Dyrare monitorer i maj?

Permalänk
Melding Plague

Dyrare monitorer i maj?

Priserna på paneler som används i platta monitorer har ökat den senaste tiden. Enligt marknadsanalytiker är det möjligt att vi kommer se en prisökning på monitorer så tidigt som i maj.

Läs nyheten: Dyrare monitorer i maj?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, sluta nu......... Jag ska köpa nytt ass nu i juni när skattepengarna kommer in..

Permalänk
Medlem

Jag tror det inte är någon fara om du ska köpa 20-30" skärm, det är nog bara de mindre som påverkas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Jag tror det inte är någon fara om du ska köpa 20-30" skärm, det är nog bara de mindre som påverkas.

Hade tänk mig en 20-24" .. 1680x1050 som minimum... helst 1920x1080.

Permalänk
Medlem

A N A L Y T I K E R.. dvs de bara sitter och spekulerar... finns inget belägg att det blir som de gissat.

Låter mer som de vill stressa fram ett köpsug

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
A N A L Y T I K E R.. dvs de bara sitter och spekulerar... finns inget belägg att det blir som de gissat.

Låter mer som de vill stressa fram ett köpsug

Brukar ju dock stämma ganska hyffsat med vad de säger.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Brukar ju dock stämma ganska hyffsat med vad de säger.

när då?

Telia aktien

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hade tänk mig en 20-24" .. 1680x1050 som minimum... helst 1920x1080.

Får nog nöja dig med en 1920x1200 om du inte skall köpa en betydligt större pjäs = 1080p TV

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Får nog nöja dig med en 1920x1200 om du inte skall köpa en betydligt större pjäs = 1080p TV

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc... är en av alternativen jag kan tänka mig.

Edit: länkade till fel model nu, ska vara den med DVI kontakt

Permalänk
Medlem

Tur att man nyss köpt en 30 tums dell då när dom hade 25 % rea

Permalänk
Avstängd

Tråkigt!
Hårdvara ska ju bli billigare, inte dyrare!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

känns mer som ett intressant inslag för grossister, 100kr upp eller ner på nått som kostar flera tusen gör ju inte mig stor klåda i plånboken, och på sånt som man brukar ha kvar i flera år dessutom. prispress blir det ändå, bara att distributörerna får ta den istället. (vilket bara är rättvist som det ser ut idag ändå)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

exakt en prishöjning med 13 till 34 kronor, inget som vanliga konsumenter hajar till av.

tvärtom upplever nog de flesta att BRA widescreenskärmar har blivit billigare än någonsin på senare tid

Permalänk

Konstigt! i början av Mars så klagar Asiaterna i deras egna branchorgan
att det har skett en överetablering med displaypanel-fabriker och att lagerhallarna stod fulla med LCD-paneler - den planerade jul-rushen uteblev!.

Man teoriserade/förutspådde om att i västvärlden så skulle säljas ofantliga antal av LCD skärmar och TV's på senhösten - men det slog aldrig in.

Med LED-Displayer som snart kommer så undrar jag om det inte det här är ett trick för att få folk att köpa sina påtänkta LCD nu: ( bättre att ni köper nu innan priserna höjs-slogan ) - vilka fulingar de är va?

Jag säger bara en sak: man ska passa sig för Asiatiska marknads spin-doctors!

Mvh

Permalänk
Medlem

hehe enkelt, köp en 20 tummare eller varför inte en 22"? de finns ju för lite över 3 tusen, så nej, ser inte någon större fara här. Det finns helt enkelt för många olika val och producenter... jag TROR i alla fall att det finns fler än från tex. minnes tillverkare som nästan liknar en kartell ibland.

Permalänk
Medlem

wasabi: Branschen påminner mycket om minnesbranschen; ett mindre antal företag som tillverkar minneskretsar/skärmpaneler och ett antal företag som paketerar dem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Med LED-Displayer som snart kommer så undrar jag om det inte det här är ett trick för att få folk att köpa sina påtänkta LCD nu: ( bättre att ni köper nu innan priserna höjs-slogan ) - vilka fulingar de är va?

Jag säger bara en sak: man ska passa sig för Asiatiska marknads spin-doctors!

Mvh

Det är ju din teori som är lagom fördomsfull

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Det är ju din teori som är lagom fördomsfull

"Min teori"?? - jag tycker bara det är konstigt när man nyss sade att det hade skett en överetablering av LCD-panelsfabriker som
leder till en överkapacitet av LCD-panelsproduktion.

Och att i början av Mars hade man lager fulla med osålda paneler pga en felanalys inför senhösten och julhandeln förra året.

Nu har jag ju varit i Asien och sett hur många slipade affärsmän det finns där!

Om marknaden är mättad! och det är oro för överkapacitet , nu när även "Kina" vill ha sin del av kakan och ger sig in på LCD-marknaden med nybyggda fabriker som kommer att spotta ut paneler på löpande band?.

Hur kan priset då stiga? - om tillgången på en "Vara/produkt" understiger efterfrågan?

Nej mina herrar! - vad vi nu kan iakttaga är inget annat än gammal ohederlig kartell-bildning för att försöka att pressa upp priserna igen!.

Slutsatsen måste då vara att "meddelandet" om "höjning" är riktat mot den stora massan av konsumenter som kanske? ej förstår kreativ företagsekonomi eller marknadsplanering/spin

Nu hittade jag inte texten från det branchorgan jag hänvisade till tidigare.

Men här ser ni några artiklar om LCD produktion:

http://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2006/03/23/20032...

http://www.tekrati.com/research/News.asp?id=8483

http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml?articleI...

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=30495

http://articles.techrepublic.com.com/2100-10878_11-6142839.ht...

Mvh