Permalänk
Avstängd

Jag vill ha...

Min högsta önskan på en ny processor/moderkort/tillbehör är:

- Energisparläge modell extremt där en modern processor kan stänga av alla kärnor utom en helt och hållet. De stängda kärnorna ska inte få dra en enda watt i sparläget. Spänningen ska vara noll. Om kraft behövs får de andra givetvis starta igen, även om det kan ta 1-2 sekunder att gå igång.

- Möjlighet för den sista kärnan att gå ner till kanske bara 100-200 MHz och löjligt låg spänning så att den utvecklar max 2-3 watt vid låg last som exempelvis när maskinen står på hela dagen och i princip bara visar ett irc-fönster och kanske spelar en och annan mp3.

- Möjlighet för den sista kärnan att helt avaktivera sin cache för att spara ytterliggare. Denna bör dock kunna tas i bruk utan fördröjning vid behov.

- Möjlighet för moderkort att dynamiskt stänga av alla minnen utom ett och stänga spänningen på de avaktiverade. Detta kräver dock att windows (om man nu kör det) kan hantera att minnesmängden ändras under drift. En del IBMservrar hade denna funktionen för länge sedan, så det kanske finns i windows redan?

- Grafikkort med dubbla kretsar. En högpresterande för spel och en sur 2d-krets med prestanda i stil med något gammalt G200 eller något. Max 5-6 watt på den. Valfritt att koppla på finesser som möjliggör Aero, men fortfarande med relativt låg effekt. Alternativt att detta andra chip finns på moderkortet och att grafikkortet bara låter signalen passera igenom när det inte är aktivt.

- Gärna nätdel med dubbla "nätdelar" i där en passivt kyld står för strömmen när maskinen endast förbrukar upp till säg 50 watt och sen kraftigare som startas när man "eldar" på.

Kort sagt så skulle jag vilja ha en maskin som större delen av tiden har prestanda som en tunn klient, men som med kort varsel (1-5 sekunder kanske) kan växla upp till full kraft utan omstart.
Tyvärr efterfrågas inte sådana funktioner tillräckligt så vi får väl inte se dessa på ett långt tag så jag fortsätter väl ödsla runt 100-150 watt i onödan istället för cirka 20-30 ...

Permalänk
Avstängd

Fast det där med minnet blir jobbit, för antingen måste datorn skeppa över allt det relevanta till det minnet som är igång innan den stänger av det, eller så är det massa saker som får laddas upp på nytt. Dessutom så blir dualchannel svårt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fast det där med minnet blir jobbit, för antingen måste datorn skeppa över allt det relevanta till det minnet som är igång innan den stänger av det, eller så är det massa saker som får laddas upp på nytt. Dessutom så blir dualchannel svårt.

Är du i en situation att det blir aktuellt att minska minnet blir nog avsaknaden av dualchannel inte så märkbar

Tänkte mig att minnet ska stängas av om den inte används alltså och då endast om maskinen redan är nere på 200 MHz eller liknande. Det är en enkel sak för minneskontrollern/MMU att mappa om det som fysiskt ligger i kretsen.

Allt detta jag yrade om är långt ifrån omöjligt om det inte vore för det faktum att utvecklingen drivs av marknadskrafter och jakt på vinst istället för genomtänkta produkter och fin ingenjörskonst. Annars hade det säkert redan varit realitet på vanliga pc.

Personligen är jag inte intresserad av absolut billigaste lösningen utan hellre en bättre lösning som då gärna får kosta lite extra. Eftersom världen består till större delen av kortsiktigt tänkande idioter plus företags strävan att vinstmaximera precis allt så kommer sådana lösningar att utebli tills de tvingas fram av andra krafter, dvs att elpriset når orimliga nivåer.

Permalänk
Avstängd

Men du kan inte ha dualchannel alls om du ska ha möjligheten att stänga av ett minne. Då kan du inte ha det ens när du ska belasta datorn tungt. Eftersom om du stänger av det ena minnet så har du bara varannan bit kvar, och det är inte så användbart så då är datorn ganska kraschad.

Dessutom behöver man inte ta till så extrema åtgärder, ramminnet utgör en sån liten del av effektåtgången att du inte märker skillnaden om du stängt av en eller inte. Dessutom behöver mani nte stänga ner allt så hårt som du vill. Det skulle ta för lång tid att få igång vissa saker, t.ex tanka in allt i minnet igen efter att det varit avstängt.
Man kan köra med betydligt mildare energisparsfunktioner och ändå stänga ner såpass att fläktar blir överflödiga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dessutom behöver man inte stänga ner allt så hårt som du vill. Det skulle ta för lång tid att få igång vissa saker, t.ex tanka in allt i minnet igen efter att det varit avstängt.

Det skulle ju bara ske med minne som inte användes, så där är inget att tanka tillbaka. Möjligt att man fick hålla sig till att stänga ner minnena parvis. Jag bara spånade runt rent allmänt och blev mer och mer "kreativ"

Varför inte stänga ner så hårt som möjligt? Varför inte göra en sak ordentligt när man väl håller på? Just nu verkar många tillverkare köra enligt devisen "Även dåliga lösningar är lösningar.." ..