Permalänk

Ingen som har reflekterat över att om man köper tex 2-3st http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2539&session=a9122a...

Borde finnas i silver också, så får man plats med 12st hårddiskar, i ett chassi, med bra ventilation. Inte så mycket kanske, men det är ju ett himla snyggt chassi så det skulle ju bli en vacker filserver

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tack!

Du skulle veta vilken kö med lådor som jag har ståendes här. Det kommer massvis med chassirecensioner framöver.

Du har inget Lian Li PC-101A liggandes? Isåfall tycker jag du ska prioritera det

Permalänk

Ett tips till alla kommande tester av chassien är att se till att använda om möjligt tillräckligt stora grafikkort typ 8800GTX och liknande. Dom flesta som står i begrepp att byta chassie eller köpa ett nytt för första gången är ju intresserade i högsta grad att inte måla in sig i ett hörn.

Kan man inte använda fullstora grafikkort så duger inte chassiet till på långa vägar då dom flesta köper ett chassie för att kunna uppgradera i framtiden. Det är ju knappast någon vits att testa med små/korta grafikkort då det inte speglar vad dom flesta vill med sina chassien.

Ett billigt chassie blir ofta ett dyrt ett i det långa loppet om man likförbannat måste byta till ett större bara för att ens nya grafikkort inte passar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

NJa 1500:- för ett chassie och inte ens ett nätagg? Står över det och ärt inte aluminium rätt mjukt och därmed lätt att det flexar och böjer sig vid transport av lådan?

Sen var den ingen fröjd för ögat heller utan tråkig som en Volvo 740 i designen även om jag inte vill ha nått bling bling heller utan den senaste lådan blev en sådan här http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643

Men smaken är ju som baken delad och tur är väl det :p!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
NJa 1500:- för ett chassie och inte ens ett nätagg? Står över det och ärt inte aluminium rätt mjukt och därmed lätt att det flexar och böjer sig vid transport av lådan?

Sen var den ingen fröjd för ögat heller utan tråkig som en Volvo 740 i designen även om jag inte vill ha nått bling bling heller utan den senaste lådan blev en sådan här http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643

Men smaken är ju som baken delad och tur är väl det :p!

Ska man ha ett välgjort chassi får man vara beredd på 1500:- utan nätagg, finns alltid några undantag. Aluminium behöver inte vara mjukare, finns många olika legeringar av aluminium, bara att slå upp verkstadshandboken (som en bibel) men tjockleken spelar nog störst roll. Det är väldiga variationer mellan aluminiumchassin vad det gäller kvaliten på matrialet, min wavemaster är som ett kassaskåp. Just det här chassiet verkar dock tillhöra de som är lite vekare men det är trevligare vid lyft så man inte får något ryggskott.

Permalänk
Medlem

man kan ju vecka det om man vill ha kraftig aluminium.

/ förstör iof stilerenheten en del.. men ett fint fyrkantsmönster som går ut i vågor från mitten kunde kanske bli stiligt ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Ska man ha ett välgjort chassi får man vara beredd på 1500:- utan nätagg, finns alltid några undantag.

Då måste Antec SOLO vara ett av dessa undantag då. I mina ögon bättre på alla sätt och vis, och till halva priset.

Ang. recensionen tycker jag skribentens förkärlek till Lian-Li skiner igenom lite väl tydligt. Objektivitet, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tack!

Du skulle veta vilken kö med lådor som jag har ståendes här. Det kommer massvis med chassirecensioner framöver.

Jag hade gärna sett en recension av ett chassi med mycket diskplats. Exempelvis Lian-li PC-V2100.

Permalänk

Jag har ett Lian-li PC-V1200 som jag köpte för snart tre år sedan, byggkvaliteten är verkligen av det slaget som sticker ut "Bara positivt" men kylningen av chassiet lämnar en del övrigt att önska.

Bara två st 120mm fläktar som står för ventilationen av lådan och dessutom är den ena tänkt att kyla 6 st hårddiskar... Ventilationen är skit för att tala ren svenska och detta är något som är synonymt för alla chassien av Lian-li. Vill man ha bra kylning så skall man leta vidare bland andra chassien på marknaden, för när det gäller den biten har Lian-li en bra bit kvar.

I övrigt håller chassiet en mycket hög kvalite men det är inget man bär runt på, som tur är har chassiet fyra st hjul men varför i helvete placerar man usb och firewire kontakterna längst ner mot golvet, det är nästan att man tror att det gjordes av en praktikant på en kickoff som en kul grej. Just den delen skämmer ut ett i annat mycket genomtänkt chassie. Ja bortsett från kylningen/ventilationen då...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad är det jag ser!?

Jag håller inte koll på chassimarknaden, men detta verkar väldigt likt mitt antec P160 som har många år på nacken.
Tumskruvar överallt, uttagbar moderkortsplåt (alltså man lyfter ur den, ingen släde), startknappar och anslutningar på toppen av lådan osv. Verkligen lika. Tog det så lång tid för Lian-Li?
För det priset kunde de gott och väl skickat med en 3,5" internt hårddiskbay att montera i några 5,25" platser. Inte så mycket folk som använder 4-6 stycken sådana, så folk hade nog haft mer glädje av fler hårddiskplatser.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Som någon sa tidigare! Fullängdskort! En del av recensionerna här sker inte ens med full-ATX-kort, detta ger lätt en skev bild av utrymmet i ett chassi.

Tänker mig tillbaka till när jag skulle ha ett nytt chassi, hade kollat mycket på P150 och kollade en recension här, snyggt och rymligt!, dock var det ett litet moderkort och tja, grafikkort monterades aldrig.
Dessutom så kan det inte var vart fläktar monterade i fronten för har man det kan man inte diskarna monterade såpass långt fram.

Nej, fullängdsmoderkort/grafikkort med "lämpliga" tillbehör monterade bör vara med för en bra recension.

Såhär blir det med datorn i sign:

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Chassit är betydligt snyggare än mycket annat skräp som finns på marknaden... visst är de lite 740 över de hela, men är bättre än en Lada med spoilers och neonljus. Jag blev förvånad över att resentionen inte var mer possetiv till lådan, eftersom de helt klart verkar vara bland de bästa som finns på marknaden nu. (även om jag inte är nöjd som vanligt)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
NJa 1500:- för ett chassie och inte ens ett nätagg? Står över det och ärt inte aluminium rätt mjukt och därmed lätt att det flexar och böjer sig vid transport av lådan?

Sen var den ingen fröjd för ögat heller utan tråkig som en Volvo 740 i designen även om jag inte vill ha nått bling bling heller utan den senaste lådan blev en sådan här http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643

Men smaken är ju som baken delad och tur är väl det :p!

Aluminium är betydligt styvare än stål, däremot ar det mycket sprödare, dvs det flexar och böjer sig def. inte. Däremot behöver det vara tjockare än motsvarande stål, just för att det är styvare och sprödare.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tack!

Du skulle veta vilken kö med lådor som jag har ståendes här. Det kommer massvis med chassirecensioner framöver.

Ifall du mot all förmodan inte hinner med alla så är det bara att dumpa några hemma hos mej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta

Tycker det är dåligt att man ska ha den där plåtbiten utanför lådan bakom nätaggregatet.

Plåtbiten är nödvändig för att man ska kunna få nätdelen på plats utifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
som vanligt kör man med ustansade fläktgaller ...blir SÅÅÅÅ mycket billigare för chassi producenterna tydligen..men det SUUUUUGER skulle du vilja ha handvev till fönsterutona på din nyinköpta bil ´´? Inte så bra liknelse kanske men ni fattar.

Ett galler så som det på insidan klarar inte av att stoppa strålning. Släpper den ut strålning blir det försäljningsförbud.
Som nämnts är nätet löstagbart, och om du vill plockla bort det så är det upp till dig. Det måste i alla fall sitta där när chassit säljs.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Backar upp mitt påstående om aluminium: http://lotsen.ivf.se/?path=/KonsLotsen/Bok/Kap2/Materialkateg...

Som ni ser finns det många varainter av aluminium med mer eller mindre gemensamma egenskaper beroende på legering.

Permalänk

Tumskruvar för ramen till nätagget. Gud vad bra! Jag som byter nätagg två gånger om dagen slipper nu ta fram skruvmejseln ur skrivbordslådan hela tiden.

