Produkttest: VL System M-Play Blast

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: VL System M-Play Blast

Våra kära pc-datorer befinner sig i ständig evolution. Från att ha varit förvisade till skrivbord och kontor har de intagit våra vardagsrum. Men att sitta i soffan med tangentbord och mus är varken vidare bekvämt eller optimalt. VL System M-Play Blast är produkt med potential att ersätta de gamla vanliga inputenheterna med en alldeles vanlig fjärrkontroll och en tillhörande display. Frågan är om de lyckats.

Läs produkttestet: VL System M-Play Blast

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevlig liten pryl till en HTPC kanske. Dock var dosan ful som stryk! En dosa ska vara stilren.

Permalänk
Medlem

Första intryck, nja, för att den va så ful.

Funktionsmessigt, ja, gillar färgen och att den kunde visa rätt så mycket.

Fint till HTPC men designen kunde vara snyggare. Ofta är HTPC snygga.

Permalänk
Medlem

Näää det där lät inte allt för bra, speciellt inte inkopplinen till usb...

Men jag tycker den var ganska snygg däremot, ja, ja smaken är som baken...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt att priset skulle vara högre.

Permalänk
Medlem

Hm...en fjärkontroll till att tappa bort o leta efter ?
Nej tack.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

därför löder man ihop en egen lcd för 150kr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
därför löder man ihop en egen lcd för 150kr

Känns inte som LCDn är det mest väsentliga i denna produkt.. Men det är ju en helt klart trevlig pryl annars..

Produkten känns absolut intressant, dock får jag hålla med flera tidigare talare om att själva kontrollen var ganska smaklös..

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

tycker det såg riktigt intressant ut för en media dator, bara bra att kunna confa hur man vill.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Känns inte som LCDn är det mest väsentliga i denna produkt.. Men det är ju en helt klart trevlig pryl annars..

Produkten känns absolut intressant, dock får jag hålla med flera tidigare talare om att själva kontrollen var ganska smaklös..

syftade att de flesta funktioner den hade går faktist göra med en egen

fjärkontrollen har man ju oftat en till en htpc och isf styr man ju bara sin "egen" med den man använder isf.. men den var ju faktist något som skulle knuuat bli något stort men minus överväger här alltförmcyket tyvärr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Finns det inga bättre alternativ? det känns fattigt med två rader text.
Jag skulle gladeligen betala lite för en grafisk färgdisplay som kunde
programmeras att visa i stort sett vad som helst, typ avsomnade
palm-orb projektet. Jag har en HP windows pda med dött batteri, kan man
koppla in en sådan och använda? Någon som vet?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Finns det inga bättre alternativ? det känns fattigt med två rader text.
Jag skulle gladeligen betala lite för en grafisk färgdisplay som kunde
programmeras att visa i stort sett vad som helst, typ avsomnade
palm-orb projektet. Jag har en HP windows pda med dött batteri, kan man
koppla in en sådan och använda? Någon som vet?

Origenae har några chassin med riktig skärm i fronten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Något som är synd är att det aldrig verkar komma fjärrkontroller som den här att köpa löst.
Jag vill inte ha en LCD-display som jag ändå aldrig kommer att kolla på, däremot vill jag gärna ha en fjärrkontroll med 15 knappar sisådär för att styra enklare applikationer. Varför inte bara sälja en bluetoothfjärr löst för 300:- eller så?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om det nu var så meckigt att koppla in den interna USB-kabeln så kan man ju undra varför ni inte tog en bild för att visa folk hur den ska kopplas, dom flesta har ju niopinnars USB på moderkorten. Kan hålla med om att det är dåligt av företaget att inte förklara bätte i manualer men då kan ni åtminstone försöka förklara själva.

Ni fräser av produktens huvudsyssla med några få meningar om att WMP inte fungerade korrekt men att winamp och media center funkade sen ägnas större delen av testet av att visa att den kan visa klockhastigheter och nedladdningsinformation vilket ju är helt och hållet onödigt enligt mig eftersom det finns andra produkter som gör exakt det.

Vi får tex ingen vettig information om hur den fungerar att navigera med ok den kan starta ett program men sen då? Är det jobbigt om man tex ska dra igång en film som inte är i playlisten, måste man programera fjärrkontrollen för varje liten funktion eller är den förinställd med navigering i tex WMPs fil-öppnarläge eller är man tvungen att använda den "osmidiga" muspekarfunktionen?

Kan man konfigurera knapparna på fjärrkontrollen till vilket program som hellst? Tex BS-player, Media Player Classic? Kan man använda den till att skriva med? Om man t.ex. vill söka efter en låt i Winamp?

Är dock tacksam att ni kör lite tester på sådana här saker som man kanske i vanliga fall inte testar.

peace out!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkel
Om det nu var så meckigt att koppla in den interna USB-kabeln så kan man ju undra varför ni inte tog en bild för att visa folk hur den ska kopplas, dom flesta har ju niopinnars USB på moderkorten. Kan hålla med om att det är dåligt av företaget att inte förklara bätte i manualer men då kan ni åtminstone försöka förklara själva.

Ni fräser av produktens huvudsyssla med några få meningar om att WMP inte fungerade korrekt men att winamp och media center funkade sen ägnas större delen av testet av att visa att den kan visa klockhastigheter och nedladdningsinformation vilket ju är helt och hållet onödigt enligt mig eftersom det finns andra produkter som gör exakt det.

