Silverstone släpper esata-chassi

Permalänk
Melding Plague

Silverstone släpper esata-chassi

Det är ingen tvekan om att kraven på lagringsutrymme ökar med intågandet av hd-format, detta har Silverstone uppmärksammat och släppt ett mycket intressant esata-chassi som har ett inbyggt raid-kontrollerkort och stödjer upp till fem hårddiskar.

Läs nyheten: Silverstone släpper esata-chassi

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det mATX eller vad är det för nå som ska sitta i den?

edit.. så det är bara en extern låda för hårddiskar

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Är det mATX eller vad är det för nå som ska sitta i den?

edit.. så det är bara en extern låda för hårddiskar

jag gissar på att du ska ha den stående på ditt svarta HTPC chassi från silverstone för att få mer utrymme till HTPCn (eftersom det är identisk design på dom)

Permalänk
Medlem

Wow. Måste-ha-faktorn är rätt hög på den här Dock va 5 diskar lite snålt

Permalänk
Medlem

Pris!, Jag vill ha ett pris!!!!

Permalänk
Avstängd

Kan man förbigå RAID kontrollern? Jag kör hellre Solaris ZFS raid än ett hårdvaruraid kort, 10 ggr av 10. Jag skulle vilja koppla in de HD rakt in i chassit via eSata och köra ZFS raid. Först då känner jag mig säker på att inte tappa data.

Permalänk
Medlem

Den ser rätt stor ut för att bara rymma 5 hårddiskar..

Liknande lösningar, som dock brukar ha stöd för hotswap, brukar väl kosta sådär 5-10.000kr. Vad kan denna tänkas kosta?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Kan man förbigå RAID kontrollern? Jag kör hellre Solaris ZFS raid än ett hårdvaruraid kort, 10 ggr av 10. Jag skulle vilja koppla in de HD rakt in i chassit via eSata och köra ZFS raid. Först då känner jag mig säker på att inte tappa data.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097364
Där har du 4st diskar som du kopplar till eSATA, 1 per disk. Funderar på att köpa en sådan faktiskt... verkar trevlig Så har man mer kontroll på raiden med ett bra raidkort.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Ganska kasst om den inte stödjer Vista. En proukt som släpps nu borde göra det tycker man.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Kan man förbigå RAID kontrollern? Jag kör hellre Solaris ZFS raid än ett hårdvaruraid kort, 10 ggr av 10. Jag skulle vilja koppla in de HD rakt in i chassit via eSata och köra ZFS raid. Först då känner jag mig säker på att inte tappa data.

ZFS är väll sådär OM du tappar en disk. Hotspare och disc recovery lämnare en hel del att önska fortfarande, men det blir väll löst innom sin tid. Bästa alternativet om du inte vill tappa data blir väll HW raid med zfs som filsystem.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Tuff produkt, eSATA börjar bli rikigt populärt känns de som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Kan man förbigå RAID kontrollern? Jag kör hellre Solaris ZFS raid än ett hårdvaruraid kort, 10 ggr av 10. Jag skulle vilja koppla in de HD rakt in i chassit via eSata och köra ZFS raid. Först då känner jag mig säker på att inte tappa data.

Det är säkert mjukis-raid på SiL-kontrollern, så diskarna syns nog enskilt i Solaris och Linux eller BSD.

Permalänk

för den som inte pallar massa externa diskar liggandes till sin htpc är detta ett extremt bra alternativ. nån som vet om det finns många liknande produkter som denna? :D:D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Pris!, Jag vill ha ett pris!!!!

Mellan 4500 - 5000:- till slutkund!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
ZFS är väll sådär OM du tappar en disk. Hotspare och disc recovery lämnare en hel del att önska fortfarande, men det blir väll löst innom sin tid. Bästa alternativet om du inte vill tappa data blir väll HW raid med zfs som filsystem.

Nja. ZFS är säkrare än HW raid. ZFS ligger och kollar att allting blir korrekt, genom kontroller, hela tiden. Så det kostar massa CPU cykler att ha igång ZFS. Och eftersom ZFS är monolitiskt uppbyggt, så kan den göra saker som inget annat OS/filsystem klarar av.

EXXO,
Tack för tipset!!! Jag har letat som f*n efter nåt sånt!!! You are my hero!