AMD utmanar Intel på den bärbara marknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD utmanar Intel på den bärbara marknaden

Det har gått bra för AMD på den bärbara marknaden de senaste två åren. De har lyckats knyta avtal med de flesta stora oem-tillverkare och penetrerat mer än budgetmarknaden. Men de har det tufft mot Intels mycket välkända Centrino-plattform som många förknippar med bärbara datorer. Under nästa år skall AMD kontra med en mobil plattform som går under arbetsnamnet Puma.

Läs nyheten: AMD utmanar Intel på den bärbara marknaden

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

GO AMD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Mycket starkt kort mot Centrino.

Permalänk
Medlem

AMD plockar poäng på att AMD-lappisar ofta är utrustade med bättre grafik än Intel. ATI eller Nvidia-lösningar istället för crappiga GMA950.

Intel plattformen är i grunden mer business-inriktad. AMD har lättare att vända sig till folket i detta fallet.

Kommer de dessutom med en uppdaterad plattform nu när Santa Rosa visat tecken på typ inget steg framåt jämfört med tidigare plattform, så ökar chanserna för AMD. Liksom att de ökar med de nya energisnåla 65nm processorerna.

edit. och tom en överlägsen grafiklösning och väldigt intressanta energisparfunktioner såg jag nu, hoppas det här kommer ut som det ska så blir min nästa lappis garanterat en AMD.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

låter intressant, frågan är bara om det räcker med att de får ut sakerna nästa år som det står i artikeln. får hoppas för amd att det inte ä för sent

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Som vanligt så lovar man mycket men som troligen kommer bli försenat och intel hinner slänga in lite uppdateringar

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag tycker GMA900/950 är riktigt bra. Det är strömsnålt utan dess like, och du kan absolut inte spela några spel med det.

Fixar du ett X1300 eller liknande, så drar det mer ström men du kan fortfarande inte göra något vettigt.

Man måste gå rätt högt upp på skalan innan man börjar få någon vettig prestanda för det som räknas för folket på sweclockers, dvs spel.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag tycker GMA900/950 är riktigt bra. Det är strömsnålt utan dess like, och du kan absolut inte spela några spel med det.

Fixar du ett X1300 eller liknande, så drar det mer ström men du kan fortfarande inte göra något vettigt.

Man måste gå rätt högt upp på skalan innan man börjar få någon vettig prestanda för det som räknas för folket på sweclockers, dvs spel.

Jo men sen är ju ett sådant grafikkort en ganska gammal version ändå. Men du kan ju spela äldre spel med det grafikkortet rätt bra. Spel som har några år på nacken. Warcraft 3 skulle ju fungera ypperligt och andra liknande spel.

Vill man spela nya spel på bärbara så får man ju klart gå upp till modellerna med bra grafikkort. x1300 är ju inget spel graffe. Men det är bättre än GMA900/950. Men det vet du ju redan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Som vanligt så lovar man mycket men som troligen kommer bli försenat och intel hinner slänga in lite uppdateringar

Det är bara bra, kanske Intel får tummen ur röven som sitter djupt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

För bärbara datorer, så för CPU'er så tycker jag det absolut viktigaste är strömsnålhet, och bra batteritid.

Fast hade jag köpt laptop, så hade det nog blivit med Intel, får då kan jag köra ett chipset med GMA3000 grafik och får då drivrutiner med öppen källkod.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Nice. Vore skitkul om nästa bärbara för mig blir en AMD. Hoppas denna plattform blir bra för AMD. Skulle den köra över Santa Rosa skulle AMD ha guldläge.