Problem med överklockning på MSI-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Problem med överklockning på MSI-moderkort

De flesta nya moderkort har många inställningar för att optimera och överklocka komponenterna. Vi har idag fått in en varning om överklockning på moderkortet MSI P965 Platinum med Intels nysläppta budgetprocessor Core 2 Duo E4300.

Läs nyheten: Problem med överklockning på MSI-moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att inte fler moderkort har samma problem. Går det att skada annan hårdvara? Det brukar bara leda till sämre överklockning. Jättegamla moderkort och nutida budget moderkortkort brukar sakna låsningar?

Permalänk
Medlem

Tycker att detta låter som en stor flopp av MSI (kanske haha)

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Får hoppas att inte fler moderkort har samma problem. Går det att skada annan hårdvara? Det brukar bara leda till sämre överklockning. Jättegamla moderkort och nutida budget moderkortkort brukar sakna låsningar?

Tror det är svårt att skada hårdvaran fysiskt, men själv har jag bara nuddat runt 50-55 megahertz med pci-bussen, och då betedde sig datorn riktigt lustigt. Har man en raid-array på ett kontrollerkort kan den nog bli rätt så korrupt med hög pci-frekvens.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Kan man alltså skada hårdvaran om man överklockar med MSI P965 Platinum?

Jag har det kortet tillsammans med en E4300 och visst har jag haft problem med klockningen och inte på något vis lyckats få en FSB över 290. Försöker jag däromkring startar inte ens bildskärmen.

Just nu kör jag den i 2500 mhz (278 fsb) och den är hur stabil som helst. Inte är nordbryggan varm heller, den är faktiskt bara precis fingervarm om man tar på kylflänsen, men så har jag en bra CPU-kylare som även kyler nordbryggan bra.

Permalänk
Avstängd

får hoppas på en bios uppdatering då från MSI, för så kan dom ju inte ha det.

antagligen är dom så till sig över nya 1066 mhz FSBerna att dom inte ens brytt sig om den "gamla" 800 mhz;arna

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Jag kan som sagt konfirmera att det blir problem med en E4300 och ett MSI 965P Platinum kort.

det finns en tråd på MSI användarforum som tar upp detta mer.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=105321.0

Minarelli
Jag rekommenderar starkt att du sänker din FSB till max 250MHz tills dess att MSI fixat problemet. Det är inte hälsosamt att köra med en så hög frekvens på PCI-bussen. har skickat PM till dig om detta tidigare idag.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk

OK, tack för rådet!

Ställt ner till original tills vidare.

Permalänk
Inaktiv

nu yrar jag lite här, har noll koll på att klocka men sitter på ett sådant moderkort och en E6400 o lekte lite tidigare idag med deras "Core Center", drog upp FSB några procent o då tvärhängde sig datorn direkt

gäller det inte kombinationen med E6400 alls eller är det något annat som stör kanske?

Permalänk
Medlem

dual core center är totalt värdelöst, händer samma sak för mig om jag försöker ändra frekvens eller spänning vi Dual core center. men klockar du i bios borde du inte få några problem.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på MSI's tvivelaktiga kvalitet. Jag har inga bra erfarenheter av dem.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Funderar lite över mitt eget system, har läst att P4M890 kan ha pci-e lock, men gäller det alla P4M890-moderkort?

Verkar som mitt moderkort inte har pci-e lock, går det bra att köra clockgen istället? http://www.cpuid.com/clockgen.php

Permalänk
Medlem

MSI har inte gjort ett kort som klockar bra sedan socket 939 tiden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Alla moderkort som inte stödjer AGP/PCI-e/PCI lås finns det en risk att man skadar hårdvaran med vid överklockning.
Hårddiskarna är antagligen det första som ryker med tanke på att dom är känsligast för frekvenshöjningarna.

Har själv brännt en disk vid ett tillfälle pga att det inte fanns något PCI lås.
Disken levde i någon vecka sen var det kört.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

haha jag har exakt detta problem med mitt msi k9n platinum, fast med en amd x2 4200+ helt sjukt

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite sjukt att det inte är standard med låsning av bussar, det har funnits i 5 år eller längre. Det här verkar vara det mest riskabla med överklockning just nu.

Permalänk
Medlem

är inte MSI budget moderkort?? Den MSIn jag har klockar SKIT!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Msi's 965 serie är väll ingen höjdare när de kommer till OC? Är de inte så att dom första exemplaren iaf inte klarade mer än 333 MHz FSB?
Ne annat vare med Neo2 korten.

Permalänk
Medlem

MSI är den tillverkare jag har sämst erfarenhet av gällande datorkomponenter och service. BLÄ för dem!!

Permalänk
Medlem

Har haft ett flertal MSI-kort som upphört att fungera:

socket a - 1st
socket 754 - 2st
Socket 939 - 1st

När det andra 754-kortet rykte tog det duesstom med sig ett nätagg och ett par 512mb Adata 500mhz minnen.
MSI-kort är av sämre kvalitet ingen tvekan om den saken, har kört ett flertal andra fabrikat, Gigabyte, Abit, Epox och DFI utan problem.

De moderkort som fungerat allra bäst är Iwill (numer tyvärr bara sff och serverkort) samt Asus.

Mycket tveksamt om jag i framtiden kommer välja något annat fabrikat än Asus eller Gigabyte.

Har aldrig haft problem med några andra komponenter överhuvudtaget förutom MSI-moderkort, så denna "Nyhet" känns knappast överraskande.

Permalänk
Medlem

Fast det där låter ju snarare som att ditt nätagg dog och drog med sig resten.

Jag har ett Gigabyte GA-965P-S3 och jag lyckades korrupta en HD (Första gången någonsin) kopplad till en extern PCI-kontroller.

Låter lite som samma visa här.

Frågan är, hur kollar jag PCI-bussfrekvensen enklast?

Permalänk
Medlem

Nope, för moderkortet sköt säkringen i mitt antec-agg kortstestade sedan med ett Chieftec, som sköt fina blå blixtar direkt och sedan var det dött.
Det var alltså inte agget i lådan där moderkortet satt i som gick sönder utan test-agget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Alla moderkort som inte stödjer AGP/PCI-e/PCI lås finns det en risk att man skadar hårdvaran med vid överklockning.
Hårddiskarna är antagligen det första som ryker med tanke på att dom är känsligast för frekvenshöjningarna.

Har själv brännt en disk vid ett tillfälle pga att det inte fanns något PCI lås.
Disken levde i någon vecka sen var det kört.

Va är det som mer kan gå sönder?

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Avstängd

Varning för MSI? vettigt folk håller sig ju redan borta från skiten sen urminnes tider

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

själv har jag bränt ett Asrock moderkort, köpte ett asus sen, och problemen försvann, jag valde mellan asus och msi, verkar som om att jag valde rätt:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

typiskt men enligt MSI så tänker de inte göra något år saken... jag som ska få datorn i dag, och verkligen hade sett fram emot att överklocka...

Permalänk
Medlem

På MSI forumet verkar det som att en av alla de med problem har fått gensvar från MSI, som bett om en lista med problem med MSI P965 Platinum som användarna önskar ha fixat.

Önskelistan
* Fixa problemet med att moderkortet inte byter strapp, samt inkludera information om vilken strapp som är aktive i bios.

* Säkerställa så att PCI och PCI-E frekvenserna låser sig som förväntat.

* Avlägsna det irriterande varningsmeddelandet om att processorn är överklockad.

* Lös problemet med att fläktarna rusar igång på max och sedan saktar ner vid start av datorn.

* Säkerställ rätt CAS Latency inställning (när man ställer den till 5 manuellt så går den egentligen på 3).

* Lägg till CPU multipel inställning i Cell Menyn för icke-Engineering Sample CPUs.

* Möjliggör CPU detektion baserad på BSEL pinnarna, inte CPU identifierings stringen. (gör att man kan pin-modda cpun att byta från 800 till 1066 som default busshastighet).

Update. MSI jobbar på det. tyvärr är det inte helt stabilt ännu.

Dear Customer,

Sorry for the late answer, as we are making a test for this issue. We have released the new BIOS A7238IMS.151 to fix the issue. Please download it from ftp.
BIOS/7238/A7238IMS.151.
As well please follow below procedures to set in the BIOS setup!
1. At first, please disable “Configure DRAM Timing by SPD” under “Advanced Chipset Features”.
2. Next adjust the minimum value of 400MHz at “Adjust DRAM Frequency” under “Cell Menu”.
3. Then add CPU voltage to 0.0875V, please don’t adjust to 0.1V because “CPU Vcore” must be under 1.4V.
4. After that, you can adjust CPU FSB frequency to 360MHz!

Best Regards
MSI Technical Support Team

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

gäller uppdateringen endast MSI P965 Platinum eller är den till MSI P965 Neo också? eftersom det har varigt ganska tyst om detta ny ett tag så vill jag vara säker, har fortfarande inte överklockat och jag har inte råd med nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Är detta fortfarande ett problem???

Funderar på att köpa ett Platinum med en E4400. Kommer det gå åt helvete?

Permalänk
Medlem

Ja fortfarande ett problem.. lär nog inte fixas alls tyvärr. då Msi slutat supporta det.

Köp ett asus P5B eller ett gigabyte DS3

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W