The Pirate Bay kommer att åtalas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Upphovsrättsbrott är inte stöld, det är din logik som är knasig.

Säg istället att herr Någon kopierar mina pengar, sedel för sedel.
Så länge han bara sitter hemma och beundrar deras skönhet har ingen förlorat något alls. Skulle han däremot börja byta till sig varor och tjänster för pengarna (sälja det han kopierat), och skulle tillräckligt många göra som honom, ja då skulle jag, och och alla andra som växlar in sedlar (säljer den produkten) förr eller senare drabbas av en långsamt växande värdeminskning av våra monetära tillgångar. (vi tjänar mindre och mindre på att producera produkten).

Ser du skillnaden?

Håller HELT med, och tycker att ditt inlägg är en av de bättre gällande ämnet. Skönt att inte dra liknelser med bilar som blir stulna för att nycklarna satt i ..suck..
Som sagt, fildelningen är en "potentiell Vinst" men lång ifrån en "förlust" OM de inte kan bevisa att alla fildelare planerade på att köpa de 22 tusen låtar de laddat ner tex. Om man tittar på hur mycket folk tjänar, eller studenter, undrar man om de i huvudtaget skulle ha RÅD att köpa det de laddat ner, alltså skulle det i flera fall vara TEKNISKT omjöligt att bevisa att de skulle köpa.. nåja.. det är säkerligen en förlust någonstans, men HUR mycket undrar man??

Det görs mer film, tv och musik än någonsin. Det går att kopiera billigare än någonsin, men man vet inte hur många som skulle köpa i stället om det INTE gick att kopiera.

Permalänk
Medlem

Det här är så sorgligt så jag vet knappt om jag ens kan beskriva det.
Inte bara just hela röran angående TPB utan hela debatten som helhet. Jag har faktiskt slutat bry mig om detaljerna i frågan, eftersom allting ändå vrids och vänds och blandas efter vad folk själva vill få det till tills det inte längre har någon substans. Som den enkla sak att folk inte ens kan hålla isär innebörden av "kopia" och "stöld". Att inte ens företagen själva kan göra det är ju ännu värre, det är ju så långt förbi illa att det är skrattretande. Deras kamp mot piraterna hade gått betydligt bättre om de inte gett sig på att försöka komma ut som helgon med fetare plånböcker och istället nöjt sig med att bekämpa det hela.

Det riktigt sorgliga är att om man tar ett steg tillbaka så ser man hur vårt kära Sverige sakta rullar utför backen från sin plats där människor, värderingar och rättigheter var viktigt till en ny plats, där pengarna är det viktigaste, oavsett var, hur eller varför. Frågar man mig så har piraterna moralen på sin sida, även om företagen till viss del har lagen på sin, men när det går så långt att till och med jakten på lagbrytare blir till ett jippo för att tjäna pengar så är det i sanning sorgligt att se hur Sverige, på våra numera inte så höga hästar, med glada miner bara valsar rakt in i famnen på de med mest pengar och purrar som en kattunge som fått grädde... Det är nästan så jag mår illa när jag ser hur politiker och företag vrider de lagar, regler och värderingar vi haft för att tjäna sin egen vinning...

Om TPB gjort någonting lagligt fel går att diskutera, men brott mot upphovsrättslagarna är inte ett av dem, och de andra vart vi ju dyrt och heligt lovade inte skulle användas till vad de nu i sådana fall används... Men ändå så ska nu TPB åtalas, och på grunder som i bästa fall är nya etiska lågvattenmärken för vårt rättssystem inom detta område. Jag blir ledsen när jag ser hur våra ledares och våra systems lojalitet mot sitt eget folk säljs så billigt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så varför åtalar man inte Posten för all knark, olagliga saker som skyckas med hjälp av de?

