S.T.A.L.K.E.R. med olika processorer

Permalänk
Melding Plague

S.T.A.L.K.E.R. med olika processorer

För ett par veckor sedan publicerade Firingsquad ett stort test där man undersökte prestandan i spelet S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl med olika mittsegmentsgrafikkort. Nu har man följt upp denna artikel, men istället för att testa grafikkort testar man nu olika processorer tillsammans med spelet.

Läs nyheten: S.T.A.L.K.E.R. med olika processorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ganska så intressant att man behöver SÅ bra grafikprestanda för att ens märka nån skillnad på en quad och en 3600+. Detta visar ju det många säger, alla cpu:s som finns idag räcker gott å väl till spel, så länge man inte ska köra med nått extremt som SLI /CF osv.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Har Nvidia's drivrutiner blivit sämre på senaste tiden?

Är 100 mer bloatat än 90?
De kräver väl inte .NET eller nåt?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna till Nvidia 8800 korten är fruktansvärt dåligt programmerade. Innehåller en mängd grafik buggar i flertal spel samt kan inte spela vissa spel. Man önskar att de kunde reda ut sin drivrutins härva snart....

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

klarar mig gott på min 3700+ ett tag till då:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ganska så intressant att man behöver SÅ bra grafikprestanda för att ens märka nån skillnad på en quad och en 3600+. Detta visar ju det många säger, alla cpu:s som finns idag räcker gott å väl till spel, så länge man inte ska köra med nått extremt som SLI /CF osv.

Precis, idag kan man mer köpa processor efter övertygelse eller vilket företag man tvunget vill supporta!

Har rekomenderat en X2 4600+ AM2 till min bror & den verkar vara väldigt priseffektiv..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det var inga stora skillnader och ändå enligt utvecklaren är en Dual core cpu det som ger mest prestanda ökning..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis, idag kan man mer köpa processor efter övertygelse eller vilket företag man tvunget vill supporta!

Har rekomenderat en X2 4600+ AM2 till min bror & den verkar vara väldigt priseffektiv..

För den som inte tänker överklocka har AMD riktigt bra pris/prestanda efter prissänkningen.

När det gäller testet så säger de ju så här :

"We ran all of our tests with S.T.A.L.K.E.R. using the same system we used previously in games like Oblivion: we load up a predefined area (from a saved game) and use FRAPS to record performance. We repeat this test three times and take the average for our final result, rounding up when necessary. Rather than test a variety of areas, for this test we’re testing in an area that mixes in a fair amount of foliage with a wide open space. Basically our test involves running down a set path where the environment goes from a densely vegetated forest (which hurts frame rate) into a more open environment. Once again we’re using this user.ltx text file for our testing."

Står inget om AI:n som till mitt stora förtret har utfört några relativt avancerade "flankningsmanövrar" mot mej samtidigt som de lagt eld mot min position (verkar tyvärr vara lite buggig dock), skulle va intressant att veta hur mycket kraft som går åt till den............

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt test.
det är ju känt sen tidigare att Stalker bara utnytjar 1 CPU
varför göra ett test med flera CPUer? idiotiskt

vad som gör skillnad är klockspeeden däremot men det får man ju inte ut nåt av i det där testet.
jag testade lite i 800*600

Core2 2.7Ghz : 37 FPS
Core2 3.5Ghz: 47 FPS

klockspeed är allt i stalker.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
Helt onödigt test.
det är ju känt sen tidigare att Stalker bara utnytjar 1 CPU
varför göra ett test med flera CPUer? idiotiskt

vad som gör skillnad är klockspeeden däremot men det får man ju inte ut nåt av i det där testet.
jag testade lite i 800*600

Core2 2.7Ghz : 37 FPS
Core2 3.5Ghz: 47 FPS

klockspeed är allt i stalker.

vilket test har du läst? ser bara att de testar med 1 st CPU (i taget)

jag tycker att det var ett intressant test och inte alls onödigt...
som de visar i testet innebär ju inte alls en kraftig processor att spelet flyter bättre nödvändigtvis... det beror ju helt och hållet på vad man har för grafikkort.

denna info kan ju vara bra att veta om ifall man tex planerar att uppgradera sin cpu och sitter på ett grafikkort som inte ligger i toppklass. då kvittar det ju tydligen hur många tusenlappar man lägger på cpu man kommer inte få bättre fps ändå...

för övrigt tycker jag att det låter som väldigt låg fps i 800x600...

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
Helt onödigt test.
det är ju känt sen tidigare att Stalker bara utnytjar 1 CPU
varför göra ett test med flera CPUer? idiotiskt

vad som gör skillnad är klockspeeden däremot men det får man ju inte ut nåt av i det där testet.
jag testade lite i 800*600

Core2 2.7Ghz : 37 FPS
Core2 3.5Ghz: 47 FPS

klockspeed är allt i stalker.

Helt onödig test.

Varför testa i 800x600 när ingen spelar i den upplösningen? Idiotiskt!

Sorry var bara tvungen

Allvarligt talat så var det bra att de testade med CPU:s med 1-4 kärnor. Att inte se nån skillnad mellan dessa är också ett resultat :). Trotts att spelet itne stödjer multitasking. Dock var det inte huvudpoängen med testet utan jämförelse mellan olika processorer som också visar att skillnaderna är inte stora då spelet är mycket mer gpu än cpu-beroende.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
Drivrutinerna till Nvidia 8800 korten är fruktansvärt dåligt programmerade. Innehåller en mängd grafik buggar i flertal spel samt kan inte spela vissa spel. Man önskar att de kunde reda ut sin drivrutins härva snart....

Hur vet du att de är dåligt programmerade?

Jag har då inte stött på några problem alls med 97.92 drivsar till XP. Däremot har man hört massa skit om Vista och drivsar till den.

Permalänk
Medlem

Men man får ju inte glömma att en snabb cpu inte är helt onödig Det finns ju trotsallt andra saker man kan göra som utnyttjar cpun , fast jag tycker dock att quadcore är jeffla overkill

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
Helt onödigt test.
...
vad som gör skillnad är klockspeeden däremot men det får man ju inte ut nåt av i det där testet.
jag testade lite i 800*600

Core2 2.7Ghz : 37 FPS
Core2 3.5Ghz: 47 FPS

klockspeed är allt i stalker.

Ditt exempel baseras på ett osannolikt scenario: vem vill köra ett modernt spel i 800*600? Ju lägre upplösning desto mindre arbete läggs på GPU:n, men resultatet i sig är värdelöst, ifall du nu verkligen inte anser att 800*600 är optimalt, vilket jag tvivlar på.

Troligen utan avsikt, men du ger ett klassiskt exempel på hur CPU-tillverkare helst vill göra sin processors kapacitet noterbar. Eftersom gamers är den del av användarna som är mer än genomsnittligt intresserad av prestanda plockar tillverkaren gärna in ett antal 3D-test i t ex 1024*768, helst presenterat i en grafisk tabell. Vår inbitne gamers upptäcker en 30 % ökning i prestandan och suktar redan efter den nya processorn. Problemet är att han faktiskt spelar i upplösningen 1600*1200 och vips så är GPU:n den verkliga motorn i maskineriet. Vår gamers totala prestanda vinst blev kanske 2 - 5 %, vilket kanske inte ens är noterbart, medan CPU-tillverkaren drog in den största vinsten.

Vår gamer kanske dock har nytta av prestandan, men mest troligt i andra applikationer som kodning och liknande.

Glöm allt under 1280*1024.

Permalänk
Medlem

Så all hyp om intels core2duo serie handlar som max om 7 fps? Jämför då x2 A3600 och core2duo e4300 och det är då en ganska shysst jämförelse.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det hade varit mer intressant ifall det testat något spel som ahde stöd för dubbla kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R

jag tycker att det var ett intressant test och inte alls onödigt...
som de visar i testet innebär ju inte alls en kraftig processor att spelet

haha
jo men vi som sitter med kraftfulla CPUer vill ju gärna kunna utnytja dom eller hur.
det hade väl du också velat?
varför i helvete ska man ha en Core som inte gör ett skit men som kan utnytjas?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Fast ni kanske kan hitta på annat än att spela Stalker? Garanterat finns det annat som en C2D i 3,5ghz gör bättre än en A64 3700+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
haha
jo men vi som sitter med kraftfulla CPUer vill ju gärna kunna utnytja dom eller hur.
det hade väl du också velat?
varför i helvete ska man ha en Core som inte gör ett skit men som kan utnytjas?

Vad är det för j--vla resonemang??
är ett test onödigt om det inte kraftigt påvisar fördelar med en viss hårdvara??
precis som Artman skrev tidigare är ju ett resultat som talar om att det inte är nämnvärd skillnad mellan olika processorer i stalker också ett resultat som är intressant för testets läsare!
Lugna ner dig! jag säger väl inte att det är bra att processorerna inte utnyttjas till fullo, bara att det är bra att vi får veta detta!!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan

Hur vet du att de är dåligt programmerade?

Jag har då inte stött på några problem alls med 97.92 drivsar till XP. Däremot har man hört massa skit om Vista och drivsar till den.

ArmA är knappt spelbart oavsett inställningar, Splinter Cell DB går inte ens att starta, massvis med grafikbuggar i CS:s för att nämna några allvarliga fel...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
haha
jo men vi som sitter med kraftfulla CPUer vill ju gärna kunna utnytja dom eller hur.
det hade väl du också velat?
varför i helvete ska man ha en Core som inte gör ett skit men som kan utnytjas?

Det är väl inte hans fel att du köpt en processor som du tydligen använder Fulla kapaciteten av? Var glad över att du inte behöver byta upp dig på ett bra tag på CPU-fronten:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Intressant test, detta gör ju att alla rekommendationer att köpa en E6600 istället för en E4300 kommer på skam...:) Nu går det ju inte att hävda som tidigare att den större cachen har stor betydelse längre. Om den inte har det i Superpi och i spel vad finns det då kvar... Vikande kanske hos Folding@sweclockers...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jag har Vista Ultimate 64bitars installerad på Datorn och det funka ganska so bra.Jag vill inte mera till XP byta.Har samtidigt en Asus 8800GTX 768Mb -finns inga rätta Driver till den och var tvungen att kasta Spelet S.T.A.L.K.E.R från Systemet,vad är nu skuld.........Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