Permalänk
Medlem

Hur högt låter 43 dB(A)?

Hur högt låter 43 dB(A)? Vet ni något som låter så högt jag kan jämföra med?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Vila i frid

För en datorfläkt är det ohemult mycket. http://susning.nu/Decibel

Jag vill inte ha fågelkvitter i min dator!

Permalänk

har för mig att en normal diskamaskin låter drygt 40db

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Re: Hur högt låter 43 dB(A)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Hur högt låter 43 dB(A)? Vet ni något som låter så högt jag kan jämföra med?

Mer än du vill iallafall, fast db säger inte så mycket...dels beror det på HUR det är mätt..dels kan ljudet uppfattas helst olika beroende på karaktären i ljudet...en del ljud kan ju kännas nästan sövande om ljudet är "harmoniniskt"...andra INTE.

Är det den där kyl/frysen du pratade om ngn annanstans ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Decibel är måttet på intensitet per m^2 (i watt) så det är bara att räkna ifall du vill veta hur mycket 42 decibel är.

Decibel är den logaritmerade kvoten mellan intensiteterna.

Enligt detta samband

I0 är normalintensiteten (= 10^−12 W/m^2), vilket är den ljudnivå som krävs för att en "normal" människa ska kunna uppfatta ljud. p0 = 2 * 10^−5

Observera dock att om man ska vara noggrann så är normalintensiteten olika för varje person beroende på hennes hörsel.

*I en dator är 42 dB mycket.*

Permalänk
Medlem

Uttrycket "kvalificerat skitsnack" är väl sällsynt tillämpligt på den förra posten.

Db mäts på så olika sätt och avstånd att det knappt finns ett mer oprecist mått.

..Hur i hela fridens namn skulle han få den minsta uppfattning av hur han uppfattar ljudnivån av det där mumbojumbot, Einstein ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Vad babblar du om? Det som står där är helt rätt ju!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Jo, det är korrekt men åas säger det inget i det här sammanhanget.

Om jag säger att ljudintensiteten är 10W/m^2 så har du ingen aning om hur hög volym du uppfattar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Nu när jag tänker på det så har det ingen egentlig nytta av att veta detta i sammanhanget.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

jag tycker mina 18 db som min dator låter e för mycket

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
jag tycker mina 18 db som min dator låter e för mycket

Hur har du kommit fram till att din dator låter 18db om jag får fråga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Uttrycket "kvalificerat skitsnack" är väl sällsynt tillämpligt på den förra posten.

Db mäts på så olika sätt och avstånd att det knappt finns ett mer oprecist mått.

..Hur i hela fridens namn skulle han få den minsta uppfattning av hur han uppfattar ljudnivån av det där mumbojumbot, Einstein ?

Jag håller med om att det är ett ganska oprecist mått men det är det mest precisa man kan mäta ljud med. Dessutom säger det väl sig självt vad man ska räkna då de som tillverkade fläkten måste ha mätt och räknat på ett specifikt sätt.

Jag vill dessutom tillägga att det bara finns ett sätt att kalkylera storheten decibel på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Jo, det är korrekt men åas säger det inget i det här sammanhanget.

Om jag säger att ljudintensiteten är 10W/m^2 så har du ingen aning om hur hög volym du uppfattar.

Om du hade studerat formeln så hade du kunnat se att 1^-2W/m^2 motsvarar 100 Db. Så 10W/m^2 är en enormt hög ljudnivå (om det är ljudvågor det gäller).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur högt låter 43 dB(A)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Är det den där kyl/frysen du pratade om ngn annanstans ?

Yes

Fast en kyl/frys låter väl bara i några minuter och sen "idlar" den väl? Det fanns kyl/frysar på 38 dB också men de passade inte lika bra i övrigt...

Tror ni 43 dB stör mycket om man bor i en 1:a och inte har någon dörr till köket?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hur högt låter 43 dB(A)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Yes

Fast en kyl/frys låter väl bara i några minuter och sen "idlar" den väl? Det fanns kyl/frysar på 38 dB också men de passade inte lika bra i övrigt...

Tror ni 43 dB stör mycket om man bor i en 1:a och inte har någon dörr till köket?

Sorry, alla tillverkare mäter på olika sätt, så du kan eg bara jämföra siffrorna med samma tillverkare.

Yepp, dels brukar det finnas ett svagt konstant sus när den "idlar" dels när den går igång ordentligt.

Har du någon möjlighet att besöka affären ? Beroende på vilken affär det gäller kan du KANSKE få lyssna på ljudet.

Att du ställer denna fråga får mig att tänka att du är ovanligt (som jag) störd av den typen av ljud ?

Märker du att ljudnivån är störande, så kan du tex ställa frysen på en gummimatta....enligt min åsikt är det resonanserna när frysen går igång som man kan uppleva störande.

@ Dr d00d : Angivna db siffror i specar är som bäst en ledtråd, det "fuskas" abnormt när det gäller detta, både medvetet och helt enkelt pga av olika mättekniker.
Den saken är alla av oss som sysslat med tysta datorer en längre tid högeligen medvetna om.
http://www.silentpcreview.com/article669-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article121-page1.html

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Vitvaruavdelningen var ett aprilskämt och den är nu stängd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||