Permalänk
Medlem

AMD 6000+ eller Intel E6600

Vilken processor ger mest prestanda för pengarna?
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz eller Intel Core 2 Duo E6600
Dom kostar ju ungefär lika mycket nu.
Jag hade väl i första hand inte tänkt klocka men man vet aldrig.

Visa signatur

TZ

Permalänk
Avstängd

Vänta tills K10:an kommer för då blir det kraft i den CPU:n. Kolla runt i forumet, det finns trådar om den. Mellan 33 till 66% (beroende på om det var hel eller flyttal) snabbare än Intels snabbaste i CPU testet i Sisoft Sandra, med det blir ett högt pris

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

kör på E6600 och klocka den till 3ghz så ska ni se vem som kommer få fett mycket spö

Permalänk
Avstängd

AMD's nya kommer vara mycket klockvänlig. Dom som testade hade klockat en 1.9GHz till 3.0Ghz

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

E6600 är långtifrån mycket bättre än 6000+

Så köp ett E6600

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Beror lite på, ska du ha datorn till spel så hade jag nog tagit AMD's, det beror ju sedan också om du är ett AMD fan eller Intel fan, om jag hade fått välja själv så hade det nog dock blivit en 6600

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Avstängd

Klart du ska köpa AMD.

När kommer AMD:s nya?

Permalänk
Avstängd

Det skulle kanske komma 2007, men när vet jag inte. Det är inte dåligt att få så pass mycket med en 2.5GHz:are. Du kan ju läsa lite här om du inte redan sett länken
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Kan vi sluta länka till den bluffsidan?
Dom har aldrig sett en K10 på den sidan.

Men åter till ämnet. Ska du klocka och kan du vänta?
Ska du klocka men inte kan vänta så köp Intel.
Ska du inte klocka och/eller kan vänta så köp AMD.

Permalänk
Avstängd

Re: AMD 6000+ eller Intel E6600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheZaint
Vilken processor ger mest prestanda för pengarna?
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz eller Intel Core 2 Duo E6600
Dom kostar ju ungefär lika mycket nu.
Jag hade väl i första hand inte tänkt klocka men man vet aldrig.

Köp en AMD 4400 65nm och klocka upp den, sedan köper du ny processor när AMD släpper sin nya generation

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan vi sluta länka till den bluffsidan?
Dom har aldrig sett en K10 på den sidan.

Men åter till ämnet. Ska du klocka och kan du vänta?
Ska du klocka men inte kan vänta så köp Intel.
Ska du inte klocka och/eller kan vänta så köp AMD.

Och hur vet du att det är en bluff?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om du INTE ska klocka den så presterar 6000+ någorlunda bättre än E6600.

Permalänk
Medlem

Ska du spela köp en E6600!
Ska du inte spela köp en E6600!

AMD ligger långt efter även i spel, ni syftar väl på p4 vs 939 socket! *asg*

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Ska du spela köp en E6600!
Ska du inte spela köp en E6600!

AMD ligger långt efter även i spel, ni syftar väl på p4 vs 939 socket! *asg*

Dagens spill krever mer av video kortet enn å ha en rask CPU....helst skal begge deler være i balanse får ikke danne flaske halser.

TheZaint har du sett på hva det koster å bygge fra grunnen av og ikke bare oppstille to prosessorer mot hverandre? Det er total kostnaden som er interessant dvs hva koster moderkort som passer for kombinasjonen av CPU, video kort og RAM minne? Det kan skje at Intel yter bedre ved overklokking men da krever det også rett kombinasjon av moderkort og minnen for å ha beste sjanse til å oppnå ønsket resultat.

Glem ikke heller at nettaggregatet (PSU) må kunne levere tilstrekkelig med strøm for både et overklokket system og for de ev. oppgraderinger som du ønsker i form av nåværende og neste generasjon video kort. Med andre ord er en slik Intel vs AMD jevnføring en helt idiotisk måte for å få frem et seriøst resultat på forslag til beste komponenter dersom du planlegger å bygge et nytt system.

Kom med forslag på et budsjett, på de komponenter du kan tenke deg å bruke som er både nye og/eller gamle sammen med bruksområde. Er det i hovedsak spill og hvilke typer av spill er det du ønsker å kunne bruke maskinen til? Er det til media funksjoner eller noe helt annet som også må med i beregningen? Hva er din erfaring på å bygge selv eller er det andre som skal bygge det for deg? etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
E6600 är långtifrån mycket bättre än 6000+

Så köp ett E6600

Logiken lyser med sin frånvaro:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Och hur vet du att det är en bluff?

Flera skumma saker. Bland annat har dom lyckats få CPU-Z att rapporetara L3 Cache som den inte kan söka efter ens på K8or. Sen så är det ju lite skumt att dom kommer över precis allting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Ska du spela köp en E6600!
Ska du inte spela köp en E6600!

AMD ligger långt efter även i spel, ni syftar väl på p4 vs 939 socket! *asg*

Om man inte ska klocka så är 6000+ bättre val. Alla klockar inte här i världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blizard
Massa text

Väldigt vettigt sagt, sparar man in 500:- på CPU och satsar det på graffe kan man få mycket bättre prestanda där det behövs.

Permalänk
Medlem

500:- är småpengar när man shoppar nytt system.. lägg 500:- till & behåll E6600 så får man vettig maskin.. gör inte det & skaffa AMD & få en vettig maskin istället.. summasumarum shoppa propptillverkare efter övertygelse istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Ehm 6000+ brukar prestera bättre i spel som Quake 4 enligt tester så AMD är nog inte så efter som de flesta påstår.

Permalänk
Avstängd

Amd eller intel fan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Beror lite på, ska du ha datorn till spel så hade jag nog tagit AMD's, det beror ju sedan också om du är ett AMD fan eller Intel fan, om jag hade fått välja själv så hade det nog dock blivit en 6600

Ja som alla ser så har haft en Amd som är klockad till FX60 eller 5000+ tyckte den va bra till en början men amd är instabil i för höga klockningar min polare hade en x2 4400+ han fick upp den med kompressor till 2,8 men som tack för det så brände han en uppsättning överklockningsbara minnen , jag Köpte en E6600 o har deb by klockad i 3,2 hade jag haft 800 minnen i stället för 667 minnen hade ja utan problem fått upp den i 3,6 utan att minerna tagit skada i dag ligger mina minnen överklockad i över 50mhz vilket inte är så bra för stackarna men i allfall dator är stabil i alla spel förutom prime som inte verkar kunna köras på dualcore cpuer utan att ena kärnan ballar ur efter ca 45 minuter. men som sagt en överklockning på mer en 30% o datorn är stabil i dom spel som jag har är mer en jag sätter amdn i allfall så är du amd fan så testa en intel då byter du nog riktning med

ha det gott

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Avstängd

Re: Amd eller intel fan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
Ja som alla ser så har haft en Amd som är klockad till FX60 eller 5000+ tyckte den va bra till en början men amd är instabil i för höga klockningar min polare hade en x2 4400+ han fick upp den med kompressor till 2,8 men som tack för det så brände han en uppsättning överklockningsbara minnen , jag Köpte en E6600 o har deb by klockad i 3,2 hade jag haft 800 minnen i stället för 667 minnen hade ja utan problem fått upp den i 3,6 utan att minerna tagit skada i dag ligger mina minnen överklockad i över 50mhz vilket inte är så bra för stackarna men i allfall dator är stabil i alla spel förutom prime som inte verkar kunna köras på dualcore cpuer utan att ena kärnan ballar ur efter ca 45 minuter. men som sagt en överklockning på mer en 30% o datorn är stabil i dom spel som jag har är mer en jag sätter amdn i allfall så är du amd fan så testa en intel då byter du nog riktning med

ha det gott

Du är helt ute och cyklar. Alla processorer oavsett märke blir instabila om dom överklockas för mycket. Lyckas man inte klocka den rekordhögt utan att den blir instabil så kanske det inte var ett rekordbra exemplar man fick heller.
Man kan snacka olika överklockningsbarhet. Men man kan aldrig påstå att ett märke blir instabilare än något annat i högre utsträckning vid överklockning.

Permalänk
Medlem

Re: AMD 6000+ eller Intel E6600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheZaint
Vilken processor ger mest prestanda för pengarna?
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz eller Intel Core 2 Duo E6600
Dom kostar ju ungefär lika mycket nu.
Jag hade väl i första hand inte tänkt klocka men man vet aldrig.

har erfarenhet av bägge så jag säger amd om du skall spela mycket den är för visso lite slöare men fan vad bra alt flyter med amd i spel.(amd+geforce grafikkort)the best a man can get!

Permalänk
Medlem

Välj Athlon64 X2 6000+.

Dels för att det är en AMD, och dels för att -Boris- tycker så.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

e6600 såklart.. amd är sämst nuförtiden

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PtokaXX
kör på E6600 och klocka den till 3ghz så ska ni se vem som kommer få fett mycket spö

Å man kan inte klocka amd'n då eller?

Permalänk

hm

Ska man lira spel så är det amd som gäller.. Jag har själv en E6600 och den är absolut inte bra att lira på..Så jag funderar på att köpa en amd inom kort... Vist en E6600 funkar skit bra att klocka..Men vem bryr sig om det om man ska ha datorn till spel som jag har..
Jag är grymt besviken på intels flyt i spel....Så ska ni spela köp AMD...

Visa signatur

E.T

Permalänk
Medlem

En hel del kassa råd i den här tråden... E6600 är nära nog exakt lika snabb som 6000+, även i spel. Hittar ni bara på, eller var är testerna som visar att 6000+ är bättre?

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2933&p=8
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-6000...

E6600 har två rätt stora fördelar:

- Någonstans kring halva effektförbrukningen jämfört med 6000+. Även om man skiter i elkostnaden, så krävs betydligt bättre (alternativt mer högljudd) kylning.

- E6600 går att överklocka rejält, utan exotisk kylning. 6000+ går knappt att överklocka oavsett kylning (förutom mer extrema varianter).

Det som kvarstår för AMD-processorn är vaga påståenden som "Med AMD flyter spelen, helt enkelt.". Övertygande. Jag har haft både ett Athlon 64 X2-system och nu denna C2D och har inte märkt av något "oflyt" med Intel-maskinen jämfört med min tidigare AMD.

Permalänk
Medlem

precis det beror på vad man gillar...i dagsläget är intels core2duo bättre på pappret men man vet ju aldrig i framtiden..

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
precis det beror på vad man gillar...i dagsläget är intels core2duo bättre på pappret men man vet ju aldrig i framtiden..

Finns väl ingen anledning att "gilla" varken Intel eller AMD och lura sig till att köpa en sämre produkt. Man köper ju den produkt som är bäst och i det här fället så är E6600 den bättre processorn. Förstår inte varför man skulle tycka om något "märke" mer än det andra baserat på annat än senaste fakta. Ren idioti.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
AMD's nya kommer vara mycket klockvänlig. Dom som testade hade klockat en 1.9GHz till 3.0Ghz

Det lustiga i sammanhanget är att cpu'n de fått tillgång till, var default på 1.9Ghz... Även med 66% boost i vissa områden är den efter Intel i prestanda. Inte precis vad du hoppas på om du tillverkar och säljer grejerna. Sen är det ju då det där med att en del åsikter vädrats fram o tebax, om hurvida screenen på det där är äkta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
e6600 såklart.. amd är sämst nuförtiden

Och vad gör det så sämst nuförtiden?
Alltså man blir då trött på alla tomma påstående, lägg till varför du tycker som du gör och lite argument annars är det ju lika trovärdigt som en hög med skit.

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.