Be Quiet lanserar atx-nätaggregat på 1000 watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
skulle gärna vilja se en burk me qx6800 @ 3.5ghz+ 4gb ram 2st 8800gtx @ 600+ core 2000+mem me ngra 120mm fläktar 2 dvd brännare och en 10 snabba diskar hur mkt ström de dras under fulload, såg på guru 3d typ 2 vanliga 8800gtx me nån core2 drog 521w

475w och det var med en X6800 oklockad, säkert en 700-800w+ med det du skrev ner för att vara 100% stabilt vid load.

"This system used a Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, water-cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts."

"We did test GeForce 8800 GTX in SLI and power consumption peaked at roughly 475 Watts in a non-overclocked environment."

Permalänk
Avstängd

Jo visst, men vem har ett sådant system?

När man köper nätagg, så är det energi effektiviteten man ska kolla på.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
475w och det var med en X6800 oklockad, säkert en 700-800w+ med det du skrev ner för att vara 100% stabilt vid load.

Om en tillverkare skriver att agget klarar 400W så borde det innebära att agget kan köras stabilt på 400W, möjligen klarar det en bit högre men då garanterar inte tillverkaren stabilitet. Har sett tester där aggregat på 350W klarar och vara stabila på över 500W

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
skulle gärna vilja se en burk me qx6800 @ 3.5ghz+ 4gb ram 2st 8800gtx @ 600+ core 2000+mem me ngra 120mm fläktar 2 dvd brännare och en 10 snabba diskar hur mkt ström de dras under fulload, såg på guru 3d typ 2 vanliga 8800gtx me nån core2 drog 521w

http://www.techreport.com/reviews/2007q1/geforce-8800-sli/ind...

Där har du ett system med X6800 (oklockad) och lite olika grafikkort, bland annat 8800GTX i SLI. Bara en hårddisk dock.

Full load, 373W från väggen. Vilket är runt 300W förbrukning av själva systemet om man förutsätter ca 80% effektivitet från nätagget. Lägg till 10 hårddiskar och lite klockning så når du kanske 400W.

Fläktar drar nästan ingen ström alls så fler sådana gör inte ett system strömhungrigt, och fler optiska enheter är svåra att använda samtidigt. Hur ofta defraggar du 10 hårddiskar samtidigt som du läser in något från båda optiska enheterna OCH spelar ett spel eller kör 3dmark?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://www.techreport.com/reviews/2007q1/geforce-8800-sli/ind...

Där har du ett system med X6800 (oklockad) och lite olika grafikkort, bland annat 8800GTX i SLI. Bara en hårddisk dock.

Full load, 373W från väggen. Vilket är runt 300W förbrukning av själva systemet om man förutsätter ca 80% effektivitet från nätagget. Lägg till 10 hårddiskar och lite klockning så når du kanske 400W.

Fläktar drar nästan ingen ström alls så fler sådana gör inte ett system strömhungrigt, och fler optiska enheter är svåra att använda samtidigt. Hur ofta defraggar du 10 hårddiskar samtidigt som du läser in något från båda optiska enheterna OCH spelar ett spel eller kör 3dmark?

Det beror helt på vilka fläktar man använder visserligen. Har ett par Sunon 120 MM som drar 12,4 watt under drift @ 12 volt.

Men i övrigt håller jag med dig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Är det så vanligt med servrar som använder sig av sådana här nätaggregat? Nu talar vi datorer som är byggda för att vara servrar.
En rackmonterbar compaq proliant som jag äger har plats för två nätaggregat för redundans och de här hotplugg (och såklart helt annan formfaktor).

Men det var ett jäkla klagande i tråden på att det klarar så mycket.
Liksom sitter ni och klagar på att Porsche kan köra snabbt och har många hästkrafter när ni ändåså inte tänker köpa den utan köper Volvo som "alla" andra? Får inte Porsche finnas då för er?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vi klagar inte på det.

Om du ska dra in bilar i jämförelsen så skulle det bli som att alla biltillverkare skulle börja tillverka "porsche-bilar", och sluta tillverka vanliga bilar som vi har råd med istället för att tillverka båda, för de är det som det leder till. Det finns ju snart inga billiga och bra nätagg kvar på marknaden tack vare detta!

Sen använder du porsche som benämning på prestanda. Ett nätagg ger inte prestanda. Antingen räcker det, eller så räcker det inte. Att jämföra ett större nätagg med en större motor är också helt fel, snarare att man skulle jämföra det med en kraftigare bränslepump, för det är ju precis vad det är.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

"This unit promises to be silent and features six +12V circuits along with five PCI Express connectors (2x PCI-E 2.0 6+2-pin & 3x PCI-E 1.0 6-pin). Two 6+2-pin PCI-E II connectors and three 6-pin PCI-E connectors are provided for SLI and Crossfire graphics cards with Physics support. In addition, there is a P8 connector and up to twelve SATA connectors for the connection of external peripheral devices. The firm says this model is specially designed for the 4x4 AMD processor architecture and for server use."

finns ingen prist på kontakter i alla fall hehe.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vi klagar inte på det.

Om du ska dra in bilar i jämförelsen så skulle det bli som att alla biltillverkare skulle börja tillverka "porsche-bilar", och sluta tillverka vanliga bilar som vi har råd med istället för att tillverka båda, för de är det som det leder till. Det finns ju snart inga billiga och bra nätagg kvar på marknaden tack vare detta!

Sen använder du porsche som benämning på prestanda. Ett nätagg ger inte prestanda. Antingen räcker det, eller så räcker det inte. Att jämföra ett större nätagg med en större motor är också helt fel, snarare att man skulle jämföra det med en kraftigare bränslepump, för det är ju precis vad det är.

Nej jag håller inte koll på nätaggregatsmarknaden men det finns väl fortfarande 400 watt nätagregat som är bra. Knappast att ett 1KW agregat får den marknaden att försvinna. Och ska de bli dyrare för att det finns lyxagregat? Ingen som kan något om sådant här köper dessa om de inte behöver det och jag tror de flesta som inte är insatt inser att det är mer än vad som behövs för vanlig dator. Men Swec är väl känt för att hetsa hur många watt nätagregatet ska vara på.

Jämförelsen var inte en teknisk jämförelse utan mer bara att spegla att det är dyrare och klarar av mer hårdvara, precis som en Porsche accelerar snabbare eller har högre maxhastighet än billigare bilar. Men de som inte behöver dessa fartresurser köper dem inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att de enda billiga nätagg som finns är 500W skräpagg, inte 300W kvalitetsagg som väldigt många hade klarat sig på.

Tillverkarna har sett att vi är villiga att betala premium för nätagg, något vi inte gjorde för fem år sedan. En trend som alla måste följa, vare sig de vill eller inte.

Seasonic S12 330W har t.ex. utgått. Det var knappast för att det var dåligt, utan för att det inte fanns någon marknad för det och det var inte pga av att datorer drog för mycket.

Jag är rätt glad att jag köpt en bärbar dator istället, jag är helt fristående från den här diskussionen då den egentligen inte påverkar mig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Be Quiet är ett TOPOWER aggregat och använder sig av tveksamma komponenter.

Är man nu på jakt efter kvalitets aggregat som har de nya 8pin's kontakterna och som är någorlunda tysta så kanske man ska ta en titt på Thermaltakes Thoughpower's nya 1200w och 1000w.

Den nya linjen från toughpower/CWT i den klassen över 1000w innehåller
toppkomponenter och kondensatorer från 'Nippon' och 'Rubycon'.

Effektiviteten ligger på upp till 88% vid 230v och är bland det bästa som finns på marknaden.

Fläktarna kommer från Yate Loon och jag blev maffigt imponerad av den låga ljudnivå och temperaturer som dessa monster PSU's levererade runt 500/600w.

Toughpower är intressanta då de är lätt tillgängliga för den svenska marknaden.

Workstations & extreme gamers och serverparker som behöver pålitlig kraft är väl i första hand målgruppen för dessa.

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTMzMCwxLCxoZW...

http://www.techaddicts.net/reviews/toughpower1000/toughpower1...

OBS! - Någonting som kan vara värt att tänka på är att grafikkorten kommer att dra mer ström med DXX , än vad vi har sett upp tills nu med tester gjorda med 8800GTX i DX9.

Så en QX6700 + 2 st 8800GTX/R600 i en monsteruppsättning som körs i full patte med fyra kärnor för fullt - kräver nog mer än 500w.

Kommande Toughpower värdering av Jonny:
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2124

Tråd om korrekta 8pins kontakter för kommande generation av grafikkort.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=1220

Jonny och en polare från AMD drar nära 1000w från väggen med monster-setup.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2089

Just nu är det en verkligen sinnessjuk utveckling på grafikkortsmarknaden -men!!

Jag gissar att många kommer att bli minst sagt chockade när de kommer att få se vad en monster-gamer rig slukar totalt - med crossfire och SLI den dagen testerna släpps med spel gjorda i Direct X 10 - *fniss!*

Mvh

Permalänk
Medlem

Äsh, ni bara gnäller och gnäller. Tycker det är ballt med saker som är jätte-overkill. Det är hög skrytfaktor på ett 1kW nätagg, har man råd så why not.

Permalänk

Okay, helt klart en intressant tråd det här. så vad säger ni grabbar om de här två Nätaggen som synts en hel del på senaste:

Cooltek CT (2006-07-25)
"
Ett av testets positiva överraskningar. Effektkapaciteten på 12 V var mycket hög samtidigt som både ljudnivå och temperaturer höll sig på en imponerande låg nivå. Detta tillsammans med löstagbara kablar och ett attraktivt pris gör att modellen förtjänar utmärkelsen Bäst i test.

Fördelar: Låg ljudnivå, Effektiv kylning, Utmärkt prestanda över hela registret, Löstagbara kablar, Förhållandevis lågt pris, Nackdelar: Inga direkta
"
källa: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=19

Corsair HX520W & HX620W (2006-11-17)
"
The new Corsair PSUs are not only aimed at the power-demanding PC gamer, but also the growing class of quiet PC enthusiasts who also want to be able to run some seriously powerful gear. The HX620W and HX520W deliver clean, ultra-stable power under a wide range of demanding conditions. They also happen to be about the quietest fan-cooled PSUs we've tested to date, matching the best of the Seasonic S12s. They are also energy efficient, matching and even besting many of the 80 Plus certified models we've tested.
"
källa: http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/1000w-psu-roun...

Xbitlabs har ett test på några 1000W nätagg, dock ej detta.

SweClockers borde ha det som nyhet. Dock så vet jag inte hur man ska tipsa dem om det, jag har inte orkat lägga ned de ~2 timmar det lär ta att hitta den länken på den här sidan.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.