Permalänk
Medlem

Kondensatorer?

Var får jag tag i 1500uF/6.3v kondensatorer longlife till moderkort?
Hittar inte dessa någonstans. Elfa har dem inte.
Jag har mailat deras kundservice men inte fått något svar.
Någon som vet?
MVH
Håkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

http://www.motherboardpoint.com/t33698-where-can-i-get-these-...

Den kanske hjälper dig lite, stod någon länk till någon liknande kondensator som fungerade...

Permalänk

Du vill ha kondensatorer som har samma eller högre spänning (V) samt samma eller högra kapacitans (uF).

Samtidigt får du se till att de passar dvs inte är för stora.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Sanyo har lämpliga på 1200uF/6,3V. Toleranserna är ju normalt +-20%, så det är inte speciellt kritiskt.

Dessa använder jag oftast som ersättare: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6100....

De brukar passa i storlek till de flesta moderkort om man behöver byta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo men enligt epox som jag kontaktade så skulle man använda samma volt + kapitans. Fanns kondensorerna inte att tillgå så skulle man gå upp till 2200uf 16v istället för 1500uf/6.3 volt.
Men det är ett stort problem med dessa och det är att de inte får plats.
Jag trodde att det faradvärdet som var det mest väsentliga och att volttalet utgör en mindre del.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär aldrig hitta några 2200uF 16V som passar istället, då de har betydligt större diameter. Och varför 16V om det räcker med 6,3? För övrigt är det samma diameter på 2200uF som 1200uF på dem jag länkade till, så ta dem istället isf.

Epox är det märke med mest trasiga kondesatorer av alla kort jag lagat, men det beror säkert delvis på att de såldes rätt många av dem.

De har tex ibland satt 10V kondensatorer till CPU-matningen där det bara behövs 6,3V på tex KHA+. Eftersom spänningen dit är endast 5V har jag konstant ersatt dessa med 6,3V av Sanyos höga kvalité. Dessa fungerar perfekt också efter ett flertal (3+) år, till skillnad från det skräpet som satt från början.

MEN, normalt ska man ALLTID ha samma eller högre Volt än vad som sitter eftersom de annars riskerar sprängas. Dock, vet man vad man gör och undersöker kretsen innan, är det ingen fara.

Edit: Jag har roat mig och mätt på till synes friska kondensatorer på tex Epox kort, men av deras skitkvalité. I bästa fall har dem legat 20% UNDER det angivna värdet, dvs ungefär 1200uF för deras 1500uF. Detta på fullt fungerande kort.

Sanyos däremot har i princip aldrig legat under angiven uF, utan istället 0 till +10%, dvs 1200-dryga 1300uF för deras 1200uF.

Alltså duger 1200uF utmärkt om man köper kvalité. Sätter man alltför stora kan det bli skadlig strömrusning när kretsen slås på och dem ska laddas upp, med eventuella andra problem som följd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du lär aldrig hitta några 2200uF 16V som passar istället, då de har betydligt större diameter. Och varför 16V om det räcker med 6,3? För övrigt är det samma diameter på 2200uF som 1200uF på dem jag länkade till, så ta dem istället isf.

Epox är det märke med mest trasiga kondesatorer av alla kort jag lagat, men det beror säkert delvis på att de såldes rätt många av dem.

De har tex ibland satt 10V kondensatorer till CPU-matningen där det bara behövs 6,3V på tex KHA+. Eftersom spänningen dit är endast 5V har jag konstant ersatt dessa med 6,3V av Sanyos höga kvalité. Dessa fungerar perfekt också efter ett flertal (3+) år, till skillnad från det skräpet som satt från början.

MEN, normalt ska man ALLTID ha samma eller högre Volt än vad som sitter eftersom de annars riskerar sprängas. Dock, vet man vad man gör och undersöker kretsen innan, är det ingen fara.

Edit: Jag har roat mig och mätt på till synes friska kondensatorer på tex Epox kort, men av deras skitkvalité. I bästa fall har dem legat 20% UNDER det angivna värdet, dvs ungefär 1200uF för deras 1500uF. Detta på fullt fungerande kort.

Sanyos däremot har i princip aldrig legat under angiven uF, utan istället 0 till +10%, dvs 1200-dryga 1300uF för deras 1200uF.

Alltså duger 1200uF utmärkt om man köper kvalité. Sätter man alltför stora kan det bli skadlig strömrusning när kretsen slås på och dem ska laddas upp, med eventuella andra problem som följd.

Så då kan jag sätta dit 1200uf 6.3 volt utan det ska bli problem?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Om det stämmer att 2200uf är lika stora som 1200uF hade jag tagit de större istället, så har du viss stabilitetsmån med.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Om det stämmer att 2200uf är lika stora som 1200uF hade jag tagit de större istället, så har du viss stabilitetsmån med.

Alltså bör man inte ha samma kapitans? Nu är vet jag inte riktigt vilka jag ska ta.
Jag vill ju att systemet ska bli stabilt.
Sen är det ju lite problem med att de inte får vara för stora.
Särskilt den som sitter nära grafikkortsplatsen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

I detta fallet är kondensatorn avsedd för att lagra energi, då funkar det nästan alltid med en större kapacitans (du kan lagra mer energi), men har man en mindre så kan det bli stabilitetsproblem.

Hittar du lika stora fast med större kapacitans så duger det med, bara de har minst samma spänningsmärkning.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

så teoretiskt borde det gå med 16 v 2200uf också?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Japp, om de passar dvs.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

men kan jag köra med dessa?
67-232-74 på elfa

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Tjatigt att behöva skriva om saker.

Det kommer fungera UTMÄRKT med 67-232-66. Jag har bytt på många kort, vilket du ser, om du läser vad jag skriver. Där förklarar jag också varför det går bra med 67-232-66. Dessa är dessutom 4mm lägre än 67-232-74 om du har ont om plats.

Satt det 1500uF från början kommer Sanyo 67-232-66 fungera bättre än originalet gjorde som nytt, med tanke på skräpet Epox brukade använda (till skillnad från Asus exempelvis).

67-232-74 kommer också att fungera, men inget måste i detta fallet. Hade du haft 2200uF eller mer FRÅN BÖRJAN, så hade 67-232-74 varit det riktiga att använda.

Det gäller dock att du byter samtliga kondensatorer i kretsen (tex matningen till CPUn om det är där du ska byta) och inte bara de som ser dåliga ut. Tro mig, de andra är slut också. Annars får du ta ut kortet och byta resten inom 6 mån igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej. Då kör jag på det ovanstående.
Tack för hjälpen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Np

Och håll koll på + och -. Man kan aldrig kontrollera en gång för mycket.

Lycka till!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Np

Och håll koll på + och -. Man kan aldrig kontrollera en gång för mycket.

Lycka till!

Vilket typ av tenn ska man helst använda?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar jag bli lite orolig. Hur mycket erfarenhet har du egentligen av att löda?

En del kort är 6-lagers med MYCKET koppar runt processorn som kylning och de kräver mycket effekt för att löda loss och att sedan få till en bra lödning. En lödstation på 50W är mer eller mindre ett krav på dessa. Även 4-lagerskort kan vara besvärliga ibland beroende på vilken utrustning du har.

Nya kort använder blyfritt lödtenn, men i ditt fall är det säkert blyvarianten och då duger vanligt 60/40-tenn avsett för elektroniklödning (hartsbaserat flussmedel).
Detta är bra om du bara behöver mindre mängder: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=20161...

Jag använder själv: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7147....

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har lödit lite. Byggt radiobyggsatser och så. Men jag har inte lödit något på flera år så man glömmer ju.
Jag undrade om lödtennet bara för sista jag använde så körde jag vanligt silverlod som jag tillsatte separat flussmedel för att det skulle flyta ut.
Det var lite pillrigt så tänkte jag att jag kanske kunde köra något annat tenn utan att påverka kvaliten på lödningen.

Jag har dock ingen lödstation. Jag har en lödkolv på 35 watt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Silverlod med flussmedel lär funka fint, se bara till att inte värma för länge samt torka bort flussmedlet efteråt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Okej. Tackar så mycket för alla svar!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Tänkte på det där med kondensatorval, det är ju switchade prylar det handlar om, med ganska höga frekvenser. För att undvika att kondensatorerna värms upp mer än nödvändigt så bör de vara av låginduktanstyp samt ha ett lågt inre motstånd. Väljer man en kondensator med högre kapacitans än originalet så kan även induktansen öka och då med sämre filtrering än originalet som följd. Detta är inget som nödvändigtvis stämmer till 100% men jag fick bara en tanke när jag läste tråden. Någon som har synpunkter på detta? Det vore kul vad andra har för uppfattning.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

3300uF/6.3v Var hittar man dessa egentligen med en diameter på endast 10 mm. De sitter vid cpumatningen men är så tätt placerade så 12.5 mm lär inte få rum.
Men å andra sidan så ser de vara ut i bra skick. De verkar vara från någon annan tillverkare än vad de andra kondensatorerna kommer från.

Dessutom så undrar jag lite om de kondensatorer jag har bytt. De är de 4 som sitter närmast kondensatorerna till cpu matningen. Var det rätt att sätta 2200uf 16 v där?
kanske bara ska ha 10 v där eller spelar det så stor roll? Enligt spec så står det 1500uF/16v or 2200uF/6.3 och så satt det 2200uf 10v där?
Märkligt märkligt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.