AMD tillkännagiver "Puma"

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännagiver "Puma"

Sent igår rapporterade vi om AMD:s kommande plattform som går under arbetsnamnet "Puma" och är tillägnad den bärbara plattformen där konkurrensen från Intel med sin Centrino-plattform är stor. I dag har AMD officiellt tillkännagivit plattformen.

Läs nyheten: AMD tillkännagiver "Puma"

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ena kärnan stängs av, den andre klockas ner radikalt till kanske hälften, det borde bli en strömsnål processor.

Permalänk
Medlem

Det där med två grafikkort använder Sony sig av, och har gjort så ett tag. Datorerna i deras SZ-serie har en Geforce 7400-krets (och 7300 i de lite äldre) som går att stänga av med en knapp, så den istället går på Intel GMA 950-kretsen, för att spara på batteriet när man vill det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Det där med två grafikkort använder Sony sig av, och har gjort så ett tag. Datorerna i deras SZ-serie har en Geforce 7400-krets (och 7300 i de lite äldre) som går att stänga av med en knapp, så den istället går på Intel GMA 950-kretsen, för att spara på batteriet när man vill det.

Det är tyvärr bara utvalda modeller har jag för mig, AMD kommer nog introducera detta i alla deras kretsar/moderkort.

Men det här är ingen ny ide som de flesta trott precis som du påpekar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig datorer med dessa kretsar då?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Kanske imorgon?

Permalänk
Medlem

fifan niii, det blir snabba grejer.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt att den kan stängas ner så mycket. Blir energisnålt, och det är inte ofta jag kör något krävande med den bärbara så den idlar mest. En tänkbar kandidat till den nästa bärbara.

Permalänk
Avstängd

PCI Express 2.0 samt Hypertransport 3.0. Trevligt.

Också trevligt att att de har massa strömsnåla funktioner.

Förhoppningsvisst kommer denna att bli väldigt lyckad och kan ta över massa marknadsandelar från Intel.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 10-13" ultraportabel med snabb/stark och strömsnål propp och SSD. Graffe är inte så noga för mig, bara det är strömsnålt. Hoppas Amd kommer med bra sådana alt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Det där med två grafikkort använder Sony sig av, och har gjort så ett tag. Datorerna i deras SZ-serie har en Geforce 7400-krets (och 7300 i de lite äldre) som går att stänga av med en knapp, så den istället går på Intel GMA 950-kretsen, för att spara på batteriet när man vill det.

Behöver man inte starta om datorn för detta?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Behöver man inte starta om datorn för detta?

/Adrian

Det tror jag inte att man behöver faktiskt, men jag ska inte svära på det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!