlek. Vill man ha en bra Thermaltake kylare ska man satsa på en Big Typhon, den har de egenskaper en bra kylare har just nu. Finns ännu bättre kylare men de är av andra fabrikat. Take it or leave it!

Det är helt ok, du kanske har rätt i det, men det visar också att du missat min poäng totalt. Vi glömmer det.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det är helt ok, du kanske har rätt i det, men det visar också att du missat min poäng totalt. Vi glömmer det.

Det är bra att vi kan enas om något, se det var inte så svårt. Det jag har sagt om fästen, objaktivitet, design etc. baseras på min 13-åriga erfarenhet av pc-datorer, industriutbildning och högskoleutbildning. Finns säkert de som kunnat formulera sig bättre och har högre kompetens.

Din poäng(?):
"Börjar nästan bli löjligt med alla "vi-sågar-utan-att-test" folk här på swec. Patetiskt." och att medlemmar sågar för att det är fjortislayout(design?)? Och att jag skojar eller är blind?

Mina poänger:
- Låt folk få hålla på att såga, vi bor trots allt i ett fritt demokratiskt land.
- Även om saker testas kommer man inte nå någon objektiv sanning. Hur många ggr har man inte litat på tester sedan köpt något och upptäckt hur dåligt det egentligen är (senast mitt moderkort). Alla bedömningar är värdefulla vid köp, både spekulationer här, tester och användarrecensioner.

Permalänk
Citat:

- Låt folk få hålla på att såga, vi bor trots allt i ett fritt demokratiskt land.

Ja just det.... Intressant kommentar, har du rätt så bör väll även du låta mig ha en åsikt, har du fel så är det inte ett fritt "demokratiskt" land vi lever i. Hur som helst, blir det fel?

Citat:

- Även om saker testas kommer man inte nå någon objektiv sanning. Hur många ggr har man inte litat på tester sedan köpt något och upptäckt hur dåligt det egentligen är (senast mitt moderkort). Alla bedömningar är värdefulla vid köp, både spekulationer här, tester och användarrecensioner.

Nej, alla bedömningar är inte värdefulla vid köp. Det finns en hel del skitsnack. Tror man att man vet något när man har fel, sprider man skit och lite vettigt blir kontentan. Det är inte ok i mina ögon. Det är att lura folk. På sin höjd kan det lära dom som köper fel produkter, baserat på folks lögner, att tänka två gånger innan dom handlar.

Sedan har du för övrigt helt missat att jag inte säger att du skall förlita dig helt på tester som andra gjort.

Vad jag vill komma fram till är att det är vansinne, och skitsnack, att såga något man inte har kompetens till att såga. Jag verkar träffat en öm punkt hos herrn, kanske är det så att du inte alltid har belägg för dina sågningar? Jag tänkte i vilket fall inte på dig när jag skrev min första kommentar som fick dig att försvara vem som helst, så länge dom skriver här. Jag antar att du påstår att det inte finns dom som har fel eftersom du står på dig som du gör. Lite sorglig synpunkt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Ja just det.... Intressant kommentar, har du rätt så bör väll även du låta mig ha en åsikt, har du fel så är det inte ett fritt "demokratiskt" land vi lever i. Hur som helst, blir det fel?

Nej, alla bedömningar är inte värdefulla vid köp. Det finns en hel del skitsnack. Tror man att man vet något när man har fel, sprider man skit och lite vettigt blir kontentan. Det är inte ok i mina ögon. Det är att lura folk. På sin höjd kan det lära dom som köper fel produkter, baserat på folks lögner, att tänka två gånger innan dom handlar.

Sedan har du för övrigt helt missat att jag inte säger att du skall förlita dig helt på tester som andra gjort.

Vad jag vill komma fram till är att det är vansinne, och skitsnack, att såga något man inte har kompetens till att såga. Jag verkar träffat en öm punkt hos herrn, kanske är det så att du inte alltid har belägg för dina sågningar? Jag tänkte i vilket fall inte på dig när jag skrev min första kommentar som fick dig att försvara vem som helst, så länge dom skriver här. Jag antar att du påstår att det inte finns dom som har fel eftersom du står på dig som du gör. Lite sorglig synpunkt.

I en demokrati får man säga sin åsikt men man bör inte hetsa upp grupper eller individer. Studerar man dina inlägg här på sweclockers klankar du systematiskt ner på andra vilket inte är bättre än de som klankar ner på "fjortisar". Det finns de som inte gillar flashiga saker och sedan finns de som gillar flashiga saker thats it. Tack för en intressant diskussion.