AMD introducerar nytt namnschema?

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar nytt namnschema?

Inför lanseringen av K10-arkitekturen rapporteras det idag att AMD håller på att utveckla ett nytt namnschema vilket skall förenkla modellnamnen på de nya processorerna. Det gäller även äldre processorer.

Läs nyheten: AMD introducerar nytt namnschema?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär bli förvirrande i början, men det blir alla nya namn, sålänge högre siffror betyder bättre prestanda lär man inte få huvudvärk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Athlon Vista lär ju dom nya heta LOL

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Meddelande till AMD:

Prestandan sitter inte i namnet era fjollor....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Meddelande till AMD:

Prestandan sitter inte i namnet era fjollor....

Nej, precis. Sjukt larvigt.

Sa någon E6600, QX6800, E4300, PC6400, PC3200, DDR2, DDR3, DDR4, Pentium 2, 3, 4?

Bara en tanke som slog mig.
Lite till slog mig:
2900XTX
8800 Ultra
MX440!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Meddelande till AMD:

Prestandan sitter inte i namnet era fjollor....

Va? Och det sk avara att jämföra med vilka då? Intels E6600 Till exempel, vad har det namnet ankytning till?

De säger ju att det ska vara lättare att skilja på modellerna. Så antagligen är det tankt så. Huruvida det blir enklare eller inte låter jag dock vara osagt.

Intel Core 2 Duo Exxxx tycker ivf jag låter mer som att få det att låta "häftigt", men det är ju bara min uppfattning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

förenkla

Kommer bara bli jobbigt. Orka byta ett namn som dom har haft skitlänge.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju väldigt logiska namnval.

Permalänk
Medlem

när dom började med FX o AM2 o sånt började det bli krångligt, men dom har väl tänkt noga igenom detta så vi får se vad som händer

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

De kommer tappa massa potentiell försäljning med den typen av namn.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Intel har alltid två nollor i sina C2D, AMD verkar vilja ha en. Varför ska man ha med en nolla om man inte använder den?!
Det blir som med volvo från 140 till 960, dom fick in en massa modellnamn där men inte alls tusen som det egentligen får plats, sen var det dags att byta namnstandard, igen.
Första misstaget är ett dom börjar på 1200 istället för något mycket lägre.

Vi får se vad jag köper sen då, och om jag hittar rätt.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att frekvensen skall in i namnet för det vill alla veta i verkligheten. Varför hyckla med prestanda beteckningar?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

förenkla.. herregud
döp dem till "CPU 1", "CPU 2" osv... det är fan enkelt

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Hm.. lite förvirrande namnstrategi. Skulle föreslå att de kör fullt ut på stjärnnamn när de nu ändå använder dem
Agena FX Alpha ->>> bäst helt enkelt i sin serie, Beta (inte lika ball) etc..
Eller som MaLo nämde, in med frekvensen.
tex: Kuma 2300

Vill de skilja på de med mer cache och så kan de ju göra som med grafikkortten.
tex: Kuma 2300 XT (mer minne). Visst kanske blir lite löjligt.. men ändå konsekvent.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Som sagt, skit i namnet, se till att få ut bra processorer istället .. de kan få heta hönan agda vad mig anbelangar bara de är bra .. men för att tänka på AMDs ekonomi så tycker jag att de ska döpa dem till det absolut mest flashiga som säljer bäst .. typ DAAMIT FAtAlitY X1 HaXXor LeEt ED .. mabe not that but hehe

edit. stjärnnamn var bra tycker jag, lär appellera på alla trekkies etc. därute och många finns det att välja på ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är viserligen inte nån AMD fantast, men hade faktiskt börjat få kläm på AMD's alla typer och namn på socklar och CPU, då ändrar dom på det så man blir helt borta igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som sagt, skit i namnet, se till att få ut bra processorer istället .. de kan få heta hönan agda vad mig anbelangar bara de är bra .. men för att tänka på AMDs ekonomi så tycker jag att de ska döpa dem till det absolut mest flashiga som säljer bäst .. typ DAAMIT FAtAlitY X1 HaXXor LeEt ED .. mabe not that but hehe

edit. stjärnnamn var bra tycker jag, lär appellera på alla trekkies etc. därute och många finns det att välja på ...

Ahahaha..aahha. Om Agena, Arcturus eller någon som helst av dem heter DAAMIT FAtAlitY X1 Hönan Agda lär jag köpa den, mest bara för att. ^^

mmm, trekkies lär det finnas en del, undrar bara om det räcker för AMD ekonomi. Men visst, du har en poäng att för deras ekonomis skulle borde de kalla dem något lagom ballt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Nu får dom ju ge sig. Nog för att ja kan skilja på processorer i stor skala men detta namn-byte är ju bara dumt. Detta om något kommer ju skapa förviring. Nu ger i alla fall jag blanka fan i namnet.. lockas mer av prestandan precis som vanligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan de inte ha en bokstav för serien, två siffror för frekvens (22 = 2200MHz) samt en till siffra för nyare versioner av samma CPU (cache-storlek eller liknande)...
Total fyra tecken långt. Lätt att komma ihåg och jämföra med.

Permalänk
Medlem

Så länge dom kör med nått coolt namn så är jag nöjd. BE-2400 låter inte särskilt vidare och säger inte ett dugg om processorn. Och det är ju knappast enklare än deras tidigare namn, snarare tvärt om.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker opteron haft den bästa namngivningen på länge.

Första siffran är antalet processorer som kan köras samtidigt, de andra två prestandan. För konsumentprocessorer behövs kanske inte den första siffran då men låt den specifiera version eller något (kanske fördelaktigt med en bokstav isåfall).

Opteron 255, max två processorer och en "prestanda" på 55. På det sättet ser man direkt vilken processor som är vassare (i samma serie åtminstone). Inte som grafikkorten idag där det är helt hopplöst, ny serie men eftersom den hade en bokstaven G i sig så är det en budgetversion som får smisk av två generationer gamla kort men kostar som ett bra osv... (lite överdrivet men ändå inte så långt ifrån sanningen).

Och som sagts, även om *alla* idag vet att frekvens != prestanda så är det ju ändå det man identifierar processorn med i slutändan.
Ok, det är en Core2Duo/AMD64/whatever på xxxx MHz och med x mb cache - det är ju det som är intressant, inget annat (förutom priset förstås).

Men det brukar väl sägas att krångliga produktnamn gör att man kommer ihåg märket istället vilket är det viktigaste för Intel/AMD (m.fl.). Tvivlar inte direkt på att AMD inte lyckas få fram ett vettigt namnschema utan anledning

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
förenkla.. herregud
döp dem till "CPU 1", "CPU 2" osv... det är fan enkelt

Eller:

Långsam - medel - snabb

3 prollar med 3 namn!

Blir fan inte enklare! LoL

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker opteron haft den bästa namngivningen på länge.

Första siffran är antalet processorer som kan köras samtidigt, de andra två prestandan. För konsumentprocessorer behövs kanske inte den första siffran då men låt den specifiera version eller något (kanske fördelaktigt med en bokstav isåfall).

Opteron 255, max två processorer och en "prestanda" på 55. På det sättet ser man direkt vilken processor som är vassare (i samma serie åtminstone). Inte som grafikkorten idag där det är helt hopplöst, ny serie men eftersom den hade en bokstaven G i sig så är det en budgetversion som får smisk av två generationer gamla kort men kostar som ett bra osv... (lite överdrivet men ändå inte så långt ifrån sanningen).

Och som sagts, även om *alla* idag vet att frekvens != prestanda så är det ju ändå det man identifierar processorn med i slutändan.
Ok, det är en Core2Duo/AMD64/whatever på xxxx MHz och med x mb cache - det är ju det som är intressant, inget annat (förutom priset förstås).

Men det brukar väl sägas att krångliga produktnamn gör att man kommer ihåg märket istället vilket är det viktigaste för Intel/AMD (m.fl.). Tvivlar inte direkt på att AMD inte lyckas få fram ett vettigt namnschema utan anledning

Jag tycker Core 2 Duo Exxxx också är ganska tydligt. Det säger att det är, om jag inte är i djup skit och cyklar, andra generationens Core Duo. Med två kärnor och sen är det högre modellnummer för varje steg i serien. Uppåt då förståss.
Varför skriver man när ögonen knappt hålls öppna? Aja..

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Namnet Athlon försvinner och ersätts med Phenom X2/X4/FX
Känns lite mysko... minst sagt...

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Intel har alltid två nollor i sina C2D, AMD verkar vilja ha en. Varför ska man ha med en nolla om man inte använder den?!
Det blir som med volvo från 140 till 960, dom fick in en massa modellnamn där men inte alls tusen som det egentligen får plats, sen var det dags att byta namnstandard, igen.
Första misstaget är ett dom börjar på 1200 istället för något mycket lägre.

Vi får se vad jag köper sen då, och om jag hittar rätt.

Grejen med att ha en nolla extra är att om man kommer med en ny revision kan man döpa den till xxx1 istället för att behöva döpa den till xxx,1.

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Intel har alltid två nollor i sina C2D, AMD verkar vilja ha en. Varför ska man ha med en nolla om man inte använder den?!
Det blir som med volvo från 140 till 960, dom fick in en massa modellnamn där men inte alls tusen som det egentligen får plats, sen var det dags att byta namnstandard, igen.
Första misstaget är ett dom börjar på 1200 istället för något mycket lägre.

Vi får se vad jag köper sen då, och om jag hittar rätt.

Nu har ju faktiskt inte inte 2 nollor i alla sina E6320 tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker opteron haft den bästa namngivningen på länge.
Första siffran är antalet processorer som kan köras samtidigt, de andra två prestandan. För konsumentprocessorer behövs kanske inte den första siffran då men låt den specifiera version eller något (kanske fördelaktigt med en bokstav isåfall).

Opteron 255, max två processorer och en "prestanda" på 55. På det sättet ser man direkt vilken processor som är vassare (i samma serie åtminstone). Inte som grafikkorten idag där det är helt hopplöst, ny serie men eftersom den hade en bokstaven G i sig så är det en budgetversion som får smisk av två generationer gamla kort men kostar som ett bra osv... (lite överdrivet men ändå inte så långt ifrån sanningen).

Rätta mig om jag har fel, men min Opteron 165 är tvåkärnig
För övrigt vet jag inte vad "65" står för... allting är relativt, och det beskrivs inte direkt vad det jämförs med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Rätta mig om jag har fel, men min Opteron 165 är tvåkärnig
För övrigt vet jag inte vad "65" står för... allting är relativt, och det beskrivs inte direkt vad det jämförs med

Ja, den är tvåkärnig, men du kan endast köra den i ett singelprocessorsystem. "65" är ett enhetslöst värde som reflekterar prestandan.

Permalänk

Vad är fel med dagens system egentligen?
Det nya låter ju inte ett dugg bättre vad man hör här.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

65 i Opteron är inte indikerar att det är en dual-core. Dual-core har hopp om 5, 165,170 osv. Andra Opterons har 2. 146,148.
Så var det innan, nu har dom ju andra namn igen.

Tycker dom borde behålla X2 märkningen iaf, även om alla cpuer kommer bli flerkärniga så småningom. Gillar namnen Turion,Opteron.
BE-xx låter som nån jäkla diesel motor. Tur att inte namnet avgör när man köper cpu.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.