AMD bekräftar Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar Phenom

Vi har tidigare rapporterat om att nästa processorgeneration, K10, från AMD troligen skulle få namnet Phenom. Idag har AMD genom ett pressmeddelande bekräftat detta samtidigt som de också avslöjar den kommande entusiastplattformen FASN8.

Läs nyheten: AMD bekräftar Phenom

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

omfg.. nu håller vi tummarna för AMD och deras nya leksaker!!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Roliga namn de hittar på i alla fall. Fascinerande och fenomenala processorer...

Permalänk

Jag som sitter med s939 då? Har de helt slutat tillverka nya processorer för den sockeln? Hoppas AMD rycker upp sig nu, de har varit lite efter lite för länge nu.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker AMD har väldigt bra namn på sina processorer. Athlon, Sempron, Phenom, Turion osv..

Ska bli spännande och se vad K10 har att erbjuda

Permalänk
Medlem

Hmm, S1207 lanserades väl nyss som just en entusiastplattform? Det gick fort att byta upp den. Det bevisar bara att inget är framtidssäkert i den här branchen. Byter du processor måste du i de flesta fall ändå byta moderkort.. och minnen.. och grafikkort.. och då var det ju bara att byta allt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hmm, S1207 lanserades väl nyss som just en entusiastplattform? Det gick fort att byta upp den. Det bevisar bara att inget är framtidssäkert i den här branchen. Byter du processor måste du i de flesta fall ändå byta moderkort.. och minnen.. och grafikkort.. och då var det ju bara att byta allt.

1207 och 1207+ ska vara kompatibla med varandra, det ens som ska krävas är en biosuppgradering. Dock tappar man en del funktionalitet om man kör en 1207+-processor på ett 1207-moderkort

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att deras CPU kommer att bli fet gillar inte riktigt intel

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
1207 och 1207+ ska vara kompatibla med varandra, det ens som ska krävas är en biosuppgradering. Dock tappar man en del funktionalitet om man kör en 1207+-processor på ett 1207-moderkort

Det är inte AM2 resp AM2+ resp AM3 du tänker på?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Hoppas deras processorer samt plattform slår ordentligt. Det sista jag vill är det ska gå illa för AMD. Jag har inte ägt en Intel på väldigt länge och hoppas nu att AMDs proppar gör någon nytta, annars blir det en C2D eller liknande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tycker AMD har väldigt bra namn på sina processorer. Athlon, Sempron, Phenom, Turion osv..

Ska bli spännande och se vad K10 har att erbjuda

Fast för mig var sempron en snedsteg. Duron symboliserade för mig snabba och starka processorer för liten peng, dock inte lika vassa som Athlon. Men när sempron kom så blev det på någotvis cripplat.
Dom skulle kört vidare på Duron och på samma koncept som tidigare.

Permalänk
Medlem

verkar som amd och ati bara annonserar nya saker som skjuts upp hela tiden medan nvidia och inte bara spottar ut nya grejjer som faktiskt finns i handeln, tror ingen är speciellt intresserad av saker som kommer om 5 år.

- ehh jo det r så här en ny cpu kommer till år 2011 o den heter...öhhh...dark eagle och skall vara jätte bra...

vill hellre se att dom annonserar ut att en ny cpu finns redo att köpas i handeln idag.

tror att många börjar tappa tron på amd och ati eftersom dom verkar ha stannat upp totallt, intel och nvidia får ju ut nya saker hela tiden som går att köpa idag!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att AMD lyckas med det här...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Både ATI och AMD har en tendens att vara för optimistiska i sina tidsplaner. Dom räknar kallt med allt går smärtfritt varje gång. Vilket det aldrig gör.
Intel räknar med marginal och får sedan tur när det går smärtfritt och kan tidigarelägga ibland. Dock så är ju intel duktiga på papperslanseringar i dåliga tider också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är inte AM2 resp AM2+ resp AM3 du tänker på?

