Geforce 8800 Ultra-recensioner

Permalänk
Avstängd

Spara på strömmen? Nej nej glöm det ... dyr i drift alltså.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
6800GT och 6800Ultra var väl också samma kort i grunden, bara det enda högre klockat. Klagade folk då?

Prisvärt? Nej för fan. Men en ny kylare får man i alla fall. Ett sånt här kort släpps inte för att man förväntar sig att det ska säljas några större mängder av det, ett sånt här kort släpps för att visa att man är bäst, sen tjänar man pengar på att sälja billiga kort.

Men så kostade inte 6800Ultra över $800

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
En sak jag inte fattar på dessa monsterkort är varför de inte tar bort gallret och bara gör ett stort hål på plåten. De borde ju ge bättre flöde och därmed kylning.
Men de kanske finns risk att plåten kan buklas om gallret inte finns men vad vet jag.

Kolla denna länk så förstår ni vad jag menar.

http://resources.vr-zone.com/newzhunter/8800Uvs2900XT-3.jpg

Anledningen till att det inte är ett stort hål istället för galler är att det inte ska komma in främmande föremål i datorn. En hamster till exempel, hur kul vore det för din dator/din hamster om den kom in där?

Permalänk

jag måste säga att jag vart väldigt positivt överaskad på Nvidia ultra:n faktiskt <=- ( ^-^ ) -=>

skärp er ATI kom med ett kort som spöar NVidia!!

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd

"Expensive, yes really it's so expensive that you'll get goose bumps once you are picking one up in the store. But it's the best your money can get you. You can game at 2560x1600 and still use complex AA and AF settings. Framerates will fly sky-high over your screen at any resolution while the Ultra in your PC is shouting at you "dude... you're not even tickling me". So yes, the 8800 Ultra is a very lovely card to own."

Den här killen har aldrig spelat oblivion förstår jag:-))))))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

200+ för 2-5 fps rofl!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"Expensive, yes really it's so expensive that you'll get goose bumps once you are picking one up in the store. But it's the best your money can get you. You can game at 2560x1600 and still use complex AA and AF settings. Framerates will fly sky-high over your screen at any resolution while the Ultra in your PC is shouting at you "dude... you're not even tickling me". So yes, the 8800 Ultra is a very lovely card to own."

Den här killen har aldrig spelat oblivion förstår jag:-))))))

Men du har spelat Oblivion med ett 8800 Ultra förstår jag?

Permalänk
Medlem

Topmodeller av alla slag säljer oftast inte i så enormt många exemplar. Men det gäller ju att vara det företag som har snabbaste kortet. Det kostar inte Nvidia en förmögenhet att släppa en handplockad GTX-GPU som är av bra kvalitet och klockar lite högre. Sen att prislappen är löjlig kanske är en annan sak. Men jag tror att de flesta idag kollar recensioner och prisalternativ innan de köper något.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Anledningen till att det inte är ett stort hål istället för galler är att det inte ska komma in främmande föremål i datorn. En hamster till exempel, hur kul vore det för din dator/din hamster om den kom in där?

hahaha, skulle vilja se en hamster klämma sig in där. (om den skulle kunna ta sig in där o kortet pajar, hur ska man förklara det då när man lämnar in kortet?).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
hahaha, skulle vilja se en hamster klämma sig in där. (om den skulle kunna ta sig in där o kortet pajar, hur ska man förklara det då när man lämnar in kortet?).

Skicka med den grillade hamstern och kräv skadestånd.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

LÖJLIGT! Mitt asus gtx är klockat högre! varför ska man byta då? inte imponerad för en sekund! eller jo när jag hörde namnet 8800 ULTRA men inte nu:(

Permalänk

Det ska kosta att stå på toppen. Ni ser fan inte de nya Ferrari, Lamborghini bilar för 500.000kr och mindre.

Sluta klaga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Väldans vad alla klagar.

Jag tycker att 52 FPS extra (från GTS till Ultra) i tex Far Cry är fasiken så mycket.
Fast från GTX till Ultra var det ju bara 15 FPS extra...

Så frågan är om det är värt pengarna... Nej, troligvis inte. Men alla vill inte överklocka och då är ju det här alternativet bättre.
Låt dom som har pengar köpa sådana här monster, även om dom inte är prisvärda.
Tack vara detta så sänks priserna på dom korten som är sämre.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det ska kosta att stå på toppen. Ni ser fan inte de nya Ferrari, Lamborghini bilar för 500.000kr och mindre.

Sluta klaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Väldans vad alla klagar.

Jag tycker att 52 FPS extra (från GTS till Ultra) i tex Far Cry är fasiken så mycket.
Fast från GTX till Ultra var det ju bara 15 FPS extra...

Så frågan är om det är värt pengarna... Nej, troligvis inte. Men alla vill inte överklocka och då är ju det här alternativet bättre.
Låt dom som har pengar köpa sådana här monster, även om dom inte är prisvärda.
Tack vara detta så sänks priserna på dom korten som är sämre.

Word.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag är övertygad om att priset kommer att sänkas i slutet på maj då R600 finns i butikerna.

Då tror jag vi också kommer att se en justering nedåt i pris för 8800GTX.

Jag är i färd med att köpa ett nästa generationens grafikkort och kan tänka mig att köpa ett ULTRA för max 6000kr - men det är väl kanske bara ett önsketänkande att priset hamnar däromkring.

Såg i några tester att det går att klocka upp till 690 utan problem så det är ju intressant om man som jag vill köra med full bildkvalitet på en 24".

Så vi får hoppas på ett priskrig mellan AMD & nvidia i slutet av Maj.

Mvh

Permalänk
Permalänk

Fan va gött, två sånna får de bli, ett till htpc'n så barnen kan leka å ett till riktiga burken.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Ni är ju sjukt sega alltså, hela grejen med ultra är ju att visa att de kan (kanske) vara snabbare än ATi och sedan skryta med det. Nvidia skiter väl i om folk köper kortet eller inte, bara det finns ute i butiker så har det gjort sitt jobb.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Det enda som hade imponerat på mig med 8800 Ultra är om det hade varit kortare än 27 cm och med samma eller bättre prestanda.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk

Rätt roligt det här ändå. Alla sega jävlar som sitter och trycker på sina slantar och bara gnäller på allt och alla. I slutändan får dom inga grejjer alls då det alltid finns nya bättre grejjer runt hörnet. Fatta att man inte kan äga ett graffekort som regerar i flera år, det ploppar ju ut nya produkter fortare än man hinner byta kalsonger ffs. Hade alla gnällspikar som whinade om r600 hypen köpt ett 8800gtx för ett halvår sedan hade dom troligtvis varit mycket nöjda idag. Vilket spel finns idagsläget som man inte kan köra på sjuka inställningar med med tex ett gtx ? lär inte dyk upp något som kräver att man har ett värre kort på minst ett år heller.

Är bara fanboys som sitter och runkar till 3dmark poäng som aldrig blir nöjda.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Rätt roligt det här ändå. Alla sega jävlar som sitter och trycker på sina slantar och bara gnäller på allt och alla. I slutändan får dom inga grejjer alls då det alltid finns nya bättre grejjer runt hörnet. Fatta att man inte kan äga ett graffekort som regerar i flera år, det ploppar ju ut nya produkter fortare än man hinner byta kalsonger ffs. Hade alla gnällspikar som whinade om r600 hypen köpt ett 8800gtx för ett halvår sedan hade dom troligtvis varit mycket nöjda idag. Vilket spel finns idagsläget som man inte kan köra på sjuka inställningar med med tex ett gtx ? lär inte dyk upp något som kräver att man har ett värre kort på minst ett år heller.

Är bara fanboys som sitter och runkar till 3dmark poäng som aldrig blir nöjda.

Helt jävla klockrent! Tänkte precis samma sak!

Permalänk
Medlem

Vilket liv... Bara att luta sig tillbaka och äta popcorn. Kan knappt bärga mig tills ni ska diskutera något väsentligare än leksaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Är bara fanboys som sitter och runkar till 3dmark poäng som aldrig blir nöjda.

Haha den var bra... Word på den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Vilket liv... Bara att luta sig tillbaka och äta popcorn. Kan knappt bärga mig tills ni ska diskutera något väsentligare än leksaker.

Vad förväntade du dig i en diskussion om 8800 Ultra? Diskussioner om huruvida Voltaire var en stor författare eller om Marx teorier om fallande profikkvot är korrekta?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Rätt roligt det här ändå. Alla sega jävlar som sitter och trycker på sina slantar och bara gnäller på allt och alla. I slutändan får dom inga grejjer alls då det alltid finns nya bättre grejjer runt hörnet. Fatta att man inte kan äga ett graffekort som regerar i flera år, det ploppar ju ut nya produkter fortare än man hinner byta kalsonger ffs. Hade alla gnällspikar som whinade om r600 hypen köpt ett 8800gtx för ett halvår sedan hade dom troligtvis varit mycket nöjda idag. Vilket spel finns idagsläget som man inte kan köra på sjuka inställningar med med tex ett gtx ? lär inte dyk upp något som kräver att man har ett värre kort på minst ett år heller.

Är bara fanboys som sitter och runkar till 3dmark poäng som aldrig blir nöjda.

Så sant som det var skrivet. Det är roligt när folk väntar på något och jag var korkad nog att vänta i 4-5 månader men köpte mig till slut ett GTX. Stackarna som har väntat på R600 måste ju gråta. Höhö

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Rätt roligt det här ändå. Alla sega jävlar som sitter och trycker på sina slantar och bara gnäller på allt och alla. I slutändan får dom inga grejjer alls då det alltid finns nya bättre grejjer runt hörnet. Fatta att man inte kan äga ett graffekort som regerar i flera år, det ploppar ju ut nya produkter fortare än man hinner byta kalsonger ffs. Hade alla gnällspikar som whinade om r600 hypen köpt ett 8800gtx för ett halvår sedan hade dom troligtvis varit mycket nöjda idag. Vilket spel finns idagsläget som man inte kan köra på sjuka inställningar med med tex ett gtx ? lär inte dyk upp något som kräver att man har ett värre kort på minst ett år heller.

Är bara fanboys som sitter och runkar till 3dmark poäng som aldrig blir nöjda.

Ibland skriver nån något klockrent. "Tscapiiiing!!!"

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Där ser ni hur det går med priserna när inte DAAMIT kommer ut med nåt kort i tid...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

evga ac3 ska ju vara ett snabbt GTX om ja inte minns fel

men ultra för över 7000kronor näe tror inte det

har ett 8800GTS 640MB core 513 mem 1584 betyer det att kortet är fabriksklockat?

ett ASUS kort

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
evga ac3 ska ju vara ett snabbt GTX om ja inte minns fel

men ultra för över 7000kronor näe tror inte det

har ett 8800GTS 640MB core 513 mem 1584 betyer det att kortet är fabriksklockat?

ett ASUS kort

Jepp, precis det betyder det.
GPU:n är uppklockad med 13MHz och minnet är nerklockat med 8MHz (792*2=1584). Detta medför bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Ganska brutalt nytt rekord i strömförbrukning också. Finns det INGET stopp nångång?

Ett 8800GTX drog runt 130-140W, det är för mycket. Detta kort drar 30-40W mer, dvs runt 160-180W. Det är SJUKT. Inte ens prescott drog så mycket och se vilka monster till kylare som fortfarande lanseras idag trots att strömförbrukningen (och därmed värmen) från processorerna halverats och i vissa fall mer därtill sen den tiden.

Jag såg i ett av testen, där hade testat strömförbrukningen. De här korten har ett problem, de saknar strömsparfunktioner vilket inte är trevligt. En AMD Quad-FX-plattform med 2st FX74 och 2st 8800GTX i SLI drog över 300W från nätagget (inte väggen!) idle. Det är över 350W draget från väggen för att bara visa ett skrivbord i windows. Pax för att inte betala den elräkningen. Dessutom drog det systemet runt 600W i full load. Det är helt klart det värsta jag någonsin sett. Med 8800Ultra blir det bara värre.

Tyvärr kanske det finns en marknad för 1000W nätagg snart. Det är egentligen inte häftigt att det finns, det är snarare ett misslyckande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xibitlabs
There is one rule that describes the difference between the goal and the means in a succinct and clear way: you don’t want a hammer, but you want the nail in the wall. The hammer is just a means to get the nail into the wall, acceptable as far as there is no other, better, means. Yet the goal is the nail rather than the process of hammering it in. A 10kg hammer wouldn’t be an achievement of the hammer maker. It would only be a trouble if you tried to bang nails in with it.

The same goes for power supplies. A high-wattage PSU is only a means rather than a goal. It is the means to power the PC up. So, a 1000W PSU should not be considered an achievement. It is rather an inevitable evil – nails have become so big these days that you do need a 10kg hammer to hang a picture on the wall.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.