Permalänk
Avstängd

Låter bra.

Men "pratar" var rätta ordet. Det är det som är problemet med AMD på senare tid - mycket snack, lite verkstad.

AMD har fortfarande en massa 90nm processorer.

Intel bara kommer med nytt hela tiden...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Låter bra.

Men "pratar" var rätta ordet. Det är det som är problemet med AMD på senare tid - mycket snack, lite verkstad.

AMD har fortfarande en massa 90nm processorer.

Intel bara kommer med nytt hela tiden...

Jo det känns segt att vänta på snabbare AMD-prollar som kan konkurera med C2D men jag tror många missat att en stor del av de cpu:er som Intel tillverkar fortfarande är Netburst. Vet inte hur stor andel som fortfarande är Netburst men det är inte så länge sedan som andelen Netburst var betydligt större än C2D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Så sa man väl då P3 (P2?) 500 MHz kom också.

CPU kraften kommer alltid behövas.

Undra hur snabba processorer vi har om 10 år?

Skulle gissa på motsvarande AMD 18000+ iaf.

De senaste åren har väl dock främst prestandaökningen skett i form av mer minne och snabbare grafikkort. Där är ju utvecklingen hejdlös.

Om 10 år sitter säker alla med 20 GB RAM.

Den typen av jämförelser håller bara till viss del. Att t.o.m. öppna enklare program (visserligen fanns andra begränsningar som priset på minnen, vilket innebar att få hade råd till särskilt mycket, och hårddiskarnas hastighet) kunde vara enerverande segt. Det fanns alltså mycken utvecklad programvara som hölls tillbaka, eller fungerade extremt långsamt, pga. gemene mans hårdvara.

Idag är situationen annorlunda. När det gäller spel krävs det Nvidia 8800 grafikkort i SLI för att en modern CPU av typ C2D, AM2 eller t.o.m 939 ska kunna bli en hämmande faktor vad gäller prestandan. Utöver spel är det få program som hos den vanliga användaren kräver stor processorkraft förutom kanske viss kodning. Visserligen tar kodning av en 5GB DVD film ner till 1GB AVI ungefär 25 minuter på mitt system i signaturen, så jag tippar att C2D, som överlag är märkbart kraftfullare på just kodning, skulle klara samma uppgift på 15 minuter (jag får väl köra ett test och jämföra); om mängden av kodning är stor handlar ju detta om relativt tidskrävande processer.

Det jag vill komma fram till är att på nuvarande system krävs det specialiserade applikationer för att verkligen känna av att CPU:n "kryper fram". I övrigt finns det ganska få program som skulle kunna få oss att känna igen P2 eller P3 dagarna. För entusiasterna är alla uppgraderingar naturligtvis intressanta, oavsett om kraften kan utnyttjas eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
låt säga att dessa spöar C2D med hästlängder (vilket jag inte tror, kanske lite bara ), vem behöver den CPU kraften isf? inte en "vanlig dödlig" iaf

iaf underbart med nya CPU'er från AMD

Supreme Commander

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Supreme Commander

Second that.
Det spelet ÄTER alla CPU:er på marknaden levande. Speciellt om man spelar mot flera AI-spelare. 81x81 km kartor med 7 AI lär väl behöva ett stort beräkningskluster för att hålla hög hastighet.

Snack om att det är för mycket processorkraft kommer snart vara något ni får äta upp. Programmen blir mer processorintensivare hela tiden (mer bloatad kod).
Som sagt det är svårare idag (med flertrådning) för att kräva ur all kraft ur en multicore-processor.

Spelet har definitivt nytta av 3 kärnor, men vi får köpa 4 så man får en ledig kärna.
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTMwNiw2LCxoZW...
Dessutom kan det bli rätt grafikkortsintensivt, observera att det är dubbla 8800gtx för att försöka avlasta den biten så mycket som möjligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Second that.
Det spelet ÄTER alla CPU:er på marknaden levande. Speciellt om man spelar mot flera AI-spelare. 81x81 km kartor med 7 AI lär väl behöva ett stort beräkningskluster för att hålla hög hastighet.

I third that.

Har det på min burk hemma med en 3800X2 och 8800GTS 640mb och fan vad det segar på det du nämner. Singelplayeruppdragen går rätt bra att lira men rejält skirmish eller multiplayer är en helt annan femma.

Annars är jag jävligt glad över att AMD vissar någon form av livstecken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
låt säga att dessa spöar C2D med hästlängder (vilket jag inte tror, kanske lite bara ), vem behöver den CPU kraften isf? inte en "vanlig dödlig" iaf

iaf underbart med nya CPU'er från AMD

"640K is more memory than anyone will ever need"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Den typen av jämförelser håller bara till viss del. Att t.o.m. öppna enklare program (visserligen fanns andra begränsningar som priset på minnen, vilket innebar att få hade råd till särskilt mycket, och hårddiskarnas hastighet) kunde vara enerverande segt. Det fanns alltså mycken utvecklad programvara som hölls tillbaka, eller fungerade extremt långsamt, pga. gemene mans hårdvara.

Idag är situationen annorlunda. När det gäller spel krävs det Nvidia 8800 grafikkort i SLI för att en modern CPU av typ C2D, AM2 eller t.o.m 939 ska kunna bli en hämmande faktor vad gäller prestandan. Utöver spel är det få program som hos den vanliga användaren kräver stor processorkraft förutom kanske viss kodning. Visserligen tar kodning av en 5GB DVD film ner till 1GB AVI ungefär 25 minuter på mitt system i signaturen, så jag tippar att C2D, som överlag är märkbart kraftfullare på just kodning, skulle klara samma uppgift på 15 minuter (jag får väl köra ett test och jämföra); om mängden av kodning är stor handlar ju detta om relativt tidskrävande processer.

Det jag vill komma fram till är att på nuvarande system krävs det specialiserade applikationer för att verkligen känna av att CPU:n "kryper fram". I övrigt finns det ganska få program som skulle kunna få oss att känna igen P2 eller P3 dagarna. För entusiasterna är alla uppgraderingar naturligtvis intressanta, oavsett om kraften kan utnyttjas eller inte.

Men spelmarknaden kommer fortsätta driva utvecklingen framåt.

För någon som bara surfar och använder word vilket ju många gör så räcker redan en 500MHz. Folk vill alltid 'köpa riktiga grejer' även om de egentligen inte behöver det.

I och med att sedan alla speltillverkare hela tiden vill och måste komma fram med snyggare spel för att skapa hype kommer utvecklingen fortsätta. Jag hoppas dock att den bromsas upp något för det är onödigt att folk ska behöva lägga så mkt pengar på att uppgradera hårdvara hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B]
Idag är situationen annorlunda. När det gäller spel krävs det Nvidia 8800 grafikkort i SLI för att en modern CPU av typ C2D, AM2 eller t.o.m 939 ska kunna bli en hämmande faktor vad gäller prestandan. Utöver spel är det få program som hos den vanliga användaren kräver stor processorkraft förutom kanske viss kodning. Visserligen tar kodning av en 5GB DVD film ner till 1GB AVI ungefär 25 minuter på mitt system i signaturen, så jag tippar att C2D, som överlag är märkbart kraftfullare på just kodning, skulle klara samma uppgift på 15 minuter (jag får väl köra ett test och jämföra); om mängden av kodning är stor handlar ju detta om relativt tidskrävande processer.

Du har ju redan hittat ett användningsområde för mycket cpu och det finns fler. Spel är inte enda orsaken till att man vill ha snabb cpu, så att säga att det inte behövs snabbare cpuer är bull.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det enda som saknas är drivers som gör att kärnorna slås ihop och arbetar som en kärna när enkeltrådade program, program som bara kan utnyttja en kärna används.

Jag är hyfsad på programmering, men jag har faktiskt litet svårt att se hur det skulle gå till. Även om man har nio kvinnor, kan de fortfarande inte samarbeta och föda fram _en_ unge på _en_ månad. Enkeltrådade appar ser jag på ungefär samma sätt.

Så... Vet du hur en sådan parallellisering skulle funka? Länk eller förklaring skulle vara högintressant.

MVH

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kul att AMD tänker lite på bredden och utvecklar sin teknik.
Inte lika smalt som Intel som klappar ihop två dubbelkärnade
bara för att ha en fyrkärning processor på marknaden.

Att man inte har användning för den senaste processorn tycker
jag låter fel. Jag tror nog många företag kan ha ekonomisk
nytta av att t.ex. halvera konverteringstiden på diverse
video/renderingsprojekt.

Det här med att överklocka utan att beröra minnesfrekvensen
finns ju redan till viss del i AMD´s FX-processorer där man
enklast överklockar genom att endast öka multiplern uppåt,
och på så vis kan köra minnena i den hastighet de är gjorda
för fast med lägre timings.

Håller med om att det är dags för AMD/ATI att släppa lite av
de produkter de talar om istället för att just bara tala om dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
"640K is more memory than anyone will ever need"

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?m=3&sida=640kb_eng.h...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du har ju redan hittat ett användningsområde för mycket cpu och det finns fler. Spel är inte enda orsaken till att man vill ha snabb cpu, så att säga att det inte behövs snabbare cpuer är bull.

Du får ursäkta att jag bara citerar dig, än om fler hade synpunkter på vad jag skrev.

Jag påstod inte att behovet av snabbare/kraftfullare CP enheter inte behövs! Egentligen har jag i grunden ingen invändning mot jämförelsen med P2 och P3 arkitekturerna. Vad jag däremot menade är att för gemene man är situationen mycket annorlunda nu än vad den var vid tiden när P3 lanserades, bl.a. av två skäl:
1.) hårdvara är väsentligt mycket billigare nu (för skoj skull kollade jag upp ursprungspriset på en Pentium i modest konfiguration, vilken modifierad nu används som brandvägg: 25 000 kr år 1995).
2.) De flesta applikationer inklusive moderna spel vilka en genomsnittlig användare är beroende av körs med god prestanda på de CPU arkitekturer jag nämnde.

Än om datorn i min signatur är 939 baserad så borde väl mitt val av CP enhet mer än väl indikera att jag inte är emot kraftfullare processorer och mer tillhör gruppen av entusiaster, eller vad tycker ni? Jag anser också det vara "bull" att påstå att kraftfullare CP enheter inte behövs, men jag förstår också att veta när dess prestanda verkligen kan utnyttjas (kodning vad bara ett exempel på något som fler och fler "vanliga" användare gör och som kräver mycket kraft).

"Supreme Commander": det kommer naturligtvis fler spel med liknande hårdvarukrav. Något som bör poängteras är att utgångskraven för att dra full nytta av detta spel sätter ribban högt: egentligen är allt annat än ett 8800 grafikkort att glömma och t.o.m. 320MB minne straffar sig. Naturligtvis går det att köra spelet i 1024 x 768 på medium eller låga grafikinställningar, men det blir ju inte särskilt tilltalande då. 8800 640MB eller mer betyder ofrånkomligen att vi hamnar i kategorin verkliga spel entusiaster. Eller hur? Jag skrev: "För entusiasterna är alla uppgraderingar naturligtvis intressanta, oavsett om kraften kan utnyttjas eller inte", och det syftade just på detta scenario.

Tro inte att jag är någon bakåtsträvare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Jag är hyfsad på programmering, men jag har faktiskt litet svårt att se hur det skulle gå till. Även om man har nio kvinnor, kan de fortfarande inte samarbeta och föda fram _en_ unge på _en_ månad. Enkeltrådade appar ser jag på ungefär samma sätt.

Så... Vet du hur en sådan parallellisering skulle funka? Länk eller förklaring skulle vara högintressant.

MVH

Parallellisering fungerar endast när du har en process där nästa arbete som ska utföras inte är beroende av den tidigare.

Ett vanligt exempel är att du har 5000 olika tal, och du vill öka alla med 10. Du behöver inte veta vad det första talet blev, bara för att börja öka nästa.
Här kan du dela upp det på två trådar lätt, den ena tar de 2500 första, den andra resterande.

Ett praktiskt exempel är video eller ljudkodning. Här behöver man inte veta hur de första sekundrarna kodades för att kunna koda slutet, därför kan man dela upp videon i två delar, två trådar, och så kodas delarna oberoende av varandra. Tre delar, fyra delar. 100 delar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
I third that.

Har det på min burk hemma med en 3800X2 och 8800GTS 640mb och fan vad det segar på det du nämner. Singelplayeruppdragen går rätt bra att lira men rejält skirmish eller multiplayer är en helt annan femma.

Annars är jag jävligt glad över att AMD vissar någon form av livstecken.

Hehe Pentium M 2,0 GHz och mobility radeon x600 128 MiB. Förstår ni hur jag lider av mitt älsklingsspel (inbiten Total Annihilationfantast sedan länge också)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWhy
Parallellisering fungerar endast när du har en process där nästa arbete som ska utföras inte är beroende av den tidigare.

Ett vanligt exempel är att du har 5000 olika tal, och du vill öka alla med 10. Du behöver inte veta vad det första talet blev, bara för att börja öka nästa.
Här kan du dela upp det på två trådar lätt, den ena tar de 2500 första, den andra resterande.

Ett praktiskt exempel är video eller ljudkodning. Här behöver man inte veta hur de första sekundrarna kodades för att kunna koda slutet, därför kan man dela upp videon i två delar, två trådar, och så kodas delarna oberoende av varandra. Tre delar, fyra delar. 100 delar.

Nej nu har du tänkt fel på vad du svarar tycker jag. Det gällde inte inte hur man kan dela upp ett program i flera delar så programkoden parallelliseras (eller exekveras i parallellt) utan om att slå ihop flera kärnor till en kärna. Det är en annan sak och det var hoax för ett år sen (?) om att AMD hade sån teknik på gång.

lincolns exempel var bra. Ditt snack om att dela upp programmen (vilket är det stora problemet idag) är att man har en kvinna som kan föda 1 unge på 9 månader, men har man 9 kvinnor så kan man lyckas få 9 ungar på 9 månader.
Problemet är ju att det inte är så lätt att ordna det alltid, alla kvinnorna ska ha mat, bli opysslade och få tid att gnälla på mannen. Så därför är det bara speciella barn (programmeringsproblem) som kan födas fram med sådan skalbarhet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman

Jag kan faktiskt inte förstå all denna skit AMD får för AM2-socketen av 939-ägare på detta forum. Det har alltid skett socket-byten med jämna mellanrum. Nu har man gjort något åt problemet.

Kommer man från SocketA tycker man AMD kunnat stanna längre.
Kommer man från Socket754 är det dags att bli irriterad.

Tror många gärna hade sett att 939-processorerna tillverkades ett tag till då det fanns en marknad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hehe Pentium M 2,0 GHz och mobility radeon x600 128 MiB. Förstår ni hur jag lider av mitt älsklingsspel (inbiten Total Annihilationfantast sedan länge också)?

Ve fan.... nästan så man tycker så synd om dej att du skulle få min gamla opteron 144 och ett X850XT

Permalänk
Medlem

Fördelen Intel kommer ha ett bra tag framöver är att de har rätt maffiga grejer ute på marknaden och AMD än så länge bara snackar om sina nya grejer, precis som på den gamla goda p4 tiden.
Och om K10 inte överklockar bra kommer nog Intel ligga bra till även i framtiden.
Allt beror på så mycket mer.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
För övrigt tycker jag personligen att denna strategi från AMDs sida med bakåtkompatiblitet i och med AM2 är mycket tilltalande. Det finns inget som är mer frustrerande än att 6 månader efter att man köpt en dator upptäcka att alla möjligheter till uppgradering är borta på grund av att det har kommit en ny socket. Som det planerna ser ut nu kommer du förmodligen också i framtiden kunna använda ditt DDR2-minne på ett AM3-moderkort och sen uppgradera till DDR3 allt eftersom du får råd.

Moderkortet är i princip den billigaste huvud-komponenten i en dator. Känns inte riktigt som byte av en socket spelar så stor roll. Om man däremot byter minnes-standard samtidigt blir det betydligt jobbigare.

På det året/åren som gått sen tidigare uppgradering så har det ofta hänt saker på moderkortsfronten också och ligger man i framkant så vill man nog byta ändå.

Och den största anledningen är ju att du får en massa komponenter över utan moderkort. Är ju klart värt mer än ett nytt moderkort att ha den "gamla" datorn körbar fortfarande.

