Vattenkylt Radeon HD 2900 XT på bild

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylt Radeon HD 2900 XT på bild

Ett fotografi på ett Radeon HD 2900 XT har publicerats av hårdvarusajten Tweak Town. Det handlar om en vattenkyld modell från tillverkaren MSI.

Läs nyheten: Vattenkylt Radeon HD 2900 XT på bild

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

skönt att det kommer nyheter in på småtimmarna..

Permalänk
Inaktiv

Det där var nog den fulaste vattenkylningslösningen jag någonsin sett...Men det kanske är effektivt?

Permalänk

såg ju fräckt ut

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Härligt att man håller på och trixar med vattenkylningar istället för att släppa ordinarie versioner på marknaden.
Men..är det så ATi vill ha det så..

Permalänk
Avstängd

Jag undrar ifall de kommer sälja det där kortet.
De skulle ju åtminstone kunna byta till vinklade kopplingar så att man får in det i burken utan att behöva ha lådan öppen.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Jag undrar ifall de kommer sälja det där kortet.
De skulle ju åtminstone kunna byta till vinklade kopplingar så att man får in det i burken utan att behöva ha lådan öppen.

sant. Men det där kortet lär väl knappast bli köpt av annat än halv-entusiaster som kan pula ihop sådant själva. Riktiga entusiaster köper väl bättre block och bygger eget när det kommer:P

Fast jag måste säga att jag tycker det är en bra ide, de korten lär väl behöva bra kylning och vatten är ju faktiskt ett tyst och effektivt alternativ. Dock får dom jobba lite på utseendet:P

Permalänk
Medlem

När kommer kortet, har det släppts ännu? finns det seriösa tester? har slutat orka hålla ögonen öppna vid det här laget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det där var nog den fulaste vattenkylningslösningen jag någonsin sett...Men det kanske är effektivt?

ja utséendet är nog det viktigaste när det gäller vattenkylning=)
Spelar inte någon roll så länge det är effektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
När kommer kortet, har det släppts ännu? finns det seriösa tester? har slutat orka hålla ögonen öppna vid det här laget

Det släpps på måndag (14 maj) klockan 15.00 svensk tid.

Permalänk
Medlem

jävla va grymt!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Trots att XT inte är värstingmodellen bland Radeon HD 2900

När skall ni sluta påstå att det här inte värstingmodellen? Jag läste aldrig några utalanden om att 8800GTX inte var värstingmodellen från Nvidia, utan att det var det kommande Ultra-kortet som var värstingen i 8800-familjen.
Faktum är att det här är värstingmodellen tills att XTX släpps, vilket inte ser ut att bli innan juli, och antagligen inte före hösten.
Kanske är det här oväsentligt, men trots allt så känns det som att ni borde försöka hålla fokus på vad som finns tillgängligt, och inte vad som har levererats från firmornas marknadsföringsavdelningar.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
När skall ni sluta påstå att det här inte värstingmodellen? Jag läste aldrig några utalanden om att 8800GTX inte var värstingmodellen från Nvidia, utan att det var det kommande Ultra-kortet som var värstingen i 8800-familjen.
Faktum är att det här är värstingmodellen tills att XTX släpps, vilket inte ser ut att bli innan juli, och antagligen inte före hösten.
Kanske är det här oväsentligt, men trots allt så känns det som att ni borde försöka hålla fokus på vad som finns tillgängligt, och inte vad som har levererats från firmornas marknadsföringsavdelningar.....

Bra sagt, jag håller med till fullo!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Härligt att man håller på och trixar med vattenkylningar istället för att släppa ordinarie versioner på marknaden.
Men..är det så ATi vill ha det så..

För att det är ATI som gjort kortet samt vattenkylningen eller... ? Titta igen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
När skall ni sluta påstå att det här inte värstingmodellen? Jag läste aldrig några utalanden om att 8800GTX inte var värstingmodellen från Nvidia, utan att det var det kommande Ultra-kortet som var värstingen i 8800-familjen.
Faktum är att det här är värstingmodellen tills att XTX släpps, vilket inte ser ut att bli innan juli, och antagligen inte före hösten.
Kanske är det här oväsentligt, men trots allt så känns det som att ni borde försöka hålla fokus på vad som finns tillgängligt, och inte vad som har levererats från firmornas marknadsföringsavdelningar.....

Helt rätt, jag blir helt galen ja åxå!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är grymt med allt det nya och allt blir bara större och större. Tänk snart tar nya datorer upp ett helt rum, jag kan knappt bärga mig...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja herregud, vattenkylning hit och dit med grymmaste kortet hit och dit.. När får vi se grymmaste kortet hit och dit med grymmaste ljudlösa kylningen hit och dit?
Vill ha ljudlöst, inge vatten! Ljudlösa flänsar, inga fläktar. Icke!, säger jag, icke!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
När skall ni sluta påstå att det här inte värstingmodellen? Jag läste aldrig några utalanden om att 8800GTX inte var värstingmodellen från Nvidia, utan att det var det kommande Ultra-kortet som var värstingen i 8800-familjen.
Faktum är att det här är värstingmodellen tills att XTX släpps, vilket inte ser ut att bli innan juli, och antagligen inte före hösten.
Kanske är det här oväsentligt, men trots allt så känns det som att ni borde försöka hålla fokus på vad som finns tillgängligt, och inte vad som har levererats från firmornas marknadsföringsavdelningar.....

Håller med dig.. bara att vänta tills XTX modellen kommer.. även om jag inte gillar ATi... 8800 Ultra är den nya top modellen från Nvidia, men det är bara ett överklckat 8800GTX. mina specs med 8800GTX är högre är 8800 Ultra med hjälp utav Rivatuner 2.1

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tycker det är grymt med allt det nya och allt blir bara större och större. Tänk snart tar nya datorer upp ett helt rum, jag kan knappt bärga mig...

Som sagt 7658 gånger tidigare:

Det är EJ tvång att köpa high-end. Vill du ha små datorer så köp micro-atx med integrerad grafik. Datorer blir tvärtom MINDRE för varje år (pita-atx lanserat i år). Dock inte high-end marknaden som utvecklas med PRESTANDA i fokus, inte med värme, pris och storlek i fokus.

Så sluta klaga och köp integrerat skit om storleken stör så mycket.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Som sagt 7658 gånger tidigare:

Det är EJ tvång att köpa high-end. Vill du ha små datorer så köp micro-atx med integrerad grafik. Datorer blir tvärtom MINDRE för varje år (pita-atx lanserat i år). Dock inte high-end marknaden som utvecklas med PRESTANDA i fokus, inte med värme, pris och storlek i fokus.

Så sluta klaga och köp integrerat skit om storleken stör så mycket.

Visst är det inte tvunget att köpa ett så stort kort, men man MÅSTE tyvärr det om man vill ha bästa prestandan idag.
Det är dessutom inget fel med att klaga på det, korten är helt enkelt för stora. Inte nog heller med att ATi och Nvidia tycks sikta mer bara på prestanda än t.ex. mindre värme, grafikkortet värmer ju upp hela datorn själv, så enda sättet att få bra kylning i datorn tycks vara antingen massor med fläktar och datorn får stå och tjuta pga fläktarna, eller vattenkylning som kostar för mycket.
Jag vill ha ett High-end kort, men även ett svalt kort OCH lite mindre så man inte behöver slänga hårddiskar eller CD/DVD läsare bara för kortets skull...

Tycker du övereagerade lite där. Grafikkorten borde faktiskt även bli mindre och svalare.

Om du störde dig på hans inlägg kanske en liten titt på ditt eget kan vara bra med. Han drog med lite ironi, men du tog nästan fram stridsyxan.

Permalänk

Ja man är bra trött på att folk missuppfattar vad som verkligen är vad.
Dessutom tycker ja inte att de är rätt att klaga på varken nvidia eller ATi.
Vi befinner oss faktiskt i en fas där dessa högpresterande kort drar en jävla massa ström, samt att antal minneskretsar ökar på PCB'n vilket leder till att korten blir längre. Sen är ju tillverkningsprocessen fortfarande i 80nm och de är nog förbaskat svårt att hålla nere både temperatur och load-output.

Vad man kan säga om vattenkylningen så tilltalar den sig mest som ful i mina ögon, klart att de är skitsamma igentligen men som helhet så ser de lite smårisigt ut (för den som kräver lite deisgn på de hela).
Personligen slänger man väl på sin Maze 4 som vanligt när rätt kort kommer.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

Det är dessutom inget fel med att klaga på det, korten är helt enkelt för stora.

Jag vet inte hur gammal du är men du hängde tydligen inte med för 10-15 år sedan.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1276&p=3
http://www.3dfx.cz/rush/rush_top.png
http://www.3dfx.cz/voodoo5/v5_5x00_front.jpg

Detta var fina grejer det, och folk tyckte SLI var något nytt för några år sedan, suck.
http://www.drunken-student.co.uk/pics/pc/voodoo_sli(2)_sized....

För övrigt, denna kylaren såg cool ut. X850XT@Blizzard:

Sorry för OFF-topic.

EDIT: Korrigeringar

EDIT2: Jävlar vad bilder och inlägg det blev här då. Sorry alltså, bugg?

