Permalänk
Medlem

bra artikel om tdp. fick det svart på vitt hur intel/amd mäter. intressant helt klart. fast en standard vore en verklig fördel för oss konsumenter som vill ha låg strömförbrukning/stora överklocksmöjligheter.

tror det klassiska misstaget "folk" gör när dom läser om grafikkorts förbrukning är att dom tror att det är grafikkortet själv som står för som siffrorna när det i själva verket oftast är räknat på ett helt system.

grabbar grabbar snälla kan ni lyfta denna diskusionen en bit från sanden.

checka fakta innan ni skriver något onödigt/förvirrande eller bara dumt.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Mmm, men en del vill ha en sval, tyst och energisnål dator = låg TDP är bäst för dem.

Går det dessutom att kombinera med hög prestanda(inte "högst" såklart") så desto bättre = bäst processor

Ledsen man blir när man köpt en dyrare och långsammare processor för att den hade lägre TDP. För att sedan upptäcka att den utvecklar mer värme.

Hela poängen med artikeln är ju den att man ska tänka efter lite och inte bara gå på TDP, då lägre TDP ändå kan vara varmare beroende på tillverkare. Missförstod du vad dom sa när dom poängterade att man inte skulle gå på TDP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hela poängen med artikeln är ju den att man ska tänka efter lite och inte bara gå på TDP, då lägre TDP ändå kan vara varmare beroende på tillverkare. Missförstod du vad dom sa när dom poängterade att man inte skulle gå på TDP?

Nejdå, absolut inte, var fick du det ifrån? Det står ju i atiklen hur det ligger till mellan AMD/Intel. Ska jag behöva förklara det en gång till i min post för att göra mig förstådd?

Naturligtvis menar jag "lägre tdp" i den meningen att den verkligen är lägre utan hänsyn till att olika tillverkare mäter olika.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack för en välskriven och bra artikel.

Permalänk
Medlem

Efter jag läst detta har jag kommit fram till två saker.

1. Det var en bra skriven artikel

2. Det ska införas en 15 års gräns och ett sweclockers prov på behörighet för att
få skriva i forumet.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Bra att Ni skriver om TDP.

Jag hittade denna länk med TDP värden.
(har ingen aning om korrektheten på datat)

Thermal Design Power (TDP) List

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Efter jag läst detta har jag kommit fram till två saker.

1. Det var en bra skriven artikel

2. Det ska införas en 15 års gräns och ett sweclockers prov på behörighet för att
få skriva i forumet.

så sant, så sant...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Påhopp och tjafs är inte önskvärt.

Höj gärna nivån på diskussionen ett par snäpp också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"I viss mån gäller samma resonemang för Intels senaste Core 2 Duo-processorer."

Är det inte tvärt om? Att man i viss mån kan resonera så för AMD's processorer också. Alla utom en Intel hade ju TDP på 65 watt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Håller på att bygga om ett system - ja inte det i signaturen - till att bli energisnålt. Syftet är att ha en experimentell Linux rig, samt HTCP.

Med tanke på TDP så är det synd att AM2 X2 klassad som 35W kostar 4 - 5 ggr mer än 65W versionen. Å andra sidan lär 65W dra riktigt lite med tanke på hur AMD specificerar och inte skapa speciellt mycket värme.

När nu t ex nVidia 7600 korten är relativt snåla på energi, samt att de finns i HDMI utgåvor (jag behöver av förståeliga skäl inte DX10, men jag också dålig koll på vad de nyare 8600 korten kräver), så är läget bra för nästintill fläktlösa små men hyfsat kraftfulla system. Skaffade nyligen en fläktlös begagnad PSU, Silverstone Nightjar ST30NF 300W (klarar egentligen 400W), för syftet.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte allt dissande av P4 prescott (Netburst), är det någon som haft problem med den att den falerat?
Jag hade en sådan 3GHz i hushållet som fungerat klanderfritt och gett god prestanda i 3 år nu, dock har moderkortet gett upp. Ok, den utvecklar en del värme och drar en del ström, men funktionsmässigt har det aldrig varit några problem. Stabilt som klippan liksom de flesta andra intelprocessorer.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Det kanske är dags för en bred industri-organisation som kan introducera ett standardvärde som visar strömförbrukning för datorkomponenter?"

Ahha,haa,aa.. Så in i H****TE

Jag har alldrig förstått hur dom mäter TDP för än nu. (Är det max, min eller medel bellastning på processorn? vad har dom för spänning på processorn? överklockad eller inte? vad mäter dom TDP värdet med?) Det är nog lika bra det.. för ju bättre en processor är.. desto högre TDP har den.
Enkel förklaring: dålig processor=låg TDP, bra processor=hög TDP, bra processor med låg energiförbrukning=absolut inte lägre TDP än en dålig processor.

Om en sempron 3000+ har 38W TDP max med default settings, då måste ju en athlon 64 x2 6000+ ha 130W+ med default settings? (påhittade DTP data, men det är så det ligger till)

Ett j****gt bra tipps till ALLA, är att skita i TDP värdet och tänka logiskt!

Nu förstår du antar jag, om du hade läst artikeln, den är ju en förklaring. Det klart du aldrig förstår, om du inte försöker ens.

Du hävdar alltså att en Intel Pentium 670 (3.8GHz) med ett TDP på 115W presterar bättre än alla processorer i Core 2 Duo-serien?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Förstår inte allt dissande av P4 prescott (Netburst), är det någon som haft problem med den att den falerat?
Jag hade en sådan 3GHz i hushållet som fungerat klanderfritt och gett god prestanda i 3 år nu, dock har moderkortet gett upp. Ok, den utvecklar en del värme och drar en del ström, men funktionsmässigt har det aldrig varit några problem. Stabilt som klippan liksom de flesta andra intelprocessorer.

Vi dissar den för att den drog mycket ström utan att prestera motsvarande. Något om funktion och hållbarhet har jag aldrig sett.

Få en processor att falera? Det har jag nästan aldrig hört om, det verkar inte ha med processorn att göra utan snarare otur, t.ex. att ditt nätagg ger upp och släpper växelström rakt genom moderkortet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag måste fan legat i ide i flera år då jag inte hört talas om (just ordet) TDP, tror jag iaf. :S
Intressant läsning var det iallafall och nu har man lärt sig något nytt.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel.

Underligt val av tillverkarna att ha med "Design" i en förkortning. Känns ju sådär mindre genomtänkt kanske.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en sval dator kör man alltså en AMD ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ska man ha en sval dator kör man alltså en AMD ..

Tja, det eller en Core 2 Duo Mobile, eller helst då en VIA C7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nu förstår du antar jag, om du hade läst artikeln, den är ju en förklaring. Det klart du aldrig förstår, om du inte försöker ens.

Du hävdar alltså att en Intel Pentium 670 (3.8GHz) med ett TDP på 115W presterar bättre än alla processorer i Core 2 Duo-serien?

Jag har läst hela artikeln, och förstår den. annars hade jag inte skrivit någon kommentar om den.

Jag kanske skulle ha tilllagt något i stil med "detta gäller endast processorer som tillverkas idag"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag har läst hela artikeln, och förstår den. annars hade jag inte skrivit någon kommentar om den.

Jag kanske skulle ha tilllagt något i stil med "detta gäller endast processorer som tillverkas idag"?

Det skulle inte hjälpa. Då det fortfarande är allmänt kännt att en processor som presterar bättre kan ha lägre TDP. Jämför C2Q med FX7X.

Permalänk
Avstängd

det bästa som datorbyggare antar jag är att undvika överklocka sin vanliga spel/arbets-station och att köpa efter pris och tips från forumet för de som inte känner sig riktigt säkra på prestanda och sånt.

Permalänk
Medlem

Jag tror många överdriver vikten av effekt i sina nätagg... Jag kör min C2Q6600 i 4x3GHz, med ett 8800GTX och 4 Gb på ett 460 W nätagg. Och jag har bred marginal. Dessutom sitter det två Raptor i också...

Min förra Dual Xeon 3.6 + Quadro 3450 snurrade finfint med 520 W, och för den som inte känner till dom processorerna kan man väl säga att dom värmer bra.

Sitter det nån med två kärnor och nåt annat än 8800Ultra SLI och tycker att mer än 450 W behövs, så har dom köpt för billigt nätagg. Kanske man bör koncentrera sig på färre lysdioder och tuffa fläktar?

Det går till och med att bygga en QX6850 (4x3GHz) med ett par diskar och 8800Ultra SLI, och ändå klara sig med 500 W. Välj bara inte "ACME 1000 WATT" med 3 fläktar och 17 lysdioder...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cybert
Jag tror många överdriver vikten av effekt i sina nätagg... Jag kör min C2Q6600 i 4x3GHz, med ett 8800GTX och 4 Gb på ett 460 W nätagg. Och jag har bred marginal. Dessutom sitter det två Raptor i också...

Min förra Dual Xeon 3.6 + Quadro 3450 snurrade finfint med 520 W, och för den som inte känner till dom processorerna kan man väl säga att dom värmer bra.

Sitter det nån med två kärnor och nåt annat än 8800Ultra SLI och tycker att mer än 450 W behövs, så har dom köpt för billigt nätagg. Kanske man bör koncentrera sig på färre lysdioder och tuffa fläktar?

Det går till och med att bygga en QX6850 (4x3GHz) med ett par diskar och 8800Ultra SLI, och ändå klara sig med 500 W. Välj bara inte "ACME 1000 WATT" med 3 fläktar och 17 lysdioder...

Håller med. Folk har nog förvirrats av strömkraven hos Tyngsta CPUerna med SLIade Monstergraffen. Och sedan lagt sig på kanske 75% av de strömkraven med sin mindre krävande dator, för att vara på den säkra sidan. Men de missar nog att deras grejer inte drar en fjärdedel så mycket.