Bilder på Bearlake-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Bilder på Bearlake-moderkort

Lanseringen av den kommande Bearlake-styrkretsserien från Intel börjar närma sig och i dagarna har det dykt upp bilder på två stycken kommande moderkort från tillverkaren Gigabyte, bland annat flaggskeppet GA-P35-DQ6.

Läs nyheten: Bilder på Bearlake-moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det inte dax snart att införa en ny standard på moderkort och cpu kylare där man kyler både nordbrygan och cpun samtidigt?
så sliper man jittret med heatpipes

Permalänk
Medlem

ahmen, koppar e ju snyggt!!!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det med heatpipes kan bli den nya standarden för det har ju inte funnits så väldigt länge. Och kan ju va att det kommer en variation där man på något sätt "connectar" heatpipsen till cpu kylare o viceversa.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

satan vad läckert kort!

Permalänk
Medlem

F*N, vilken kylning de är på GA-P35-DQ6. Stödjer DQ6 och DS3 Intels kommande Penryn?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Jösses... när man tyckte att GPU kylare började bli stora. Hur lång tid tar det innan hela datorns innanmäte är täckt av koppar i prestandajakten tro?

Permalänk

Man kan ju fråga sig hur mycket av kylaren som bara är show och inte kylförmåga..

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
F*N, vilken kylning de är på GA-P35-DQ6. Stödjer DQ6 och DS3 Intels kommande Penryn?

Lite fin fin info från Techworld (mikrodatorn) http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.105368

där står det bla. att Gigabyte nu meddelar att moderkortet P35-DQ6 kommer att finnas tillgängligt redan under nästa vecka. P35-DQ6 bygger på Intel P35 och har stöd för samtliga Core 2- och Extreme-processorer liksom de kommande 45 nm Penryn-modellerna, men däremot inte äldre Netburst-proppar. Minnestypen är DDR2 upp till 1066MHz och modeller med DDR3-stöd utlovas också senare.

P35-DQ6 riktar sig till entusiaster och gamers och
priset kommer att landa på runt 2400 kr och samtidigt lanseras två andra P35- och två G33-moderkort ... vill ha!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Trevligt med passivt kylt.

Dock, så väldigt mycket koppar...

De får tillverkar kretsarna med mindre nanometers-teknik...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Mycket kylning där.. undrar om en Scythe Infinity får plats på det moderkortet?

Permalänk
Avstängd

Lite mera info: Bearlake, som är kärnan i Intels plattform "Salt Creek", kommer att ingå i chipset-serien Intel 3. Det första chipsetet att släppas är G33, som kommer att visas upp först på MSI-moderkortet G33M2 på CeBIT. Detta chipset är riktat till den lägre änden av prisskalan på mainstream marknaden och kommer att få sällskap av P35, som också förväntas att göra debut på CeBIT. Under tredje kvartalet kommer Intel att introducera G35, som kommer att ha stöd för Clear Video teknologi, DirectX 10 och native HDCP integration för att ta hand om DRM (digital rights management, dvs kopieringsskydd) för HD-format.
Alla nya chipset i 3-serien är baserade på den nya ICH-9 southbridge och stödjer DDR3-minne. Medan G33, P35 och G35 är begränsade till minnen med DDR3-1066 och DDR3-800, så kommer det kommande entusiast-chipsetet X38 att vara kombatibelt med DDR3-1333 minnen. Industrikällor har sagt att dessa FSB1333 chipset har körts i Intels testlabb ett tag nu med den nya generationen FSB1333 Core 2 Duo processorer och att de tydligen är kapabla att ge en "betydande" ökning av snabbheten. Vi har hört nyheter om system som kan starta upp hela systemet inom 30 sekunder eller mindre.

Source: http://www.tomshardware.se/moderkort_och_minne/moderkort/2007...

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort men ändå dessa jäkla COM- och LPT-portar! Dumpa dem, sätt alla ljudut- och ingångar på ett och samma ställe tryck dit en till Firewire-port (t.ex 1st 400 och 1st 800) och sätt dem separat så inte USB-saker kan blockera dessa portar. Tryck dit två USB-portar till när firewire-porten på nuvarande plats försvinner. TADA!

Jag är less på att dessa portar aldrig försvinner. För de få personerna som använder det sitter nog med äldre datorer och surfar med vanligt modem. För andra personer så finns lösning som t.ex USB till COM-adapter. Jag vet dock inte hur bra dessa är men jag förstår mig inte på varför betydligt fler än majoriteten (faktapåstående som känns bra) inte har använt dessa portar på många år.

Permalänk
Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju sjukt med så mycket kylning på ett kretskort. Tala om tekniskt o-elegant. Sånt SKA inte behövas.

Sen att det dessutom hämmar överklockning eftersom det antagligen blockerar utrymmet för mer värdefull CPU-kylning och förmodligen hindrar montage av ny backplate gör inte saken bättre. NU måste hårdvarutillverkarna börja kamma sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

F*AN vad snyggt! Undrar om det presterar lika "snygga" resultat

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

jahaja... nu har man väntat på intels nya processorer... då är det bara dags att börja vänta på nya moderkort då >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

På shg.biz har dom listat 3st Asus bearlake moderkort, dom heter Asus P5K, P5K Deluxe och dom kostar 1550kr till 2600kr.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2094227

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

*sigh* Chipsetkylningen på det moderkortet är typ större än min CPU-Kylare.

Permalänk
Medlem

vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med digitala spänningsmoduler ? Har inte förstått detdär riktigt ^^

Permalänk
Medlem

är det smart att köpa ett sånt här nu då? om man vill ha Intels Dual cores i framtiden... elelr kommer det speciella processorer til ldet här som kmr kosta skjortan eller?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Nytt moderkort men ändå dessa jäkla COM- och LPT-portar! Dumpa dem, sätt alla ljudut- och ingångar på ett och samma ställe tryck dit en till Firewire-port (t.ex 1st 400 och 1st 800) och sätt dem separat så inte USB-saker kan blockera dessa portar. Tryck dit två USB-portar till när firewire-porten på nuvarande plats försvinner. TADA!

Jag är less på att dessa portar aldrig försvinner. För de få personerna som använder det sitter nog med äldre datorer och surfar med vanligt modem. För andra personer så finns lösning som t.ex USB till COM-adapter. Jag vet dock inte hur bra dessa är men jag förstår mig inte på varför betydligt fler än majoriteten (faktapåstående som känns bra) inte har använt dessa portar på många år.

Jo, de borde ta bort COM och LPT portarna från "I/O-plåten", men ha kvar dem som "pins" på moderkortet, där man kan koppla en sladd om man vill som går till en av expansionskort-plåtarna.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

På bilden är det väl inte digitala spänningsmojänger. Dom ska ju göra att kondingarna försvinner vad jag har fattat det som samt att dom inte har kylbehov alls nästan.

Men jag är inte helt hundra på detta så jag kan mycket väl vara ute och cykla, bara en tanke från mej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Jo, de borde ta bort COM och LPT portarna från "I/O-plåten", men ha kvar dem som "pins" på moderkortet, där man kan koppla en sladd om man vill som går till en av expansionskort-plåtarna.

tycker allt på kortet borde kopplas så faktiskt. skulle ge stabilare anslutningar, billigare kort, mer flexibilitet, lättare att bygga HTPCs etc etc.

..och framförallt skulle man slippa skära sig på de där &$%#£/#€& 1/0-plåtarna!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Jo, de borde ta bort COM- och LPT-portarna från "I/O-plåten", men ha kvar dem som "pins" på moderkortet, där man kan koppla en sladd om man vill som går till en av expansionskort-plåtarna.

Missade den valmöjligheten. Det är självklart det bästa alternativet.

AndreaX med inlägget ovan:
Menar du en liknande lösning som den dära 5,25"-modulen där man kunna utforma precis vilka portar man vill ha? Det hade varit trevligt men i praktiken hade det nog stött emot problem med störningar med USB2 samt Firewire. Ljudsignaler hade nog också blivit sämre, dock endast märkbart för den mest extrema audiofileliten.

PS: PS/2-portarna kan gå samma öde som COM och LPT påpekat av Fred Flina.

Permalänk
Medlem

He he

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
Jag skulle tro att det med heatpipes kan bli den nya standarden för det har ju inte funnits så väldigt länge. Och kan ju va att det kommer en variation där man på något sätt "connectar" heatpipsen till cpu kylare o viceversa.

"Heatpipes" har suttit på slutsteg i dyrare stereomodeller sedan början på 80-talet. Så något nytt är det inte...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Taskig layout på moderkortet...

Om man ska raida 2 graffekort så är det några SATA kontakter man inte kommer att kunna använda. Får man precis platts med plastkontakterna från SATA kablarna? eller måste man ha vinklade kontakter och utebli med en/två kontakter?
En dålig sak till är att Strömkontakterna ligger lite förlångt ner.

Annars ser mobot riktigt sjyst ut. Snyggt med stora fina koppar kylflänsar.