Intel Penryn med 12 megabyte nivå 2-cache

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
12 mb L2, va fett.

Är ju bara 3Mb för varge kärna då det är delat så så överlag itne så satans imponerande mot vad som redan har gjorts å går att göra. Fins cpuer med 144Mb cache sisst jag klalde från IBM som exempel men då rör det sig ocksom om 4 kärnor etc men mycket mer cache/kärna åndå.

Men det är dyrt och tar även plats som allt så det är en kostnadsfråga. Sedan är mer cache itne alltid bättre heller. En cpu får mer cache att leta igenom villekt sölar ner och mer cache betyder ofta att man får ha slappare timings till cachet villket göra tt fler clockcyklar går förlorade innan cachet kan accessas.

Permalänk
Medlem

det har ju varit snack om att det ska komma något ny slags cashminnesteknik som ska vara mycket billigare. Iof så tror jag att det var IBM som hade utvecklat den men detta skulle ju kunna vara nåt liknande.
Hoppas att AMD får ut något bra att kontra med. Även om jag inte bryr mig så mycket om vilket märke jag har på min processor så är det aldrig roligt med en ensam stor aktör. Det får gärna dyka upp någon till!

Permalänk
Medlem

AMD får ta och pressa ut K10 nu. Annars hamnar de rejält efter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

frågan är som sagt.. ska de byta sockel igen ?!

det som avgör om man ska göra något nu eller försöka hålla igen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Penryn och K10 lanseras?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Någon som vet när Penryn och K10 lanseras?

Står ju att Penryn ska lanseras nån gång under 2008 maj kanske? eller under halva 08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Btw är dessa till 775 eller en ny socket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
frågan är som sagt.. ska de byta sockel igen ?!

det som avgör om man ska göra något nu eller försöka hålla igen

Nu är vi 3.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

[Framtiden]
A: Vafasen grabben! du har ju ingen hårddisk!
B:Nej Jag har Intel! installerar allt på Cachen!

---------------------------------------------------------------
men som sagt 3 mb per core .
Vill se vad AMD har i rockärmen nu.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

det där med 40% ökning kan man undra? över varje propp som kommer så är det alltid fantasi siffror.. tycker att utvecklingen har stannat av.. förvisseligen är C2D en jävlen på att boota en dator , snabbt går det.

Dock varför inte ett Socket byte? de har väl kört 775an i några år nu och med en propp som de "tror " är grym som "kanske" är grym kan vara något.

Dock så skulle jag gärna se en grymt billig Server propp med tillhörande moderkort som inte skenar iväg i frågan om pris!

visst bra att intel pressar på AMD. men IBM har alltid haft något extra.
Om stordatorer så äger de lätt över80% av märknaden och det är styort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag antar det, något mer rättvist sätt att jämföra kan jag inte komma på.

När ett företag vill visa hur bra någon av deras produkter är, kan man garanterat räkna med att det är vinklat och vridet så mycket det bara går inom lagliga(tveksamt ibland..;)) gränser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
.. tycker att utvecklingen har stannat av... förvisseligen är C2D en jävlen på att boota en dator , snabbt går det.

Uppstarten av ett operativsystem är väl ändå mer beroende av andra faktorer än processorkraft. I mycket avgörs det bl.a. av hur operativ systemet är utformat, finns möjlighet att anpassa kärnan och skala bort onödiga instruktioner, hur pass optimerade är övriga inställningar av tjänster, behöver systemet kommunicera med ett nätverk eller inte, och dessutom hårddiskarnas hastighet.

Att utvecklingen skulle ha stannat av? Ironi?

Citat:

visst bra att intel pressar på AMD. men IBM har alltid haft något extra.
Om stordatorer så äger de lätt över80% av märknaden och det är styort

Hm, IBM erbjuder både AMD och Intel baserade servrar, förutom IBM PowerPC processorer. Hur stor andel av marknaden de olika processorerna står för kan jag dock inte säga.

IBM:s styrka har inte bara med valet av processorer att göra. IBM har länge haft den absolut bästa virtualiseringstekniken med noll prestandaförlust, vilket naturligtvis är oerhört värdefullt i komplexa server system. IBM är dessutom en av "beskyddarna" (finns säkert ett egetintresse i detta) av *nix system och överlag har de en bred kompatibilitet för olika operativsystem.

Allt mäts inte x86 processorprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
När ett företag vill visa hur bra någon av deras produkter är, kan man garanterat räkna med att det är vinklat och vridet så mycket det bara går inom lagliga(tveksamt ibland..;)) gränser.

Nja men det spelar ingen roll vad de säger då testerna kommer ut innan de finns i butik.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

enligt denna länk
http://www.gizmowatch.com/entry/intel-adds-wolfdale-new-45nm-...

så kommer det redan något liknande i år (visserligen 95 W TDP för quadcoren).
Men om det redan kommer i år, kanske priset hinner åka ner duktigt ner en ännu nyare version kommer ut 2008.
Stämmer detta tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Är ju bara 3Mb för varge kärna då det är delat så så överlag itne så satans imponerande mot vad som redan har gjorts å går att göra. Fins cpuer med 144Mb cache sisst jag klalde från IBM som exempel men då rör det sig ocksom om 4 kärnor etc men mycket mer cache/kärna åndå.

Off die L3, ja.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

visst bra att intel pressar på AMD.

Snarare så att det faktiskt är AMD som pressar Intel på gott & ont.. ni vet.. väck inte den björn som sover....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Snarare så att det faktiskt är AMD som pressar Intel på gott & ont.. ni vet.. väck inte den björn som sover....

Sant Vi får se!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Snarare så att det faktiskt är AMD som pressar Intel på gott & ont.. ni vet.. väck inte den björn som sover....

Men om det är en större björn som väcker björnen?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Amd har ju socket F Det är ju deras bästa server socket nu ^^ Men vad det ser ut som, så satsar dom på en hel del budget på Socket F så jag tror nog dom lär komma med något nytt om någon månad kanske...Men om man nu inte ska ha servern till spel osv så borde man ju ta IBMs Power PC, Helt annan arkitektur dock men dom rullar på.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Off die L3, ja.

/Adrian

Mja kan man väl säga ja. Men vad ajg vet så har dom som en del andra procssorer för superdatorer haft tidigare ett kisle chip för CPU och en mindre mägd cache och sedan ett stort dedikerat cache på yterligare ett kisel chip.

Cray hade tex 8st kisel chip i samma kappsel varav 4st vara CPU kärnor och 4 st var cache.

Men intel som exempel har ju slagit i hop 2st kisel plattor i samma förpackning för att skapa sidan quad core så ja of die men inte så farligt of die som å ha det på moderkortet eller utanför socklen i övrigt.

Poängen varm er att det går å trycka in mycket cache om man vill men det kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Står ju att Penryn ska lanseras nån gång under 2008 maj kanske? eller under halva 08

Penryn släpps redan i år, samma är det med 45nm.

http://reviews.cnet.com/4520-3086_7-6715793-1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Penryn släpps redan i år, samma är det med 45nm.

http://reviews.cnet.com/4520-3086_7-6715793-1.html

tack det var det jag också undrade, vet bara inte om det är ännu effektivare version som kommer nästa år, just med så låga watt eller kommer det 40 w redan i år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
tack det var det jag också undrade, vet bara inte om det är ännu effektivare version som kommer nästa år, just med så låga watt eller kommer det 40 w redan i år?

Vågar inte svara på det just nu.. ska göra lite sökningar på det. Skulle bara ypperligt med en 40W i filservern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vågar inte svara på det just nu.. ska göra lite sökningar på det. Skulle bara ypperligt med en 40W i filservern.

yep, helt underbart i tex htpcn eller servern etc.