Tack Lian-Li!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men vad är det jag ser!?

Jag håller inte koll på chassimarknaden, men detta verkar väldigt likt mitt antec P160 som har många år på nacken.
Tumskruvar överallt, uttagbar moderkortsplåt (alltså man lyfter ur den, ingen släde), startknappar och anslutningar på toppen av lådan osv. Verkligen lika. Tog det så lång tid för Lian-Li?

Tog lång tid?
Det du nämner är inte direkt något nytt utan är saker som även Lian-Li chassin hade för 5 år sedan, kanske inte knappar på toppen - men då föredrar jag helt klart en knapp mitt på fronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett galler så som det på insidan klarar inte av att stoppa strålning. Släpper den ut strålning blir det försäljningsförbud.
Som nämnts är nätet löstagbart, och om du vill plockla bort det så är det upp till dig. Det måste i alla fall sitta där när chassit säljs. [/B]

Du ha så rätt men vad är det för strålning som stoppas av nätet ? antar att du menar elektromagnetiska fält oc h dylik.

Om ditt resonemang stämmer så skulle mitt chassi ha försäljningsförbud i och med utblåsfkläktarna på baksidan saknar "nät" och har dubbla galler på båda sidor, även om jag har exackt samma typ av lösning i chassitaket med nät i utblåset och blankpolerade fläktgaller vid insuget på mina två 120 mm.

ps jag vill se mer CPUkylare recensioner och minde recesioner med ES proppar.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett fint chassi!

Permalänk
Avstängd

Mycket pengar för ett chassie som ser så tråkigt ut..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Mycket pengar för ett chassie som ser så tråkigt ut..

Enligt dig ja..

Permalänk
Medlem

Alla Lian Li är av hög kvalité och med fin finish. Plus att man är noga med passform och tänker på de små detaljerna.

Andra lådor är gjorda för att fungera bra rent tekniskt. Dvs man har satsat på bra kylning och ljudnivå men sparat in på sådant som inte har betydelse för funktionen. Vissa tycker naturligtvis att det är så det ska vara...dvs bästa prestanda till rimligt pris. Personligen håller jag inte med om den saken. Jag betalar gärna 2000-3000 Kr för en låda som är påkostad på alla sätt. Även om det går att få en lika "bra" låda för 895 Kr... Tål inte prylar som ser billiga, budget, snikade ut. Även om det tekniskt skulle vara en superprodukt och man bara sparat på "oviktiga" detaljer.

Sedan finns det naturligtvis några lådor som varken fungerar bra eller har bra kvalite och finish. Typiskt som ser ut som plastleksaker som 13 åringarna ska tycka är tuffa.

Egentligen...med tanke på hur mycket man betalar för resten av datordelarna är t.ex 3000 Kr för en låda inte mycket att snacka om. I alla fall för personer som byter till nyaste grafikortet och ny cpu varje år. En låda kan trots allt användas till flera generationer utrustning. En liten kostnad jämförelsevis nästan oavsett hur dyr lådan är...För om någon tycker lådans utseende, design och kvalité spelar stor roll är det definitivt rätt att köpa en dyrare låda som man blir riktigt nöjd med.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Alla Lian Li är av hög kvalité och med fin finish. Plus att man är noga med passform och tänker på de små detaljerna.

Andra lådor är gjorda för att fungera bra rent tekniskt. Dvs man har satsat på bra kylning och ljudnivå men sparat in på sådant som inte har betydelse för funktionen. Vissa tycker naturligtvis att det är så det ska vara...dvs bästa prestanda till rimligt pris. Personligen håller jag inte med om den saken. Jag betalar gärna 2000-3000 Kr för en låda som är påkostad på alla sätt. Även om det går att få en lika "bra" låda för 895 Kr... Tål inte prylar som ser billiga, budget, snikade ut. Även om det tekniskt skulle vara en superprodukt och man bara sparat på "oviktiga" detaljer.

Sedan finns det naturligtvis några lådor som varken fungerar bra eller har bra kvalite och finish. Typiskt som ser ut som plastleksaker som 13 åringarna ska tycka är tuffa.

Egentligen...med tanke på hur mycket man betalar för resten av datordelarna är t.ex 3000 Kr för en låda inte mycket att snacka om. I alla fall för personer som byter till nyaste grafikortet och ny cpu varje år. En låda kan trots allt användas till flera generationer utrustning. En liten kostnad jämförelsevis nästan oavsett hur dyr lådan är...För om någon tycker lådans utseende, design och kvalité spelar stor roll är det definitivt rätt att köpa en dyrare låda som man blir riktigt nöjd med.

Det förutsätter att man har pengar, om du har tillexempel 8000kr att lägga på en dator så köper man inte ett chassi för 2000kr och sedan ett nätagg för 1000kr. Har man däremot lite mer pengar att spendera, som 15k så kan man köpa ett ordentligt chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det förutsätter att man har pengar, om du har tillexempel 8000kr att lägga på en dator så köper man inte ett chassi för 2000kr och sedan ett nätagg för 1000kr. Har man däremot lite mer pengar att spendera, som 15k så kan man köpa ett ordentligt chassi.

Håller med. Men en person som köper nytt grafikkort för 5000 Kr och ny cpu och moderkort mm för ännu mer varje år har gott om pengar. En sådan person pratar strunt om han/hon påstår att han/hon inte har råd köpa låda för 3000 Kr. Det är ju bara att avstå från en cpu uppgradering och åta den man har hänga med ett år till...och lägga pengarna man sparade på att inte köpa ny cpu på dyr låda istället.

Men visst. Den som bygger en prisvärd dator som är tänkt att hänga med ganska länge kanske inte har råd med en 2000-3000 Kr låda. Det beror helt på vilken sorts person det rör sig om.
Tycker bara det är lite lustigt att några som lägger ner absurda belopp på cpu/grafikkorts uppgraderingar varje år plötsligt påstår sig vara jättefattiga och tycker det är dyrt om man föreslår köp av låda för 3000Kr...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Enligt dig ja..

Ja, jag skrev det som synes..
Enligt min mening så är Chieftech dom bästa lådorna, finns både tråkiga och lite mer flashiga för en billig penning. Men det är vad jag tycker..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ja, jag skrev det som synes..
Enligt min mening så är Chieftech dom bästa lådorna, finns både tråkiga och lite mer flashiga för en billig penning. Men det är vad jag tycker..

Om man säger att ett chassi är bra kan man inte ta med utseendet i bedömmningen eftersom det är väldigt subjektivt. Ett bra chassi är genomtänkt, har bra kvalité och ett rimligt pris. Om det är snyggt eller inte får varje person avgöra, men även om det skulle vara fult är det fortfarande ett bra chassi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Om man säger att ett chassi är bra kan man inte ta med utseendet i bedömmningen eftersom det är väldigt subjektivt. Ett bra chassi är genomtänkt, har bra kvalité och ett rimligt pris. Om det är snyggt eller inte får varje person avgöra, men även om det skulle vara fult är det fortfarande ett bra chassi.

Vad som är bra med ett chassie är också tämligen subjektivt. Sen kan man med gott samvete även pruta lite på det som är bra ioma man förhoppningsvis inte ska behöva mecka i det så ofta.
Själv sitter jag för tillfället med ett A-Case för 450:- inkl. 400watt NoName agg som fungerar alldeles utmärkt. Dock har jag bytt ut agget till ett kraftigare. Inga som helst problem att skruva i det när man ska göra det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med att använda en skruvmejsel ? och deras hårddiskmontering är minst lika "verktygsfri" som många andra jag sett då man måste, just det, SKRUVA fast skenorna, byter verkligen folk delar så ofta eller är det pga detta som datoranvändare anses vara tjocka och inte orka gå ut från tomten..

inget fel med skruvar, en skruvmejsel kan förhoppningsvis alla hantera!

löstagbar moderkortsplåt ?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2658&session=a9122a... ftw

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är helt inställd på detta chassi fast i svart. ( http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2878&session=7ac3c4... )

Och att det bara finns 3 3.5platser är inget problem då man kan köpa http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2901&session=86ed31... .
Något som är lite surt är att det bara finns en enda butik som har chassit i svart i lager, dataknuten. Och de har inte fått särsklit bra betyg på prisjakt.

Visa signatur

mvh