Apple har sålt 100 miljoner Ipods

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, varken iPodarna eller macarna är dyra. Fattar inte var du fått det ifrån.
Finns knappt någon PC-tillverkare som erbjuder en dator med samma prestanda som imacen till lägre pris. Visst är en del av produkterna lite dyrare än konkurenterna nu, men det är för att Apple inte sänker priser på samma sätt, dom uppgraderar produkterna istället och slutar sälja den gamla. När iMacen och t.ex. iPod Nano var ny fanns det inte någon som slog dom när det gällde prestanda för pris. Och den med någorlunda utvecklad tankeverksamhet kan nog lista ut att man därför inte köper Apple-produkter strax före en uppgradering.

hehe om det är det ända jag hade "fel" i så är jag glad i så fall.

Jag vet inte hur man beräknar prestanda per pris när man jämför, men i vilket fall som helst HAR apple varit dyrare överlag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om ett Li-jon batteri ligger laddat till 100% i 25 grader celcius har det kvar 80% av sin kapacitet efter ett år. Ganska långt ifrån halva kapaciteten, eller hur?

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Nu är det så att det är väldigt olika beroende på vad för batteri man har (Li-Pol != Li-Pol och Li-Ion != Li-Ion), experimenteras ordentligt med det hela tiden och produkter kommer ut på marknaden innan man egentligen vet hur länge de kommer hålla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
windows stödet var utmärkt och min första hade även usb1 och firewire 400.. men kunde inte ladda genom usb

jag hatar itunes. Och när jag köpte ipoden gick den på 3000kr

Ah, fasst USB1 är ju inte det roligaste, men klart bättre än inget för lite småifler.

3000 kr var billigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
men forfarande så har ipod alltid legat först det kan inte varit mer än 1 år sedan andra märken började komma ikapp och gå om ipoden.

jag är ingen fanboy. Jag äger inte ens längre en mp3 spelare och skulle jag köpa en skulle jag nog inte köpa en ipod pga batteritiden

Har inte kommigt någon (eller knappt någon i alla fall) konkurrerande hårddiskspelare på över ett år... Så det är ju först nu på länge som iPoden börjar bli intressant (jag pratar bara hårddiskbaserade spelare) anser jag.

Permalänk
Medlem

3000 kr var otroligt billigt då

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nu är det så att det är väldigt olika beroende på vad för batteri man har (Li-Pol != Li-Pol och Li-Ion != Li-Ion), experimenteras ordentligt med det hela tiden och produkter kommer ut på marknaden innan man egentligen vet hur länge de kommer hålla.

Jag får intrycket av att de har liknande egenskaper när det gäller förvaring osv. Hur som helst håller ett batteri mer än ett år om det inte är defekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag får intrycket av att de har liknande egenskaper när det gäller förvaring osv. Hur som helst håller ett batteri mer än ett år om det inte är defekt.

Tumreglerna är över 500 laddningar utan märkbar kapacitetsförändring, bör användas "rejält" minst var fjortonde dag och om den måste förvaras så ha den laddad till 2/3-delar.
Tyvärr har ju varje batterityp sina tumregler, och Li-Ion a´la sent 90-tal är inte Li-Ion a´la 2005...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tumreglerna är över 500 laddningar utan märkbar kapacitetsförändring, bör användas "rejält" minst var fjortonde dag och om den måste förvaras så ha den laddad till 2/3-delar.
Tyvärr har ju varje batterityp sina tumregler, och Li-Ion a´la sent 90-tal är inte Li-Ion a´la 2005...

Vilken tur att källan som jag har gått efter är skriven 2003 och inte på 90-talet.

Alltså håller ett Li-Ion batteri bra mycket längre än ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Dina argrument håller inte.
Du jämför olika kategorier utav datorer med varandra.

Alla med tillräckligt högt IQ fattar väl att man inte jämför en 15"-stor dator mot en 13"-stor dator för att se vilken som har bäst prestanda. Storleken är endel utav priset. Ju mindre de är desto svårare blir det att få in prylar med hög prestanda.
Sedan ska man se till batteritiden och funktionalitet också.

Något du också måste räkna in är mjukvara. Inte bara OS. Vad är bundlat, hur mycket står det sig i värde.

Visst, Apple har inga lågprisdatorer, eftersom det finns inga pengar att tjäna där, samt att det är en trist upplevelse för kunden, lågpris är som sagt lågpris. Men gör det att Apples datorer är dyrare, nä. Det enda det gör är att skala bort användare man ändå inte tjänar pengar på. Snåla jävlar helt enkelt.

Apple satsar på segmenten de kan tjäna pengar på, och där kunderna kan få en bra produkt, och kom inte och säg att Macbooken inte är prisvärd. Vad är priserna på 13"-datorer med liknande specs?

Eller ska du bevis att Mac Pron inte är prisvärd? Kolla priserna hos Dell eller liknande för samma maskiner. Framförallt high-end.

Gör riktiga jämförelser tack. Väx upp och se verkligheten.

Grejen är den att jag kan inte se en direkt motsvarighet till Macbook hos vanliga pc maskiner av den enkla anledningen att de antingen är 15 tum eller så är det ultra portabla som är halvkilot eller mer lättare än macbook.

Så du måste inse att allting kan inte vara exakt lika, om du hittar 2 modeller som helt motsvarar varandra så blir jag förvånad om man ska ta hänsyn till allting ni hela tiden drar upp(vikt, storlek, batteritid, tjocklek, prestanda).
Så kom med en bättre jämförelse du som har så hög IQ...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Grejen är den att jag kan inte se en direkt motsvarighet till Macbook hos vanliga pc maskiner av den enkla anledningen att de antingen är 15 tum eller så är det ultra portabla som är halvkilot eller mer lättare än macbook.

Så du måste inse att allting kan inte vara exakt lika, om du hittar 2 modeller som helt motsvarar varandra så blir jag förvånad om man ska ta hänsyn till allting ni hela tiden drar upp(vikt, storlek, batteritid, tjocklek, prestanda).
Så kom med en bättre jämförelse du som har så hög IQ...

Många asiatiska laptops som LG, Sony, Toshiba osv. har 13" och på ungefär samma viktklasser.
Men ska du till lågprislaptops är 14" närmsta. Men 15" är ju gigantisk i jämförelse.

Vet du varför du inte ser 13" hos vanliga pc-tillverkarna, för att det är en mer exklusiv storlek som de tillverkarna tar väldigt mycket mer betalt för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Många asiatiska laptops som LG, Sony, Toshiba osv. har 13" och på ungefär samma viktklasser.
Men ska du till lågprislaptops är 14" närmsta. Men 15" är ju gigantisk i jämförelse.

Vet du varför du inte ser 13" hos vanliga pc-tillverkarna, för att det är en mer exklusiv storlek som de tillverkarna tar väldigt mycket mer betalt för.

Jag har bara tittat på dustin men där kan jag inte hitta en enda som har 13 tum och väger som en Macbook, så ge mig ett exempel?

Personligen tycker jag att det inte är storleken på skärmen som är det jobbiga utan tjocklek och tyngd men det är min personliga smak, dessutom är 13 tum för litet för min del.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag har bara tittat på dustin men där kan jag inte hitta en enda som har 13 tum och väger som en Macbook, så ge mig ett exempel?

Personligen tycker jag att det inte är storleken på skärmen som är det jobbiga utan tjocklek och tyngd men det är min personliga smak, dessutom är 13 tum för litet för min del.

Vad du personligen tycker har väl inget med marknadsvärde etc. att göra.

http://www.superwarehouse.com/13_inch%20Laptop/c3/2466

Här har du en lista på 13" Laptops. Kolla priserna själv. Om du vill ta med vikt i det hela så rekommenderar jag dig att använda notebook search på www.notebookreview.com

Sony har endel som väger ungefär densamma, samt en hel del under osv. också.
Du måste inte jämföra storlek och pris till 100%, men tänk på att det är endel utav priset när du snackar om vad som är prisvärt och inte. Att mäta enbart prestanda och inte förklara varför du gör det är fånigt, samma sak som att mäta enbart storlek.
Därför måste man ta hänsyn till olika aspekter och presentera fakta. Men att säga att Apple tar överpriser genom att mäta enbart prestanda är barnsligt. Sedan att faktiskt blunda för vissa saker är lika barnsligt det. Vill du mäta enbart prestanda. Jämför Dual Quadcore Xeon 3GHz Mac PROn med konkurrenterna i prestanda/pris. 1. Det finns ingen annan som säljer dessa 3GHz Xeon ännu. 2. De har otroligt låga priser.
Men detta en stationär datorer och då tar vi bara till hänsyn att man vill ha rå prestanda.

Att du tycker det är jobbigt utan stora tjocka datorer är din åsikt, att vissa män drömmer om stora feta kvinnor är deras åsikter. Men normen tenderar att tycka annorlunda.
Och tydligen säljer Macbook väldigt bra, Apple säljer otroligt bra just nu som du kanske märkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vad du personligen tycker har väl inget med marknadsvärde etc. att göra.

http://www.superwarehouse.com/13_inch%20Laptop/c3/2466

Här har du en lista på 13" Laptops. Kolla priserna själv. Om du vill ta med vikt i det hela så rekommenderar jag dig att använda notebook search på www.notebookreview.com

Sony har endel som väger ungefär densamma, samt en hel del under osv. också.
Du måste inte jämföra storlek och pris till 100%, men tänk på att det är endel utav priset när du snackar om vad som är prisvärt och inte. Att mäta enbart prestanda och inte förklara varför du gör det är fånigt, samma sak som att mäta enbart storlek.
Därför måste man ta hänsyn till olika aspekter och presentera fakta. Men att säga att Apple tar överpriser genom att mäta enbart prestanda är barnsligt. Sedan att faktiskt blunda för vissa saker är lika barnsligt det. Vill du mäta enbart prestanda. Jämför Dual Quadcore Xeon 3GHz Mac PROn med konkurrenterna i prestanda/pris. 1. Det finns ingen annan som säljer dessa 3GHz Xeon ännu. 2. De har otroligt låga priser.
Men detta en stationär datorer och då tar vi bara till hänsyn att man vill ha rå prestanda.

Att du tycker det är jobbigt utan stora tjocka datorer är din åsikt, att vissa män drömmer om stora feta kvinnor är deras åsikter. Men normen tenderar att tycka annorlunda.
Och tydligen säljer Macbook väldigt bra, Apple säljer otroligt bra just nu som du kanske märkt.

Du har tydligen inte läst mina poster speciellt bra...
För det första, min kommentar om vad jag tycker är jobbigt och inte är just vad jag påpekade att det är min åsikt och har ingenting med marknadsvärde att göra och varför du tror att jag tycker att min är ingenting jag förstår.

För det andra, jag tittade igenom din lista och jag hittade inte någon som matchade macbooken i vikt, om det finns ge ett exempel nu då vilket jag redan frågat efter...

Macbook säljer väldigt bra ja, och det är ingenting konstigt med det och dessutom har Mac:s blivit klart mer prisvärda på sistone men faktum kvarstår att det går att hitta klart billigare datorer med motsvarande prestanda och övriga "features".

Ge mig en bättre jämförelse då för tusan om du tycker mina är så dåliga istället för att ge en lista på datorer som de jag sett bara bekräftar vad jag redan sagt...

Sen att säga att en sak är bra eller prisvärd bara för att den säljer är ganska barnsligt det också, vissa produkter som bara är skräp säljer ibland som galet men det är endå skräp(Apple gör inte skräp så säg inte att jag sagt det).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du har tydligen inte läst mina poster speciellt bra...
För det första, min kommentar om vad jag tycker är jobbigt och inte är just vad jag påpekade att det är min åsikt och har ingenting med marknadsvärde att göra och varför du tror att jag tycker att min är ingenting jag förstår.

För det andra, jag tittade igenom din lista och jag hittade inte någon som matchade macbooken i vikt, om det finns ge ett exempel nu då vilket jag redan frågat efter...

Macbook säljer väldigt bra ja, och det är ingenting konstigt med det och dessutom har Mac:s blivit klart mer prisvärda på sistone men faktum kvarstår att det går att hitta klart billigare datorer med motsvarande prestanda och övriga "features".

Ge mig en bättre jämförelse då för tusan om du tycker mina är så dåliga istället för att ge en lista på datorer som de jag sett bara bekräftar vad jag redan sagt...

Sen att säga att en sak är bra eller prisvärd bara för att den säljer är ganska barnsligt det också, vissa produkter som bara är skräp säljer ibland som galet men det är endå skräp(Apple gör inte skräp så säg inte att jag sagt det).

Eftersom du inte klarar av att använda notebookreviews sökfunktion får jag göra det själv.

Sony VAIO C240E/B - Core 2 Duo T5500 1.66 GHz - 13.3
5.1 lbs, Intel Core 2 Duo (1.66 GHz) , 2 GB DDR II SDRAM , 13.3 in TFT active matrix , Microsoft Windows Vista Home Premium

Sony VAIO C250N/B - Core 2 Duo T5500 1.66 GHz - 13.3
5.1 lbs, Intel Core 2 Duo (1.66 GHz) , 2 GB DDR II SDRAM , 13.3 in TFT active matrix , Microsoft Windows Vista Business

Sony VAIO Notebook C Series - VGN-C291NW/H

Sony VAIO C291NW/P - Core 2 Duo T5500 1.66 GHz - 13.3

Sony VAIO VGN-C291NW/G 13.3 Widescreen Notebook PC Green

Sony VAIO C140G/B Notebook - VGN-C140G/B

Sony VAIO Notebook C Series - VGN-C210E/H

Sony VAIO Notebook C Series - VGN-C220E/H

Sony VAIO C150P/B Notebook - VGN-C150P/B

Om vi går på 500 gram lättare och ett annat märke, så har vi Fujitsu LifeBook S2110
Detta är bara några utav alla som finns. LG har en uppsjö också. Samt Toshiba och andra.

Ska vi gå på steget lite tyngre, ca 500 gram, så har vi Panasonic Toughbook 74, som kostar beroende på specs 25 till 40k, men det priset motiveras utav användningsområdet för den datorn.

Och ska vi gå på 12" vid samma vikt så har vi några hundra olika maskiner.

Bara att jämföra pris utav alla och kolla vilka som har bästa priser och prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Alla med tillräckligt högt IQ fattar väl att man inte jämför en 15"-stor dator mot en 13"-stor dator för att se vilken som har bäst prestanda. Storleken är endel utav priset. Ju mindre de är desto svårare blir det att få in prylar med hög prestanda.

Lika självklart är det ju att man inte jämför skärmstorlekar...
Apples 13.3" dator är ju större än vissa 14" datorer.

Apple är själva ett bra exempel på att skärmstorlek inte har så mycket med storlek att göra, jämför måtten macbook 13.3" och macbook pro 15.4".

Och så ska man ju återigen räkna in batteritid (där skärmen är den största boven) och där batteriet är en del som är stor.

Inte alltid så lätt att göra rättvisa jämförelser.

Oftast är det inte särskilt relevant dock (i det här fallet). Antingen vill man ha en mac för Mac OS X eller så köper man nog en PC. Jag vet inte men jag tvivlar att antalet personer som köper en mac för att köra windows på den är rätt liten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag får intrycket av att de har liknande egenskaper när det gäller förvaring osv. Hur som helst håller ett batteri mer än ett år om det inte är defekt.

Problemet är ju att du inte får ett nytt batteri om det är defekt efter ett år. Och det är ju inget som uppenbarar sig på en gång...

Möjligt att det är många defekta batterier, men är inte ovanligt med riktigt dåliga batterier efter ett år.

Problemet är inte direkt isolerat till mp3-spelare. Vet inte hur många telefoner jag varigt i kontakt med urkassa batterier.

Permalänk
Medlem

fattar inte hur folk kan argumentera att ipod tål så mycket osv när min gick sönder i fickan. Antagligen när jag bar ett flak hustler, men endå, så tåliga är de inte. Ipod är ju bra och så men endå, sjukt över hajpad. Nästa spelare blir nått annat, kanske en Zune om de styr upp lite mer smidighet i wireless

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Många asiatiska laptops som LG, Sony, Toshiba osv. har 13" och på ungefär samma viktklasser.
Men ska du till lågprislaptops är 14" närmsta. Men 15" är ju gigantisk i jämförelse.

Vet du varför du inte ser 13" hos vanliga pc-tillverkarna, för att det är en mer exklusiv storlek som de tillverkarna tar väldigt mycket mer betalt för.

13" Har jag verkligen problem med att hitta. Däremot finns det flertalet 12" laptops med identisk hårdvara. Eftersom vikt/prestanda verkar vara som du hänger upp dig mest på så måste detta verkligen göra ont på dej.

Första laptopen är: Fujitsu Siemens Amilo Pro V3205

CPU: Intel C2D T5500 1,66GHz

Grafik: GMA950, upp till 256MB

RAM: 1024MB

HDD: 120GB

Vikt: 1,8kg

Batteritid: 3,5h

Övrig: DVD-brännare, FW/USB, 10/100, WLAN och Windows XP Pro

Pris: 10.304kr

Denna laptopen kan ses som en utmärkt konkurrent till de två billigare MacBookarna, då du verkligen får mer för pengarna.

btw: näta gång du skriver att man mina inlägg är IQ befriade ska jag börja med dra upp varje gång du visas fel. Som tex angående försening med Leopard, där du behårt motsatte dig att de skulle bli förseningar av något slag. Ojsan... vad var de saaaaa....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
13" Har jag verkligen problem med att hitta. Däremot finns det flertalet 12" laptops med identisk hårdvara. Eftersom vikt/prestanda verkar vara som du hänger upp dig mest på så måste detta verkligen göra ont på dej.

Första laptopen är: Fujitsu Siemens Amilo Pro V3205

CPU: Intel C2D T5500 1,66GHz

Grafik: GMA950, upp till 256MB

RAM: 1024MB

HDD: 120GB

Vikt: 1,8kg

Batteritid: 3,5h

Övrig: DVD-brännare, FW/USB, 10/100, WLAN och Windows XP Pro

Pris: 10.304kr

Denna laptopen kan ses som en utmärkt konkurrent till de två billigare MacBookarna, då du verkligen får mer för pengarna.

btw: näta gång du skriver att man mina inlägg är IQ befriade ska jag börja med dra upp varje gång du visas fel. Som tex angående försening med Leopard, där du behårt motsatte dig att de skulle bli förseningar av något slag. Ojsan... vad var de saaaaa....

Säger ju inget om typ av ram, webcam, medföljande programvaror. Processorn är ju långsammare än den i MacBooken och antagligen rätt mycket billigare. XP? Nåja, klart man vill ha ett 6 år gammalt operativ när man köper ny dator...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=638923

Intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Säger ju inget om typ av ram, webcam, medföljande programvaror. Processorn är ju långsammare än den i MacBooken och antagligen rätt mycket billigare. XP? Nåja, klart man vill ha ett 6 år gammalt operativ när man köper ny dator...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=638923

Intressant läsning.

Nödvändigt att dra in massa subjektiva åsikter och sänka ribban?

Ang. testet är det anmärkningsvärt att de inte hittade någon dator som inte hade mer än 3 timmars batteritid.

DNs artikel är ju rätt ingetsägande också, finns testet på nätet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nödvändigt att dra in massa subjektiva åsikter och sänka ribban?

Ang. testet är det anmärkningsvärt att de inte hittade någon dator som inte hade mer än 3 timmars batteritid.

DNs artikel är ju rätt ingetsägande också, finns testet på nätet?

Subjektiva åsikter? Det följer ju inte med en webkamera, eller? Det är ju ett gammalt operativ, Vista finns ju ute nu. Köper man en ny dator vill man ju ha det senaste operativet... Processorn ÄR ju långsammare. Följer det med extra program? EDIT: Såg nu att de kör med 533 mhz, MacBook med 667mhz-minnen, en liten detalj bara. Sklijer ca 5 mm i tjocklek också, till MacBookens fördel.