Haha word!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Kollar man på total topp 100 hos thepiratebay så hittar man inte mycket lagligt material, inte ens den mest tankade programmet under Unix är laglig. När de på thepiratebay skriver och verkligen gör att "Alla eventuella klagomål från upphovsrättspersoner och/eller lobbyorganisationer kommer göras till åtlöje och hängas ut på siten" så visar det tydligt deras inställning. Undrar om de skulle hänga ut Bris etc. också, om de klagar på all barnporr som finns ”länkad på siten" eller vad man nu kallar torrent för. De på piratebay kan ju omöjligt kontrollera alla bilder/filmer som folk "länkar till", men de får visa sitt "rätta jag" och även håna Bris.
För övrigt så är det intressant att veta hur mycket pengar de på thepiratebay tjänar(reklamintäkter) på att stödja sabotageverksamhet mot andras levebröd.
Det enda jag skulle kunna tänka att de skulle blir dömda för är ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”, men det är knappast troligt eftersom det som många säger ställer till andra problem.
Det är dock en stor skillnad på posten som nämns och thepiratebay. Man skulle istället kunna jämföra med en transsportföretag som huvudsakligen levererar olagliga saker till kriminella (inom topp hundra så är det knark och vapen). De skulle även håna polisen och kanske döpa sig till Knark och vapentransport AB. Sedan om de skulle åtalas så är de inte alls inriktade på att leverera olagliga saker. (För en korrektare liknelse så skall de ej sköta av och pålastning i lastbilarna utan bara se fraktsedlar där det verkliga innehållet står)
Men jag tror som sagt att thepiratebay går helt fria ändå, då det är svårt med gränsdragningar. (bättre fria än fälla, som de heter)

Stöld och upphovsrättbrott är inte samma sak, så jag förstå inte varför många antipirater vill kalla upphovsbrott för ett mildare brott än vad det är? Straffet för upphovsbrott är ju större än stöld och det är ju inte konstigt eftersom gärningsmännen saboterar andras affärsverksamhet, stöld så tar de bara något som ofta lätt går att ersätta. Vissa får t.o.m ut mer pengar på försäkringen, än vad det som blev stulet är värt.
Detta kan jämföras med inbrott, där de kan sno ens tv etc. eller bryta sig in och slå sönder allt bara för att förstöra för andra. De som sprider olagliga filer tjänar ju inte själva på det, om de nu inte har reklamintäkter eller liknande.
*edit* Glömde o i omöjligt, blev ett stort syftningsfel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kollar man på total topp 100 hos thepiratebay så hittar man inte mycket lagligt material, inte ens den mest tankade programmet under Unix är laglig. När de på thepiratebay skriver och verkligen gör att "Alla eventuella klagomål från upphovsrättspersoner och/eller lobbyorganisationer kommer göras till åtlöje och hängas ut på siten" så visar det tydligt deras inställning. Undrar om de skulle hänga ut Bris etc. också, om de klagar på all barnporr som finns ”länkad på siten" eller vad man nu kallar torrent för. De på piratebay kan ju omöjligt kontrollera alla bilder/filmer som folk "länkar till", men de får visa sitt "rätta jag" och även håna Bris.
För övrigt så är det intressant att veta hur mycket pengar de på thepiratebay tjänar(reklamintäkter) på att stödja sabotageverksamhet mot andras levebröd.
Det enda jag skulle kunna tänka att de skulle blir dömda för är ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”, men det är knappast troligt eftersom det som många säger ställer till andra problem.
Det är dock en stor skillnad på posten som nämns och thepiratebay. Man skulle istället kunna jämföra med en transsportföretag som huvudsakligen levererar olagliga saker till kriminella (inom topp hundra så är det knark och vapen). De skulle även håna polisen och kanske döpa sig till Knark och vapentransport AB. Sedan om de skulle åtalas så är de inte alls inriktade på att leverera olagliga saker. (För en korrektare liknelse så skall de ej sköta av och pålastning i lastbilarna utan bara se fraktsedlar där det verkliga innehållet står)
Men jag tror som sagt att thepiratebay går helt fria ändå, då det är svårt med gränsdragningar. (bättre fria än fälla, som de heter)

Stöld och upphovsrättbrott är inte samma sak, så jag förstå inte varför många antipirater vill kalla upphovsbrott för ett mildare brott än vad det är? Straffet för upphovsbrott är ju större än stöld och det är ju inte konstigt eftersom gärningsmännen saboterar andras affärsverksamhet, stöld så tar de bara något som ofta lätt går att ersätta. Vissa får t.o.m ut mer pengar på försäkringen, än vad det som blev stulet är värt.
Detta kan jämföras med inbrott, där de kan sno ens tv etc. eller bryta sig in och slå sönder allt bara för att förstöra för andra. De som sprider olagliga filer tjänar ju inte själva på det, om de nu inte har reklamintäkter eller liknande.
*edit* Glömde o i omöjligt, blev ett stort syftningsfel.

Barnporr på TPB? har du något belägg för det så får du banne mig lägga fram det nu och här!

Hur mycket tjänar dom på TPB då? Lägg fram det också här och nu!

Gällandes straffskalan så är det ju helt uppåt väggarna att en ickemateriell "stöld" ska generera högre straff än fysisk ditto då den ickematteriella "stölden" t o m kan generera försäljning vilket du kan se om du kollar Aphex inlägg så någon självklarhet är det inte att försäljningen saboteras som du skriver.

Men det är klart upphovsrättsinehavarna vill ju både äta kakan och ha den kvar genom deras försök till kopieringsskydd på bl.a cdskivor som gjorde det omöjligt att kopiera cdskivan för att ha den i bilen sedan. Upphovsrättsinnehavarnas svar var att man får köpa en cdskiva till vilket är så intelligent enligt dom

Sony har ju på sin PS3 låst skivan till den spealre där den först spelades i så ingen ide att ta med sig skivan till en kompis för att spela där utan då får man ta med sig även konsollen vilket är oh så smart men så säljer ju inte PS3:an så bra som dom trodde heller vilket jag inte sörjer för skit ska bort ifrån marknaden för marknaden är ju hör och häpna du och jag.

Men som upphovsrättsinnehavarna håller på kan man tro att vi är deras fiende då det är lättare och enklare att ladda ner materialet än att köpa det med en massa skitskydd som ska förhindra mig att kopiera skivan vilket jag i Sverige har rätt till för eget bruk men om jag knäcker det skyddet idag så är jag en pirat så kan lika gärna tanka ner det där det redan är knäckt.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som om att hela denna häxjakt är uppblåst till orimliga proprotioner. TPB spelar inom ramarna för de regler som farbror staten så duktigt diktat ihop.

Nu blir de bara sura för att deras egna regler och lagar tillämpas mot dem själva för en gångs skull, och kommer säkerligen fuska röven av sig för att sätta dit TPB + att de måste fjäska upp till storebror USA.

Känns som att de borde styra upp allt mygel och fusk inom sin egna organisation innan de börjar göra exempel av privatpersoner och dyl...

Mvh / Z

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Barnporr på TPB? har du något belägg för det så får du banne mig lägga fram det nu och här!

Det har funnits och finns garanterat ännu, jag tänker inte söka genom deras torrentar efter det. Bevis att det har funnits, användaren är avstängd och inga torrentar finns kvar (annars hade jag ej länkat till en sida där de diskuterar om ett fall)
*edit* Jag tar bort länken, men det finns en tråd om flashback om denna.
Även denna fil fanns där: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929385,00....
(länkar ej till sida där det diskuteras)
citat: "The Pirate Bay, där den snabbt blev mest nedladdade film".
citat: "13-åringen har försökt ta sitt liv, och har tvingats flytta."

Att det finns är dock något som i princip är omöjligt att hindra, likaså för internetleverantörna att hindra folk tanka sådant. Men det jag pratade om handlade inte om att det fanns, utan de hånar upphovsmän med flit och det handlar inte om att de bara kan ta bort om de vill. (vilket stödjer brottet, "medhjälp till", om nu rättväsendet tycker så är en annan sak som vi får se) Gör de likadant mot Bris så skall de få folket mot sig, så det handlar om att bara håna en viss grupp aktörer som de "hatar" och inte det där fria samhället där allt ska vara fritt.
Det är alltså väldigt tydligt att de stödjer och hjälper piratkopiering och inte bara att sådana torrentar slinker igenom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hur mycket tjänar dom på TPB då? Lägg fram det också här och nu!

öhh, jag ställde typ en fråga. Citat: För övrigt så är det intressant att veta hur mycket pengar de på thepiratebay tjänar(reklamintäkter)… Och då tycker du att jag ska kunna svara på den frågan som jag själv ställde? Att de tjänar pengar på reklamintäkter är ingen hemlighet, men jag liksom många andra skulle vilja veta hur mycket. (varför ställa en fråga om man själv vet svaret?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
självklarhet är det inte att försäljningen saboteras som du skriver.

Att man förlorar på stöld är heller inte självklart, jag känner själv personer som har fått ut bättre på försäkringen än vad det stulna var värt. (bl.a. sleten cykel, som är mindre än 2 år) Detta utan att ljuga för försäkringsbolaget. Men att hålla på och generalisera och spekulera i vad som oftast enbart de största aktörer skulle kunna förlora, tycker jag inte så intressant. Istället är frågan, tjänar alla upphovsrättmän på upphovsrättbrott?

