Påverkar damm temperaturer?

Permalänk
Medlem

Brukar vända på damsugaren så att den blåser i stället för att den suger! Sen blåser man ut dammet och behöver inte ora sig för esd! Med fördel gör man detta utomhus!

Permalänk
Medlem

En riktig dammsammlare är Antec sonata båd inne i och utanför.
Ingen som har något tips om någon polish el. liknande för att inte allt damm skall fastna på chassit?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Det stämmer ganska bra, min processor är sex månader gammal och igår var jag tvungen att damma den för första gången, den hade laddningstemperatur på 68-73 grader (Intel Pentium 4 3,4E Prescott).
Efter det att jag hade dammat den så var laddningstemperaturen 55-59 grader så visst gör det skillnad.

Var nämligen damm som fastnat i processorns kylfläns.

Permalänk
Medlem

det skulle sitta fint med ett par bilder från den testen för vi ser inte hur dammigt systemet var innan...

typ så här ?

AMD Tbird 1000 på 101-103 grader och överlevde...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Detta ger mig tankar tillbaka i tiden...... kommer ihåg hur man fick blåsa o blåsa för o få igång spelen i den gammla nintendo 8bitar

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

Hade som glömt att damma ur datorn på ett tag
Lägg upp den här artikeln så man kommer ihåg det

Permalänk

Någon som vet om cykelpump/madrasspump bidrar med någon esd-risk, såsom damsugare gör? Om inte låter ju det som ett ekonomiskt alternativ till tryckluft från classe.

Erfarenheter?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Varför ens göra en artikel om detta? Är det inte allmänt kännt att man måste göra rent flänsar lite då och då?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19916
Borde väl inte vara så dumt för ändamålet om man inte vill in med dammsugaren i datorn och leka... Betydligt billigare än att köpa in kompressor och hela kittet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Damm i datorn

Jo det stämmer ju som ni säger, men ett problem är ju också damm i nätagget som inte heller är så där värst trevligt, hoppande strömmar är ju inte så bra. Damm sätter sig också i fläktmotorernas lager, med dessa går ju att smörja upp och bör ju så göras för att få bästa luftflöde för att inte tala om den lägre ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag mig av tryckluft då man verkligen få bort dammet mellan flänsarna.
Tryckluft på burk 1 gång i månaden håller datorn ren och fin.

/Martin

Permalänk
Avstängd

Orka, tyvärr så är min dator på 24/7 och samlar damm sen 4 månader tillbaka, visst omstart men inget annat.

Fått peta igång fläktarna ett par gånger under veckan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Fint med att vi i familjen har en tryckluftskompressor. Med rätt munstycke så blåser det på riktigt kraftigt
Fläktarna låter som stuckna grisar när man blåser upp dem i varm.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tänk på att det är vanligt med smörjning i tryckluften.. inte så bra att blåsa in en massa olja i burken kanske

Permalänk
Medlem

Påverkar damm temperaturer? ... no shit, ungefär som att fråga, får man ont om man sätter kuken i en dörröppning medans man smäller igen dörren?

Men det e klart bra att påminna folk ang. damm.

Permalänk
Medlem

Jag rengjorde rummet o datorn idag som bara den o datorn speciellt eftersom temp har börjat öka på sistonde.

Mitt Leadtek grafikkort trots sin feta kylare låg över 70C idle!! När jag öppnade så hade alla fläkthål på graifkkortet täppts igen av damm. Efter att jag tagit bort det o rengjort burken överallt från allt damm så gick grafikkortets temp ner till 56C idle

Hehe tänk vad damm kan göra

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

som när jag tyckte att min cpufläkt till min celeron var lite väl högljudd... öppnade chassiet o kollade in och att hela kylflänsen var täckt av damm, då menar jag täckt, det hade skiftat från skinande silvrig färg till mörkgrå fleece typ...

yikes! försvann några grader där med.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)