Microsoft Direct X 10 på andra plattformar?

Permalänk

Usch, vista är snyggt, men där fungerar väl Knappast spel som GTA2 och Wild Metal Country och Machines med flera.
Jag väntade nog 3 år sedan köpte jag XP. det var för nytt. Samma sak för vista, det kommer jag köpa om 5 år kanske, det är för nytt.

Det skulle vara ultraextremt bra om de lyckas utväckla Dx10 till Windows XP!

Microsoft säger att det blir för dyrt att utväckla DX10 till XP. De tycker att folket ska köpa vista istället.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Att skriva drivrutiner är tidsödande, nvidia och ati har massvis av folk som sitter och tweakar på heltid, och därför är det inga som programmerar egna drivrutiner. Om däremot inte nvidia och ati fixar drivrutiner kommer andra att göra det, handlar om efterfrågan och tillgång.

Säg mig något jag inte vet?

Hur många tror du inte sitter under Linux med kassa ATI-drivrutiner. Du tror inte efterfrågan finns där sett över hela världen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
måste säga att det där faktiskt var en av dom bästa kommentarerna i den här tråden, det man kan fråga sig är om hårdvarutillverkarna kommer göra drivrutiner för DX10 om en fullt fungerande sådan släpps, eller om de inte vågar sätta sig som en finne i röven på MS.

själv anser jag att har man prestandan för att spela DX10-spel så har man prestandan för att köra vista på burken, sant?

så fort alla barnsjukdomar försvinner från vista så blir det till att installera för mig med

'
Men varför utnytja all prestandan?
om det nu senare kommer ut spel som blir mer och mer prestandakrävande så kan man bli lite irriterad över att ens operativsystem tar upp så pass mycket osm dan faktiskt gör idag

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielL
Jag antar att man förutsätter att den senaste versionen används, det är liksom dumt att jämföra OpenGL 2.0 med DirectX 5.

Du behöver inte gå längre än till OpenGL 1.5 (som alla utom MS stödjer som default) eller längre tillbaka än till DirectX8.1

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att dom flesta använder sig av dx överhuvudtaget då det bara är ett sätt som microsoft använder sig av för att kontrollera spelmarknaden så att dom ska tjäna så mycket som möjligt.
Precis som dom pckså gör med Xbox och antagligen snart med 360 också;
Halo skulle endast släppas till Xbox, men för att tjäna ett par extra kosingar så släppte dom det också till pc senare, tvåan är också påväg till pc plattformen när dom har lurat klart folk med att "om du köper våran Xbox så kommer du kunna spela exlusiva speltitlar som bara kommer till xbox".

Och ja, det är trevligt för mig som inte äger en Xbox eller nån annan häftig konsoll som kostar 6000:- PLUS 600:- per spel, att få ta del i spelandet av Halo och Halo 2, men det är inte riktigt rätt av dom att göra så.

Och när det gäller om det är svårare att göra spel när man använder sig av OpenGL eller DirectX så har jag ingen aning, men det jag däremot kan säga är att det har nog inte så mycket och göra med att det är svårare eller inte, det har nog att göra med sponsorer och finansiering.
Men som sagt jag är inte insatt i spelprogrammering.

DirectX10 är inte ett stort steg mot utveckling av spel, det är en stor del i Microsofts plan att äga HELA dator, spel och program industrin.
Och snälla, ni vet det lika väl som jag.

Och när det gäller grafikkort som stödjer dx10? tror ni inte att en del i det hela är att föröka öka försäljningen av grafikkort överhuvudtaget?
Vem vill köpa ett nytt för 6000:- när deras gamla kan spela t.ex Crysis lika bra? ja såvidare man inte har dom pengarna, eller bara vill ha det bästa.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielL
Jag antar att man förutsätter att den senaste versionen används, det är liksom dumt att jämföra OpenGL 2.0 med DirectX 5.

Jag kan definitivt hålla med om att det är bra mycket lättare att göra spel med DirectX.

ja har ingen aning om det är lättare elle svårare det jag vet är att
id software som gjort quake doom mfl använder sig av opengl
och dessa grafikmotorer har ju varit väldigt framgånsrika

och att John Carmack, Technical Director på id Software föredrar open gl

det om nogåt borde ju bevisa att opengl är bättre

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MööG
Jag tycker det är synd att dom flesta använder sig av dx överhuvudtaget då det bara är ett sätt som microsoft använder sig av för att kontrollera spelmarknaden så att dom ska tjäna så mycket som möjligt.
Precis som dom pckså gör med Xbox och antagligen snart med 360 också;
Halo skulle endast släppas till Xbox, men för att tjäna ett par extra kosingar så släppte dom det också till pc senare, tvåan är också påväg till pc plattformen när dom har lurat klart folk med att "om du köper våran Xbox så kommer du kunna spela exlusiva speltitlar som bara kommer till xbox".

För det är ju bara Microsoft som är stygga på konsollmarkanden, Sony och Nintendo håller inte alls på med sånna dumheter

Det vore ju rent utav korkat att inte ha exklusiva titlar till sin konsoll, hur har du annars tänkt att man ska locka folk till att köpa dom? genom att vara snygga?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
För det är ju bara Microsoft som är stygga på konsollmarkanden, Sony och Nintendo håller inte alls på med sånna dumheter

Det vore ju rent utav korkat att inte ha exklusiva titlar till sin konsoll, hur har du annars tänkt att man ska locka folk till att köpa dom? genom att vara snygga?

Om du hade läst vad jag skrev så hade du fattat vad jag menade.
Det är klart att dom ska exlusiva titlar, det har jag inget emot, men att senare släppa de exlusiva titlarna till andra plattformar när dom egentligen inte skulle släppas till nått annat är fel!

Jag spelar mycket, och jag vill gärna också spela de nya spelen, men jag vill fan inte behöva köpa ett nytt OS som dessutom suger rätt igenom, det är så obekvämt att arbeta i Vista, tycker iallafall jag.

Och ja Sony och Nintendo är inte heller perfekta, men dom skiter jag blanka fan i jusst nu eftersom dom överhuvudtaget inte har nått att göra med Dx10 och Microsoft.

Haha ja man kan väll locka massa folk med att göra snygga saker, jag tror att om du hade en PS3:a som var gudomligt snygg och en som såg ut som en påse skit så hade nog den snygga sålt mer^^, dock så hade jag köpt den som såg ut som en påse skit bara för att vore roligt

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MööG
Och när det gäller om det är svårare att göra spel när man använder sig av OpenGL eller DirectX så har jag ingen aning

Den stora skillnaden är att i DirectX så kan man skriva direkt till grafikkortet (vilket förklarar varför olika kort/spel fungerar så olika och varför Vista funkar som det gör) medans i OpenGL så skriver man alltid till ett abstraktionslager i operativet (vilket gör att operativet avgör vad och hur det sker).
Jämför att programera direkt mot hårdvara (Dos) och mot API:er.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Den stora skillnaden är att i DirectX så kan man skriva direkt till grafikkortet (vilket förklarar varför olika kort/spel fungerar så olika och varför Vista funkar som det gör) medans i OpenGL så skriver man alltid till ett abstraktionslager i operativet (vilket gör att operativet avgör vad och hur det sker).
Jämför att programera direkt mot hårdvara (Dos) och mot API:er.

Okej, men hade det inte varit bra om dom uppdaterar OpenGL då? Så att det blir enklare att arbeta i det?
Som sagt jag kan inget om sånt.

Men som jag har fattat det så är det iallafall enklare att arbeta med DirectX, men det är synd att det bli så himla begränsat.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MööG
Okej, men hade det inte varit bra om dom uppdaterar OpenGL då?

Är det inte enklare om det bara behövs drivrutin så som det är med skrivare numera - än att varje program behövde sin egen skrivardrivrutin som det var i dos / tidiga windows?
Tycker nog SGI hade mer rätt när det gällde GL (openGL numera) än MS har med DirectX...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej men tänk om man redan har all DX10 hårdvara men vill inte gå över till Vista än.. blir man inte tvingad då?

Nej du kan köra Windows XP på dx10 hårdvara. Dock kan du inte använda alla de extra lullgullet föräns du skaffat vista. Och det är det ju ingen som tvingar dig att se. Eller ha. Vista(basic) kostar ju inte mer än två spel så det är ju inte så blodigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Niec då kanske man slipper ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nej du kan köra Windows XP på dx10 hårdvara. Dock kan du inte använda alla de extra lullgullet föräns du skaffat vista. Och det är det ju ingen som tvingar dig att se. Eller ha. Vista(basic) kostar ju inte mer än två spel så det är ju inte så blodigt.

Nä men även om da bara kostar som 2 spel så tyappar du prestanda och alla spel hitintills går att köra med lika hög grafik och ser lika snyggt ut i XP som i Vista genom att ändra i spelmappen

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Alky Project

DirectX 10 till Windows XP

http://www.technospot.net/blogs/download-directx-10-for-windo...

Läs tråden nästa gång. Alky Project är en bluff!

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410