Permalänk

Corsair Dominator eller XMS2 ?

Hej.

Undrar om jag skulle märka någon prestandaökning ifall jag sätter in ett par Corsair Dominator PC-6400 istället för ett par XMS2: or på mitt Asus Commando ?

Viktigt att nämna att jag inte ska klocka överhuvudtaget, är XMS:2 orna prisvärdare då ? Eller ska jag köpa ännu snabbare minnen ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

nej, du kommer inte märka någon skillnad om du kör Dominator istället för XMS2, förutsatt att du kör dem i samma frekvens och med samma timings naturligtvis.

fördelen med Dominator är, enligt Corsair, bättre kylning vilket kan innebära bättre förutsättningar för överklockning. hur mycket bättre kylningen verkligen är kan jag inte svara på.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Okej, tack för svaret :).

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Dominator har väl lägre timings, cl4 eller cl3 om jag kommer ihåg rätt, det tjänar man iförsig inte mycket på när det gäller intel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Dominator finns med timings från cl5 till cl3, allt beroende på vilken "standardfrekvens" man är ute efter. även XMS2 finns med timings från cl5 till cl3, men inte i lika höga frekvenser som Dominator.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Re: Corsair Dominator eller XMS2 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hej.

Undrar om jag skulle märka någon prestandaökning ifall jag sätter in ett par Corsair Dominator PC-6400 istället för ett par XMS2: or på mitt Asus Commando ?

Viktigt att nämna att jag inte ska klocka överhuvudtaget, är XMS:2 orna prisvärdare då ? Eller ska jag köpa ännu snabbare minnen ?

Om du nu inte ska överklocka överhuvudtaget så räcker det med det du har. Tro mig att köpa ett par dominator skulle vara som att kasta pengarna i sjön för det kommer troligtvis max ge en prestandaökning med 2 % skulle jag gissa.

Följdfrågan från mig blir, varför inte överklocka när du sitter på ett Asus Commando??

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk

Re: Re: Corsair Dominator eller XMS2 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
Om du nu inte ska överklocka överhuvudtaget så räcker det med det du har. Tro mig att köpa ett par dominator skulle vara som att kasta pengarna i sjön för det kommer troligtvis max ge en prestandaökning med 2 % skulle jag gissa.

Följdfrågan från mig blir, varför inte överklocka när du sitter på ett Asus Commando??

Nja, har faktiskt aldrig sysslat med överklockning, klart jag kan lära mig men...nja pallar väl inte ?

Hur svårt är det eegentligen o lära sig o klocka prollar o minnen o grafikkort ?? ska ju inte bara slänga sig rakt på det så man pajjar ngt, garantin bryts ju så fort man klockar ??

Och om du undrar vf jag har ett Commando så e d för att jag fick de svin billigt av en polare som hade ett nästan splitter nytt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte särskillt svårt att lära sig att klocka. Dessutom finns det en utmärkt guide här på Sweclockers!

Vag beträffar garantin är jag lite osäker. Jag har "bara" lyckats klocka sönder 2 stycken GeForce Ti4600, båda gick på garantin. Jag gissar på att det är svårt för dom att bevisa att komponenten i fråga har överklockats.

Jag tycker verkligen att du ska sätta dig in lite i överklockningens värld och köpa ett par Dominator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nej, det är inte särskillt svårt att lära sig att klocka. Dessutom finns det en utmärkt guide här på Sweclockers!

Vag beträffar garantin är jag lite osäker. Jag har "bara" lyckats klocka sönder 2 stycken GeForce Ti4600, båda gick på garantin. Jag gissar på att det är svårt för dom att bevisa att komponenten i fråga har överklockats.

Jag tycker verkligen att du ska sätta dig in lite i överklockningens värld och köpa ett par Dominator

Hehe, jo för väl göra det med tiden. Dock måste jag dra ner på allt just nu för att ha råd med 8800 GTX, så jag köper ett par XMS2: or så länge, är ju ändå nästan 900 kr billigare just nu.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |