HD 2900 XT överklockat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
8800GTX är i mina ögon det sämsta grafikkortet som någonsin lanserats det går varmt som satan låter mest av allt i datorn och Nvidias drivers är patetiska både under Vista och XP, ja jo jag har 8800GTX kort t.o.m. 2st av märket Asus.
Så jag hoppas verkligen att de får lite konkurens.

Nja, jag loadar 85 i ett 23 gradigt rum och anser att det är rätt högt. Vad jag har läst så loadar dom flesta under 80c med sina GTX. Atis föregående kort är inte mycket svalare om ens svalare. Atis kort har väldigt länge sugit i sig mer ström än vad Nvidias kort. Mer ström=Mer värme. Det jag vill komma till är att det är skumt att du tycker att 8800GTX är det sämsta kortet i dina ögon och ändå äger du två av dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Varför i hela friden gämför du med dailytech's GTX resultat istället för Ultra resultaten som utfördes under samma omständigheter? Jo för att det får Nvidia att se bättre ut. Varför du inte bannades permanent är bortom mitt förstånd...

Riktgit fina överklocknings resultat, man kunde tänka sig att ATI skulle behövt pressa R600 till absolut max efter alla problem dom haft men tydligen finns det en ganska stor marginal.

Du får gärna förklara. Förstår inte riktigt vad du menar.

Vad har detta med att du vill att jag skulle bannas permanent att göra?

EDIT: Förstod nu. Men då får jag fråga, du är människa som också kan göra fel, eller är du en Grunt som du framstår på din avatar?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

De är inte ati som är sena, det var nvidia som var tidiga, dx10spel finns ju inte ens än så varför ska korten komma så snabbt som möjligt för?

Permalänk

Jag kommer köpa det kortet som låter minst och har lägst strömförbrukning.
Några poäng hit eller dit spelar ingen roll för mig =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
De är inte ati som är sena, det var nvidia som var tidiga, dx10spel finns ju inte ens än så varför ska korten komma så snabbt som möjligt för?

Har för mig att Nvidia till och med gick ut med info om att 8800GTX var mer anpassat till DX9 men har stöd för DX10. Jag är inte säker dock men vet om att det var en liknande sådan nyhet här någonstans.

Jag själv köpte G80 endast för DX9 och att jag har en skärm som klarar väldigt höga upplösningar och stor är den. såg inte anledningen att behålla mitt 7900GTX när grafikkortet ändå inte fixar dom spelen jag vill spela i den upplösningen jag vill spela i.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det luktar fanboy.

Vänta med era slutsatser tills riktiga, optimerade, drivrutiner kommer på plats.
Tror att väldigt mycket ligger i drivrutinerna. Som det är nu kör både nVidia och ATI på Virtual Frame Buffer. Typ.

Stämmer det inte då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Är inte så imponerad, jag får lite över 11k i 3dmark 06 med mitt GTS!

I samma upplösning?

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Är inte så imponerad, jag får lite över 11k i 3dmark 06 med mitt GTS!

Sen hade du ju orginalklock på cpun med??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
De är inte ati som är sena, det var nvidia som var tidiga, dx10spel finns ju inte ens än så varför ska korten komma så snabbt som möjligt för?

Pengar. Eftersom nVidia är ett företag så behöver de pengar. Och att vara först med nåt nytt säljer.
Inte första gånger nVidia gör så här. 6800-serien, 7800-serien, 8800-serien. Ingen slump utan en strategi börjar man tro.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Humm ja hoppas vi får se Ati toppkortet snarast möjligt, kan inte vänta mycket längre nu!

//----------------------------------------------------------------------------------------------------
QUOTE]Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja, jag loadar 85 i ett 23 gradigt rum och anser att det är rätt högt. Vad jag har läst så loadar dom flesta under 80c med sina GTX. Atis föregående kort är inte mycket svalare om ens svalare. Atis kort har väldigt länge sugit i sig mer ström än vad Nvidias kort. Mer ström=Mer värme. Det jag vill komma till är att det är skumt att du tycker att 8800GTX är det sämsta kortet i dina ögon och ändå äger du två av dom.

Du får gärna förklara. Förstår inte riktigt vad du menar.

Vad har detta med att du vill att jag skulle bannas permanent att göra?

EDIT: Förstod nu. Men då får jag fråga, du är människa som också kan göra fel, eller är du en Grunt som du framstår på din avatar?

[/QUOTE]

OT: A.N'dojas avatar ser ut lite som en Grunt med:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
För att förtydliga eftersom vissa missar fakta om vilket kort som konkurerar med vad skriver jag detta nedan.

ATI XTX vs Nvidia GTX
ATI XT vs Nvidia GTS

Njae Nu säger jag emot bara för jag kan, hehe.

R600 kommer så pass sent efter G80 och borde givetvis jämföras mot varandra men att säga att XT ska jämföras mot GTS bara för de är de näst bästa i varje serie säger inte så mycket. XT borde prestera mycket bättre än GTS och i närheten av GTX.

Som det ser ut nu så är detta också faktum. Eftersom XT är närmare ett GTX i prestanda än GTS så kommer det antagligen också ligga närmare rent prismässigt.

Hur man jämför och vilka kort som ska jämföras bör gå lite djupare än i att det är det näst bästa vs det nästa bästa i varje serie.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Atis kort har väldigt länge sugit i sig mer ström än vad Nvidias kort.

Det där är BS. Det är först med 7-serien som nVidia kommit under ATI i effektförbrukning. Så sent som 6-serien drog mer än motsvarande ATI-kort (även om det inte var mycket mer).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Hur bra står sig ett 1950xtx mot ett 8800gts ? inte hänger de väll riktigt med va?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
De är inte ati som är sena, det var nvidia som var tidiga, dx10spel finns ju inte ens än så varför ska korten komma så snabbt som möjligt för?

För att konsumenter vill ha nya grejer snabbt.

Tänk om AMD eller Intel hade en 10 GHz processor men tänkte "Äh, det finns inga spel som kräver så mycket prestanda, så vi väntar lite med att släppa den..."

Jag bryr mig inte om det inte finns så många spel/program ute som stödjer de senaste specifikationen av nåt API, jag vill ändå ha ny hårdvara.

Oavsett om inte det finns några spel för DX10, så är GeForce 8 och 2900 XT korten snabbare och bättre än föregångna kort.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ///////////M
Hur bra står sig ett 1950xtx mot ett 8800gts ? inte hänger de väll riktigt med va?

THG's interaktiva jämförelse?
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

enjoy ^^ står dock att i 3dmark06 så knäcker 8800gts ett x1950xtx om det inte är i crossfire... tyvärr =/

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ///////////M
Hur bra står sig ett 1950xtx mot ett 8800gts ? inte hänger de väll riktigt med va?

Heh, jag skulle inte byta från ett x1950xtx till ett 8800gts.

ett x1950xtx spöar ett 8800gts i flera spel.
syntetiska benchmarks är en sak, fps en annan.
Nu beror detta också på, vilken upplösning på skärm, vilken AA samt AF.
så ett x1950xtx hänger med riktigt bra idag.
De enda kort som är bättre är 8800gtx samt HD 2900xt.

Notera att de flesta spelen idag är dx9 och ahr 1 eller flera år på nacken.
jag kör 1600x1200 och har inga bekymmer med x1950xtx med nya spel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

ett x1950xtx spöar ett 8800gts i flera spel.
.

Om med flesta du menar inga så har du rätt. I alla upplösningar och med och utan AA/AF.

http://techreport.com/reviews/2006q4/geforce-8800/index.x?pg=...
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_8800_previ...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2870&p=1

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
ett x1950xtx spöar ett 8800gts i flera spel.
syntetiska benchmarks är en sak, fps en annan.
Nu beror detta också på, vilken upplösning på skärm, vilken AA samt AF.
så ett x1950xtx hänger med riktigt bra idag.
De enda kort som är bättre är 8800gtx samt HD 2900xt.

Nu är du ute och cyklar min vän. 8800GTS presterar bra och rätt mycket bättre än X1950XTX.

EDIT: Dock hålle rjag med dig att jag förmodligen aldrig skulle byta från ett X1950XTX till ett 8800GTS. Men några spel av 8 så presterar 8800GTS det dubbla och 8800GTX presterar nästan alltid det dubbla.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja, jag loadar 85 i ett 23 gradigt rum och anser att det är rätt högt. Vad jag har läst så loadar dom flesta under 80c med sina GTX. Atis föregående kort är inte mycket svalare om ens svalare. Atis kort har väldigt länge sugit i sig mer ström än vad Nvidias kort. Mer ström=Mer värme. Det jag vill komma till är att det är skumt att du tycker att 8800GTX är det sämsta kortet i dina ögon och ändå äger du två av dom.

Anledningen till 2 kort stavas SLI........
85° tycker då jag är varm som satan, om det var en cpu skulle jag allvarligt fundera på vad som var fel.
De ATI kort jag ägt har dock alltid gått svalare än Nvidias ditto.

Permalänk
Medlem

Att man kan gnälla på 8800GTX nu när drivrutinerna börjar blir riktigt bra och det presterar bäst av alla kort, är för mig ett mysterium.
Ljudnivån är förhållandevis låg om man jämför med andra highend kort, så vad är problemet?

Om inte annat så köper jag gärna ditt ena"dåliga" kort..^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Anledningen till 2 kort stavas SLI........
85° tycker då jag är varm som satan, om det var en cpu skulle jag allvarligt fundera på vad som var fel.
De ATI kort jag ägt har dock alltid gått svalare än Nvidias ditto.

Istället för att jämföra temperaturen med en CPU så ta en titt i nVidias kontrollpanel. Vid vilken temperatur ligger varningsnivån? Troligen runt 120 grader, och då ligger 35 grader under den.

Ligger din CPU 35 grader under tillåten maxtemperatur?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Anledningen till 2 kort stavas SLI........
85° tycker då jag är varm som satan, om det var en cpu skulle jag allvarligt fundera på vad som var fel.
De ATI kort jag ägt har dock alltid gått svalare än Nvidias ditto.

Lek inte lustig för mig. Anledningen till 2 två kort heter prestanda och stavas inte Scalable Link Interface. Däremot är det en koppling.

Jag skrev att det är relativt högt och att GTX inte brukar vara så varmt som det är med mitt GTX. Jag såg till och med igår kväll att det är 24-25c i mitt rum (tjejen gillar det hot). Sen hur du jämför min GPU med en CPU är intressant teori, men förmodar att du menar GPU?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skriva ett inlägg här men jag råkade läsa hela tråden innan och ångrade mig ganska prompt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Orka driva det vidare med en samling insnöade fanboys....

Permalänk

haha mjo..

spekulera och tjafsa kan man göra i en oändlighet, vänta tills R600 korten har "kommit i form" med bra drivisar sedan får man se om det är prisvärt eller ej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej, som många skriver så är detta rätt ordentligt klockat på luft och klår fortfarande inte ett G80GTX i 3Dmark 06, intressant. Vad säger att ett orginal X2900XTX ska spöa ett G80GTX markant som väldigt många tror?

Dessutom så verkar XTX versionen har problem med sina GDDR4 minnen och tydligen så skulle GDDR3 minnena prestera bättre.

xplane_uppsala: Vad spelar det för roll vad processorhastigheten är? Dom jämförde ett identiskt system med både R600XT och G80GTX, XT fick spö. Processorn maxxar ändå ut både XT kortet och GTX så det spelar mindre roll.

På denna sida ser man väldigt tydligt hur mycket processorn inverkar i 3Dmark06:
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/37545/?spage=4

Överklockningen av processorn ger mera poäng än ett extra grafikkort. Just därför skall man ta dessa tidiga prestanda tester med en stor nypa salt för så länge ett test i 3Dmark06 inte är validerat med en ORB länk så är det ingenting värt.

Vill man ha bra siffror så är det en smal sak att överklocka processorn för att få dom resultaten man vill ha.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.