Nvidia lanserar professionella grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar professionella grafikkort

Nvidia har idag släppt tre stycken grafikkort för profesionell användning. De ingår i Nvidias Quadro-serie grafikkort. De heter Quadro FX 4600, Quadro FX 5600 samt Quadro Plex VCS och bygger på Geforce 8800-arkitekturen som bland annat innefattar stöd för Direct X 10.

Läs nyheten: Nvidia lanserar professionella grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat vad dessa kort kan som vanliga grafikkort inte kan, på pappret tycker jag de ser precis likadana ut men så kostar de 4-10 gånger så mycket...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Drivrutiner mestadels och mycket högre upplösningar är väl det främsta orsakerna som jag vet. Typ tvstationer o sånt kan ha nytta av det. och spelskapare skulle jag kunna tänka mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag har aldrig fattat vad dessa kort kan som vanliga grafikkort inte kan, på pappret tycker jag de ser precis likadana ut men så kostar de 4-10 gånger så mycket...

de kanske drar mer ström och värmer upp kalla kontor bättre?

en annan finess jag skulle vilja se just nu är ett kort som inte orsakar krasher..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Redan beställt ett från USA, ska bli kul att testa prestandan i spel med min 40" skärm. Upplösningen ligger nånstans på 3000x2000, kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem

Cad/Cam

Dessa kort är ett måste för vissa Cad-applikationer, som t ex Mastercam. har testat med "vanliga" grafikkort, promblem med konstiga pixlar, linjer visas dubbelt. Problem när man kör många Cad-program samtidigt på skärmen. Går bara zooma in till en viss gräns, sen laggar de duktigt. Allt sånt här o lite till funkar utmätkt på ett Quadrokort, FireGL eller ett 3dlabs kort. Kollar man sen samma saker på ett annat Cadprogram, Tebis tex. Där funkar de kanon med alla grafikkort De tycker ja om hehe. Så de beror lite på vilket program man kör, Det är min slutssats..

Visa signatur

Intel Corei7 3960X - 32gb DDR3 - 240gb OCZ Revodrive3 - ATI 7970

Permalänk
Medlem

Jag vill byta ut mina fx2500m mot ett sådant kort, snälla släpp en mobil variant med dessa monster prestanda..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Redan beställt ett från USA, ska bli kul att testa prestandan i spel med min 40" skärm. Upplösningen ligger nånstans på 3000x2000, kommer inte riktigt ihåg.

en skärm med den upplösningen?
det får du gärna visa.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag har aldrig fattat vad dessa kort kan som vanliga grafikkort inte kan, på pappret tycker jag de ser precis likadana ut men så kostar de 4-10 gånger så mycket...

Korten är optimerade för att köra OpenGL som är ett gränssnitt som används av nästan alla CAD-system. Dom här korten är många gånger vassare när det gäller Open GL än vad motsvarande (mhz, minnen osv ) Direct3d optimerade kort är.
Sen är dom nog ganska så överprisade efterssom dom bara säljs till den professionella marknaden.

Permalänk
Medlem

eh? tror du på det själv eller?
för det första så är var det 40".. vem köper en dyr projektor och kör upp den på 40"?
och sför det andra skriver han att det är en skärm.

jag tror mer att det är så att han inte har en aning om vad han snackar om.
alternativ är han mytoman.
men jag vet inte

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Har haft för mig att nån nämnt att dessa kort kan hantera mycke mycke större uplösningar och AA för att bli användna i provlabb och sånt för att se på monikyler eller nåt sånt

Permalänk
Medlem

tror han menade upplösningen grafikkortet klarar av..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vad kortet klarar av om man inte kan SE skillnaden?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Vad spelar det för roll vad kortet klarar av om man inte kan SE skillnaden?

Du var då kvick att redigera bort raden om att det inte finns skärmar som klarar den upplösningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
en skärm med den upplösningen?
det får du gärna visa.

Inte 40", men väl 22":
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=8578

3840x2400 - en mycket trevlig upplösning (har sett skärmen i verkliga livet), dock med kass refresh rate (bara 41Hz) tack vare den höga upplösningen i kombination med DVI-specifikationens begränsningar.

Permalänk

för 14k tar man hällre 2x GTX och kör sli och får mer bandbredd ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

och tappar allt vad tanken bakom kortet är till för också

Permalänk
Medlem

finns det någon recension, där dom jämför med fireGL korten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
och tappar allt vad tanken bakom kortet är till för också

ja, men jag är ju en Gamer

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Detta är väll inget spelkort???

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

inte spelkort. min gamla persondatorlärare sa förut att såna där är grymma på att kunna hantera många polygoner och att användas i cad och sådär som redan nämnts. alltså MYCKET bättre.
och sedan så sa han att så fort man sätter färg på pixlarna så blir kortet värdelöst typ för det är helt enkelt inte gjort för att man ska spela på det.

rätta mig gärna då det var 3år sen jag höde det där (: mitt minne är inte alltid på topp.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Quadro korten är inget spelkort, de är framförallt gjort för 3d program och andra prestandakrävande program. Om det funkar bra i spel vet jag inte, men jag skulle tippa på att dom fungerar sämre än vad Geforce gör. Jag anser att om du inte livnär dig på 3d grafik så är detta kort pengar i sjön, du får en jävligt bra speldator för 20000kr

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Ofta brukar de här korten ha en högre MTBF. Dvs att de är beräknade att fungera felfritt över en längre tid. Ofta finner man sådana kort i produktionsmaskiner. Det är viktigt att dom fungerar felfritt för te.x ett grafik företag.