*edit* bytade ut från winrar, eftersom det var ett väldigt dåligt exempel. Då packningsprograms försäljning har ju ökat stort p.g.a. piratkopiering. hehe

Förklara hur ett billigt sämre program säljer bättre, för att folk piratkopierar bättre dyrare motsvarande program istället för att köpa det billiga. Det är vi små som blir värst lidande och vi kan sprida våran program själva om vi så vill göra reklam för dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det har funnits och finns garanterat ännu, jag tänker inte söka genom deras torrentar efter det. Bevis att det har funnits, användaren är avstängd och inga torrentar finns kvar (annars hade jag ej länkat till en sida där de diskuterar om ett fall)
*edit* Jag tar bort länken, men det finns en tråd om flashback om denna.
Även denna fil fanns där: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929385,00....
(länkar ej till sida där det diskuteras)
citat: "The Pirate Bay, där den snabbt blev mest nedladdade film".
citat: "13-åringen har försökt ta sitt liv, och har tvingats flytta."

Att det finns är dock något som i princip är omöjligt att hindra, likaså för internetleverantörna att hindra folk tanka sådant. Men det jag pratade om handlade inte om att det fanns, utan de hånar upphovsmän med flit och det handlar inte om att de bara kan ta bort om de vill. (vilket stödjer brottet, "medhjälp till", om nu rättväsendet tycker så är en annan sak som vi får se) Gör de likadant mot Bris så skall de få folket mot sig, så det handlar om att bara håna en viss grupp aktörer som de "hatar" och inte det där fria samhället där allt ska vara fritt.
Det är alltså väldigt tydligt att de stödjer och hjälper piratkopiering och inte bara att sådana torrentar slinker igenom.
öhh, jag ställde typ en fråga. Citat: För övrigt så är det intressant att veta hur mycket pengar de på thepiratebay tjänar(reklamintäkter)… Och då tycker du att jag ska kunna svara på den frågan som jag själv ställde? Att de tjänar pengar på reklamintäkter är ingen hemlighet, men jag liksom många andra skulle vilja veta hur mycket. (varför ställa en fråga om man själv vet svaret?)
Att man förlorar på stöld är heller inte självklart, jag känner själv personer som har fått ut bättre på försäkringen än vad det stulna var värt. (bl.a. sleten cykel, som är mindre än 2 år) Detta utan att ljuga för försäkringsbolaget. Men att hålla på och generalisera och spekulera i vad som oftast enbart de största aktörer skulle kunna förlora, tycker jag inte så intressant. Istället är frågan, tjänar alla upphovsrättmän på upphovsrättbrott? Förklara hur ett dåligt/enkelt upppackningsprogram säljer bättre, för att folk piratkopierar bra upppackningsprogram som winrar istället för att köpa det billiga.

På ditt inlägg lät det ju som om TPB var ett tillhåll för pedofiler vilket det ju inte är så vitt jag vet.

Gällandes hur mycket dom tjänar så jobbar en av frontfigurerna som jag inte kommer ihåg namnet på som elektriker så nån större förstjänst blir det inte utan vad jag vet så går det till att köpa in hårdvara.

Kör själv med 7-Zip för jag vill köra lagligt även om jag vet att man kan ladda ner WinRaR mm packningsprogram från TPB men 7-Zip funkar tillräckligt bra för mina behov så ingen anledning att pirata WinRaR här inte ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kör själv med 7-Zip för jag vill köra lagligt även om jag vet att man kan ladda ner WinRaR mm packningsprogram från TPB men 7-Zip funkar tillräckligt bra för mina behov så ingen anledning att pirata WinRaR här inte ;).

Det enda du kan ladda ner från TPB är en torrent fil. Film/Spel/Program laddas ju faktiskt inte därifrån.
Om man nu skall vara petig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Det enda du kan ladda ner från TPB är en torrent fil. Film/Spel/Program laddas ju faktiskt inte därifrån.
Om man nu skall vara petig

Jodå jag vet det men vet Roswall det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det har funnits och finns garanterat ännu, jag tänker inte söka genom deras torrentar efter det. Bevis att det har funnits, användaren är avstängd och inga torrentar finns kvar (annars hade jag ej länkat till en sida där de diskuterar om ett fall)
*edit* Jag tar bort länken, men det finns en tråd om flashback om denna.