Fixade alla extraposter. -Thomas

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Datorer blir tvärtom MINDRE för varje år (pita-atx lanserat i år).

De är lika små som en kebab har jag hört.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt det var lite ironi men skall vi acceptera så stora och varma kort? Vi lever ju för tusan i framtiden...Hög värme betyder dålig effektivitet och är ren slöseri med resurser.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok jag var lite sur men min poäng är inte så fel ute. Det måste finnas två marknader och två utvecklingsled. Ett led satsar på storlek, pris, värme och strömsnålhet. Det andra satsar bara på prestanda. Konsumenten har ett val. Dessutom kan man precis som Doja säger fråga säg vad man jämnför med. Vissa kort var förr stora som A4 ark.

Hur kul vore det om ALLA biltillverkare tillverkade Nissan micra modeller med 10Hk? Vissa har råd med bensin och ett stort garage och vill kanske därför ha en 5 liters mustang.

Det enda argumentet jag köper är påverkan på miljön. Hade MaLo sagt "fan va synd att korten bara drar mer och mer ström, det påverkar miljön" så hade jag hållt med. Men storleken bryr jag mig nada om.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Undrar när korten i 2000-serien kommer. Gillar inte att behöva vänta lite extra för att köpa meanstream.

R600 - ATI Radeon HD 2900 (XT)
RV630 - ATI Radeon HD 2600 (XT/Pro)
RV610 - ATI Radeon HD 2400 (XT/Pro)
http://www.dailytech.com/ATI+Releases+More+R600+Details/artic...
http://www.techsweden.org/index.asp?mod=news&c=15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte hur gammal du är men du hängde tydligen inte med för 10-15 år sedan.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1276&p=3
http://www.3dfx.cz/rush/rush_top.png
http://www.3dfx.cz/voodoo5/v5_5x00_front.jpg

Detta var fina grejer det, och folk tyckte SLI var något nytt för några år sedan, suck.
http://www.drunken-student.co.uk/pics/pc/voodoo_sli(2)_sized....

För övrigt, denna kylaren såg cool ut. X850XT@Blizzard:

http://i.frazpc.pl/pliki/2002/auto/1117520337510802.jpg

Sorry för OFF-topic.

EDIT: Korrigeringar

EDIT2: Jävlar vad bilder och inlägg det blev här då. Sorry alltså, bugg?

Fixade alla extraposter. -Thomas

Ja tyvärr så hade jag faktiskt inte en dator för 10-15 år sen Iallafall inte en egen. De datorer vi hade då var dessutom inte precis high-end, av vad som nu var high-end på den tiden.. D: Typ... Warcraft 2 fungerade lagom OK utan att hacka för mycket

Vet att många grafikkort för längre sedan även dom var stora, speciellt de som presterade bäst, men vad jag menade mer med mitt inlägg är att, visst, det är bra med prestanda och för att få det behöver de göra korten i arm-längd, men snart når väll korten ända bort och förbi HDD racket så man måste ha ett bättre chassi eller sumpa hårddiskar Det går ju att köra med sådana kort, men du måste väll erkänna att du själv med inte skulle tycka allt för dåligt om korten om de kunde BÅDeE prestera bättre OCH bli mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Visst är det inte tvunget att köpa ett så stort kort, men man MÅSTE tyvärr det om man vill ha bästa prestandan idag.

Ja, visst är det konstigt att man inte släpper passiva versioner av värstingmodellerna som är hälften så stora

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte hur gammal du är men du hängde tydligen inte med för 10-15 år sedan.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1276&p=3
http://www.3dfx.cz/rush/rush_top.png
http://www.3dfx.cz/voodoo5/v5_5x00_front.jpg

Detta var fina grejer det, och folk tyckte SLI var något nytt för några år sedan, suck.
http://www.drunken-student.co.uk/pics/pc/voodoo_sli(2)_sized....

Och vad hände med 3dfx efter sina enorma dunderkort? ptja ingen ville ha dom längre och 3dfx kursade. Istället tog nvidia över med TNT, 256, Geforece2 och allt vad de hette med svalare, effektivare och snabbare kort.

Vad hände med Intel NetBurst. Jo de blev tillslut för varma och ineffektiva, ingen ville ha dom längre. Det jag vill komma fram till är att någon gång så går det helt enkelt inte att tillverka för stora och för varma kretsar. Det tar stopp helt enkelt. Man måste helt enkelt börja om.

Nvidia och AMD ligger välidgt nära den gränsen nu tycker jag. Det kanske funkar en generation till att gå på den här stilen men inte mer.

Permalänk
Medlem

Ser lite konstigt ut med 3 vattenblock på ett grafikkort.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |