Transcend släpper 1-tums ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Transcend släpper 1-tums ssd-hårddisk

Tillverkaren Transcend har idag släppt en ny serie ssd-hårddiskar som bygger på flash-minne vilket endast mäter 1 tum och har en lagringskapacitet på upp till 8 gigabyte.

Läs nyheten: Transcend släpper 1-tums ssd-hårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Den stödjer Ultra dma 4 som mest vilket ger en maximal teoretisk prestanda på 66,7 megabyte per sekund."

Varför inte sata? 2års garanti... undrar hur länge en SSD hårdisk klarar sig egentligen med tanke på att den har en begränsning på antalet skrivningar.

Permalänk
Medlem

kan man inte säga att de e lika dant som ett vanligt usb flash minne. fast med 'intern' lösning. typ

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Wow, 1" och 6 gram, det är ju ingenting!

Kartongen ser dock ganska stor ut.

Trevligt med fler SSD-diskar.

Hoppas de går över till SATA och gör större disk utrymme också...

Vore trevligt att ha /bin, /sbin /boot, /lib och /root på den.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Bygger alla SSD-diskar på flash, och har alla flash-diskar begränsat antal skrivningar?
När kommer (billiga) SSD-diskar man vågar använda till OS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"Den stödjer Ultra dma 4 som mest vilket ger en maximal teoretisk prestanda på 66,7 megabyte per sekund."

Varför inte sata? 2års garanti... undrar hur länge en SSD hårdisk klarar sig egentligen med tanke på att den har en begränsning på antalet skrivningar.

Förstår mig nog inte riktigt på begränsningen av skrivningar. Dör hårddiskarna efter viss antal skrivningar eller?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Förstår mig nog inte riktigt på begränsningen av skrivningar. Dör hårddiskarna efter viss antal skrivningar eller?

skulle gissa att det där är en lite hypad grej. SSD är nog nästa generations hårdiskar, särskilt om man tänker på att hårdiskutvecklare lagt ner sin forskning på vanliga diskar och kör för fullt på SSD istället.
Ungefär som när man snackar om att lcd skärmar har en begränsad livslängd.
Hitills har ingen av mina lcd skärmar dött och det var väl ca. 5 år sen jag skaffa min första.

Permalänk

Man bränner in data i flash efter att antal skrivningar men antalet skrivningar som krävs på nya flashminnen har jag ingen koll på.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Bygger alla SSD-diskar på flash, och har alla flash-diskar begränsat antal skrivningar?
När kommer (billiga) SSD-diskar man vågar använda till OS?

Näe, det behöver inte vara flash. SSD betyder "Solid state drive" och menas att det inte är några rörliga delar som t ex snurrande plattor.
Det finns SSD som bygger på RAM: http://www.superssd.com/products/tera-ramsan/
Se mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Permalänk
Inaktiv

Jo.. en disk på runt 10 Gb skulle vara fint Windows och swap på den.. bara de kan få ner diskarna i pris.. och sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Förstår mig nog inte riktigt på begränsningen av skrivningar. Dör hårddiskarna efter viss antal skrivningar eller?

Precis.
Förbättras hela tiden men vad som är tillräckligt debatteras det flitigt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"Den stödjer Ultra dma 4 som mest vilket ger en maximal teoretisk prestanda på 66,7 megabyte per sekund."

Varför inte sata? 2års garanti... undrar hur länge en SSD hårdisk klarar sig egentligen med tanke på att den har en begränsning på antalet skrivningar.

Finns ingen SATA kontakt som är smidig för små hårddiskar. Bl.a. därför alla 1.8" diskar är PATA t.ex.

Sen så är väl denna disk inte menad att sitta i vanliga datorer och med tanke på kompatibilitet osv. finns det nog inte många fördelar med SATA.

Men har väl visserligen kommigt eller är på väg en ny SATA kontakt för små hårddiskar, vet inte om den är här ännu.
Men framtida SSD diskar på 1.8" m.m. kommer då antagligen börja med SATA också.

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte i-RAM är ju även en sorts Solid State-hårddisk byggd på RAM-minne.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Låter som det här med att knäcka moderkort med för tunga kylare, samt att överklocka och förkorta livslängden för sin processor. Alla pratar om det, det är livsfarligt, men ingen har någonsin varit med om det.

Är det någon här som har ett SSD-minne eller flash-minne som "tagit slut"? Är det någon som känner någon som har ett SSD-minne eller flash-minne som "tagit slut"? Jag är bara nyfiken.

Sen verkar det inte som om UDMA4 kommer vara begränsande ändå, de brukar ju inte ha så hög överföringshastighet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Låter som det här med att knäcka moderkort med för tunga kylare, samt att överklocka och förkorta livslängden för sin processor. Alla pratar om det, det är livsfarligt, men ingen har någonsin varit med om det.

Är det någon här som har ett SSD-minne eller flash-minne som "tagit slut"? Är det någon som känner någon som har ett SSD-minne eller flash-minne som "tagit slut"? Jag är bara nyfiken.

SSD diskar har ju hittils kostat hur mycket som helst. Är säkert knappt någoon på swec som har en så att det inte har hänt är ju inte så konstigt.

Ang. flash-minnen som tar slut så är det väldigt vanligt bland budgetminnen. Vissa klarar bara ett dussin skrivningar och vid normalt användande blir obrukbara på ett par veckor.

Det är ju förstås extremfallen, men eftersom SSD diskar är såpass nya så har eventuella brister antagligen inte hunnit märkas - och kommer antagligen först göra det när de blir vanliga och har varigt vanliga ett tag - vilket kommer ta flertalet år.

För att någon enstaka skapar en tråd på swec. om hur sin SSD disk gick sönder lär inte många hänga upp sig på (med all rätt).

Permalänk
Medlem

Nice.

En förfrågning dock, hur skilljer sig prestandan mellan en ssd-disk och ett vanligt usb2-minne?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Mja, jag har ju SATA i min laptop.

Annars var det en trevlig nyhet.

Permalänk
Medlem

Din laptop har ju en 2.5" disk i sig, vill du köra en 1" disk så får du nog plats med en adaper också