Vi får tex ingen vettig information om hur den fungerar att navigera med ok den kan starta ett program men sen då? Är det jobbigt om man tex ska dra igång en film som inte är i playlisten, måste man programera fjärrkontrollen för varje liten funktion eller är den förinställd med navigering i tex WMPs fil-öppnarläge eller är man tvungen att använda den "osmidiga" muspekarfunktionen?

Kan man konfigurera knapparna på fjärrkontrollen till vilket program som hellst? Tex BS-player, Media Player Classic? Kan man använda den till att skriva med? Om man t.ex. vill söka efter en låt i Winamp?

Är dock tacksam att ni kör lite tester på sådana här saker som man kanske i vanliga fall inte testar.

peace out!

Jag tror du får svar på de flesta av dina frågor genom att titta på denna bilden:

http://www.sweclockers.com/imagebank/30fff/7AJKTV.gif

* Du kan skriva med fjärren om du använder ett "skärmtangentbord".
* Regeln är att kan du styra något med tangentbordet kan du använda fjärrkontrollens knappar till det, alternativt använda muspekarläget.
* Är det någon som undrar hur usb-kontakten ansluts så fråga i forumet så fixar jag beskrivning.

Tyckte bilden var rätt självförklarande, så jag spånade inte mer kring det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag tror du får svar på de flesta av dina frågor genom att titta på denna bilden:

http://www.sweclockers.com/imagebank/30fff/7AJKTV.gif

* Du kan skriva med fjärren om du använder ett "skärmtangentbord".
* Regeln är att kan du styra något med tangentbordet kan du använda fjärrkontrollens knappar till det, alternativt använda muspekarläget.
* Är det någon som undrar hur usb-kontakten ansluts så fråga i forumet så fixar jag beskrivning.

Tyckte bilden var rätt självförklarande, så jag spånade inte mer kring det.

Tack för svaren

Ett par frågor till om du minns.

hur många profiler kunde man programmera?

Är det samma knapp som är för on/off? Är det stor risk att man råkar komma åt offknappen, och får man isf upp windows "Stäng av Datorn"-skärm eller går den direkt i offläge?

Permalänk
Medlem

Oftast är kopplingsbeskrivningarna till interna usb-enheter urusla om de följer med någon över huvudtaget vill säga. Moderkortsmanualerna verkar föredömligt ha enats om en standardiserad beskrivning av den interna usb-kontakten men inte producenterna av usb-enheter. Hur svårt är det till exempel att "fylla igen" hålet i det hörn där det inte finns någon pin på moderkortet så att den inte går att sätta åt fel håll. Gör man det så kan nätagget flyga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
därför löder man ihop en egen lcd för 150kr

hur löder du fjärrkontrollen? hur hittar du en lagom stor låda till den? var får du tag i gummiknapparna?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vet någon om den fungerar i Linux? Ska jag bygga en HTPC kommer jag aldrig ha Windows, och det är ju kul om grejerna man köper funkar till OS:et.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Blev mest glad över att testaren lirade Kraftwerk. Antar att det var Spacelab. Oj oj oj nu blir det KW resten av dagen.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

kolla bygget nedan, föredrar både min dosa och programmet. den går att köpa löst också i samma stil som eran m-play

gjord i aluminium, skriv ifall någon vill ha en recension på sakerna.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

för 800kr är det en väldigt bra pryl!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

nja 800kr är ju överkomligt. Och display ska det ju vara om det är en htpc. Dock skulle jag vilja se en fjärr som är en hybrid mellan fjärrkontroll och gamepad,

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Anledningen till att usbkontakten bara har 4kontakter och inte 9 är enkel.
en usb port använder nämligen bara 4 av de 9 stiften så om enheten hade haft en kontakt för 9stift så hade man gått miste om en USB port.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Anledningen till att usbkontakten bara har 4kontakter och inte 9 är enkel.
en usb port använder nämligen bara 4 av de 9 stiften så om enheten hade haft en kontakt för 9stift så hade man gått miste om en USB port.

Jepp, och det nionde stiftet är jord. Men problemet kvarstår eftersom dom inte märkt upp kablarna. Dessutom är det ju inte självklart att folk tänker på att pinnarna är dokumenterade i moderkortsmanualen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

WTF!

Jag tyckte jag kände igen den fjärren...

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/24/Large/24-741_...

Antingen så är det bara jag, eller så liknar fjärren till "VL System M-Play Blast" den till biltemas "Multimedia-Fjärrkontroll för PC"(^^se länk^^).

Är det samma tillverkare som biltema köper av så kanske det inte är den bästa kvallen precis..., om man nu är ute efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av äpplet
WTF!

Jag tyckte jag kände igen den fjärren...

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/24/Large/24-741_...

Antingen så är det bara jag, eller så liknar fjärren till "VL System M-Play Blast" den till biltemas "Multimedia-Fjärrkontroll för PC"(^^se länk^^).

Är det samma tillverkare som biltema köper av så kanske det inte är den bästa kvallen precis..., om man nu är ute efter det.

Det är samma...
Inte biltemas egna.

Sry fan vad gammalt det innlägget var=)

Permalänk
Medlem

Biltema-varianten (fjärr + mottagare) tycks leva fortsatt. Jag köpte min för 100:- på Biltema förra helgen.

Skall se om jag får fart på den med Ubuntu.

Permalänk