Raidsonic Icy Box IB-351STUS-B

Permalänk
Melding Plague

Raidsonic Icy Box IB-351STUS-B

Icy Box är en serie externa hårddiskkabinett från tyska Raidsonic. Modellen som vi ska titta närmar på heter IB-351STUS-B och erbjuder förutom vanliga usb 2.0 även serial-ata direkt till datorn. I denna recension kontrollerar vi hur de olika gränssnitten presterar, och vad man egentligen skall tänka på om man är ute efter flera hundra gigabyte portabelt lagringsutrymme.

Läs recensionen: Raidsonic Icy Box IB-351STUS-B

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fin ut :)!

Permalänk
Medlem

"Tittar vi närmare på specifikationerna upptäcker vi att enheten har plats för 3,5”-hårddiskar som ansluts via serial-ata."

hårddiskar som i plural?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
"Tittar vi närmare på specifikationerna upptäcker vi att enheten har plats för 3,5”-hårddiskar som ansluts via serial-ata."

hårddiskar som i plural?

Beror på vad man syftar på. Byter man hårddisk till annan hårddisk så är det flera hårddiskar. Men syftar man på hårdiskar som man använder samtidigt så blir det fel.

Permalänk
Medlem

Nu kommer en dum fråga. Kan man dela hårddisken genom att ansluta USB från en dator och samtidigt SATA från en annan. Misstänker att det inte går (blir väl konflikt).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Nu kommer en dum fråga. Kan man dela hårddisken genom att ansluta USB från en dator och samtidigt SATA från en annan. Misstänker att det inte går (blir väl konflikt).

Nix, det går inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen Seagate 7200.7 utan endast en 7200.10 som referens, men det jag funderar över är följande:
- hur väl isoleras vibrationerna ifrån hårddisken till chassit?

Temperaturerna gillar jag dock inte i den här typen av externa kabinetter. 49 C må vara lägre än för vissa andra kabinetter, men knappast att jag skulle välja det för lagring av viktig data.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har ingen Seagate 7200.7 utan endast en 7200.10 som referens, men det jag funderar över är följande:
- hur väl isoleras vibrationerna ifrån hårddisken ifrån chassit?

Temperaturerna gillar jag dock inte i den här typen av externa kabinetter. 49 C må vara lägre än för vissa andra kabinetter, men knappast att jag skulle välja det för lagring av viktig data.

Eftersom icy box bara består av två aluminiumplåtar och ett metallgaller så låter det precis lika mycket som om hårddisken skulle vara utanför lådan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Eftersom icy box bara består av två aluminiumplåtar och ett metallgaller så låter det precis lika mycket som om hårddisken skulle vara utanför lådan.

Det blir ingen extra resonans pga. kabinetten? Ibland är ju en fristående hårddisk tystare än när den är monterad.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det blir ingen extra resonans pga. kabinetten? Ibland är ju en fristående hårddisk tystare än när den är monterad.

Inte vad jag märkt. Väljer man bort den kassa foten så står den på gummipluttar, så det ska inte vara några större problem såvida man inte stoppar i en raptor eller liknande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Om jag vill köra Raid via e-Sata så måste jag väl köpa typ 3 lådor med en HD i varje? Och koppla in dem via 3 st e-Sata kontakter? För jag kan inte köpa ett kabinett med plats för 3 HD och en enda e-Sata kontakt? Det finns väl inte såna lådor, med en enda e-Sata kontakt för alla sina HD?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Om jag vill köra Raid via e-Sata så måste jag väl köpa typ 3 lådor med en HD i varje? Och koppla in dem via 3 st e-Sata kontakter? För jag kan inte köpa ett kabinett med plats för 3 HD och en enda e-Sata kontakt? Det finns väl inte såna lådor, med en enda e-Sata kontakt för alla sina HD?

Du måste söka kabinett som har stöd för RAID, alltså för minst två hårddiskar, vilka kostar lite extra.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga en grej. Finns det nån nackdel med en extern hårddisk som använder sig av vanlig SATA. Jag menar, dom flesta har väl någon ledig SATA-plats över. Varför tillverkas inte alla externa hårddiskar med vanlig sata istället för USB eller eSATA? Dum fråga kanske...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Jag måste bara fråga en grej. Finns det nån nackdel med en extern hårddisk som använder sig av vanlig SATA. Jag menar, dom flesta har väl någon ledig SATA-plats över. Varför tillverkas inte alla externa hårddiskar med vanlig sata istället för USB eller eSATA? Dum fråga kanske...