Nope, men samma sak ska gälla för AM2 och AM2+.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

sedärja. låter fin fint. bara till o vänta

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att AMD klarar detta nu så att dom inte hamnar på efterkälken. Annars är det ju risk för att Intel får monopol på marknaden. Jag tycker heller inte riktigt om Intel's processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Jag tycker heller inte riktigt om Intel's processorer.

Jag gillar inte heller dom! De är sådära gråaktigt fula på något sett, sen så presterar de dåligt jämfört mot athlon...

Hoppas också amd kommer ikapp!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

gött gött gött gött. Härligt att sitta på AM2 rigg.

Men namnet... Athlon = kanon. Duron och Opteron, klockrent. Sempron, nja...

Men Phenom?! Är jag den enda som tänker disk eller skurmedel när jag hör namnet?

Hoppas prollarna piskar intel. AMD behöver det efter att R600 inte gav nvidia någon match.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag som sitter med s939 då? Har de helt slutat tillverka nya processorer för den sockeln? Hoppas AMD rycker upp sig nu, de har varit lite efter lite för länge nu.

ja du kommer bli tvungen att köpa nytt mobo.. tråkigt men sant. Det gör att jag drar mig längre innan jag byter plattform iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
gött gött gött gött. Härligt att sitta på AM2 rigg.

Men namnet... Athlon = kanon. Duron och Opteron, klockrent. Sempron, nja...

Men Phenom?! Är jag den enda som tänker disk eller skurmedel när jag hör namnet?

Hoppas prollarna piskar intel. AMD behöver det efter att R600 inte gav nvidia någon match.

Phenom -> Fenomen -> Något stort -> Mycket "bang for the buck" -> Amd kör om Intel i toppen

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer gå bra för AMD och att de slår Intel på fingrarna som de gjort i många år.

Om man inte förlorar så mycket på att köra X4:an på AM2 istället för AM2+ så blir det en ny CPU på direkten... Man vill ju inte köpa ett skräp kort bara för att trycka dit en grym CPU direkt.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Discokungen

Haha! FASN också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag som sitter med s939 då? Har de helt slutat tillverka nya processorer för den sockeln? Hoppas AMD rycker upp sig nu, de har varit lite efter lite för länge nu.

yes, så spring och köp en en AM2 nu och sälj den gamla 939:an till mig (om det är X2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
verkar som amd och ati bara annonserar nya saker som skjuts upp hela tiden medan nvidia och inte bara spottar ut nya grejjer som faktiskt finns i handeln, tror ingen är speciellt intresserad av saker som kommer om 5 år.

...

Samtliga aktörer på marknaden arbetar (tämligen naturligt) efter en princip där en ny produktserie lanseras för att sedan gradvis förbättras genom mer och mer sporadiskt släppta nya produkter i samma serie. Mot slutet av en sådan här produktcykel har lanseringen av produkter inom den nästintill avstannat till förmån för utvecklingen av nästa produktserie.
Intel stod länge och harvade med P4 medan AMD slog dem på fingrarna, nu står AMD still medan Intel dominerar marknaden, det är en naturlig följd av produktcykler. Påtåendet att Intel hela tiden spottar ut nya grejer är kortsiktigt, för att inte säga aningen korkat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Samtliga aktörer på marknaden arbetar (tämligen naturligt) efter en princip där en ny produktserie lanseras för att sedan gradvis förbättras genom mer och mer sporadiskt släppta nya produkter i samma serie. Mot slutet av en sådan här produktcykel har lanseringen av produkter inom den nästintill avstannat till förmån för utvecklingen av nästa produktserie.
Intel stod länge och harvade med P4 medan AMD slog dem på fingrarna, nu står AMD still medan Intel dominerar marknaden, det är en naturlig följd av produktcykler. Påtåendet att Intel hela tiden spottar ut nya grejer är kortsiktigt, för att inte säga aningen korkat.

Mycket vist sagt. Men man kan dock ha åsikter på uppskjutna produkter med.
Fast ibland ger ju media en bild av när något ska komma som inte är sann. Så att man inbillar sig att en produkt som kommer när den ska är uppskjuten.