Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att linux kommer ut mera, det kan bara bli bättre och om det till slut blir tillräckligt många anhängare så kanske det börjas göras spel på båda plattformarna som fungerar bra utan emulatorer och liknande, vem kan klaga på möjligheten att få välja vilket operativ man vill köra, bortsett från Microsoft då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hur är hårddiskarna konfigurerade och vad menar du med att hitta dem? Vill du att operativ systemet skall auto-montera dem? Har du andra operativsystem installerade med andra filsystem som du vill ha läs- och skrivbara? Lite svårt att kommentera innan du besvarat dessa frågor eller gett en lite bättre förklaring. Jag har aldrig varit med om att *nixar inte hittat hårddiskar.

Angående drivrutiner: det behöver inte alls vara svårt för hårdvarutillverkarna. Ifall de öppnar upp sina specifikationer så kan de i princip bara vila sig i hängmattan medan *nix-folket gör resten. Många av de bättre drivrutinerna i *nix-system är öppen-källkod och har inte utvecklats av hårdvarutillverkaren.

Jag har haft problem med att den inte hittar först min ide hårdisk eller cd-rom (installationen kan inte fortsättas då om jag inte köra via internet men jag kan ju inte installera någonstans för den hittar ju inte det på ide kanalen)

I 2007 versioner har det dock inte varit några problem med just IDE. Nu åter står bara mina sata diskar, när jag menar att den inte hittar dem menar jag vid partionering, installationen osv. Då spelar det ingen roll vilket filformat dom använder. Den vägrar vissa dem helt enkelt.

När jag har installerat på min IDE hårddisk och skriver sedan fdisk -l hittar den ändå inga fler hårddiskar. När ubuntu live skiva startas (7.04) ser jag att den failar en massa i logen. Det ser ut som den går igenom olika ställen på hårddisken. Ungefär så här:

[ 157.9827647 ] sda ... xferrmode ... massx=40
[ 193.9645645 ] sda ... xferrmode ... massx=40

Kommer tyvär inte ihåg allt. Den skriver så massa gånger.

Dessa är mina kontrollerkort:

Serial ATA

* 6 x SATA 3Gb/s offer by Intel® ICH8R support Intel® Matrix Storage Tech(AHCI & RAID 0/1/5 /10)
* 2 x SATA 3Gb/s offer by JMicron® JMB363 support up to 0,1,0+1,JBOD RAID function
* 1 x SATA 3Gb/s offer by Silicon Image 3132 to 0,1,0+1,JBOD RAID function
* 1 x SATA 3Gb/s offer by Silicon Image 3132

Jag har klurrat ut att det är mitt Intel kontrollerkort som den har problem att hitta. För uttagen jag använder sitter bland 6st.

Måste tillägga att även om jag installerar på min ide hårddisk får den ändå problem att starta upp av någon korkad anledning. Men det viktigaste är först att komma på hur jag gör för att den ska fatta att jag har sata hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Man ska börja använda linux Ubuntu på kommunens datorer här, för att det är gratis... Lycka till säger jag bara. Supportkostnaderna kommer vara skyhöga.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Bra val av dist faktiskt.

Jag önskar dock att man slapp få det installerat. Det räcker att skivorna följer med så kan jag göra det själv och se till så allting blir som jag vill ha det istället. Ett allternativ som saknas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Man ska börja använda linux Ubuntu på kommunens datorer här, för att det är gratis... Lycka till säger jag bara. Supportkostnaderna kommer vara skyhöga.

Vilket mongo som helst kan använda Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird och OpenOffice.org. Supportkostnaderna kan nog minska utan all malware, spyware, adware, trojans, bottar, virus, maskar, etc...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Vilket mongo som helst kan använda Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird och OpenOffice.org. Supportkostnaderna kan nog minska utan all malware, spyware, adware, trojans, bottar, virus, maskar, etc...

Men nu var det tal om komunalare, inte mongon...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
Förmodligen lär de ta lite betalt för en förinstallation av ubuntu på burkarna, så helt gratis blir det nog inte samt kan de skylla lite på utveckling av drivrutiner för att få in lite klirr i kassan.

