Har man 2 processorer när det ser ut så här?

Permalänk
Medlem

Har man 2 processorer när det ser ut så här?

Hej,

om ni tar en titt på denna bild http://www.tcip.se/temp/2p.jpg se de inringade området. Betyder detta att man har två stycken processroer? s.k duo?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Så ser det ut i task managern, när den detekterat två CPU'er.
Du har en stapel per CPU.

Permalänk

Det ser ut sådär när man har en CPU med bara en kärna om den har HyperThreading oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Så ser det ut i task managern, när den detekterat två CPU'er.
Du har en stapel per CPU.

När den vad? Jag har ett par äldre datorer + en rätt ny laptop. Task manangern ser inte ut så på dom.. Blev lite förvånad

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
När den vad? Jag har ett par äldre datorer + en rätt ny laptop. Task manangern ser inte ut så på dom.. Blev lite förvånad

Datorn tror att den har 2st cpu'r

antingen kan det vara en p4 HT eller en dualcore cpu. eller så har du helt enkelt 2st cpu'r. men om det är på laptopen så är det nog "bara" dualcore vilket är mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Datorn tror att den har 2st cpu'r

antingen kan det vara en p4 HT eller en dualcore cpu. eller så har du helt enkelt 2st cpu'r. men om det är på laptopen så är det nog "bara" dualcore vilket är mycket bra.

Jag hade en Celeron tidigare. Men så bytade jag ut processorn. Det är en stationär dator det gäller, den hittade drivrutiner och hela köret på en gång. Har jag gjort något fel?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Jag hade en Celeron tidigare. Men så bytade jag ut processorn. Det är en stationär dator det gäller, den hittade drivrutiner och hela köret på en gång. Har jag gjort något fel?

nej det tror jag inte du har. det är nog en pentium 4 HT du har om det serut som om du har 2st cpu's.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett förslag är att du hämtar hem cpuz och startar upp den så bör den ange vad du har för processor.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Något borde du väl veta om systemet? På windows xp kan man gå in under system/systemegenskaper (kontrollpanelen) för att se sådan info.

Att gissa känns lite onödigt

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag har löst hans fråga!.. Han har en Dual Core Processor för jag har exakt samma grej!.. =)=)

Visa signatur

ASUS P5E3 |Q6600@3.0GHz| Crosair Extreme 1800Mhz CAS8 2GB | ATI HD4870 1024MB| Orginalfläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 187law
Jag har löst hans fråga!.. Han har en Dual Core Processor för jag har exakt samma grej!.. =)=)

Jag har två datorer med Dual-core processorer och ingen av dom har två separata mätare i Aktivitetshanteraren, så nej. Det stämmer inte i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Jag har två datorer med Dual-core processorer och ingen av dom har två separata mätare i Aktivitetshanteraren, så nej. Det stämmer inte i alla fall.

Aktivitetshanteraren kan visa allt i ett diagram eller ett diagram per processor. finns under meny Visa --> CPU historik

1 st processor, typ p3 = 1 diagram
1 st processor med hyperthreading = 2 diagram
2 st processorer, t.ex. äldre Xeon = 2 diagram
2 st processorer med hyperthreading, t.ex. Xeons = 4 diagram (som i mitt fall)
1 st dubbelkärnig processor, t.ex. Intel CoreDuo = 2 diagram

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ett förslag är att du hämtar hem cpuz och startar upp den så bör den ange vad du har för processor.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Något borde du väl veta om systemet? På windows xp kan man gå in under system/systemegenskaper (kontrollpanelen) för att se sådan info.

Att gissa känns lite onödigt

Här är en bild ifrån programmet http://www.tcip.se/temp/cpu.jpg

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Det är en P4 Northwood med Hyperthreading...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså är det en processor som enbart har en kärna men den simulerar att den har två (Hypertreading).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Jag har två datorer med Dual-core processorer och ingen av dom har två separata mätare i Aktivitetshanteraren, så nej. Det stämmer inte i alla fall.

Har också bara en mätare fast jag har tvåkärnig CPU

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Alltså är det en processor som enbart har en kärna men den simulerar att den har två (Hypertreading).

Vad ska det vara bra för?

Jag behöver väl inte ominstallera för att processorn ska fungera som vanligt? inte för att jag har märkt något ovanligt

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Det som är bra är att den teoretiskt ska orka med mer saker samtidigt...

Och nån ominstallation av den ska inte behövas...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Hypertreading innebär normalt lite extra prestanda i flera applikationer eftersom fler instruktioner kanske kan köras samtidigt (beror på program koden). Men i mer sällsynta fall kan tekniken ge sämre prestanda (marginellt dock). Som sagt bara att köra på.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har också bara en mätare fast jag har tvåkärnig CPU

Du missade Bjolletts inlägg ovan...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Ok jag kanske missade det. Kan inte kolla det just nu då jag behöver lite delar till min 4400+. Det han skrev under bilden stämde dock inte på min CPU, men som sagt så får jag kolla det senare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ok jag kanske missade det. Kan inte kolla det just nu då jag behöver lite delar till min 4400+. Det han skrev under bilden stämde dock inte på min CPU, men som sagt så får jag kolla det senare

Endera så har du inte (som han skrev) valt att visa separata diagram för varje processor (-kärna) eller så har du fel HAL installerat och kört singlekärna hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det som är bra är att den teoretiskt ska orka med mer saker samtidigt...

Och nån ominstallation av den ska inte behövas...

Ok

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Avstängd

Hade inte det smartaste varit o kollat höger klick,egenskaper så hade du fått fram vilken cpu du har har du en intel p4 så står det o alla p4or som är på 3,0 o upp till3,7ghz har hypertrating heter den nått annat såsom 850 eller 955 åxå är det en dualcore ellerså går man in i bios stänger av hyper trating har du fortfarande två staplar så dualcore om inte så är det bara en vanlig p4 med hypert.... (blev mycke tjat om hypertr....)

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
Hade inte det smartaste varit o kollat höger klick,egenskaper så hade du fått fram vilken cpu du har har du en intel p4 så står det o alla p4or som är på 3,0 o upp till3,7ghz har hypertrating heter den nått annat såsom 850 eller 955 åxå är det en dualcore ellerså går man in i bios stänger av hyper trating har du fortfarande två staplar så dualcore om inte så är det bara en vanlig p4 med hypert.... (blev mycke tjat om hypertr....)

Ok

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
Hade inte det smartaste varit o kollat höger klick,egenskaper så hade du fått fram vilken cpu du har har du en intel p4 så står det o alla p4or som är på 3,0 o upp till3,7ghz har hypertrating heter den nått annat såsom 850 eller 955 åxå är det en dualcore ellerså går man in i bios stänger av hyper trating har du fortfarande två staplar så dualcore om inte så är det bara en vanlig p4 med hypert.... (blev mycke tjat om hypertr....)

Finns lägre klockade P4:or som har HT med..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Finns lägre klockade P4:or som har HT med..

Jasså

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Jasså

P4C 2,4, P4C 2,6 samt P4C 2,8GHz har HT...

http://compare.intel.com/pcc/showchart.aspx?mmID=852350,85234...

http://compare.intel.com/pcc/default.aspx?familyID=1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless