11 komprimeringsprogram testade

Permalänk
Melding Plague

11 komprimeringsprogram testade

Att komprimera filer för att spara utrymme på sin lagringsmedia är nog något som de flesta gör. Dock finns det en uppsjö av olika program och det kan vara svårt att veta vilket program man bör välja. På Techarp har man nu testat prestandan hos elva olika komprimeringsprogram.

Läs nyheten: 11 komprimeringsprogram testade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har inte komprimerat något för att spara utrymme de senaste 9 åren. På den tiden man hade en hårddisk på några på gig kunde det väl hända att jag gjorde det men nu mera packar jag mest upp saker...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Kanske dags att komprimera lite grejer då...WinRK såg intressant ut

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Komprimera för att spara utrymme? Har jag aldrig nånsin gjort. Behöver visserligen inte bry mig så mkt om utrymme. Fast jag kan inte minnas att jag gjorde det på nån gammal dator heller.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd

För mig är alltid WinRAR nr1. Original, nä det trodde du väl inte?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Winrar ftw:D

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

själv brukar jag bara komprimera tankfiler genom att korta ner onödigt långa filnamn numera..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker ZipGenius fungerar utmärkt, hade winrar innan men på sistone har det varit ZipGenius som använts.

Permalänk
Inaktiv

7-zip = instant win.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Komprimera för att spara utrymme? Har jag aldrig nånsin gjort. Behöver visserligen inte bry mig så mkt om utrymme. Fast jag kan inte minnas att jag gjorde det på nån gammal dator heller.

Praktiskt för att spara bandbredd (och tid) om man skall skicka något över internet. Är även bra om man har en mängd småfiler och vill samla ihop dem till ett arkiv innan man skickar iväg dem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WinRAR är det som gäller för mig (alltid)
WinRK såg lite intressant ut (om man kompimerar för att spara utrymme), men alltför långsamt.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Praktiskt för att spara bandbredd (och tid) om man skall skicka något över internet. Är även bra om man har en mängd småfiler och vill samla ihop dem till ett arkiv innan man skickar iväg dem.

Det mesta man tankar är ju sånt som inte går att komprimera speciellt mycket.

Slulle gärna se att torrentsajterna upphörde med rarade releaser...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Det mesta man tankar är ju sånt som inte går att komprimera speciellt mycket.

Slulle gärna se att torrentsajterna upphörde med rarade releaser...

Permalänk

Mycket intressant. Min favorit 7-zip hamnade ju jumbo.

Testen talar sitt tydliga språk, min icke-favorit WinRAR ska nog installeras igen(vet inte varför men jag har aldrig gillat just RAR).

Permalänk
Medlem

Endera köra man en store eller så komprimerar man hårt, mellanlägena är ju ganska ointressanta. Sen är ju dekomprimeringshastigheten det som är intressant för 99.7% av användarna. Processorkraft har man och man kör det ändå i bakgrunden så hur lång tid det tar är oftast ointressant.

För min del är det ingen fråga längre, 7zip har stöd för det jag behöver och är opensource och gratis. Det gör det den skall och då blir valet enkelt eftersom det oxå blir ett ställningstagande.

7zip ftw.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Det mesta man tankar är ju sånt som inte går att komprimera speciellt mycket.

Slulle gärna se att torrentsajterna upphörde med rarade releaser...

Det kommer du nog att få se först när scenen upphör med RAR-releaser, vilket kommer att ta låååång tid Sedan är inte RAR-filerna komprimerade utan bara arkiverade med "store".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duccemannen
Mycket intressant. Min favorit 7-zip hamnade ju jumbo.

Testen talar sitt tydliga språk, min icke-favorit WinRAR ska nog installeras igen(vet inte varför men jag har aldrig gillat just RAR).

Och jag har aldrig gillat Winzip. För mig är WinRAR och Total Commander som jag packar upp filer med. Dom enda gångerna jag packar är när jag ska ta med filer på diskett till morsan (har ej USB minne)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Winzip fram till slutet av 90-talet, sen har det bara varit WinRAR för min del..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag saknar den gamla goda tiden med ARJ.

Komprimera filer via dosprompten och lyckas splitta arkivet över flera disketter. Den som kunde den kommandoraden med rätt suffix var Gud!

Winrar har tagit över helt nu. Det hanterar ju de flesta standarderna ändå.

Det finns anledningar till att originalreleaser är rarade. Men det får vi inte diskutera här ändå.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

dom nämnde inte vilka program som drar nyta av dualcore... winrar har ju stöd för dualcore sedan 3.6 om jag inte minns fel -gör det hela ganska mycket trevligare iaf...