Exakt. Det kräver dessutom sakkunnig, utbildad support. Det kostar.

Det är ett underbart alternativ! Även om jag skulle välja att ta med en Windows-licens, så att, om man vill, kan, lagligt, dual-boota.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hmmm tycker det bra att nån stor tillverkare tar upp linux för konkurensens skull. har själv testat linux 3 gånger dock flera år sen, ärligt talat blev jag aldrig klok på det, och tyckte det var ganska obegripligt allting
Konstig fil hirarki, grafiskt skal som jag aldrig ens fick igång, osv
Men Men kanske skulle testa igen om det är vettigare nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Trevligt. Då slippar man mao ta bort windows det första man gör på en dell. Nu måste man ta bort ubuntu ist o langa in gentoo ;p

Blir nog bra. Hoppas att någon speltillverkare (förutom id typ) följer efter o börjar använda saker som gör att spelen kan lira på linux med.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Hehe, kan det ha varit i nyheten?

Jag läste aldrig nyheten då jag läste om detta för 1-2 veckor sedan på någon sida.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem

Om folk är villiga att betala för spel och program för Linux kan Linux bli större än Windows men är dom det?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Dell har faktiskt kört med Linux tidigare ju, då redhat. Hade en bekant som fått en precision workstation levererad med Redhat, så helt nytt är det ju inte. Nu är kanske inte Precision direkt är några maskiner som hemanvändare köper, men iaf.

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Hedersmedlem

För att folk ska betala för program så måste det finnas program osm är värda att betala för. Det i sin tur kräver att utvecklare ska få tummen ur och göra bra program, vilket fler och fler kommer tycka är värt om det faktiskt finns en marknad för det. En marknad som kanske startar iom Dells beslut om att sälja maskiner med Ubuntu förinstallerat. Detta är helt klart ett steg i rätt riktning för *nix-världen.
Sen om Linux blir större än Windows för hemmaanvändaren får framtiden svara på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
För att folk ska betala för program så måste det finnas program osm är värda att betala för. Det i sin tur kräver att utvecklare ska få tummen ur och göra bra program, vilket fler och fler kommer tycka är värt om det faktiskt finns en marknad för det. En marknad som kanske startar iom Dells beslut om att sälja maskiner med Ubuntu förinstallerat. Detta är helt klart ett steg i rätt riktning för *nix-världen.
Sen om Linux blir större än Windows för hemmaanvändaren får framtiden svara på.

Det är ganska stora pengar vi talar om och hitills har man fått känslan av att allt skall vara gratis. Jag funderar själv på att göra ett spel som fungerar både i Windows och Linux men det kanske är bättra att låta bli det och hoppas att det fungerar i någon Windows emulator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Acer har ju kört en tid nu med olika linux versioner. vad jag sett iaf.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
När man köper en ny dator är det max 300-500 kr av totaltpriset som man betalar för själva windows licensen, så det är inga stora pengar det handlar om..

Dessutom lär ju Dell behöva lämna support till slutkund på Ubuntu oxå - och det kostar väl några kronor det oxå även om det sköts via Canonical(s support, istf. MS ickesupport. Iofs.).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Men nu var det tal om komunalare, inte mongon...

Är det någon skilnad?

Citat:

Ursprungligen inskriven av tva
Dessutom lär ju Dell behöva lämna support till slutkund på Ubuntu oxå - och det kostar väl några kronor det oxå även om det sköts via Canonical(s support, istf. MS ickesupport. Iofs.).

Deras supporthjälp består av en mening, "kör räddnings CDn så försvinner problemen".. kan inte bli dyrt om man hoppar över det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Är det någon skilnad?

Vet du hur svårlärda komunalare är?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Vet du hur svårlärda komunalare är?!

Ah, det stämmer ju

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag har klurrat ut att det är mitt Intel kontrollerkort som den har problem att hitta. För uttagen jag använder sitter bland 6st.

Måste tillägga att även om jag installerar på min ide hårddisk får den ändå problem att starta upp av någon korkad anledning. Men det viktigaste är först att komma på hur jag gör för att den ska fatta att jag har sata hårddiskar.

Tyvärr är jag inte mycket till hjälp när det gäller ditt scenario; jag har aldrig använt ett moderkort likt ditt. Undviker själv moderkort med Intel kretsar pga. att Intel ibland är ovilliga att släppa tillräcklig information för att all hårdvara ska fungera i *nix system.

De länkar jag hittade som på något sätt är relaterat till ditt problem, om än inte precis kanske, är dessa:
http://www.tuxmachines.org/node/14622
http://linux.wordpress.com/2006/12/15/opensuse-102-on-the-asu...

Kanske inte mycket till hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Tyvärr är jag inte mycket till hjälp när det gäller ditt scenario; jag har aldrig använt ett moderkort likt ditt. Undviker själv moderkort med Intel kretsar pga. att Intel ibland är ovilliga att släppa tillräcklig information för att all hårdvara ska fungera i *nix system.

De länkar jag hittade som på något sätt är relaterat till ditt problem, om än inte precis kanske, är dessa:
http://www.tuxmachines.org/node/14622
http://linux.wordpress.com/2006/12/15/opensuse-102-on-the-asu...

Kanske inte mycket till hjälp.

Kan inte riktigt hålla med dig angående Intel, de är ofta med och utvecklar egna fullt fungerande drivrutiner till bland annat linux som sedan inkluderas i kärnan. Det är ingen slump att man kan lira XGL/AIGLX på standarddrivrutinen för ett intelgrafikkort men inte på motsvarande för nvidia/ati.

När det gäller de nya moderkorten så har de en hel del nya features som inte stöds riktigt än, men det kommer att förbättras. Samtidigt pågår det mycket arbete med just hårddiskkontrollers i linuxkärnan, bland annat att flytta över de flesta IDE-drivers till SATA-delarna av kärnan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dessutom lär ju Dell behöva lämna support till slutkund på Ubuntu oxå - och det kostar väl några kronor det oxå även om det sköts via Canonical(s support, istf. MS ickesupport. Iofs.).

Det är inga problem, supporten outsourcas till Indien

Alltid roligt att läsa hur amerikaner klagar på att dom måste få Indisk support med folk som pratar så man skrattar

"Please come again"

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Men nu var det tal om komunalare, inte mongon...

HAHHAHAHAH

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
En annan trevligt bi-effekt är ju antagligen betydligt bättre drivrutinsstöd för Linux om stora datortillverkare såsom Dell börjar använda sig av det.

Då är det bara att vänta på humle-effekten sen! OJOJOJ Vad grymt det kommer bli. Hoppas bara att inte någon datoranvändare är allergisk mot pollen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Men nu var det tal om komunalare, inte mongon...

Klockren, Toxie

Visst kommer det för Dell (och väl slutkund) kosta lite pengar. Om det blir billigare än windows OEM som dell säljer så kanske slutkund får betala lite mindre (men inte gratis fast kostnaden inte syns).
Dell är ändåså giriga och de kanske inte räknar med att så många kommer välja det så det blir samma pris som billigaste windowsversionen.
Men det är skönt att någon aktör (världens nästa största va?) får bollen att rulla.

Själv skulle jag föredra att slippa OS helt på datorn. Som student där jag är så har vi ju windows gratis om man vill köra det.

Roligt också om det leder till att vissa mer udda hårdvara får (bra?) stöd. Liksom om Dell säger till en liten komponenttillverkare att de allt vill ha stöd för linux i fortsättningen så tror jag de inte vågar säga nej

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Microsoft gör världens bästa operativsystem, senast i raden är Windows Vista. Visst är det OS:et jättedåligt men ljusår bättre än vad någon linux dist. kommer i närheten av. Det enda felet är priset imho.

Permalänk
Medlem

pazu, det som jag upplever 100ggr bättre i linux är just hur lätt det är att sätta upp en server för olika saker som som sedan rullar på bra länge utan problem. Ex att fixa en router med en windows maskin är inte specielt lätt om man jämnfört med linux. Sedan kan jag väll nästan hålla med dig om att windows är användarvänligt, men med vista blev en del saker svårare att nå.

Permalänk
Medlem

Linux är ju gratis, det är ju bara det ett argument för att köra det

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1