Lättare att sälja (eftersom det inte är lika lätt att få tag på 939 delar längre (särskilt inte prisvärt - vilket ett begagnat köp ska vara för att det ska gå alls)) osv. så nä. Känns nästan bara dumsnålt att behålla gamla moderkortet i de flesta fallen.

Inte för att det är en nackdel, absolut inte, men ser det inte som någon direkt fördel ens.

Och ser det inte alls som störande att ens 6 månader gamla dator inte är kompatibel med de nya processorerna av dessa anledningar. Däremot att de bytte till DDR2 sved mer än 4 moderkortsbyten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Jag är hyfsad på programmering, men jag har faktiskt litet svårt att se hur det skulle gå till. Även om man har nio kvinnor, kan de fortfarande inte samarbeta och föda fram _en_ unge på _en_ månad. Enkeltrådade appar ser jag på ungefär samma sätt.

Så... Vet du hur en sådan parallellisering skulle funka? Länk eller förklaring skulle vara högintressant.

MVH

Ärligt talat så har jag inte en aning, det är bara våta drömmar. Jag är bra på att hitta på nya lösningar på allt, men jag kan tyvvär inte så mycket om just programmering.
Och det där exemplet med kvinnorna var ganska opassande, det är tekniskt sett omöjligt. Men min ide går nog att fixa på ett eller annat sätt.

Supreme Commander stöder väl fler kärnor? Kan man inte bryta ut den koden/eller vad det nu är som gör att spelet klarar det, och försöka fixa ihop nåt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ve fan.... nästan så man tycker så synd om dej att du skulle få min gamla opteron 144 och ett X850XT

Skeppar du ner den hit så
Problemet är att jag inte kan köpa någon dator här nu för ska jag ta hem den i Augusti kostar det på (och man köper ju inte nya delar, säljer dem efter några månader och köper nytt, bra förlust på det).
Så Supreme Commander kunde ha släppts till Augusti-September. Jag är väl en enda i världen som tycker det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ärligt talat så har jag inte en aning, det är bara våta drömmar. Jag är bra på att hitta på nya lösningar på allt, men jag kan tyvvär inte så mycket om just programmering.
Och det där exemplet med kvinnorna var ganska opassande, det är tekniskt sett omöjligt. Men min ide går nog att fixa på ett eller annat sätt.

Supreme Commander stöder väl fler kärnor? Kan man inte bryta ut den koden/eller vad det nu är som gör att spelet klarar det, och försöka fixa ihop nåt?

Visseligen skrev du att du ville ha någon drivrutin som slog ihop processorkraften, inte att kärnorna fysiskt skulle arbeta ihop (det är nog lika enkelt som att operara ihop 9 kvinnor och få dem att föda ungen snabbt).
Men drivrutinerna ligger ju på högre nivå en processorn. Man kan får ha någon middleware istället för drivrutin. Middlewareprogramvaran ska då analysera programmet (binärkoden) och upptäcka hur det ska parallelliseras.

Annat sätt är att försöka göra ett program körs över källkoden och analyserar och delar upp den innan kompileringen.

Båda fallen är nog svåra att få riktigt effektivt. Kommer du på en bra lösning så rekommenderar jag att sälja idén med royalties till något mjukvaruföretag (eller starta eget). I vilket fall som kommer du bli rik som ett troll då det är en stor utmaning att skriva om "all världens programkod" (nu överdrev jag) till att använda parallelliserade algoritmer etc.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

en sammanfattning på detta och vi skulle ha fått en mycket bra argumenterande uppsats.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWhy
Parallellisering fungerar endast när du har en process där nästa arbete som ska utföras inte är beroende av den tidigare.

Det går att parallellisera annars också. T ex kan man räkna ut alla möjliga svar på en ekvation före man får vissa siffror för att det är effektivare än att vänta på att datan ska laddas in från minnet. Det här sker inuti en kärna, men det borde gå att göra i flera så länge det är nån cache som är snabbare än t ex skivminne.

(Jag försökte vara superpedagogiskt, men då insåg jag att jag inte kom ihåg riktigt hur det gick till. Fail.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ärligt talat så har jag inte en aning, det är bara våta drömmar. Jag är bra på att hitta på nya lösningar på allt, men jag kan tyvvär inte så mycket om just programmering.
Och det där exemplet med kvinnorna var ganska opassande, det är tekniskt sett omöjligt. Men min ide går nog att fixa på ett eller annat sätt.

Ok, då vet jag hur det ligger till. Trodde du fått nys om nån ny teknik typ branch-prediction, out-of-order execution eller speculative execution som skulle funka över multipla kärnor. Tyvärr är nog den bistra sanningen att det är ganska svårt, och att Aqualize har rätt i att du kan tjäna rätt mycket pengar om du kommer på nåt som funkar...

@TheWhy: Som Aqualize sade (tack Aqualize), det var inte den parallelliseringen som var problemet. Det var parallelliseringen av ett redan existerande, seriellt program som var tricket. Alternativt serialisering av en parallell arkitektur... Går ju på ett ut resultatmässigt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Kommer man från SocketA tycker man AMD kunnat stanna längre.
Kommer man från Socket754 är det dags att bli irriterad.

Tror många gärna hade sett att 939-processorerna tillverkades ett tag till då det fanns en marknad.

Precis, sitter själv med 2 spelmaskiner i hushållet som jag hade velat uppgradera med lite häftigare X2 939'or i innan moderkorten hamnar på hyllan.
Istället blir det antagligen C2D i bägge 2 framöver sommaren, för jag måste ju iaf köpa nya minnen och moderkort.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Om man har flera processorer kan man kanske låta en processor som bara håller koll på hur trafiken mellan de andra processorerna ska distribueras. Då kanske man kan få ett hyffsat sammarbete mellan processorerna?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
låt säga att dessa spöar C2D med hästlängder (vilket jag inte tror, kanske lite bara ), vem behöver den CPU kraften isf? inte en "vanlig dödlig" iaf

iaf underbart med nya CPU'er från AMD

Moores lag håller fortfarande och om du inte behöver processorkraft varför har du en C2D och inte en P4?

Det var faktiskt ett ganska udda påstående för att komma från en överklockare. För vi (överklockare) är de som vill se om det går, inte de som kräver mest prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju kul att Bill G kan skriva om historien, han fick i en intervju långt senare (10år+) brodera ut hur han inte hade sagt det där och då han fick mycket mer uppmärksamhet av vanliga männsikor eftersom dom kände till honom på ett annat sätt (som världens rikaste) och inte bara tekniknördar så har hans utläggning om det blivit en ny sanning. Vi får tänka på att då han sa det han faktiskt sa så fanns inte internet på det sättet det fanns ens i slutet på 90talet och det är lite svårare att få tag på material från 80talet då det inte sparats på samma sätt.

Det finns många andra som gjort i perspektiv knasiga uttalanden men att låta BG använda lite PR muskler för att skriva om historien skall iaf inte vi nördar här hjälpa till med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ok, då vet jag hur det ligger till. Trodde du fått nys om nån ny teknik typ branch-prediction, out-of-order execution eller speculative execution som skulle funka över multipla kärnor. Tyvärr är nog den bistra sanningen att det är ganska svårt, och att Aqualize har rätt i att du kan tjäna rätt mycket pengar om du kommer på nåt som funkar...

@TheWhy: Som Aqualize sade (tack Aqualize), det var inte den parallelliseringen som var problemet. Det var parallelliseringen av ett redan existerande, seriellt program som var tricket. Alternativt serialisering av en parallell arkitektur... Går ju på ett ut resultatmässigt.

Mmm, jag sitter och tänker här hemma, tänker väldigt mycket.
Processorn bara räknar egentligen, eller hur? Om den får en uppgift från ett krävande program så går det ut på en kärna. Och den andra kanske arbetar lite med nåt annat.
Så om man delar upp det första talet så att halva räknas i kärna 1 och halva i kärna 2, och sedan sätts resultatet ihop på utvägen så skulle det att ta lite extra tid att först dela och sedan sätta ihop, men talet i sig skulle gå dubbelt så snabbt att räkna ut. Men skulle det gå om kärnorna inte kunde tala med varandra, förmodligen inte! Men K10 har ju gemensamt L3 cacheminne.... där kom jag på att jag har nationellt prov i Engelska A imorgon, tappade koncentrationen.

Om man delar upp talet i två delar och sätter en tagg på dom så att man kan sortera talen på utvägen så hamnar dom i rätt ordning, dom kan sättas ihop i L3 cachen kanske eftersom det är ett gemensamt minne. Men hur skulle ett tal som delas i två räknas ihop så att det blir samma svar som om man inte delade det, det är det lite krångliga, sen hur mycket prestandaförbättring det skulle bli när man delar talet i två och sedan sätter ihop dom efter att det har räknats ut, det är en bra fråga... och där störde störda idiotiska Toni mig som jag hatar så infernaliskt.

Äh, jag funderar offline istället!

Om nån kommer på något sätt så kom ihåg vem ideen kom ifrån, mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Mmm, jag sitter och tänker här hemma, tänker väldigt mycket.
Processorn bara räknar egentligen, eller hur? Om den får en uppgift från ett krävande program så går det ut på en kärna. Och den andra kanske arbetar lite med nåt annat.
Så om man delar upp det första talet så att halva räknas i kärna 1 och halva i kärna 2, och sedan sätts resultatet ihop på utvägen så skulle det att ta lite extra tid att först dela och sedan sätta ihop, men talet i sig skulle gå dubbelt så snabbt att räkna ut. Men skulle det gå om kärnorna inte kunde tala med varandra, förmodligen inte! Men K10 har ju gemensamt L3 cacheminne.... där kom jag på att jag har nationellt prov i Engelska A imorgon, tappade koncentrationen.

Om man delar upp talet i två delar och sätter en tagg på dom så att man kan sortera talen på utvägen så hamnar dom i rätt ordning, dom kan sättas ihop i L3 cachen kanske eftersom det är ett gemensamt minne. Men hur skulle ett tal som delas i två räknas ihop så att det blir samma svar som om man inte delade det, det är det lite krångliga, sen hur mycket prestandaförbättring det skulle bli när man delar talet i två och sedan sätter ihop dom efter att det har räknats ut, det är en bra fråga... och där störde störda idiotiska Toni mig som jag hatar så infernaliskt.

Äh, jag funderar offline istället!

Om nån kommer på något sätt så kom ihåg vem ideen kom ifrån, mig!

Inte så dumt tänkt. Man kan faktiskt säga att denna teknik redan utnyttjas i processorn.

Istället för att räkna ihop första biten av svaret, kolla om man får en 'carry', sedan andra osv. så lägger processorn ihop hela talet på en gång upp till 64 bitars bredd, vilket redan täcker 99.9% av alla behov processorn har. Att optimera de sista 0.01 procenten tjänar man tyvärr ytterst litet på.

Cachen är tyvärr alldeles för långsam - den tar flera klockcykler att adressera, så då går det fortare om processorn själv lägger ihop talen.

Hade själv funderingar på om man kunde spara några klockcykler på aggressivare 'speculative evaluation' - dvs. att om man har en 'if'-sats som måste vänta på att accessa minnet, kör man koden på båda sidor om if-satserna på pin tji, och sedan när man får svaret från minnet så fortsätter man på den sida om 'iffen' som var rätt. Tyvärr lär dock koden på båda sidorna 'iffen' snart själv behöva hämta data från minnet, så då hänger det på att man lyckas exekvera fler cykler det kostar i administration för att dela upp jobbet. Osannolikt.

Funderade också på om man ska strunta i att göra saker parallellt och istället snedfördela lasten mellan kärnorna - man låter ena kärnan köra ett dedikerat mikroprogram för att hantera cachen och hämta data åt den andra kärnan. Programmet måste vara tillräckligt litet för att i sin helhet ligga i en del av cachen, men måste vara tillräckligt avancerat för att kunna analysera programmet som körs av den andra kärnan och förutsäga vilket minne det är bra att ladda upp i den gemensamma cachen. Förefaller dock osannolikt att det programmet kan exekvera tillräckligt snabbt för att vara till hjälp...

Nå.. Man tjänar ju hur som helst några procent på att den ena coren kör spelet samtidigt som den andra coren tar hand om alla andra processer.

Visa signatur

Gammal och gnällig