Permalänk
Medlem

Nytt internminne gör ingen skillnad?

Jag installerade precis två 1024MB-minnen. Jag flyttade mina två existerande 256MB-minnen till plats 3 och 4 och satte de nya på plats 1 och 2 (det stod att de största minnena skulle sitta först).

Det tråkiga är att det inte blir någon skillnad överhuvudtaget. Jag tog tid på vissa aktiviteter innan jag installerade och får exakt samma tider efter minnesbytet. Har jag missat nåt?

Datorn är en Dell Dimension 4600.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem

nej ram minnet har inte med prestandan att göra så, utan mäst att du kan köra flera program öppet samtidigt. och större program. Beror helt vad du gör, i normal använding märker ju du ingen skillnad, men i krävande spel borde du märka skillnad helt klart!

Permalänk
Medlem

Så du menar att t.ex. avancerade beräkningar i Photoshop inte går snabbare med mer internminne?

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Avstängd

Har inte riktigt med din fråga att göra men oftast så är dual channel paren placerade som (1,3) och (2,4)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Har inte riktigt med din fråga att göra men oftast så är dual channel paren placerade som (1,3) och (2,4)

Det beror nog på hur man räknar. På mitt moderkort så är dom numrerade 1, 3, 2, 4 och då är 1 och 2 vita och 3 och 4 svarta så jag är helt säker på att minnena sitter rätt placerad i par.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Har inte riktigt med din fråga att göra men oftast så är dual channel paren placerade som (1,3) och (2,4)

På min dator ska dom sitta 1-2 3-4 för att det ska funka enligt manualen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad som händer om du tar ut dina två gamla minnen?
Försök att plocka ut dom gamla och ta tiden igen.

Permalänk
Medlem

Har för mig att du bör köra dom i 1,3 och 2,4 om du vill köra duall channel. Det är så på mitt elafall.

Gå till ditt moderkorts hemsida och kolla runt lite där.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att mina minnen sitter riktigt när det gäller indelningen i par. Frågan är om det spelar någon roll vilket par som sitter var. Enligt manualen till de nya minnena skulle det största paret sitta först.

Ska testa att montera ur det gamla paret och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

/Tor

Permalänk

dina photoshopberäkningar går bara snabbare om du hanterar så stora bilder att den inte kan ha hela i ram och börjar swappa, vilket iofs går rätt fort med bara 512mb,... men många filter å sånt e inte lika minneskrävande.

Permalänk

Enligt manualn till din Dell Dimension 4600 ska minenna para exakt som personer i tråden redan har nämnt och som även är standarden för alla moderkort med dual-channel DDR.

Du ska alltså placera:

1024MB(1) - 256MB(3) ------------ 1024MB(2) - 256MB(4)

så hoppas du förstått det och inte lagt i 2 1024MB jämte varandra i första paret av slotar.

Men ja precis som många redan sagt, att uppgradera storleken på sitt minne är inget som gär datorn "snabbare". Det är datorn mer stabil å borust skulle man snarare kunna utrycka det.

Du kommer kunna ha många bollar i luften samtidigt, photoshop och 20st webbrosar med olika sidor öppna samtidigt och samtidigt starta ett krävande spel t.ex utan att datorn säckar ihop.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalamander
1024MB(1) - 256MB(3) ------------ 1024MB(2) - 256MB(4)

så hoppas du förstått det och inte lagt i 2 1024MB jämte varandra i första paret av slotar.

Som jag skrev tidigare:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tor
På mitt moderkort så är dom numrerade 1, 3, 2, 4 och då är 1 och 2 vita och 3 och 4 svarta så jag är helt säker på att minnena sitter rätt placerad i par.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Avstängd

Du skrev att båda paren är vita, menar du inte att de ena har en annan färg:P

Men du har nog gjort rätt vad gäller dual channel.

Permalänk
Medlem

Ja, det blev ju lite otydligt. Färgen på 3 och 4 är naturligtvis svart.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem

Du borde märka en rätt ordentlig skillnad på din dator. Speciellt om du kör XP och tunga filer i photoshop. Och jo renderingen av bilder borde gå bra mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta ur de gamla minnena men det blev ingen skillnad. Man blir ju lite konfunderad när andra personer med likadana minnen pratar om enorma prestandaförbättringar när jag inte märker ett skit.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem

Öppna aktivitetshanteraren och se hur mycket minne som används.
Går du inte över 500-600MB så märker du inte så stor skillnad med 2GB.
Om den däremot går upp till 1.5GB så ska du få en enorm prestandaförbättring jämfört med innan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Hela minnesmängden hittas i windows då?

Prestandaskillnad
Det är enkelt: Använder du totalt (windows, bakgrundsprogram etc) mer än vad ditt internminne klarar så måste det använda växlingsfilen på hårddisken som är ruskigt mycket långsammare. När du växlar programfönster och hårddisken knastrar är det sådant som sker. Om du då har mer internminne så den slipper göra det så går det mycket snabbare. Men om du har så mycket minne att det inte behövs användas så märker du ingen skillnad.
Windows cachar till viss del saker också. Har du bra med minne så starta upp minneskrävande spel och stäng av det igen. Vid andra uppstarten kommer det gå rejält mycket fortare att starta då mycket av det som spelet vill läsa från hårddisken redan finns i RAM.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Windows hittar allt minne som jag stoppat i.

Vilken av alla dom här siffrorna talar om hur mycket minne som används?

http://member.webforum.nu/1123/aktiv.jpg

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tor
Windows hittar allt minne som jag stoppat i.

Vilken av alla dom här siffrorna talar om hur mycket minne som används?

http://member.webforum.nu/1123/aktiv.jpg

Fysiskt minne: Totalt - Tillgängligt + systemcache = Använt internminne.
Men som du ser på "allokerat minne" så har du bara runt 370 MB använt. Såklart du inte får så mycket mer nytta då.
Sen är ju frågan nu vad din windowskärna gör. Jag ligger på under 73 MB totalt och har 28,5 MB oväxlat, dvs det är inne i internminnet och inte på disken. Din är ju på 128,5 MB och bara 13 MB i internminnet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fysiskt minne: Totalt - Tillgängligt + systemcache = Använt internminne.
Men som du ser på "allokerat minne" så har du bara runt 370 MB använt. Såklart du inte får så mycket mer nytta då.

Allokerat minne - är det den mängd minne som används för tillfället? När jag tog skärmdumpen hade jag inte speciellt mycket igång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Sen är ju frågan nu vad din windowskärna gör. Jag ligger på under 73 MB totalt och har 28,5 MB oväxlat, dvs det är inne i internminnet och inte på disken. Din är ju på 128,5 MB och bara 13 MB i internminnet.

Bra fråga. Är det nåt som jag kan göra något åt?

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tor
Så du menar att t.ex. avancerade beräkningar i Photoshop inte går snabbare med mer internminne?

Mer behöver inte innebära snabbare. Dock klarar datorn av att hantera mer data utan att behöva använda något virtuellt minne, vilket ökar snabbheten. Sålänge man inte arbetar med mer data än vad som får plats i det befintliga ram minnet, tjänar man alltså ingenting på att ha mer.
Snabbare minne ökar dock hastigeheten, men det säger ju sig själv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om jag tar en stor bild och väljer Filter » Blur » Radial Blur och sätter Amount till 100 och Quality till Best tar det typ 6 minuter innan bilden är klar och då ligger CPU-användningen på 100% under tiden.
Det är exakt lika lång tid som innan jag satte i fem gånger så mycket minne.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tor
Om jag tar en stor bild och väljer Filter » Blur » Radial Blur och sätter Amount till 100 och Quality till Best tar det typ 6 minuter innan bilden är klar och då ligger CPU-användningen på 100% under tiden.
Det är exakt lika lång tid som innan jag satte i fem gånger så mycket minne.

Ja men det är ju helt enkelt processorn som är problemet. Photoshop behöver inte komma ihåg så mycket så det inte får nytta av mer minne. Öppna aktivitetshanteraren och titta hur mycket det drar.
Gör sedan någon riktigt stor fil, vad sägs om 20 000 x 20 000 pixlar med bara 512 MiB så kommer din hårddisk knastra som fasiken för den måste arbeta för att växla till internminnet. Om du istället har 2,5 GiB minne så går det snabbare (nu vet jag inte om 20 000 x 20 000 får rum i RAM då men borde väl göra? Bara någon gång jag arbetat med stor fil.

Själv förstår jag inte hur man inte kan märka skillnad på 512 och 1024 (och uppåt) i vanligt windowsanvändande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tor
Windows hittar allt minne som jag stoppat i.

Vilken av alla dom här siffrorna talar om hur mycket minne som används?

http://member.webforum.nu/1123/aktiv.jpg

Stapeln visar på 369704 kB allokerat, och att som mest har datorn varit uppe i 373116 kB (Alokerat minne - Topp). Har du jobbat i photoshop och inte kommit upp i mer än 373116 kB så är 512 MB fullt tillräckligt för dina behov.

Öppna några högupplösta bilder, lägg på några lager så bör minnesanvändningen gå upp rejält, och då märker du stor skillnad med 2.5 GB jämfört med 512 MB.

Som nämnts så blir inte datorn snabbare av mer minne, men mycket minne förhindrar att datorn blir slö av att den måste använda swapfilen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara