Bärbar dator med 20,1-tumsmonitor

Permalänk
Melding Plague

Bärbar dator med 20,1-tumsmonitor

Det har alltmer börjat talas om ersättningsdatorer för stationära datorer, eller "desktop replacement" som termen heter på engelska. Detta har tillverkaren Malibal anammat och släppt en bärbar dator som har en 20,1-tumsmonitor, dubbla grafikkort och en AMD Turion64 X2-processor.

Läs nyheten: Bärbar dator med 20,1-tumsmonitor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför Turion 64 X2?
Core 2 Duo är ju bra mycket bättre.

Men vilket monster, hittade ingen vikt, men lär ju väga några kilon.

Permalänk
Medlem

20,1" monitor i all ära, men vissa komponenter på denna är bara onödiga. Det hade räckt med ett 7950, en core2 duo T7200, 2gb pc6400 SO-DIMM2 och 2x160GB hdd. Då hade vi verkligen kunnat skrotta min stationära

Permalänk
Avstängd

20,1" wow, vilken jätte. Det är ju större än vad jag har på min stationära dator.

Men vad ska man med dessa "desktop replacements" till?
Vad är poängen?
Antingen har man en desktop eller en laptop.

Jag gillar glass och pasta, men jag blandar inte ihop det till en pastaglass eller glasspasta.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

2 Frågor som dök upp direkt:

Vad väger detta monster?

Varför en sån liten yta för tangentbordet, verkar ju finnas massor med yta över, varför inte göra ett så "desktop"liknande tangentbord som möjligt?

F.ö. vet jag inte om jag gillar denna trenden, bärbara datorer blir mindre bärbara och tyngre, och "vanliga datorer" som man kan mecka med osv försvinner, - om nu denna trend håller i sig ordentligt.

Edit: håller med Fred Flinta, bra sagt

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
Varför Turion 64 X2?
Core 2 Duo är ju bra mycket bättre.

Men vilket monster, hittade ingen vikt, men lär ju väga några kilon.

Håller med om att det är litet underligt.

Men det finns en del som talar för Turion också... Core2 Duo har visserligen bättre prestanda, men det är framför allt om man klockar, vilket är osannolikt/ovanligt om det är en bärbar. AMD som plattform är nog dessutom ganska mycket billigare än Intel.

Men... Om man ändå har en 20.1"-skärm och SLI borde det ju inte spela så stor roll om man fläskar på med en fetare processor också.

Och ja, den lär väga en del.. I alla fall bilbatteriet man behöver för att driva den.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Påminner en aning om Fujitsu's Amilo-serie?

Personligen tycker jag dessa datorer är en höjdare! Ursmart, en "stationär" som går lätt att ta med sig om man ska på LAN, eller till en kompis eller liknande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Visst är det smart, bara det finns kvar alternativ om man vill ha en lätt resekamrat eller en fet jäkla stationär med 15 kg chassi som man kan modda med osv.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Visa signatur

Moppemusch

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så revolutionerande med en semi-bärbar dator? Konceptet har ju funnits ganska länge för de som vill kunna ta med sig sin dator utan att måsta sitta framåtlutad vid en liten game boy liknande sak. Men så värst stor kan väl den kundkretsen inte vara.

Man tappar själva idén med en portabel dator samtidigt som man går miste om fördelarna med en stationär. Lätt att byta ut enskilda komponenter, bättre pris/prestanda förhållande, effektivare kylningsmöjligheter och längre livslängd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Man tappar själva idén med en portabel dator samtidigt som man går miste om fördelarna med en stationär. Lätt att byta ut enskilda komponenter, bättre pris/prestanda förhållande, effektivare kylningsmöjligheter och längre livslängd.

bra skrivet, precis så tänkte jag åxå. Antingen har man en bärbar, jag har satt gränsen vid 14.1" skärm med 1440x900 som väger runt 2kg, som är lätt att ta med sig och så. ELLER så har man en som är stationär, där man får fördelarna med allt vad det innebär som möjligheten att använda nya standardkomponenter eller bygga ut med fler HDs osv.

en såhär dator tar istället det sämsta från båda delarna typ, vikten från en stationär ,ok den väger inte lika mycket som en stationär, men men den är mer flyttbar än bärbar typ. Och den tar det dåliga från en laptop iom att man itne kan byta speciellt mycke komponenter, lägga till lite mer minne eller sätta i en större hd typ.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
bra skrivet, precis så tänkte jag åxå. Antingen har man en bärbar, jag har satt gränsen vid 14.1" skärm med 1440x900 som väger runt 2kg, som är lätt att ta med sig och så. ELLER så har man en som är stationär, där man får fördelarna med allt vad det innebär som möjligheten att använda nya standardkomponenter eller bygga ut med fler HDs osv.

en såhär dator tar istället det sämsta från båda delarna typ, vikten från en stationär ,ok den väger inte lika mycket som en stationär, men men den är mer flyttbar än bärbar typ. Och den tar det dåliga från en laptop iom att man itne kan byta speciellt mycke komponenter, lägga till lite mer minne eller sätta i en större hd typ.

Jag tycker faktiskt att de tar bra grejer från båda delarna genom att den har prestanda som en stationär men är mycket lättare att ta med sig.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Kraftig är den nog.. men jag skulle vilja se batteritiden på den datorn.

Det kan inte va länge den går att ha utan extra strömsladd.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jösses vilken pjäs detta måste vara. Jag som tyckte min 17" HP var stor. Prestandamässigt imponerande för en "Släppbar" men fan de delarna gör sig bättre i en stationär maskin.

En timmas batteridrift? Fast iofs inte viktigt på desktopreplacement maskiner. De står där de står. Ofta nära till uttag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha en laptop som har 22" skärm, då skulle man nog kunna få samma prestanda som en stationär dator till samma pris. Det blir då lätt att ta med den på resor,landet,fjällen,lan osv. Jag skulle endast använda den som en stationär dator som är lätt att ta med sig. Varför gnäller folk på att det tillverkas allt större laptops? Det finns redan från 2" skärmar(mobiltelefoner) till 17", då är det såklart att man ska gå uppåt.

Permalänk

Själv har jag släpbar laptop och behöver det för att kunna köra virituella server miljöer vid tester och liknande. Att släpa med en stationär för detta på flyget är uteslutet. Fungerar kanon men min är snart 3 år gammal så det är dags att uppgradera. Att man sedan har bra grafikkort e ju ett plus så man kan sitta i hotell baren å lira till några bärs.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

haha, 6.8 kg är ganska tungt för en bärbar

Håller med att det är bra att det finns släpbara alternativ till stationärt och bärbart. Dock skulle jag hellre se mindre och smidigare stationära (exempelvis shuttle varienterna) än att ha en megastor "bärbar" dator.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att ha en så stor laptop? Trodde laptops skulle vara bärbara och inte släpbara...
Dessutom kommer la en sådan pjäs gå på kanske 30'000kr?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Håller med Barak. Om man tidigare kallat 17" laptops för släpbara, vad är då denna? Man behöver en lyftkran

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Datorn har även en inbyggd 1,3-megapixelkamera som kan filma eller ta bilder med en upplösning om 640x480 bildpunkter.

Ähh? Det där går ju inte ihop

"Datorn har en 1.3 megapixelkamera man kan ta bilder om 0.3 megapixel" så där har du ju skrivit med andra ord.?

För om det är en 0.3 MP så suger de ju till bilder

Anars verkar den helt klart ball!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Vad är vitsen med att ha en så stor laptop? Trodde laptops skulle vara bärbara och inte släpbara...
Dessutom kommer la en sådan pjäs gå på kanske 30'000kr?

Du inser väll att bara för att det släpps en och annan släpbar så finns det minst lika många varianter som blir lättare?

Intressant hur många som klagar eller inte "förstår" anledningen till saker. Verkar va gött me oförmåga att tänka i ett lite bredare perspektiv.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Är det verkligen så svårt att förstå vad man ska ha den till? Man vill väl helt enkelt använda samma dator på flera ställen men inte har så stort behov av batteridrift. Man kanske vill ha den på kontoret sen bara ta med den under armen när man ska hem på kvällen, eller om man reser mycket men ändå vill ha vettig prestanda på hotellrummet, eller om man vill ha en smidig dator att köra demon på när man är ute på kundmöten, finns ju massvis av användindsområden och bärbara är ju på väg att sälja mer än stationära så gott om kunder finns det garanterat.

Permalänk

Det enda problemet jag ser med dessa är vad fan gör man när spelen inte går att köra på jätteskärmen på grund av för klena grafikkort? Då får man köra med feta svarta kanter eller grafik som ser ut som skit på skärmen på grund av för låg upplösning. Stor skärm på laptop suger.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar helt plötsligt Ericssons protesbeige bärbara datorer med orange-svart plasmaskärm framstå som behändiga lättviktare De hade dock inbyggd skrivare också

Personligen ser jag ingen som helst nytta med släpbara datorer i den här storleken, men jag är väl som vanligt fel målgrupp...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Personligen ser jag ingen som helst nytta med släpbara datorer i den här storleken, men jag är väl som vanligt fel målgrupp...

Nix precis, jag har sagt det förut och jag säger det igen:

Att klaga på en sån här produkt för att den är för stor, är som att klaga på en 15"-fälg för att den inte är större...

EDIT: Den väger 6,8kg för er som inte orkar kolla specsen och räkna om lbs till kg

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Jag skulle gärna ha en laptop som har 22" skärm, då skulle man nog kunna få samma prestanda som en stationär dator till samma pris. Det blir då lätt att ta med den på resor,landet,fjällen,lan osv. Jag skulle endast använda den som en stationär dator som är lätt att ta med sig. Varför gnäller folk på att det tillverkas allt större laptops? Det finns redan från 2" skärmar(mobiltelefoner) till 17", då är det såklart att man ska gå uppåt.

Jag håller verkligen med dig. Jag skulle vilja ha en bärbar istället för en stationär men som student har man inte mycket pengar så man får ta en stationär dator istället för man vill ju ha prestanda.

Denna skulle nu låta mig kunna ta med mig som Happen säger till fjällen och lan utan att behöva bekymmra mig om den får plats. Jag kan tillomed nu slippa behöva fråga om skjus för att kunna ta mig ditt.

Att släppa en stor CRT skärm + en stationär på flera kg är inte specielt lätt på en buss. Med denna har jag möjligt att göra det utan problem. Den får dessutom lätt plats i bilen när jag ska åka till fjälls.
Skit samma om den väger några extra kg jämnfört med en rikig bärbar. Den är inte tänkt att springa runt med varje gång fram och tillbaka till jobbet. Det finns rikiga laptops för som kostar skjortan.

Vad det gäller prestanda/kronor kommer denna säkert förbättras och lika så möjligheten att byta ut komponenter. Det hoppas jag iaf. Det finns ju bara ett få tal "desktop replacement".

Permalänk
Medlem

Även om denna dator väger 5kg så är det runt 1/5 av vad min stationära vägde med skärm.. så ja, den är fortfarande "bärbar", dvs du kan nog stoppa ned den i en fin väska och bära den till bilen.

En stationär dator, baserad t.ex. på P180, bär man inte några längre sträckor utan att bryta ryggen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv

Men hallå, detta är ju helt underbart.
Ni som klagar på att den är stor. Den är meningen att prestera som en stationär, men vara "flyttbar" xD. Man kan ta med den ganska lätt och köra på batterier, på flyget tex. Det är ju faktiskt en "Desktop replacement", vad betyder namnet liksom. Jag tycker inte man kan kalla den laptop, det är ju en DRPC:D

Permalänk
Medlem

Så svårt är det väl inte att se användningsområdena?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tycker ni att den är för stor, det finns små/mindre alternativ för er.
Vad jag verkligen störde mig på var att dom har en helt enorm yta att kavla ut tangentbord på, men dom kan endå inte bidra med en vettig numpad..

Visa signatur

=)