Vanliga sata stöder kablar upp till 100 cm. Du får lägga till dom som sitter inuti chassit, så det blir ~50 cm kabel utanför datorn. Esata klarar 200 cm kabel. Dessutom är Esata-kontakterna bättre anpassade för att tåla lite mer slitage, och klarar fler enheter på samma kanal än serial-ata.

Största skälet till att usb är populärare för extern lagring är väl att gränssnittet är såpass spritt, inte särskilt många moderkort/chassin som har stöd för esata.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du måste söka kabinett som har stöd för RAID, alltså för minst två hårddiskar, vilka kostar lite extra.

Jo, men finns det sådana lådor? Och har sådana lådor ett enda e-Sata uttag, eller en e-Sata sladd för varje hårddisk? Nån som vet?

Vore shysst att plugga in Raid endast när man behövde tillgång till alla data, och ta loss det annars. Så har man bara en 150GB som systemdisk och lagringsställe (istället för RAID som låter och drar ström).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Jo, men finns det sådana lådor? Och har sådana lådor ett enda e-Sata uttag, eller en e-Sata sladd för varje hårddisk? Nån som vet?

Vore shysst att plugga in Raid endast när man behövde tillgång till alla data, och ta loss det annars. Så har man bara en 150GB som systemdisk och lagringsställe (istället för RAID som låter och drar ström).

Låter som att en NAS skulle passa dig alldeles utmärkt.

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Annars finns Lacies serie: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096992

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

hmm, funderar på ny disk, men det blir en WD, priset för kabinett och hd är ju betydligt billigare där totalt sett.

dessutom snygg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Låter som att en NAS skulle passa dig alldeles utmärkt.

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Annars finns Lacies serie: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096992

Nja, jag har tittat på dem, men jag tycker de är för osäkra (vad händer om vid krasch/strömmen går/det blir skrivfel/läsfel/etc?). Jag vill köra Solaris ZFS på hårddiskarna. Då känner jag mig säker. Och ZFS kan jag väl inte köra på NAS? Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Nja, jag har tittat på dem, men jag tycker de är för osäkra (vad händer om vid krasch/strömmen går/det blir skrivfel/läsfel/etc?). Jag vill köra Solaris ZFS på hårddiskarna. Då känner jag mig säker. Och ZFS kan jag väl inte köra på NAS? Eller?

Antagligen händer samma sak som om strömmen skulle gå med din vanliga dator etc. Så det är varken bättre eller sämre.

Det hade varit underbart om det hade kommit (fler?) bärbara datorer med eSATA. Externa USB-hårddiskar suger röv. Inte bara det att de är mycket långsammare, det kräver också mycket processorkraft. En stor nedladdning (som kräver processorkraft) + detta, sen vill du ju använda datorn utöver det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Antagligen händer samma sak som om strömmen skulle gå med din vanliga dator etc. Så det är varken bättre eller sämre....

Om du drar ut en ZFS hårddisk mitt i en skrivning, så detekteras det och du får msg om att skrivningen inte lyckades. Då kan du göra samma operation igen. Om din vanliga Raid kraschar eller nåt sånt, så försvinner det bara. Läs om "write hole" i Raid, t.ex. hårdvaru Raid grejar inte det problemet.

ZFS ligger hela tiden och beräknar checksummor o dyl, så fort du gör något. Den drar lite CPU hela tiden. Men det gör inget, det är det värt, om du får garantier att det inte är några fel nån gång. Vilka är såna garantier som ZFS ger.

Jag känner mig mycket säkrare med Solaris ZFS än med hårdvaru Raid eller mjukvaruraid. Hur vet man att filen skrevs rätt, i Raid? Att inga bits blev felaktiga? Det vet man inte. Men det får man genast reda på i ZFS. ZFS utvecklades för stora företag, banker o dyl, där det INTE får bli några som helst fel. Sjukt höga krav. Vanligt raid duger inte där.

Det som duger åt banker, duger till min persondator. : o )