De kör med full ljusstyrka och trådlöst nätverk, då får 3 timmar ses som riktigt bra, plus att de kör benchmark hela tiden. Sen kan man hålla med om att artikeln per se var ganska fattig. Vore bättre om de listade testet på ett tydligare vis.

Permalänk
Medlem

Menade XP dissen såklart...
XP är antagligen det mest efterfrågade OSet idag, Vista är inte moget ännu varför det inte bör anses som något negativt rent generellt att en 'windows'-dator kommer med XP istället för Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Menade XP dissen såklart...
XP är antagligen det mest efterfrågade OSet idag, Vista är inte moget ännu varför det inte bör anses som något negativt rent generellt att en 'windows'-dator kommer med XP istället för Vista.

Vista har snart funnits på marknaden i ett halvår, varför skulle det inte vara moget, det är ju inte en fullständig revamp. Ganska kass bortförklaring tycker jag, isåfall borde man skeppa med båda operativen (som Apple gjorde med OSX & OS9, och OSX 10.0 var betydligt mer ofärdigt än Vista vid release och ett betydligt större bryt från föregående OS än vad Vista är från XP). Dessutom var OS9 inte 6 år gammalt vid släppet av OSX, utan faktiskt en ganska trevlig version av "classic" Mac OS.

Dissen förtjänas således. Det är väl klart att jag är subjektiv, jag är ju enkom en människa, inte objektivt statligt styrd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vista har snart funnits på marknaden i ett halvår, varför skulle det inte vara moget, det är ju inte en fullständig revamp. Ganska kass bortförklaring tycker jag, isåfall borde man skeppa med båda operativen (som Apple gjorde med OSX & OS9, och OSX 10.0 var betydligt mer ofärdigt än Vista vid release och ett betydligt större bryt från föregående OS än vad Vista är från XP). Dessutom var OS9 inte 6 år gammalt vid släppet av OSX, utan faktiskt en ganska trevlig version av "classic" Mac OS.

Dissen förtjänas således. Det är väl klart att jag är subjektiv, jag är ju enkom en människa, inte objektivt statligt styrd.

Februari - mars - april
2,5 månader = halvår?

Åldern på ett OS har ganska liten betydelse eftersom alla OS utvecklas hela tiden. Att Apple (eller de flesta) har betydligt kortare cykler för sina OS har ju inte med saken att göra.
Det om något, får ju windowsutvecklarna att bli slöa i och för sig. Så nu när Vista är annorlunda så står de där och kan inte göra ett skit.

Spelar ingen roll om Vista funnits i 25 år. Applikationsstödet är i dagsläget fortfarande urkasst och drivrutinsstödet ännu sämre.

Det är inte som med Apple där Apple har fullständig kontroll över vilket OS som man kan få och när man kan få det. Apple har ju möjligheten att göra så att _alla_ nya datorer har drivrutiner som fungerar bra med ett nytt OS - något MS omöjligt kan göra.
Var ju någon nyhet om precis nyligen om att folk var oroliga för att XP skulle försvinna från ex. Dell och att Dell därför tänker fortsätta med XP.

Dissen var således ett nytt bottenmärke för tråden IMHO.
Men här lägger jag nog ner diskussionen från min sida då nyheten handlar om iPoden och att den här diskussionen inte är särskilt givande för någon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Februari - mars - april
2,5 månader = halvår?

Åldern på ett OS har ganska liten betydelse eftersom alla OS utvecklas hela tiden. Att Apple (eller de flesta) har betydligt kortare cykler för sina OS har ju inte med saken att göra.
Det om något, får ju windowsutvecklarna att bli slöa i och för sig. Så nu när Vista är annorlunda så står de där och kan inte göra ett skit.

Spelar ingen roll om Vista funnits i 25 år. Applikationsstödet är i dagsläget fortfarande urkasst och drivrutinsstödet ännu sämre.

Det är inte som med Apple där Apple har fullständig kontroll över vilket OS som man kan få och när man kan få det. Apple har ju möjligheten att göra så att _alla_ nya datorer har drivrutiner som fungerar bra med ett nytt OS - något MS omöjligt kan göra.
Var ju någon nyhet om precis nyligen om att folk var oroliga för att XP skulle försvinna från ex. Dell och att Dell därför tänker fortsätta med XP.

Dissen var således ett nytt bottenmärke för tråden IMHO.
Men här lägger jag nog ner diskussionen från min sida då nyheten handlar om iPoden och att den här diskussionen inte är särskilt givande för någon.

Vista släpptes ju innan jul för företag, eller?

Det är ju fortfarande ingen "diss", och bottenmärke... Då är man allt känslig och bör hålla sig borta från forum.

Som sagt, det *är* ett 6 år gammalt operativ som medföljer, omodernt, osäkert, vilket i sig kan medföra merkostnader för den som köper datorn. Så den du listar är ju inte "billig".

Att en iPod diskussion snurrar in på Apple som företag är inte konstigt. Det som är konstigt är att PC-användare ska in där och börja "dissa" Apple och dess produkter.

Så till Apples försäljning av den lilla spelaren säger jag bara; Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Du avslutade ju i alla fall diskussionen på ett värdigt sätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du avslutade ju i alla fall diskussionen på ett värdigt sätt

Ja, det där var ju verkligen "on topic"...

Det *är* ju bra jobbat. Eller du menar att det bara är en "fluke"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vista släpptes ju innan jul för företag, eller?

Det är ju fortfarande ingen "diss", och bottenmärke... Då är man allt känslig och bör hålla sig borta från forum.

Som sagt, det *är* ett 6 år gammalt operativ som medföljer, omodernt, osäkert, vilket i sig kan medföra merkostnader för den som köper datorn. Så den du listar är ju inte "billig".

Att en iPod diskussion snurrar in på Apple som företag är inte konstigt. Det som är konstigt är att PC-användare ska in där och börja "dissa" Apple och dess produkter.

Så till Apples försäljning av den lilla spelaren säger jag bara; Bra jobbat!

Konstigt. Jag kör då tydligen med omodernt OS på två av fyra maskiner utan att drabbas av varesig virus eller trojaner.

Orsaken till att Apple så ofta blir dissat (eller snarare deras "datorer") är pga att flertalet mac användare på detta forumet är fanatiker, och inte inser att du oftast för samma för samma pris, säg 15k, så får du betydligt mer PC än Mac, då menar jag bättre processor, mer minne och mer hårddisk, kanske inte lika portabel eller estetiskt tilltalande, men så är inte det iheller vad den absoluta majoriten av användare efterfrågar iheller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt. Jag kör då tydligen med omodernt OS på två av fyra maskiner utan att drabbas av varesig virus eller trojaner.

Orsaken till att Apple så ofta blir dissat (eller snarare deras "datorer") är pga att flertalet mac användare på detta forumet är fanatiker, och inte inser att du oftast för samma för samma pris, säg 15k, så får du betydligt mer PC än Mac, då menar jag bättre processor, mer minne och mer hårddisk, kanske inte lika portabel eller estetiskt tilltalande, men så är inte det iheller vad den absoluta majoriten av användare efterfrågar iheller.

Talar du för den absoluta majoriteten? Apples marknadsandelar på laptopmarknaden ökar dramatiskt, i USA har de över 10% nu och växer stadigt. Och 10% är mycket, tänk på att Dell som är störst har runt 30%. Vad ska man men prestanda till då den absoluta majoriteten vill surfa, skicka mail och leka med medieprogram såsom spela musik. Kolla också in vilka datorer som säljer bäst hos Dell, HP etc, det är inte datorer med bra grafikkort.

Jag brukar inte säga att Apple har de absolut mest prisvärda datorerna, ovanför här presenterades en prisvärd dator också, men de som snackar överpriser och liknande är ofta fel ute, för marknaden talar ju om andra siffror.
Kolla på försäljningsstatistik över bärbara datoer. Och inte World Wide, utan i Europa eller USA, i den värld vi lever i alltså. För World Wide inkluderar den största marknaden, indien och kina, finns knappt märken som Apple, och Sony är lyxprodukter.