Vistas användargränssnitt batterikrävande för bärbara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Folk pratar om att kör man inte på nåt fult GUI som windows 98 standard så är man noob, el att strömförsörjningen "såklart" ska öka, och att man inte ska pressa den neråt istället för uppåt... bevisar bara vilka nötter det finns på detta forumet.

Jag håller med, förutom det där med nötter så klart.
Ingen är ofelbar i sakfrågor. Ingen kan ha tillräcklig kunskap för att ens veta om de själva säger är sant eller inte.

Jag anser att man skall gynna system som är energisnåla utan att för den sakens skulle behöva dra ned på någon standard av grafiken. Jag är övertygad om att det på något sätt går att konstruera sådana saker på något sätt.

Eller så får man konstruera system som använder energin effektivare än att låta den gå till spillo i form av värme.

Undar vilken nöt skulle kunna kläcka den iden om hur man gör?

Visa signatur

Sanning söker motsats

Permalänk
Hjälpsam

Det känns som om det här borde kunna lösas ganska lätt med hjälp av lite smartare energisparfunktioner.
En stram strömsnål när datorn går på batteri och en full med lullull när datorn är inkopplad på elnätet.
Konstigt att man inte fixat det än, det kommer nog en lösning ganska snart via en patch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

lossfit, jag gillar nötter

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
lossfit, jag gillar nötter

Jag också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
lossfit, jag gillar nötter

haha jag det får väl gå för det.

...hoppas vi bara menar samma typ av nötter nu *LOL*

Visa signatur

Sanning söker motsats

Permalänk
Medlem

Batteri > Ej Aero
Vägguttag > Aero

Svårt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Känns som ett värdelöst mål att allt ska vara bärbart 2010/2020.
Att bärbara blir vanligare, visst.

Det förstås utan Aero Glass, är ju hur självklart som helst att ett GUI i 3D kräver mer av grafikkortet (är ju det som är hela poängen för att avlasta processorn!) gör att grafikkortet drar mer ström.

Strömsnålhet är lika naturligt som prestanda och det satsar MS på men de kan inte göra allt samtidigt. Här har kunden ett val. Kör Aero Glass och få nya effekter eller stäng av det och få bättre batteritid.

Dagens grafikkort är ju inte anpassade för det här heller. Nya grafikkort som intels integrerade (väldigt populära bland bärbara) kommer att satsa på att vara strömsnåla även vid lätt 3D som Aero Glass. Dagens kort är ju inte gjorda alls för det utan går ofta i fullt 3D läge vilket drar betydligt mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Folk pratar om att kör man inte på nåt fult GUI som windows 98 standard så är man noob, el att strömförsörjningen "såklart" ska öka, och att man inte ska pressa den neråt istället för uppåt... bevisar bara vilka nötter det finns på detta forumet.

Håller med om att det ska väl inte krävas att man sitter och optimerar och fixar för kunna få ett bra datoranvändare. Jag skulle väl knappast trycka in vista på min bärbara, men det är inte det som är poängen. Poängen är att det ska väl hur det påverkar de som inte har så goda kunskaper, det är attityden som är problemet.

Skulle nog tro att t ex mina föräldrar vill ha en energisnål dator, inte minst av miljöskäl. Tror du de får reda på att Vista drar mer ström eller hur man hanterar/stänger ner det? Tänk förbi din egen näsa...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

Jag ska också börja försvara hedern hos hård och mjukvara som konsumerar mycket energi, fast inte just idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Jag ska också börja försvara hedern hos hård och mjukvara som konsumerar mycket energi, fast inte just idag.

Synd, för det skulle ha varit en intressant upplevelse att se någon försvara något som är livlösts och dess heder.

Det är ungefär som att införa rättigheter för stenar, och stå på deras sida när någon försöker mala ned dem till sand.

Visa signatur

Sanning söker motsats

Permalänk
Medlem

Vad härligt det är att varje gång man köper en ny och snabbare dator, då kommer det ett nytt och mer krävande operativsystem så att allt går lika långsamt igen.

Det är tur att operativsystemen blir större och större monster, gud vet hur fort allt hade gått annars!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv

Att det är fel på mjukvaran är ju bara dumprat, operativsystemet är ju beräknat att duga för hårdvara flera år fram i tiden.
Känns rätt logiskt att det blir krävande för dagens slöa bärbara datorer som precis klarar minimum kraven och att de måste jobba extra hela tiden vilket resulterar i lägre batteritider.
Det kommer lösa sig om några år när det finns bättre hårdvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Det kommer lösa sig om några år när det finns bättre hårdvara

Och då kommer dte ett nytt OS xD

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

lossfit, haha

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind

Det är tur att operativsystemen blir större och större monster, gud vet hur fort allt hade gått annars!

Japp man kanske skulle ta och lägga in MS-DOS 1.0 och sätta sig och bara njuta av hastigheten. Hur snabbt borde inte det starta?

Och eftersom vi inte vill ha grafiskt lull lull och som dataproffs klarar oss bra, nej bättre, med ett textbaserat system så kan vi använda ett gammalt pci-grafikkort. Om vi tar bort det där strömkrävande grafikkortet med GPU (låta grafikkort göra beräkningar, ha!) som bara är till för att kollra bort klantsvensson med ovidkommande grafiska effekter så sparar vi massor av ström.

Folk som uppskattar slika grafiska effekter är förmodligen samma som håller på med andra nymodigheter som t.ex. "sätta upp gardiner", något som ju bara kostar pengar och energi.

En amerikansk legend inom datavetenskap sa:

Citat:

real IT-professionals don't care about that new fangled idea of decorating windows

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Förklara för mig hur en färgglad ram på ett fönster gör dig effektivare eller på vilket vis det underlättar ditt klickande.

Jag sade inte att funktionaliteten skulle bort, bara det glassiga gränssnittet som visserligen spårade ur redan med Windows TT (TeleTubbies, det gröna äcklet som infördes med windows XP). Ska saker läggas till i ett gränssnitt så ska det vara för att tillföra funktionalitet och inte bara för att någon tyckte det kändes "skoj och fränt"

Det kanske blir.. snyggare? Vanliga GUI's utan texturer är oftast så apaktigt fula att det är synd om dom som designat dom. Nu påstår jag inte att XP-temana är snygga. Men det finns andra visual styles. Men jag antar att jag är en fåfäng noob eftersom jag använder dom.. Fy skäms på mig.

Vissa på denna sida verkar gå att kategorisera som klockrena exempel på ordet "trångsynt".

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det beror helt på om man ser datorn som ett effektivt arbetsredskap eller inte. Allt som tar fokus från det som är relevant är ineffektivt. Dit hör dessvärre glassiga design-GUIs. Less is more har aldrig varit så rätt som i det här fallet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

I en tidigare post försökte jag vara rolig, men det är ju inte direkt effektivt.

Allvarligt talat är jag helt och hållet för att man använder moderna grafikkort till att förbättra gränssnittet. Men det ska ju gå - och det låter ju faktiskt som att det går i Vista, att stänga av sådana funktioner för att spara ström.

OSX har ett utmärkt exempel på hur det går att förbättra gränssnittet, jag tror funktionen heter exposé, man kan trycka på en knapp och så radas alla fönster upp förminskade så att de rymms bredvid varandra på skärmen. De mest krävande beräkningarna (läs: nedsampling av bilddata) för detta kan göras helt på grafikkortet. Detta ger en väldigt snabb och bra översikt så att man kan hitta det fönster man vill jobba i.

Den genomskinliga fönsterlisten som blurar det som ligger under i Vista tycker jag är ganska kul och man myser lite man tänker sig att "här är det säkert några fragment-shaders som får jobba".:) Nyttan med den kan disskuteras med det blir ju en liten antydan om vad som finns bakom utan att man störs av smådetaljer.

För att hitta exempel där det helt har burit iväg kan man titta på de funktioner som finns för Linux-display managers. Fönster som dallrar som gelepudding när man flyttar dom är ganska störande och inte snyggt. Å andra sidan är dom ju fullt valbara och kanske mest en show-off effekt för att visa möjligheterna.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Avstängd

Men allvarligt, vad tror ni egentligen?

Pre Vista så har enbart processorn använts för Windows utseende. Nu blandar man in grafikkortet för att göra samma beräkningar. Redan där säger det väl att det kommer bli sämre batteritider? Sedan när vi har processorer som drar 35watt och grafikkort som drar det dubbla eller ännu mer kan väl ingen påstå att han/hon blir förvånad?

Nyttjar även en funktion som finns i OS X (skjut mig inte), vet inte vad den kallas för men är kanske en del i nämnda Expose?

http://fileserver2003.no-ip.org/animate.JPG

Permalänk
Hjälpsam

On topic det är antagligen lätt fixat!

Half off topic
Vad ska jag säga; det är skitsnyggt! jag har en vacker iskall blågrön vy inklusive en regnbåge på skrivbordet och några gadgetar som är halvgenomskinliga.
När jag öppnar ett fönster så är ramen halvgenomskinlig vilket gör att fönstret smälter in.
Krävande? allt laddas ju ur om jag startar ett annat fullskärmprogram, läs spel.

Under ytan är det bättre men ännu inte bra, kerneln är frånkopplad från grafiken, programmen har mindre frihet att göra vad dom vill, olika användare är mer isolerade från varandra.
Allt detta gör att en del fult programerade program kan få svårt att fungera under Vista, vilket är bra! jag önskar bara att dom hade korrigerat mer av sina gamla misstag, men det är i alla fall åt rätt håll.

Off Topic
Tänk om MS hade struntat i DOS-kompabiliteten när dom kom med "Chicago" (fulhacket W95) och i stället bara släppt ett NT-Lite? Inkompabilitet kan ibland vara mycket bra!
Till saken hör att OS/2 V3 som kom ett år före W95, var minst lika bra på att köra DOS-program, skillnaden var att där kördes DOS under en emulerad maskinvara (mycket bättre).
Och ja OS/2 var minst lika bra som NT på den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

damodred: bra att den funktionen finns i vista, det visste jag inte. Det är en sån grej som kan väga över till beslut när man funderar på att uppgradera.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Avstängd

Förlåt, det ska nämnas förstås - det är, mig veterligen, inte en funktion i Vista utan i gratisprogrammet Yod'm 3d som funkar till XP, 2003 och Vista. Tanken var mest att visa att möjligheten finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Håller med om att det ska väl inte krävas att man sitter och optimerar och fixar för kunna få ett bra datoranvändare. Jag skulle väl knappast trycka in vista på min bärbara, men det är inte det som är poängen. Poängen är att det ska väl hur det påverkar de som inte har så goda kunskaper, det är attityden som är problemet.

Skulle nog tro att t ex mina föräldrar vill ha en energisnål dator, inte minst av miljöskäl. Tror du de får reda på att Vista drar mer ström eller hur man hanterar/stänger ner det? Tänk förbi din egen näsa...

Ja, tyvärr är det så att de som inte är insatta ofta kommer i kläm. I detta fall genom en övergångsperiod.

Men det är ju slutkunden som efterfrågar effekter som Aero Glass och när man väl ska utveckla ett sådant GUI är det självklart att det drar mer ström då det använder grafikkortet bra mer än tidigare windows.

Man får självklart ha åsikter om det men det är en avvägd tradeoff som MS gjort och det må hända att många kommer i kläm (utan vetskap) idag med främst bärbara datorer men med nya grafikkort så kommer skillnaden antagligen vara marginell och med tanke på hur länge vi kommer sitta här med Aero Glass (och antagligen små uppdateringar till det) så får känns det rätt meningslöst att klaga.

Det går att stänga av.
OS X var inte direkt lättdrivet när det kom och drog självklart mer av hårdvaran även då.
Idag är kanske Aero Glass ett av de tyngre GUIerna för grafikkortet men det lär vi leva med länge och ärligt är det inte särskilt tungt alls heller. Bara att dagens hårdvara och mjukvara inte är anpassad för det.

Ni som klagar på att allt blir mer krävande...
Är ju knappast isolerat till detta, operativsystemen blir betydligt mer komplexa och kräver mer - bl.a. för att hantera den utökade prestandan som hårdvaran erbjuder. Programmeringsspråken blir av allt högre nivå hela tiden - och det med en negativ effekt på prestanda och effektivitet sett ur datorns perspektiv.
Idag har man sådan prestanda att man i många fall prioriterar helt andra saker än prestanda på mjukvarunivå - inte för att det bara är negativt, andra saker kommer till gagn av det. Det är en prioriteringsfråga.

Kan säga att jag själv inte är allt för upphetsad över vissa trender som industrin verkar ta och det är något jag *oroar* mig över bra mycket med än Aero Glass. Men det är min åsikt det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Förklara för mig hur en färgglad ram på ett fönster gör dig effektivare eller på vilket vis det underlättar ditt klickande.

Jag sade inte att funktionaliteten skulle bort, bara det glassiga gränssnittet som visserligen spårade ur redan med Windows TT (TeleTubbies, det gröna äcklet som infördes med windows XP). Ska saker läggas till i ett gränssnitt så ska det vara för att tillföra funktionalitet och inte bara för att någon tyckte det kändes "skoj och fränt"

gör mig inte effektivare om den är i 3 färger eller 500miljoner, men snyggare är det

sen hur en grön knapp och blått aktivitetsfält kan vara att flippa ur förstår jag inte

har man en dator som inte pallar med att gå till start - kontrollpanelen så förstår jag att man inte är redo för lite grafik

ursäkta men stör mig så på folk som gnäller på ett OS pga att det har mer färger än tidigare versioner, känns ganska barnsligt, eller har du några invändingar/argument förutom att det är snyggare/flashigare som skulle göra en användare mindre kunnig? ditt argument håller ju inte alls, det inser du väl själv

alla linux användare som kör med grafiskt gränssnitt och dom som anpassat det själva måste ju vara helt otroligt okunniga, jag menar linux användarvänlighet är ju extremt lätt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Word up...

Det äv väl upp till konsumenterna att bestämma vad de vill ha, om de inte bryr sig om vbatteritiderna så stänger de inte av aeroglass annars kör de inte vista GUI alls (det finns möjlighet att köra med win 98 style) .

Nej men varför köra vista på en bärbar överhuvudtaget ? Jag tyckte det mesta var grafiska förändringar, har dock inte testat vista på någon bärbar men på min stationära, kräver inte så mycket datorkraft.. men massor av minne ! :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mjae det gör det väl inte, egentligen?
Visst de generella systemkraven är ju högre än vad XP kräver, men när XP kom för fem år sedan var ju datorn ganska ordentligt mycket sämre än vad den är idag. Om något/några år kommer Vista garanterat vara lika snabbt som XP pga att många uppdaterat sin hårdvara och att mjukvarutillverkarna har fått ut bättre drivrutiner (nVidia, hallå). Sedan är ju en av de allra största förändringarna hur Vista hanterar minne. Någonstans på vägen har Microsoft insett att även om genomsnittsdatorn har väldigt lite ram så utvecklas även det med tiden. Tanken med XP och tidigare os var väl att hålla med så mycket ledigt ram som möjligt, med tanke på vad de flesta hade i ram runt år 2000 så var det nog en väldigt vettig tanke, men idag när vi sitter på gigabyte- mängder i minne finns det ingen anledning att inte använda alla resurser som vi har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mjae det gör det väl inte, egentligen?
Visst de generella systemkraven är ju högre än vad XP kräver, men när XP kom för fem år sedan var ju datorn ganska ordentligt mycket sämre än vad den är idag. Om något/några år kommer Vista garanterat vara lika snabbt som XP pga att många uppdaterat sin hårdvara och att mjukvarutillverkarna har fått ut bättre drivrutiner (nVidia, hallå). Sedan är ju en av de allra största förändringarna hur Vista hanterar minne. Någonstans på vägen har Microsoft insett att även om genomsnittsdatorn har väldigt lite ram så utvecklas även det med tiden. Tanken med XP och tidigare os var väl att hålla med så mycket ledigt ram som möjligt, med tanke på vad de flesta hade i ram runt år 2000 så var det nog en väldigt vettig tanke, men idag när vi sitter på gigabyte- mängder i minne finns det ingen anledning att inte använda alla resurser som vi har.

Bra sagt! Äntligen någon som fattar, såklart att batteritiden har försämrats, hårdvaran har ju inte utvecklats än! Precis som på Windows XP: s tid, tex. hur många hade en dator som xp flöt perfekt på när det kom ut? Inte så många, jag var en av dom.

Som sagt, Vista kommer garranterat att flyta lika bra om något/några år som XP gör idag.

Och det är då jag kommer börja använda det:)

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

men kan man ens stänga av sin enda hårddisk i vista?? hört att den kontrollerar hårvaran var 15:e sekund

Permalänk
Medlem

att just hp klagar tycker jag är konstigt me tanke på deras dåliga strömval. sitter jag och surfar & kollar på film kör fläkten ständigt. drar jag ur sladden flyter datorn tillräckligt för surf&film och blir mkt tystare/kyligare, tycker man borde få ställa in den på "batteri drift" fast den är ikopplad, utan att faktiskt ta ström från batteriet om ni förstår vad jag menar.

jag kör då vista på min bärbara, klickat av genomskinligheten på fönster för de märktes knappt ändå, helt onödigt. annars har jag allt annat igång och sitter med över 3 timmars filmtittande på min hp

ställer om till power saver (windows vista verktyg) nere vi klockan som ställer om grafikkortet (sålänge man har några drivare som stöder powerplay)
och väldigt onödiga saker som när skärmen stängs av osv >.<
drar ner brightness och bort med wlan
+drar ner cpu'n med rightmark

kommer inte ihåg tiderna i xp men dom va inte märkbart bättre för mej iallafall (nx9420)

mera ontopic: jo det märks ju att batteritiden dras ner med aero glass påslaget men det kan väl vem som helst räkna ut ?
tar dock gärna emot fler fina effekter , så länge man kan knäppa av dom om man vill

till turbopuckot eller nått sånt (forumnamn alltså)
varför skulle man vara mer "elite" med fult interface dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem

Att datorn var sämre för fem år sen är ju en sanning med modifikation, tyvärr så sitter alltför många med för lite minne då som nu. Det är ju främst på grafikkortsfronten som den stora utveckling skett och hårddiskar svällt å det grövsta. Med tillräckligt med minne så är det ingen större skillnad på en maskin då och nu för att dra runt WinXP. Fast det klart kör du med swap så segar det ju och där är det ju en hel del skillnad på dagens och 5år gamla diskar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730