Apple bekräftar försening av Leopard

Permalänk
Melding Plague

Apple bekräftar försening av Leopard

Apple har gått ut med ett officiellt uttalande där man bekräftar tidigare rykten om att Mac OS X 10.5 Leopard är försenad till Oktober. Anledningen sägs vara att Apple varit tvungna att flytta folk från utvecklingen av operativsystemet till utvecklingen av företages mobiltelefon Iphone.

Läs nyheten: Apple bekräftar försening av Leopard

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tvi och blä! Tur att jag inte har planerat inköpet utav en MBP före November då.

Permalänk
Medlem

Suck... Jag vill ha Leopard, damnit!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Utan att lägga någon värdering i ryktena eller kommentarerna kring dem så tycker jag att det var rolig läsning i den tråden

Permalänk
Medlem

FAN också. Aja den som väntar på något gott...

Jag kan sukta ett tag till utan större besvär.

Permalänk
Medlem

Visste inte att Apple va så fattigt företag att man inte kan anställa nog med folk efter produktion!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Visste inte att Apple va så fattigt företag att man inte kan anställa nog med folk efter produktion!?

Det handlar inte om pengar, utan erfarenhet hos de anställda. Börjar man anställa en massa personer som inte är bekanta med Apples arbetsätt och produkter skapar det bara mer problem än nytta.

Permalänk
Avstängd

Leopard verkar intressant.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Det som är lite oroväckande är det faktum att de säger att de var tvungna att plocka in extra folk för att utveckla iPhone, eftersom den var så avancerad. Man får ju hoppas att de inte tagit sig vatten över huvudet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Neeej.. jag som planerat att köpa en MacBook/MacBook Pro i augusti, eftersom jag ska plugga utomlands ett år från mitten av september. Kan dom inte skita i iPhone, så jag får Leopard till min Mac från början?

Permalänk
Medlem

Bättre det här än att några prao-elever sitter och lägger dom sista bitarna i pusslet gissar jag.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att undra hur pass mycket som var "äkta" i demonstrationen av iPhone eller om det bara var gjort i förhand. Om dom nu måste omallokera resurser och plockar dom ifrån OSX så låter det rätt allvarligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Apple har en så liten marknadsandel att inte många bryr sig det minsta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Apple har en så liten marknadsandel att inte många bryr sig det minsta.

Jepp Rolls Royce har en relativ liten marknadsandel också

OT:
Väcker få känslor sägs det.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.103581
Får nog hålla med att har man nått som fungerar såpass bra så blir längtan mindre.
Väntar mer på en färdig produkt än halvfärdig. Under tiden kör man nått som fungerar.
iPhone måste ut det är en större nyhet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Visst funkar Tiger bra, men jag vill ha 64-bits-stöd!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Det vill vi alla...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur många gånger flyttade Microsoft lanseringen av Vista?

Hur många gånger har Apple flyttat lanseringen av Leopard?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Hur många gånger flyttade Microsoft lanseringen av Vista?

Hur många gånger har Apple flyttat lanseringen av Leopard?

Vista = Många, allafall om vi ska räkna med Longhorn-utvecklingen.
Leopard = 1, från Spring 2007 till October 2007.

Permalänk
Avstängd

helt okey anledning att försena en produkt, fullt förståligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vista = Många, allafall om vi ska räkna med Longhorn-utvecklingen.
Leopard = 1, från Spring 2007 till October 2007.

Problemet är väl att ms vill ha ut produkterna så fort som möjligt. Men sen inser de att det inte går och måste flytta på lanseringsdatumet ett antal gånger.

Sen är inte Vista en uppgradering av XP, utan ett nytt OS.

Frågan bör snarare vara, hur många gånger har ms försenat lanseringen av XP SP2? Det är snarare det som Leopard bör jämföras med. Det är trots allt inte OSXI som ska släppas, utan 10.5, som uppdaterats från 10.4...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Kan man jämföra OS X 10.4 till 10.5 med XP SP1 till SP2? Det undrar jag verkligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Problemet är väl att ms vill ha ut produkterna så fort som möjligt. Men sen inser de att det inte går och måste flytta på lanseringsdatumet ett antal gånger.

Sen är inte Vista en uppgradering av XP, utan ett nytt OS.

Frågan bör snarare vara, hur många gånger har ms försenat lanseringen av XP SP2? Det är snarare det som Leopard bör jämföras med. Det är trots allt inte OSXI som ska släppas, utan 10.5, som uppdaterats från 10.4...

Du beskriver ett problem som säkert är ganska nära sanningen. Att de som bestämmer lanseringen: säljare, chefer och styrelse, inte har någon bra kontakt med utvecklarna. Detta har MS själv erkännt och en utav anledningar till att MS har städat om bland cheferna. Bland annat Bill Gates fick lämna sin post som chef för Mjukvaruutvecklingen.

Hur många gånger måste man förklara för folk på Swec.
OS X nya releaser har inget med XPs servicepack att göra.
Apple släpper deras "Service Packs" kallad Point Releaser väldigt kontinuerligt. Jämför med MS som släpper sina väldigt sällan. Vilket gör att ett Service Pack innehåller lite större förändringar
Men skiter man att uppdatera med Point Releaser några månader kan man ladda ner Combo Packs, det gör den automatiskt om du laddar ner en Point Release. Då har du liknande uppdateringar.

OS X 10.4 är 10.4
Windows 2000 är NT 5.0, XP är 5.1, 2003 är 5.2
Vista, eller ja, longhorn, skulle vara 5.3 men de gjorde så stora ändringar i kärnan att de beslöt sig att kalla det NT 6

XP SP2 är NT 5.1.2
OS X 10.4 med point relealse 9 är 10.4.9

Varför Vista innehåller så mycket jämför med låt säga Leopard är återigen detta med kontinuerliga uppdateringar. Apple släpper mindre releaser utav sina OS ungefär var 18e månad. Medan Microsoft är väldigt långsamma. För någon dag sedan var det någon som försökte göra en OS 9 till OS X jämförelse, men jag tänker inte ens gå in på hur stor skillnad det är där.

Man brukar sätta ett nytt nummer när en förändring är tillräckligt stor att det är betydelsefullt. Ofta om man dumpar kompatibiltet i kärnan osv brukar man definitivt göra det.

OS XI kommer nog aldrig släppas. Eftersom X'et har 2 meningar. Ena är att det är större än 9an, vilken OS X inte är besläktat med, utan det är ett försäljningsknep, det är ungefär lika besläktat med varandra som Linux är besläktat med Windows.
Det andra orsaken till X'et är att det är ett *nix-system. Och eftersom *nix-systemet är mer i värde än att det är ett högre tal än 9an står de nog kvar på OS X sålänge deras system bygger på NeXTSTEP.

Vista må se annorlunda ut, men det är vad som är under huven som avgör versionsnumren till stor del. Och även då marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
(Massa text)

OS XI kommer nog aldrig släppas. Eftersom X'et har 2 meningar. Ena är att det är större än 9an, vilken OS X inte är besläktat med, utan det är ett försäljningsknep, det är ungefär lika besläktat med varandra som Linux är besläktat med Windows.
Det andra orsaken till X'et är att det är ett *nix-system. Och eftersom *nix-systemet är mer i värde än att det är ett högre tal än 9an står de nog kvar på OS X sålänge deras system bygger på NeXTSTEP.

Att X är dubbeltydigt vet jag...

Tack för förklaringen. Nu vet jag bättre
Men vad byggde OS9 och 8 på då? Inte *nix?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Att X är dubbeltydigt vet jag...

Tack för förklaringen. Nu vet jag bättre
Men vad byggde OS9 och 8 på då? Inte *nix?

Mac OS 9 är lite som Windows ME, de kom ungefär samtidigt också, båda har spår tillbaka till 80-talet.
ME har ju DOS i botten, som är lika gammalt som gatan och Mac OS 9 bygger på Mac OS Classic-familjen, med början i System 1 som kom 1984.

Mer finns att läsa här. http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_history