Tre aluminiumtangentbord

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tyvärr finns det något som ett test som detta inte visar. Färgen på knapparna lossnar efter ett tags användning på Speedlink. Efter ett år så är det stora svarta fläckar om man spelar mycket och efter ytterligare nästan 1 år så ser det ut som mitt nedan. Det kan också vara värt att veta att jag är en människa som saknar handsvett (eller har handsvett i en obetydlig skala). En människa som är lite fuktig om händerna kan nog få samma resultat ganska snabbt.

http://www.feworks.se/speedlink.jpg

Bokstäver brukar ju nötas bort även på plast tangenter efter mycket användning, kanske inte som på det där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Bokstäver brukar ju nötas bort även på plats tangenter efter mycket användning, kanske inte som på det där

jag har aldrig varit med om ett tangentbord där färgen kletas ut som det gör här. Jag har varit med om att färgen försvinner efter många års användning men du uppnår mitt resultat inom ett år.

Fast jag är nöjd med tangentbordet i övrigt. Går snabbare att skriva på än vad det gör på ett vanligt. Skulle gärna vilja hitta andra tangentbord som är lika slimmade som detta. Ligitechs flat har bar utformning men knapparna sticker upp mer än vad de gör på detta. Här glider fingrarna över knapparna och man behöver knappt lyfta dem mellan klicken. Underbart

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Har ni funderat på att testa några ergonomiska tangentbord? Jag sitter fortfarande på mitt Microsoft Natural Keyboard Elite, som är nära tio år gammalt. Det fungerar bra än, men någon gång kommer det att gå sönder.

Jag har testat, och använder två stycken.

Har ett Kinesis Contoured Classic och ett TypeMatrix 2030. Båda är helt underbara tangentbord (Kinesiset är trevligast). Kommer aldrig gå tillbaka till ett vanligt tangentbord för daglig användning.
Ni i tråden som klagat över att 300 kronor är dyrt för ett tangentbord, tänk om. Vill man ha ett ordentligt tangentbord som håller och inte byts ut varje år så kostar det lite mer. I mitt fall ungefär 3 500 kr för Kinesiset och exakt 1 364 kr för TypeMatrix:et.
Det är en slant, men det är samtidigt en investering, pengar går dessutom att få igen, handleder är lite svårare. En kompis har haft sitt Kinesis i mer än fem år, det är som nytt (och då skriver han mycket på det), deras support är dessutom utmärkt, de skickar nya tangenter eller tangentbordshalvor (om något skulle gå fel) helt gratis.

Jag förstår att det inte är många som är beredda att lägga ut så mycket på tangentbord, majoriteten av de tangentbord som finns är inte ens värda att nämna pga deras bristande ergonomi, men om man inte bryr sig om sådant så finns det gott om alternativ (som inte kostar 49:- och går sönder efter en vecka). Tyvärr inte så hemma på vad som finns här då jag inte är intresserad, men någon annan kan säkert svara på den frågan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Ni i tråden som klagat över att 300 kronor är dyrt för ett tangentbord, tänk om. Vill man ha ett ordentligt tangentbord som håller och inte byts ut varje år så kostar det lite mer. I mitt fall ungefär 3 500 kr för Kinesiset och exakt 1 364 kr för TypeMatrix:et.

Har inget emot att lägga pengar på tangentbord men jag har då inte hittat några dyra som är värda sina pengar. Jag föredrar helt klart "laptop"-modellen och ska jag ha ett dyrt sådant blir det typ DiNovo och visst är det dyrt men själva knapparna är ju knappt bättre än UltraX IMHO så känns ju rätt onödigt att lägga 1000 kr extra för att få ett trådlöst (skräp) tangentbord med fler mediaknapper.

Sen är tangentbord något man i princip måste testa själv innan, och eftersom marknaden för dyra tangentbod knappt existerar i Sverige så tvivlar jag på att det finns någon butik i Sverige med ett vettigt urval där man kan testa dem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har inget emot att lägga pengar på tangentbord men jag har då inte hittat några dyra som är värda sina pengar. Jag föredrar helt klart "laptop"-modellen och ska jag ha ett dyrt sådant blir det typ DiNovo och visst är det dyrt men själva knapparna är ju knappt bättre än UltraX IMHO så känns ju rätt onödigt att lägga 1000 kr extra för att få ett trådlöst (skräp) tangentbord med fler mediaknapper.

Sen är tangentbord något man i princip måste testa själv innan, och eftersom marknaden för dyra tangentbod knappt existerar i Sverige så tvivlar jag på att det finns någon butik i Sverige med ett vettigt urval där man kan testa dem...

TypeMatrix har faktiskt en svensk återförsäljare. Kinesis är det värre med, måste beställas från utlandet, företrädesvis från distributören i USA. Har dock hört att Kinesis kan komma att tas in till Sverige av samma företag som säljer TypeMatrix, men detta bör tas med en nypa salt då det är ett obekräftat rykte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tyvärr finns det något som ett test som detta inte visar. Färgen på knapparna lossnar efter ett tags användning på Speedlink. Efter ett år så är det stora svarta fläckar om man spelar mycket och efter ytterligare nästan 1 år så ser det ut som mitt nedan. Det kan också vara värt att veta att jag är en människa som saknar handsvett (eller har handsvett i en otbetydlig skala). En människa som är lite fuktig om händerna kan nog få samma resultat ganska snabbt.

http://www.feworks.se/speedlink.jpg

blir ju så när man inte har allt i solit material

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
1. Tangentbordet ska vara någorlunda ergonomiskt för att vara exklusivt

2. HELA tangentbordet SKALL vara Aluminium INKLUSIVE alla knappar

3. Tangentbordet ska vara robust och vara RELATIVT tungt

Blev bara irriterad över att se dessa produkter.

Bra sammanfattning... håller fram för allt med om 3:e punkten, robust är viktigt... saknar föresten det som borde ha varit roligast att testa i recensionen : slagvänligheten, dvs hur mkt stryk de pallar för innan de lämnar in, hade varit intressant att veta, då mina t-bord har en tendens att bli kortlivade, har dock ökat något sen ja slutade lira CoD2 seriöst...:D:D

Visa signatur

"Öl är beviset på att gud älskar oss och att han vill att vi ska vara lyckliga" - Benjamin Franklin

Permalänk
Avstängd

Hm, lika bra att köpa noname bord och en rulle alutejp..

Hur som helst, finns det äkta alu tangentbord? med knapparna i alu så klart.

Farsan har extrem allergi mot nickel, crome(räcker med mängden i grönsakerna för att få utslag) och en jäkla massa kemikalier.. så gissa vad gamla hedliga tangentbord har i plasten och utsöndras hela tiden?
Så han får helt enkelt ha bumulls hanskar på sig, men jag tänkte köpa en tvättäkta aluminium tangentbord till honom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hm, lika bra att köpa noname bord och en rulle alutejp..

Hur som helst, finns det äkta alu tangentbord? med knapparna i alu så klart.

Farsan har extrem allergi mot nickel, crome(räcker med mängden i grönsakerna för att få utslag) och en jäkla massa kemikalier.. så gissa vad gamla hedliga tangentbord har i plasten och utsöndras hela tiden?
Så han får helt enkelt ha bumulls hanskar på sig, men jag tänkte köpa en tvättäkta aluminium tangentbord till honom

Hittade detta från google.
http://www.ergoff.se/produkter/minitangentbord_aluminium

De hade också andra ganska coola och användbara tangentbord för de intresserade.

Permalänk
Discokungen

Ett svart helt i aluminium hade inte varit fel. Men nu har jag ett G15 som fungerar jättefint så jag ska inte klaga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
TypeMatrix har faktiskt en svensk återförsäljare. Kinesis är det värre med, måste beställas från utlandet, företrädesvis från distributören i USA. Har dock hört att Kinesis kan komma att tas in till Sverige av samma företag som säljer TypeMatrix, men detta bör tas med en nypa salt då det är ett obekräftat rykte.

Har jag missat något heller har typematrix bara 'ett' tangentbord?

Har varigt lite sugen på ett sådant men jag måste testa det innan jag lägger dessa pengar på dem. Att ha tangenterna ovanför varandra verkar idiotiskt (antar att det inte är helt idiotiskt eftersom de kör på det men ändå). Det är inte bara skrivmaskinens armar som inte ska krocka med varandra - fingrarna ska ju också om möjligt undvikas att köra in i varandra - vilket det där tangentbordet inte verkar vara så bra på.

Sen är det ju inte direkt standardlayout och även om det vore bra med tangenterna precis ovanför varandra så undrar jag hur smidigt det är att byta till ett vanligt tangentbord sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Hittade detta från google.
http://www.ergoff.se/produkter/minitangentbord_aluminium

De hade också andra ganska coola och användbara tangentbord för de intresserade.

De hade ett tangentbord som var nästan fullstort och det hade de förstört layouten på helt

edit:
Sen allt snack om att de små tangentborden är inom den "komfortabla zonen" och därför mer ergonomiska känns som bullshit rakt igenom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Hittade detta från google.
http://www.ergoff.se/produkter/minitangentbord_aluminium

De hade också andra ganska coola och användbara tangentbord för de intresserade.

Tackar, blev en beställning på 2st direkt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag tror inte jag förstog deras tester med tangterna... för om jag gjorde det så klarade mitt g15 alla deras testar :S vilket jag inte tror på... lr?

kan någon som är smart/smartare pma mig om dom kommer på hur man ska göra testat riktigt och också om det går med g15

håller nämligen ner höger+vänster tangentbord:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÖÄÅ

funkar galant har ett pro gamer bord isf

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har jag missat något heller har typematrix bara 'ett' tangentbord?

Har varigt lite sugen på ett sådant men jag måste testa det innan jag lägger dessa pengar på dem. Att ha tangenterna ovanför varandra verkar idiotiskt (antar att det inte är helt idiotiskt eftersom de kör på det men ändå). Det är inte bara skrivmaskinens armar som inte ska krocka med varandra - fingrarna ska ju också om möjligt undvikas att köra in i varandra - vilket det där tangentbordet inte verkar vara så bra på.

Sen är det ju inte direkt standardlayout och även om det vore bra med tangenterna precis ovanför varandra så undrar jag hur smidigt det är att byta till ett vanligt tangentbord sen.

De hade ett tangentbord som var nästan fullstort och det hade de förstört layouten på helt

edit:
Sen allt snack om att de små tangentborden är inom den "komfortabla zonen" och därför mer
ergonomiska känns som bullshit rakt igenom.

TypeMatrix har två, 2020 och 2030, Ergoff säljer det senare och jag skulle inte välja något annat (2020 tycker jag ser ganska tråkigt ut).

Tangenter i raka kolumner är mycket trevligare än att ha dem i sneda (som vanligt). Det gör att man inte behöver flytta fingrarna lika långt, och det ser coolt ut (;)). Har aldrig slagit ihop fingrarna, så jag anser det scenariot omöjligt.
Det är dessutom inte det enda som höjer ergonomin på det.

Att byta mellan TypeMatrix och ett vanligt tangentbord är enkelt. Jag byter utan problem mellan Kinesis och ett vanligt (har ju laptopen med sitt vanliga tangentbord kvar).

Små tangentbord och den ergonomiska zonen stämmer. Det gör att man inte behöver flytta högerhanden långt ifrån kropen för att nå musen. Problemet är att vanliga minitangentbord istället är ihopkrampade så man kan få problem med axlarna pga det. På TypeMatrix har man däremot händerna lite bredare iom separationen av de två tangentbordshalvorna. Kinesis är ännu bättre på det här området, det är mindre än ett fullstorlekstangentbord och är ännu bredare mellan tangentbordshalvorna.

En kompis har gjort en liten recension på det: http://aoeu.info/?site=typematrix

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ajusste, hade glömt/förträngt bort 2020, men som du säger verkar det tråkigt. Blir det ett typematrix blir det 2030.

Nu blev jag sugen på ett sådant i alla fall men känns jobbigt att lägga 1000 kr på ett väldigt udda tangentbord utan att ha möjlighet att testa det först.
Lite skeptisk till det transparenta siliconöverdraget.
Kan man byta dem smidigt?
Om det blir ett köp så är det ju ett bra tillfälle att testa på svorak, står att man kan köpa svorak-överdrag separat, men var?

Sen är frågan vad som är snyggast, genomskinligt skal eller svart.
Tangentbordet verkar ju rätt vitt vilket nog föredrar men med genomskinligt överdrag så blir det kanske lite beige vilket inte är så hett, då är nog svart att föredra.
Förstås subjektivt men om du haft möjlighet att jämföra så

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ajusste, hade glömt/förträngt bort 2020, men som du säger verkar det tråkigt. Blir det ett typematrix blir det 2030.

Nu blev jag sugen på ett sådant i alla fall men känns jobbigt att lägga 1000 kr på ett väldigt udda tangentbord utan att ha möjlighet att testa det först.
Lite skeptisk till det transparenta siliconöverdraget.
Kan man byta dem smidigt?
Om det blir ett köp så är det ju ett bra tillfälle att testa på svorak, står att man kan köpa svorak-överdrag separat, men var?

Sen är frågan vad som är snyggast, genomskinligt skal eller svart.
Tangentbordet verkar ju rätt vitt vilket nog föredrar men med genomskinligt överdrag så blir det kanske lite beige vilket inte är så hett, då är nog svart att föredra.
Förstås subjektivt men om du haft möjlighet att jämföra så

Jag skulle köra tangentbordet utan överdrag. Så mycket roligare.
Sedan tittar man ju ändå aldrig på tangentbordet så det spelar ingen roll om det står något på det eller inte.

Att byta överdraget är inga problem, det görs på ett par sekunder. Är bara att dra av det gamla och trä på det nya, det är elastiskt.

Angående TypeMatrix med Svorak-layout, se översta produkten på http://ergoff.se/produkter/ez_reach

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag skulle köra tangentbordet utan överdrag. Så mycket roligare.
Sedan tittar man ju ändå aldrig på tangentbordet så det spelar ingen roll om det står något på det eller inte.

Att byta överdraget är inga problem, det görs på ett par sekunder. Är bara att dra av det gamla och trä på det nya, det är elastiskt.

Angående TypeMatrix med Svorak-layout, se översta produkten på http://ergoff.se/produkter/ez_reach

Ok, smidigt.

Har funderat på att köra utan, men med de enorma skillnader det där tangentbordet har mot ett vanligt är det nog smidigt att ha lite hjälp i början. Sen om det inte skulle förstöra känslan alls så är det ju ett bra sätt att slippa få skit i tangentbordet.

Jo, vet att de har svorak där men undrade var man köper dem separat (som det står att man kan göra i texten precis ovanför). Får väl maila dom och fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Fattar inte varför dom ska hålla på och flytta runt tangenterna, jag programmerar väldigt mycket PHP och att då ha <>|-knappen på en helt annan plats är ju helknäppt.
Sen fattar jag inte riktigt grejen med aluminium, tangenterna är ju fortfarande i plast så vad är det för fördel?

Har också ett Logitech UltraX, det bästa tangentbordet som någonsin tillverkats

Finns det flera varianter av Logitechs UltraX (OEM, det som Webbis säljer) tangentbord? Det är ju inte alls skönt att skriva på tycker jag. Det är lite "hårt" att skriva på jf. vanliga laptops. Håller ni inte med?

Hur som helst- jag hittade en gube på blocket som säljer ett keytronic så nu blir det budgivning pojkar! =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holst
Finns det flera varianter av Logitechs UltraX (OEM, det som Webbis säljer) tangentbord? Det är ju inte alls skönt att skriva på tycker jag. Det är lite "hårt" att skriva på jf. vanliga laptops. Håller ni inte med?

Hur som helst- jag hittade en gube på blocket som säljer ett keytronic så nu blir det budgivning pojkar! =D

Det finns olika versioner men vet inte hur/om skrivkänslan skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det finns olika versioner men vet inte hur/om skrivkänslan skiljer sig åt.

Det gör dom. Hur kan jag veta vilken version som är vilken? Det UltraX tangentbord som jag har fått tag på (från Mycom) är stelt & hårt. Jag vill ha något som är mjukt. =D

Permalänk
Medlem

Vill man kunna trycka på massa knappar så är ju Logitech G15 ett utmärkt val, det klarar av att registrera ALLA knappar samtidigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hm, lika bra att köpa noname bord och en rulle alutejp..

Hur som helst, finns det äkta alu tangentbord? med knapparna i alu så klart.

Farsan har extrem allergi mot nickel, crome(räcker med mängden i grönsakerna för att få utslag) och en jäkla massa kemikalier.. så gissa vad gamla hedliga tangentbord har i plasten och utsöndras hela tiden?
Så han får helt enkelt ha bumulls hanskar på sig, men jag tänkte köpa en tvättäkta aluminium tangentbord till honom

Jag tror jag också är allergisk mot något ämne i plasten. Har hört att det är mjukgöraren i plasten som är boven.
Betsäller också ett helt i ALU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeVeNFInGeR
ja har ett Hiper Aluminium är ass gött:D köpte de på dh winter ångrar mej inte. köp Hiper Aluminium

ja får ändra mej själv lite NUM LOCK lysdioden har slutat funka:( enda som ja ser som dåligt.

Visa signatur

Kolla in min drickaback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Hittade detta från google.
http://www.ergoff.se/produkter/minitangentbord_aluminium

De hade också andra ganska coola och användbara tangentbord för de intresserade.

Hmm, undrar om verkligen knapparna är i aluminium på det där.. (trots vad de nu skriver!) Om nån här i tråden köper det så får ni gärna rapportera!
Tyvärr gör den täta layouten just det här tgb:t rätt ointressant för mig. Undrar om det har svensk tgbuppsättning förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan beställa hiper keyboard? i silver färg
eller kan en butik man kan hitta det i?