AMD och 45 nanometer 2008

Permalänk
Melding Plague

AMD och 45 nanometer 2008

Nästa processorarkitektur från AMD, K10 ska som bekant dyka upp nu i sommar. K10 kommer att debutera som serverprocessorn Barcelona vilken har en tillverkningsprocess på 65 nanometer. Under andra halvan av 2008 planerar dock AMD att migrera K10-arkitekturen till en tillverkningsprocess på 45 nanometer.

Läs nyheten: AMD och 45 nanometer 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

när kommer am3 ? också till sommaren ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Nej, den kommer inte förrän 45nm-processorerna kommer nästa år. Däremot kommer AM2+ i sommar, som i princip är AM2 fast med Hypertransport 3.0.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Och när kommer K8L...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Och när kommer K8L...

K8L var egentligen bara ett namn på AM2 som nån på the Inquirer blandade ihop med K10. Så beroende på hur man ser det, så finns K8L redan ute, eller så kommer den när K10 släpps.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Är det bara server processorerna som kommer i sommar eller kommer de vanliga processorer också?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Det beror helt på AMDs produktionskapacitet, serverkunderna är viktigast och därför får de först. Men så snart AMD kan producera tillräckliga mängder så är jag säker på att de släpper även för desktop. De börjar få bråttom nu.

edit. enligt vad jag läst på olika siter har inte AMD möjlighet till någon stor produktion av Barcelona/Agena förrän nästa år, så kommer det några desktops i år så kommer de troligen i små mängder och kommer nog att vara dyra. Är prestandan extremt bra kommer folk antagligen att köpa dem och då vill AMD ha maximalt betalt.

När Penryn kommer nästa år har förhoppningsvis AMD fått upp produktionskapaciteten och kan leverera billiga modeller i kvantitet. Lagom till att AM3 såsmåningom presenteras.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om Barcelona floppar eller blir hett byte bland servrarna. Längtar tills första reviews.

Med den produktionskapacitet de har i nuläget så låter squonks scenario när det kommer till desktop prollar troligt. Lite trist men jag ploppar nog i en 5000+ innan den blir aktuell så jag tar det lugnt.

Får mig att fundera på om ATI köpet var dåligt tajmat och att det hade vart smartare att satsa cash på fabs och startat djupgående sammarbete med ATI istället på chipset fronten istället.

Permalänk
Medlem

Synd att AMD ligger så långt efter när det gäller tillverkningsprocess, men vad har man att vänta sig när man är liten och motståndarEN är stor.

Det är dock intressant att se hur lite processorerna egentligen utvecklats nu. Redan 2002/2003 var AMD uppe i 2400MHz med sin 3700+ till S754. Nu, 4-5 år senare är man uppe i precis 3000MHz. Man har visserligen introducerat dubbla kärnor, men inget mer. I grunden har man ju inte kommit längre. Drygt 100MHz per år i ökning egentligen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Synd att AMD ligger så långt efter när det gäller tillverkningsprocess, men vad har man att vänta sig när man är liten och motståndarEN är stor.

Det är dock intressant att se hur lite processorerna egentligen utvecklats nu. Redan 2002/2003 var AMD uppe i 2400MHz med sin 3700+ till S754. Nu, 4-5 år senare är man uppe i precis 3000MHz. Man har visserligen introducerat dubbla kärnor, men inget mer. I grunden har man ju inte kommit längre. Drygt 100MHz per år i ökning egentligen.

Intressant där.

Utvecklingen har stagnerat lite, men det hände å andra sidan otroligt mycket runt millenieskiftet och åren efter. Kommer ihåg racet upp till 1GHz. Sen kom plötsligt P4an med den höga frekvensen på 1,7GHz, det var å andra sidan inte så mycket mer än en hög frekvens.
Men visst kan jag hålla med dig om att det inte hänt så mycket för AMD de senaste åren.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
K8L var egentligen bara ett namn på AM2 som nån på the Inquirer blandade ihop med K10. Så beroende på hur man ser det, så finns K8L redan ute, eller så kommer den när K10 släpps.

K8L var ett namn för Turion. L står för Low Voltage.
Så K8L finns redan sedan länge och K9 och K10 är båda nerlagda. Det som ska släppas snart med barcelona och Agena heter helt enkelt "Next generation architecture"

Finns dessutom dom som kallat X2 för K9 men det är inte alls K9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
K8L var ett namn för Turion. L står för Low Voltage.
Så K8L finns redan sedan länge och K9 och K10 är båda nerlagda. Det som ska släppas snart med barcelona och Agena heter helt enkelt "Next generation architecture"

Finns dessutom dom som kallat X2 för K9 men det är inte alls K9.

Ah - inte bara Inq som blandar ihop saker. Tack för rättelsen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Intressant där.

Utvecklingen har stagnerat lite, men det hände å andra sidan otroligt mycket runt millenieskiftet och åren efter. Kommer ihåg racet upp till 1GHz. Sen kom plötsligt P4an med den höga frekvensen på 1,7GHz, det var å andra sidan inte så mycket mer än en hög frekvens.
Men visst kan jag hålla med dig om att det inte hänt så mycket för AMD de senaste åren.

Utveckling är inte lika med frekvensökning. Nya tekniker och instrruktioner kan göra mer än ren frekvens nånsin kan.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Intressant där.

Utvecklingen har stagnerat lite, men det hände å andra sidan otroligt mycket runt millenieskiftet och åren efter. Kommer ihåg racet upp till 1GHz. Sen kom plötsligt P4an med den höga frekvensen på 1,7GHz, det var å andra sidan inte så mycket mer än en hög frekvens.
Men visst kan jag hålla med dig om att det inte hänt så mycket för AMD de senaste åren.

Kommer också ihåg racet till 1 GHz. Det hände väldigt mycket när AMD K7 kom. Det var skönt att det kom för det satte fart på Intel också så att prestanda/klock/pris förbättrades väldigt snabbt.

Sen kom ju Intel med sin netburst och jag tyckte klockfrekvensen steg rätt snabbt från 1 GHz till 3 GHz (northwood). Men prestandan....? Känns som northwood vann över K7 mest för att den hade en snabbare FSB, mer minnesbandbredd och högre klockfrekvens. Men äsch, K8 kom ju iaf.

Men egentligen hade väl K7 väldigt bra klockpotential (lekte ett tag med en XPmobile hehe). Det var lite synd att processorn begränsades av en slö FSB. nForce2 var riktigt trevligt annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Utveckling är inte lika med frekvensökning. Nya tekniker och instrruktioner kan göra mer än ren frekvens nånsin kan.

Jo, K8 visade ju att det är prestandan som räknas och inte klockfrekvensen. Intel's netburst klockade visserligen extremt bra (var det inte några italienare som nådde 8 GHz?) men priset var för högt (ja menar värme, dålig IPC, etc).

Men nog har klockfrekvensen stått still sen runt 2003 eller så. A64 och nu C2D var så bra att man egentligen inte kände att man behövde mer processorkraft. Däremot har ju andra komponenter ökar i prestanda. Speciellt grafikkorten - men ändå så verkar spelen fortsätta pressa dem konstigt nog.

Oj, det var lite offtopic kanske.

OnT: Lite synd att AMD alltid kommer efter med sina krympningar och att det tar sin tid att få ut den nya arktitekturen. Men den som väntar på nåt gott...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Utveckling är inte lika med frekvensökning. Nya tekniker och instrruktioner kan göra mer än ren frekvens nånsin kan.

Det är sant, det har jag inte förnekat. Core-arkitekturen är ju ett exempel på det.

Dock så har AMD inte bytt arkitektur, utan det är mest mindre förändringar. Steget till dualcore var väl något så när stort, då de faktiskt byggde ihop två kärnor till en, men det är dock samma arkitektur i grunden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.