IBM utvecklar ny isoleringsteknik

Permalänk
Melding Plague

IBM utvecklar ny isoleringsteknik

IBM ligger inte på latsidan när det gäller att utveckla ny teknik. Nu har företaget gjort stora framsteg inom ledningsisoleringen på kretsar. Tidigare användes ett glasliknande material som nu med IBM:s nya teknik ska kunna ersättas med vacuum.

Läs nyheten: IBM utvecklar ny isoleringsteknik

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt med nya tekniker

Permalänk

N1 !

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Tre gånger kraftigare processorer pga man byter ut tillverkningsmetoden?

Permalänk
Medlem

Det är sånt här jag vill läsa! Intressant, kan inte vänta

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Herregud vad IBM utvecklar teknik, helt otroligt

Permalänk
Medlem

gött me så mycket ny teknik nu på sistonde då

Det är ju tokgött härligt att de ska licensera ut det till bla amd då Då kommer intel att få ett jävla mothugg från amds sida

Permalänk
Medlem

Jepp. Ingen vill vara kompis med Intel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

trevligt att AMD får ta del av kakan, in your face Intel ! (alltid skönt med konkurrens)

Visa signatur
Permalänk

IBM has developed a way to make microchips run up to one-third faster...

Blir inte det en tredjedel och inte tre gånger snabbare eller är min engelska så brokig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e_franklin
IBM has developed a way to make microchips run up to one-third faster...

Blir inte det en tredjedel och inte tre gånger snabbare eller är min engelska så brokig.

Det är en tredjedel =/
Tre gånger snabbare lät lite mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e_franklin
IBM has developed a way to make microchips run up to one-third faster...

Blir inte det en tredjedel och inte tre gånger snabbare eller är min engelska så brokig.

Ops, fixat. Man läser som man vill att det ska vara

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd

Men varför får vi aldrig se effekten av dessa tekniker kan man undra. Det är ganska ofta någon teknik som ska förbättra frekvenser så mycket.
Det känns som att teknikerna aldrig blir så effektiva när dom väl används på chippen.
Är det SOIs frekvenshämmande egenskaper som gjorde om Athlon från en frekvenshungrig arkitektur till något annat?

Permalänk
Medlem

"Med den nya tekniken ska processorer kunna bli en tredjedel så effektiva eller konsumera 15 procent mindre ström."

borde det inte stå: "en tredjedel effektivare"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
"Med den nya tekniken ska processorer kunna bli en tredjedel så effektiva eller konsumera 15 procent mindre ström."

borde det inte stå: "en tredjedel effektivare"?

Tänkte med på det För man får ju hoppas att de inte blir mindre effektiva av detta

Permalänk
Medlem

Det borde nog inte ens stå "effektivare", eftersom effekt har med energiförbrukning att göra. "En tredjedel snabbare" är nog ett bättre förslag.

Permalänk
Medlem

"33% effektivare" är ju annars en så kallad "no brainer".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naycon
Det borde nog inte ens stå "effektivare", eftersom effekt har med energiförbrukning att göra. "En tredjedel snabbare" är nog ett bättre förslag.

Förväxla inte effektivitet och effekt.
Visst är ett chip som gör samma arbete fast med mindre energiförbrukning effektivare. Men man kan också mäta effektivitet i hur bra det presterar per krona, per transistor, eller per Hz.

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik och kul med lustiga felskrivningar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

De borde komma på nått liknande till grafikkort.
Blir ju bara större och hungrigare dagens G-kort.
USB minnen och mp3'n blir bara mindre och mindre men rymmer mera.
Grafikkort verkar bara växa med åren. Ska de få finnar snart också?
Jobba, jobba, jobba.

/_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara en teknik som MDY kan såga i "datorer om 20 år" tråden. *ironi*

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Detta kanske kan vara en teknik som MDY kan såga i "datorer om 20 år" tråden. *ironi*

Nu får du väl ändå ge dig, ironisk eller inte! För det första heter jag MBY, för det andra kommer du aldrig, och har aldrig, sätt mig såga bra teknik. Däremot brukar jag såga dumheter och fantasier.

Det händer emellertid att jag sågar fåniga applikationer oavsätt om de i sig bygger på bra teknik eller inte.

IBMs grundforskning har alltid varit god. Det faktum att detta är lite mer av grundforskning än tillämpad dito är också förklaringen till -Boris- frustration över att vi sällan ser tekniken i faktiska produkter. Det gör inget, god teknik propagerar alltid ner till produkter även om det kan ta åratal. Edit: IBM har också gjort en stor insats när det gäller att undersöka allehanda fysikaliska fenomen som man sedan kunnat avfärda som teknikbärande, applicerbara. IBMs forskning sträcker sig mer än ett halvsekel tillbaka.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."