Permalänk
Melding Plague

Santa Rosa testad

Intel lanserade tidigare i veckan sin nya plattform Santa Rosa för bärbara datorer. Frågan är hur mycket bättre denna plattform är än den föregående plattformen Napa. Detta är något man på Anandtech nu har undersökt.

Läs nyheten: Santa Rosa testad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inte speciellt upphetsande. Nu verkar AMDs nya 65nm notebooks plötsligt mer intressanta

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hehe va dammig deras test datorn va. Riktigt smutsigt.

Turbo memory riktig skräp med andra ord. Säljargument=bluff.

Skillnad i prestanda mot Napa ingen alls eller rättare sagt löljlig liten.

Den enda fördelen va strömförbrukningen i Idle, i Load oförändrat va dom precis lika..

Permalänk
Medlem

Känns ändå skönt att inte napa blev söndersmiskat då man köpte sig en ny burk för bara ett par månader sedan ;D

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Roligt att folk väntat på detta i över ett halvår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Känns ändå skönt att inte napa blev söndersmiskat då man köpte sig en ny burk för bara ett par månader sedan ;D

Agreed.

Trodde min HP skulle få däng så det skrek om det men icke.

Jag ger intel ett tag och lite revs så får vi se hur det ser ut om ett tag. Ska bli kul att see macbooks med denna plattform. Vanliga macbooken är i AKUT behov av ordentlig GPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Vanliga macbooken är i AKUT behov av ordentlig GPU.

Om man ska spela ja, de flesta klarar sig utan problem med det den har nu.

Permalänk
Medlem

Det som utmärker sig med Santa Rosa är mängden ström den drar i "viloläge" (exempelvis när man läser dokument eller surfar). Jag gillar detta skarpt då detta kommer höja batteritiden en hel del.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om man ska spela ja, de flesta klarar sig utan problem med det den har nu.

Räcker om man ska köra gpu-intensiva Aperture eller Leopard.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Det där var ju en besvikelse .. jag tror faktiskt inte ens aatt den minskade strömkonsumptionen kommer att göra så stor praktisk skillnad eftersom delar som t.ex. bildskärmen drar en stor del av all el ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Det där var ju en besvikelse .. jag tror faktiskt inte ens aatt den minskade strömkonsumptionen kommer att göra så stor praktisk skillnad eftersom delar som t.ex. bildskärmen drar en stor del av all el ..

Ja men även där satsar man på förbättringar och det blir bättre. Jag tror OLED kommer slå till på laptops innan de kommer till stationära och då sjunker det ännu mer. Flashdiskar tar mindre är mekaniska (ren gisning ). 10h batteritid hade inte varit fel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Räcker om man ska köra gpu-intensiva Aperture eller Leopard.

Kräver aperture och/eller leopard bättre?
Funktionalitet > utséende

Roligt att macfolket klagat sig hesa på Vistas krav iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Roligt att folk väntat på detta i över ett halvår

Jag är en av dem, jag hade förväntat mig mycket av nya Santa Rosa.
Nå en har åtminstone pengar kvar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".