Hitachi 7K1000 recenserad

Permalänk
Melding Plague

Hitachi 7K1000 recenserad

Hitachi slog konkurrenten Seagate och är först ut på marknaden med en 3,5"-hårddisk på en terabyte. Hårddisken har en rotationshastighet på 7200 varv per minut och använder sig av sata 300-gränssnittet. Toms hardware har publicerat en recension på denna best.

Läs nyheten: Hitachi 7K1000 recenserad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra prestanda, men litet besviken på accesstiderna. Där brukar ju Hitachi äga annars. Litet för dyr - hamnar väl lagom i pris när 333GB-plattorna kommit.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

De borde testa den i Linux.

Trevligt att terabyte barriären är spräckt.

Nice med 32 megabyte cache.
Hoppas att fler börjar med det...

Bra också att Seagate kommer använda 4 istället för 5.

Ska Seagate använda 4 skivor, så blir det 250 gb på varje. En disk med bara en 250 gb skiva kanske skulle vara något?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Bra prestanda, men litet besviken på accesstiderna. Där brukar ju Hitachi äga annars. Litet för dyr - hamnar väl lagom i pris när 333GB-plattorna kommit.

tyvärr är den rent tekniskt sätt inte det, då de räknar med 1000KB på en megabyte då det ska lagras i 1024KB för att vara korrekt...eller?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Hitachi 7K1000 recenserad

Sweclockers efter eller?
För ca en månad sedan blev Hitachi 7K1000 recenserad av anandtech.

http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2949&p=1

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl snarast när man kan börja köpa dem. Tänkte ha en liten burk vid TV:n för inspelning och har väntat på denna (eller Seagates variant) ett bra tag nu.

Säljs, såvitt jag förstår, endast i vissa Dell-system än så länge.

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid tar det för en normalbegåvad människa att lära sig att hårddiskatillverkare använder basen 10 istället för 2?
5 Sekunder för att lära sig det och möjligen 30-40 sekunder för att förstå vad det innebär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
tyvärr är den rent tekniskt sätt inte det, då de räknar med 1000KB på en megabyte då det ska lagras i 1024KB för att vara korrekt...eller?

Vet mycket väl att disktillverkarna räknar med 10^3 istf. 2^10, men förstår ändå precis noll av vad du menar...? Vad är det 'rent tekniskt' som den inte är, och som du anmärkte på i min post?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vet mycket väl att disktillverkarna räknar med 10^3 istf. 2^10, men förstår ändå precis noll av vad du menar...? Vad är det 'rent tekniskt' som den inte är, och som du anmärkte på i min post?

Det var Redmac som gjorde den anmärkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWhy
Det var Redmac som gjorde den anmärkningen.

Ja, och? Det var ju Redmac jag citerade...?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Har kört enbart med Hitachin sen nåt år tillbaka. Gäller deras Sata diskar som jag tycker är kanon diskar. Har inte haft nåt strul med dom. För mig är dom tysta, håller normala temps och mycket bra prestanda.
Stor lagrings kapacitet blir väl en sån i servern när priset gått ner lite.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vet mycket väl att disktillverkarna räknar med 10^3 istf. 2^10, men förstår ändå precis noll av vad du menar...? Vad är det 'rent tekniskt' som den inte är, och som du anmärkte på i min post?

Han tänkte nog på mebibyte (MiB), som det så fint heter enligt standarderna. Förvirringen uppstår väl för att windows inte följer standarden antar jag. Så din post var helt korrekt 333GB kommer det bli på plattorna (om det nu kommer sånna...)...310GiB om jag inte har räknat fel.

http://susning.nu/Megabyte

Permalänk
Medlem

Det här med mebibyte och megabyte har blivit helt sjukt.

Från början har vi det är med prefix.

Kilo betyder 1.000, mega betyder 1.000.000. Exakt, varken mer eller mindre.

Av nån skum anledning räknar iaf. MS Windows med potenser som har 2 i basen, istället för 10 som är grunden för prefixen. Sen kallar det 1024byte för 1kilobyte. Det är enligt definitionen på prefixen, fel.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Får väl spara ihop till 40st såna diskar + en låda till dom http://www.justservers.com/product.php?tbl_categories_name=Ra...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Det som är sjukt är att hårddisktillverkare inte använder det som är allmänt vedertaget. Själva poängen med att konstruera datorer är ju att införa detta systemet, så folk skulle lära sig det och på så sätt tvingas lära sig lite av tvåans potenstabell, vilket givetvis är allmänbildning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det här med mebibyte och megabyte har blivit helt sjukt.

Från början har vi det är med prefix.

Kilo betyder 1.000, mega betyder 1.000.000. Exakt, varken mer eller mindre.

Av nån skum anledning räknar iaf. MS Windows med potenser som har 2 i basen, istället för 10 som är grunden för prefixen. Sen kallar det 1024byte för 1kilobyte. Det är enligt definitionen på prefixen, fel.

Det är ingen "skum" anledning och det är inte Windows fel. Datorbranchen har alltid räknat 1 kB = 1 024 byte på mjukvarusidan och i primärminnessammanghang och filer i befintliga filsystem. Anledningen till detta är uppenbar om man vet hur och varför datorer räknar med basen 2. Vidare har sekundärminnen alltid räknat med 1 kB = 1 000 byte (eller 9 000 bits), och räknat med tiopotenser. Från börjat angavs alltid diskstorleken i tiopotenser av bits (1 GB = 8*10^9 bit). Detta är också uppenbart om man vet hur sekundärminnen är uppbyggda och varför vaken 1 k = 1 024 eller 1 byte = 1 bit med självklarhet kan appliceras på sekundärminnen. Hela "hemligheten" ligger i adressering.

Det är inte Microsoft eller Windows som "har fel" eller kommit på att man ska räkna prefixet k som 1 024 och inte 1 000.

Kilo betyder strängt taget inte "1.000" (dessutom skriver vi 1 000 på svenska) exakt, utan bara "tusen" som ord. Eftersom 1 024 är såpass nära 1 000 har datorindustrin "lånat" prefixen för sitt ändamål. Man kan alltså inte direkt säga att det är tokfel med 1 k = 1 024, bara att det kanske är olämpligt idag när så många okunniga n00bs använder datorer utan att veta hur de fungerar eller varför saker är som de är.

aneochron: Det är inte alls sjukt. Allting är som det ska vara. Råkapacitet på sekundärminnen, 1 k = 1 000. Primärminnen och filsystem, 1 k = 1 024. Idag är problemet än mindre (samtidigt som det kanske är än mer konfunderade) i och med att vi har infört binärprefix, 1 ki = 1 024 (ki är förkortning för prefixet kibi).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Okipoki, du har rätt, men kibi, Mebi, Gibi, etc, låter ganska löjligt. Fast., vem har sagt att det inte ska göra det, förstås..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneochron
Okipoki, du har rätt, men kibi, Mebi, Gibi, etc, låter ganska löjligt.
...

Det skriver jag under på!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."