Isåfall föreslår jag att du meddelar polisen så att de ansvariga kan spåras (med TPB's hjälp, naturligtvis) och lagföras, vilket verkar vara vad som hänt i fallet aftonbladet skriver om.
Men jag gissar att de filer du syftar på inte faller under rättsväsendets definition av barnporr, annars hade det nog redan hänt.
[QUOTE]Gör de likadant mot Bris så skall de få folket mot sig, så det handlar om att bara håna en viss grupp aktörer som de "hatar" och inte det där fria samhället där allt ska vara fritt.
Det är alltså väldigt tydligt att de stödjer och hjälper piratkopiering och inte bara att sådana torrentar slinker igenom.
[/QUOTE]Det handlar väl mig veterligen om organisationer och företag som själva väljer att inkomma med grundlösa stämningshot och liknande, inte någon grupp man väljer ut och attackerar.
Om någon sprider barnporr är det polisens sak att agera mot det, inte bris eller kvällstidningspöbelns.[QUOTE]användaren är avstängd och inga torrentar finns kvar[/QUOTE]Varför då tror du?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Barnporr på TPB? har du något belägg för det så får du banne mig lägga fram det nu och här!

Mjo det finns massa skit inkl barnporr.

*bort*

Samt massa andra semi-barnporr (sök bara på model och net o liknande o se skiten) då lagen är lite luddig sedan "bara de ser ut som 18" uppkommit i prejudikat. Men nog finns det mer barnporr o skit där än dem. sjukt!

DET om något borde de fixa till, för skulle det blåsas upp att de hostar även länkning/djuplänkning av sådant material så lär opinionen vända för dem.

Dock.. är jag förespråkare av nedan, men de är på håret när det gäller sådant material.

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.”
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

”Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.”
Artikel 19, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Ja det där såg ju inte snyggt ut men varför inte göra en polisanmälan isf för främjande av olaglig verksamhet eller liknande då jag inte är nån jurist?

Permalänk
Medlem

Piratebay är som en webversion av Kazaa, stort utbud, går ofta skitsegt, blir tillslut en spridningsnod för barnporr, djurporr och annat sjukt skit.

Permalänk
Medlem

De borde ta bort sådant som inte är etiskt rätt som tex barnporr.
Tror dock att de inte har så stor koll på vad som delas på sajten.
Men vad som är fel är att TPB blir åtalade för medhjälp till brott pga att de tillhandahåller torrentsidan och det är inte vettigt.
Det är sådan hetsjakt på torrentssidor bara för att det i princip omöjligt att ta fast en person som laddar ned en torrent. Det finns ett uppmärksammat fall i Hongkong där en kille åkte fast. Det krävdes en polisinsats på 300 poliser. Slutresultat? Lite tid i fängelse och lite böter. Det är inte något vi får se här hoppas jag. Blir det så så tappar jag i alla fall tron på rättsamhället. Det finns mycket värre brott därute. Det hela känns bara som en principsak. För att tillfredsställa alla intresse-organisationer såsom STIM, IFPI, ATP med flera.
Det hela är löjligt. Om de kommer få böter så kommer de inte behöva betala en krona ur egen ficka för att folk kommer donera pengar till dem.
Det börjar bli dags att media bolagen börjar anpassa sig efter tekniken istället för att desperat försöka jaga fildelare.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Oj vad många tjuvar och hycklare som skrivit i tråden, med haltande argument.

Tex:
"det finns mycket värre brott därute"
- Med samma logik kan man säga: "sluta debattera, skicka insändare, arbeta politiskt, stifta lagar för att minska inkomsklyftor, sänka A-kassan eller stoppa rasism & könsdiskriminering i Sverige, för det är mycket värre i världen därute!

"ingen förlorar om fattige studenten Pelle laddar ner spel & film"
- Känsla för rättvisa? Det är alltså okej att Kalle på landet utan bredband köper grejerna lagligt och bekostar produktionen så att andra kan ladda ner gratis?

"det är inte bevisat att fildelning automatiskt leder till minskad försäljning"
- Nej men tjena, att totala försäljningen av PC-spel world-wide inte ens är en 1/5 av försäljningen av konsol-spel har inget med kopiering/fildelning att göra? Eller att musikförsäljningen halverats på 10 år i västvärlden?

Titta bara på dig själv och hur mycket lagligt du köper. Eller förresten, jag kan ta mig själv som exempel så slipper vi peka ut någon annan.
- Undra varför jag äger ca 300 musik-CDs varav bara ca 10 st är köpta efter 2000?
- Undra varför jag helt slutat köpa DVD-filmer?
- Undra varför jag enbart köper PC-spel som innehåller en key för onlinespel?

Bottom line: det ska brännas i arschlet, annars slutar ingen med fildelning.

Visa signatur

Memento mori...