Permalänk
Avstängd

Alltid trevligt med prissänkningar iaf.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tänk om de kunde ha gjort en X2 6000+ till socket 939 som kostade 2500kr, jäklar vad många skulle jubla då :D. Med en fin vattenkylning skulle den kunna göra runt 3500mhz.

En opteron 165 (för socket 939) går ju och klocka upp så den blir snabbare än en oklockad 5000+ samt att den nu bara kostar drygt 1000 kronor.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
AMD har faktiskt 65nm processorer, men inte i det övre segmentet. De verkar ha problem med sin tillverkningsprocess. Processorerna klockar sämre, blir marginellt svalare och dessutom långsammare pga av ändrad latens i cachminnet.

Dom gör alltid så. Inga problem.
Grejen är den att det finns en hel uppsjö med förbättringar man gör bortsett från att minska storleken på komponenterna. Intel brukar göra allt det på en gång. Vilket ger en stor boost vid varje processövergång. Medans AMD gör allt efter hand.
Det är därför AMD har liten skillnad vid processövergångarna, dom ändrar inte så mycket just då. Å andra sidan så når dom mycket längre med sina äldre tillverkningsprocesser då dom hela tiden förbättrar. Och på samma sätt så kommer 0.65µ mogna. Precis som 0.18µ, 0.13µ och 0.09µ gjort innan.
Vissa förbättringar Intel tar in vid processövergången använder AMD redan innan dom byter. Medans vissa kommer efteråt.

Detta ser man enkelt om man tittar lite i historiken. Så att 0.065µ inte revoultionerar så fort det kommer är helt i sin ordning. Det är alltid så, sedan ser man hur en ny revision kommer efter ett halvår eller mer som sätter fart på grejerna. Nu kommer vi antagligen inte se det lika tydligt denna gången då andra skillnader i "K10" kommer göra det omöjligt för oss att se. Om inte förbättrningarna kommer ännu senare förståss, då kommer vi se en stor skillnad mellan tidiga "K10" och de senare.

Permalänk
Medlem

5600+ X2 here i come!

Tittar man annars till hur pressat AMD är är det bäst fan för dem att R600 käkar 8900 till lunch. Annars lär de få det svårt.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt för mitt kommande serverbygge... en x2 3800+ för en bit under tusenlappen blir ju perfekt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Detta blir riktigt nice, som sagt tidigare så gör de alltid så häe men nu är priserna riktigt nice.. kanske ett Media Center bygge på gång nu då=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni man ska göra i dagsläget.

Just nu har jag: Abit KN8-SLI - Opteron 144 - 1GB RAM och X850XT.

SKa man ta steget över nu när det ändå är billigt o köpa en X2 4800+, samt 2GB PC6400 Corsair (typ 3000:- totalt)

Eller ska man köpa en Opteron 170-185 o lägga till 2GB ram till nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vad tycker ni man ska göra i dagsläget.

Just nu har jag: Abit KN8-SLI - Opteron 144 - 1GB RAM och X850XT.

SKa man ta steget över nu när det ändå är billigt o köpa en X2 4800+, samt 2GB PC6400 Corsair (typ 3000:- totalt)

Eller ska man köpa en Opteron 170-185 o lägga till 2GB ram till nuvarande system.

allt jag säger är A - M - 2 .
då kan du om du blir sugen slänga in en k10 quad senare.

jag sitter själv med liknande system (s939) som du nämnde och aldrig i livet att jag skulle uppgradera det.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
allt jag säger är A - M - 2 .
då kan du om du blir sugen slänga in en k10 quad senare.

jag sitter själv med liknande system (s939) som du nämnde och aldrig i livet att jag skulle uppgradera det.

Får se lite hur man gör. Intel prissänker också den 22 april. Man får ju ut cash den 26:e så man har lite tid på sig att fundera... pallar bara inte sitta med samma system länge till... känner sig ledsen ju när alla andra benchar bättre på 3dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får se lite hur man gör. Intel prissänker också den 22 april. Man får ju ut cash den 26:e så man har lite tid på sig att fundera... pallar bara inte sitta med samma system länge till... känner sig ledsen ju när alla andra benchar bättre på 3dmark

du kan ju för fan inte gå över till onda imperiet!
tänk på processor kriget som del 4-6 av star wars. först så vann rebellerna (k8), sen så slog imperiet tillbaka (c2d) och sen kom jedins återkomst (k10) och visade var skåpet ska stå.
*håller tummarna*

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
du kan ju för fan inte gå över till onda imperiet!
tänk på processor kriget som del 4-6 av star wars. först så vann rebellerna (k8), sen så slog imperiet tillbaka (c2d) och sen kom jedins återkomst (k10) och visade var skåpet ska stå.
*håller tummarna*

LOL ... copy paste o in med den i min beskrivning.

Permalänk
Medlem

Precis som om K10 skulle innebära slutet för Intel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jonos... Ta en titt på DataPryl.se ... de har prissatt 5600+ till 1800kr... Det kan nästan vara värt besväret

Permalänk
Medlem

Billigaste 5600+ är prissatt till 1675:-

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151072

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Billigaste 5600+ är prissatt till 1675:-

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151072

Frågan är bara ifall man kan lita på de aldra biligaste butikerna... många av dem har urusla betyg... TDJ DATA och DataPryl har dock 8 reskpektive 9 av 10 möjliga i kundbetyg. Så dessa kan gå... hmm.. TDj har den för 1760kr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis som om K10 skulle innebära slutet för Intel.

men slappna av litet skruvis. detta är swec och inte en doktorsavhandling i hur processormarknaden såg ut under senare delen av 1900-talet.

och rykten säger ju att k10 quad bara spöar cloverton ca 10% på en-prolle-system så intels undergång är nog inte så nära. och intel har ju redan flaggat för att nehalem (native one die quad 45 nm) kommer ... nu har jag glömt när fan den kommer men någon gång är det och den kommer ju knappast vara sämre än cloverton iaf.

@morkiz
min nästa uppgradering blir en lågt klockad (ca 2.2 ghz) passivt kyld (typ ninja) brisbane iaf. jag sitter på enkelkärna nu så det räcker mer än väl för mig.

edit: wtf. vi är ju för fan inne i 2000-talet nu. kanske dags att vakna.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
men slappna av litet skruvis. detta är swec och inte en doktorsavhandling i hur processormarknaden såg ut under senare delen av 1900-talet.

och rykten säger ju att k10 quad bara spöar cloverton ca 10% på en-prolle-system så intels undergång är nog inte så nära. och intel har ju redan flaggat för att nehalem (native one die quad 45 nm) kommer ... nu har jag glömt när fan den kommer men någon gång är det och den kommer ju knappast vara sämre än cloverton iaf.

@morkiz
min nästa uppgradering blir en lågt klockad (ca 2.2 ghz) passivt kyld (typ ninja) brisbane iaf. jag sitter på enkelkärna nu så det räcker mer än väl för mig.

edit: wtf. vi är ju för fan inne i 2000-talet nu. kanske dags att vakna.

Ifall jag kan få en X2 6000+ för runda 2000kr så kan jag mycket väl tänka mig en sådan. Alternativet är en Intel E6600 för samma pris. Vill dock inte överge AMD då nuvarande maskin med nforce chipset är den mest stabila datorn jag har haft... 1,5 år i drift utan ominstallation o endast 3-4 blue screen får nog räknas som super.

Permalänk
Medlem

Oavsett om R600 bankar skiten ur 8900GTX/Ultra eller inte så ska jag köpa ATIs flaggskepp kort efter release , och behöver såklart då en bättre prolle som orkar mata den. Frågan är vad man ska skaffa med tanke på AMD K10/Agena QQ, för en sån vill jag ha så fort priserna är nere på "best bang for your buck"-nivå.

Vågar man verkligen lita på att ett köp i dagsläget av AM2-mk + minne sedan kommer passa för en Agena QQ med överklockning och allt? Och vad ska man välja (inkl X2-prolle)?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Oavsett om R600 bankar skiten ur 8900GTX/Ultra eller inte så ska jag köpa ATIs flaggskepp kort efter release , och behöver såklart då en bättre prolle som orkar mata den. Frågan är vad man ska skaffa med tanke på AMD K10/Agena QQ, för en sån vill jag ha så fort priserna är nere på "best bang for your buck"-nivå.

Vågar man verkligen lita på att ett köp i dagsläget av AM2-mk + minne sedan kommer passa för en Agena QQ med överklockning och allt? Och vad ska man välja (inkl X2-prolle)?

Enligt AMD själva så ska det inte vara några problem. Man går miste om HT 3.0 om man kör Agena på ett Am2-kort. Om det innebär en prestandaförlust i praktiken vet jag inte.

Efter att ha läst den här artikeln så drar jag slutsatsen att det som talar för en Am2-plattform är att den går bäst oklockad i sin prisklass i de flesta fall. Am2 är alltså rätt val om man vill bygga ett billigare system som inte primärt är avsett för överklockning. Att K10 kommer att passa är ju heller ingen nackdel.

Själv har jag funderat på en X2 5600+, Asus M2N-E och 2GB budgetminne. Då får man ett helt ok system för långt under 4 papp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
men slappna av litet skruvis. detta är swec och inte en doktorsavhandling i hur processormarknaden såg ut under senare delen av 1900-talet.

Jag vet men en del mässar på som om det är "End Of Days" för Intel..

Jag tycker mer att prestandan är så pass hög oavsett tillverkare av proppen så att man mer kan välja tillverkare efter övertygelse eller fanboyizm om man så vill.. att påstå att den ena eller andra har dålig prestanda är att ljuga det är snarare så att den ena har bra prestanda men den andra har något bättre.. sen kommer vem som är vem att skifta..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Håller som många andra med altair4 ang s939, en X2 3800+ för själig slant hade varit godis (för att inte nämna en X2 5000+ ...) Nåja får väll se hur det blir med uppgraderingarna framöver, men jag tror inte heller att många sitter och lurar på ett nytt AM2 system, det är nog Core 2 Som gäller.

Synd och skam, jag gillar amd men kan dom inte leverera så byter man ju sida.

Gillade liknelsen med starwars =D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p