Permalänk
Medlem

Det var ju en del prestandaökning i fx4600 jämfört med fx4500.
Är på g att skaffa en Mac Pro, å hade planerat att konfa den på AppleStore med ett fx4500, det är inte såå blodigt pris då, det lägger på 12å5 ungefär (mecenat), för att beställa med ett fx4500 istället för nått gf-kort.
rätt okej igentligen, men hade gärna haft fler att välja på.

Tror nån att (eller kanske nån vet ) de kommer erbjuda fx4600 eller fx5600 som alternativ nu när de bumpar MP'n med nya 8-kärninga Xeon?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Förut kunde man ta ett vanligt grafikkort och modda det till Quadro, är det möjligt med dagens kort?

Permalänk
Medlem

De flesta sådana här "workstation"-kort är ju bara vanliga kort, fast med annorlunda bios, annorlunda drivrutiner etc som gör dem anpassade för det arbete de ska utföra.

Det som gör dem så dyra är dirvrutinerna, supporten etc, inte att hårdvaran är mycket bättre och dyrare. Den som köper ett sånt här kort för att spela har gjort en miss då han köpt ett feloptimerat 8800GTX, till rejält överpris.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

åhå, intressant, hur beter man sig då om man vill "anpassa" ett 8800GTX så det funkar som ett Quadro FX?
Kan man föra över infon från ett motsvarande Quadro kort?

Här kan man ju spara pengar om det går, verkligen!

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
åhå, intressant, hur beter man sig då om man vill "anpassa" ett 8800GTX så det funkar som ett Quadro FX?
Kan man föra över infon från ett motsvarande Quadro kort?

Här kan man ju spara pengar om det går, verkligen!

På rätt många gamla Quadro-serier har man kunnat flasha om bios på ett vanligt konsument-kort till ett quadro. Du saknar dock drivrutiner, programvara och support. Sen är det inte direkt lagligt heller.

Det är ju också billigt att ladda hem piratkopior istället för att köpa programvara... men det gör ju inte att programmet i sig skulle vara "billigt".

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
På rätt många gamla Quadro-serier har man kunnat flasha om bios på ett vanligt konsument-kort till ett quadro. Du saknar dock drivrutiner, programvara och support. Sen är det inte direkt lagligt heller.

Det är ju också billigt att ladda hem piratkopior istället för att köpa programvara... men det gör ju inte att programmet i sig skulle vara "billigt".

Rätt, jag tänkte aldrig tanken att det kunde vara olagligt. Är det det alltså?
Såg det lite som att överklocka sin mac, garantin rycker, men det är helt lagligt att skruva upp processorn från dual 2.66 till 3.0, även om en sådan specifikation säljs för ett högre pris av Apple
Brinner korten så sitter man å andra sidan där med skägget i brevlådan, jag vet hur det känns.

Om jag har köpt kortet borde jag ju få pilla med det tycker man. Drivrutiner tycks ju finnas att ladda ner från lagliga sidor.
http://www.solidworks.com/pages/services/videocardtesting.htm...
Men är det olagligt att föra över infon från ett annat kort så är så det är.
Har lagt ut en hel skottkärra pengar för att kunna ha laglig mjukvara.

Såg föresten ett Quadro FX 4500 på Ebay för 5500kr, från en MP!
Det lär dock dröja innan det dyker upp FX 4600, men vem vet?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Förut kunde man ta ett vanligt grafikkort och modda det till Quadro, är det möjligt med dagens kort?

Det går fortfarande lol. Jag soft moddade mitt Gainward GS 7950 GT, till ett Quadro FX 3500 av ren nyfikenhet om det skulle gå?. Anväde bara Riva Tuner Finals strap driver och ett par andra inställingar i R.T. Laddade hem senaste Quadro rutinen och blinggg! There it whas!

Såg ännu bättre ut med Tweakrus, Xtreme -G 94.20 rutinen. Bara ca 5 fps straff i F.E.A..R. testet t.ex. Gentemot det vanliga 7950GT. Lite lätt överklock tog hand om den saken.

Fick också dra ner uppdaterings frekvensen på monitoren till 72 MHz. Annars blev de blå fägerna "glittriga"

Men det tar jag gärna när bildkvaliteten blev så grym! Har aldrig haft så bra sniper resultat i BF 2 t.ex. p.ga den klara bilden.

Här är en bit av mitt DX diag:

Card name: NVIDIA Quadro FX 3500 by TweaksRUs
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: Quadro FX 3500
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_029D&SUBSYS_080110B0&REV_A1
Display Memory: 256.0 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (72Hz)
Monitor: Plug and Play-bildskärm
Monitor Max Res: 1600,1200
Driver Name: nv4_disp.dll
Driver Version: 6.14.0010.9420 (English)
DDI Version: 9 (or higher)
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 11/30/2006 13:29:00, 4542208 bytes
WHQL Logo'd: n/a
WHQL Date Stamp: n/a
VDD: Saknas
Mini VDD: nv4_mini.sys
Mini VDD Date: 11/30/2006 13:29:00, 3997856 bytes
Device Identifier: {D7B71E3E-41DD-11CF-CC57-0B2800C2CB35}
Vendor ID: 0x10DE
Device ID: 0x029D
SubSys ID: 0x080110B0
Revision ID: 0x00A1
Revision ID: 0x00A1

Permalänk
Medlem

goranpaa du menar att enbart genom att softmodda kortet så höjdes bildkvalitén enormt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless