AMD stjärn-processorer avslöjade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du vet att jag bara sa det för att verka storsint. Du vet att jag inte menar det.

Haha, of course I know. Alla måste vi ju kläcka ur oss nåt PK nån gång emellanåt. Jag vet att du är en trogen medlem av familjen.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
2GOOD4YOU:

Ja jag vet skillnaden & jag vet skillnaden mellan AMD´s sätt & Intels sätt att ange tdp vilket jag skrivit innan & skriver igen.. AMD anger max effekt som proppen överhuvudtaget kan dra.. Och Intel anger vad proppen drar under verkliga förhållande med konsumentmjukvaror som finns i verkligheten vilket även Intel anger.. jag vet skillnaden.. det är det enda jag påstått & försökt förklara.. man måste inse skillnaderna mellan de 2 tillverkarnas definitioner av Thermal Design Power.. sedan måste man även Inse vad Intel anser vara skillnaden mellan Thermal Design Power & max power consumption.. Inser man det så förstår man skillnaderna med.

Och räknar man rätt av på Intels proppar med hjälp av vad Intels proppar klarar i max core ampere med den enkla men geniala formlen U*I=P så inser man att Intels proppar kan dra mer i max power consumption än vad dom anger i sin TDP.. men snälla du.. 125A genom ett moderkort t.ex.?

Men visst hoppas jag att AMD´s quad-core blir billig för jag har tutat i mina bröder att dom kan trycka i en dylik i sina AM2 plankor dom beställt..

Det är där man lan lura konsumenten till Intel's fördel för att få folk att tro att dom utvecklar mindre värme jämfört med AMD då AMD's TDP är motsvarigheten i värdet till Intel's MPC.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är där man lan lura konsumenten till Intel's fördel för att få folk att tro att dom utvecklar mindre värme jämfört med AMD då AMD's TDP är motsvarigheten i värdet till Intel's MPC.

Eller så försöker AMD få konsumenterna till att tro att Intel luras eftersom MPC inte är lika med TDP som AMD försöker få det till...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Japp, och ganska enkelt och kort, Intels heter väl snart Core 2 Duo extreme ultra heavy duty E14400.

ha ha ha ha ha ha ha ha....

Det roligaste jag läst på länge på detta forum!!!!

he he he

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eller så försöker AMD få konsumenterna till att tro att Intel luras eftersom MPC inte är lika med TDP som AMD försöker få det till...

Haha nu vänder du något som är riktigt sjukt. Att AMD anger 100% TDP är bara en fördel, det ser man sen när man testar processorerna i praktiken hur svala dom går jämfört med Intel, beror på att dom inte "trollar" bort dom 25% som fattas. Hur svårt är det att inse, du vägrar inse att Intel är sämre på denna punk, och det är ett faktum.

Det är bara hårdare för AMD att göra det, men dom gör det ändå för att dom ALLTID gjort det och för att det är korrekt mätmetod. Dom som designar kylarna går efter AMD's TDP och resultatet är att en AMD processor blir kallare än en Intel processor i praktiken med samma tillverkares TDP. Läs på tomshardware vad som säger om AMD's 90nm mot Intel's 65nm. Core2 går rätt varma.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Haha nu vänder du något som är riktigt sjukt. Att AMD anger 100% TDP är bara en fördel, det ser man sen när man testar processorerna i praktiken hur svala dom går jämfört med Intel, beror på att dom inte "trollar" bort dom 25% som fattas. Hur svårt är det att inse, du vägrar inse att Intel är sämre på denna punk, och det är ett faktum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

AMD anger ett teoretiskt worstcase scenario.. alltså är AMD mer ute på låtsas angivelser som de flesta användare inte kommer i närheten utan att använda specialskrivna program vars enda syfte är att ge en maximal cpu-belastning... förvisso anser jag att AMD´s sätt är det bättre men jag är samtidigt medveten om hur de 2 tillverkarna anger sina TDP i motsats till vissa som lever i en snäv sagovärld..

sidan2 3:e inlägget uppifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Det är bara hårdare för AMD att göra det, men dom gör det ändå för att dom ALLTID gjort det och för att det är korrekt mätmetod. Dom som designar kylarna går efter AMD's TDP och resultatet är att en AMD processor blir kallare än en Intel processor i praktiken med samma tillverkares TDP. Läs på tomshardware vad som säger om AMD's 90nm mot Intel's 65nm. Core2 går rätt varma.

Plocka fram den norm/standard som beskriver vad TDP skall innehålla & hur den skall tas fram & vad som krävs innan vi fortsätter, med norm/standard menar jag en vedertagen norm/standard av en krediterad instans såsom ISO/DIN/FTC etc. & inte en tillverkares definition.. för dom kan vi redan & dom är tämligen värdelösa att göra jämförelser med.. Samtidigt får du gärna beskriva hur man får fram MPC & vilken norm/standard man använder då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

sidan2 3:e inlägget uppifrån.

Plocka fram den norm/standard som beskriver vad TDP skall innehålla & hur den skall tas fram & vad som krävs innan vi fortsätter, med norm/standard menar jag en vedertagen norm/standard av en krediterad instans såsom ISO/DIN/FTC etc. & inte en tillverkares definition.. för dom kan vi redan & dom är tämligen värdelösa att göra jämförelser med.. Samtidigt får du gärna beskriva hur man får fram MPC & vilken norm/standard man använder då?

TDP finns redan och behöver inte beskriva en ny norm. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om att du ena stunden envisas om Intel och deras felaktiga mätsett för att sen skriva att AMD's sätt att mäta är mer korrekt. Hur skall du ha det?

"sidan2 3:e inlägget uppifrån."

Jag har redan sett det hörredu... Är du osäker på att vi inte läser det du skriver?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
TDP finns redan och behöver inte beskriva en ny norm. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om att du ena stunden envisas om Intel och deras felaktiga mätsett för att sen skriva att AMD's sätt att mäta är mer korrekt. Hur skall du ha det?

"sidan2 3:e inlägget uppifrån."

Jag har redan sett det hörredu... Är du osäker på att vi inte läser det du skriver?

Hur jag skall ha det? Att Intel & AMD definerar TDP på olika sätt & att det inte finns någon norm eller liknande vilket du vill göra gällande vilket är en lögn för annars hade du plockat fram den fortare än kvickt..

Men fortfarande anser jag att AMD´s sätt är det bättre fastän Intel klart & tydligt deklarerar vad dom anser vara TDP & hur dom gör för varje processortyp för att få fram TDP´n samt att det inte är detsamma som max power consumption, men det är Intels definition & eftersom det inte finns någon internationell standard/norm så kan jag inte säga att den är felaktig därför mitt man måste vara medveten om skillnaden.

Och ja jag är rätt säker på att du inte läser det jag skriver... du vill ha det till att Intel ljuger men det baserar du på något du inte kan bekräfta med vilken norm/standard dom inte håller sig till, jag däremot pekar på tillverkarnas olika sätt att definera TDP & hur Intel beskriver i sitt dokument hur dom kommer fram till TDP´n & att den skall inte blandas ihop med MPC & AMD däremot har gjort det enkelt & helt enkelt definerat tdp som MPC..

Men nu vill jag att du tar fram den standard eller norm som bekräftar att TDP = MPC.. för jag har letat efter den & jag hittar inte den & finns den så är det bra om den kommer fram så vi kan få det fastställt en gång för alla.. men åandra sidan är det bättre om Intel döper om den till TDG = Thermal Design Guide för då blir det en guide & inget annat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur jag skall ha det? Att Intel & AMD definerar TDP på olika sätt & att det inte finns någon norm eller liknande vilket du vill göra gällande vilket är en lögn för annars hade du plockat fram den fortare än kvickt..

Men fortfarande anser jag att AMD´s sätt är det bättre fastän Intel klart & tydligt deklarerar vad dom anser vara TDP & hur dom gör för varje processortyp för att få fram TDP´n samt att det inte är detsamma som max power consumption, men det är Intels definition & eftersom det inte finns någon internationell standard/norm så kan jag inte säga att den är felaktig därför mitt man måste vara medveten om skillnaden.

Och ja jag är rätt säker på att du inte läser det jag skriver... du vill ha det till att Intel ljuger men det baserar du på något du inte kan bekräfta med vilken norm/standard dom inte håller sig till, jag däremot pekar på tillverkarnas olika sätt att definera TDP & hur Intel beskriver i sitt dokument hur dom kommer fram till TDP´n & att den skall inte blandas ihop med MPC & AMD däremot har gjort det enkelt & helt enkelt definerat tdp som MPC..

Men nu vill jag att du tar fram den standard eller norm som bekräftar att TDP = MPC.. för jag har letat efter den & jag hittar inte den & finns den så är det bra om den kommer fram så vi kan få det fastställt en gång för alla.. men åandra sidan är det bättre om Intel döper om den till TDG = Thermal Design Guide för då blir det en guide & inget annat.

Jag har allt material jag behöver. TDP=Thermal Design Power där båda bör ange max vilket AMD gör, det gör inte Intel vilket är felaktigt och förvirrande då TDP sätts ut som en effektsiffra på marknaden som bör vara MPC i Intel's fall.

Men jag kom på det, det gör ju inget, för det ser man ju sen i praktiken att Intel's 65w tyvärr var lite mer än vad dom skulle om man jämför med en AMD 65w processor.

I AMD's fall är deras TDP motsvarigheten till Intel's MPC eftersom TDP är någon dom anger i 100% som man bör.

Låt oss vara överens om att det är dumt att använda en gammal förkortning som TDP till en missvisande siffra och att samtliga kan mäta på samma sätt för att inte vara missvisande mot dom som inte orkar sätta sig och läsa alla datablad Intel har, t.ex mormor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Du kan inte med andra ord presentera ett dokument från något trovärdigt som presenterar hur & vad TDP skall stå för & hur TDP skall användas.. för tillverkarnas definitioner är som sagt värdelösa som jämförelse med varandra eftersom det är inget annat än definitioner som dessutom skiljer sig till det bättre eller sämre.

TDP är per/definition inget annat än 3 bokstäver som har olika betydelse beroende på tillverkare... TDP är ingen norm från IEC. exempelvis så då kvarstår tillverkarnas defintion bara & den är värdelös att jämföra med då.

Mormor bryr sig inte om tdp.. mormor tjackar en dator på siba.. det trodde jag du visste.

Jag tycker det vore bättre om dom angav MPC & sedan hade en TDG..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless